Дидактичні ігри
Знайомство з логічними блоками Дьєнеша
Для початку треба познайомити дитину з блоками. Потрібно викласти перед дитиною набір і дати йому можливість вивчити фігури, помацати, перебрати, потримати і пограти з ними. Трохи пізніше можна запропонувати наступні завдання:
• Знайти всі фігури такого ж кольору, як викладена (покажіть, наприклад жовту фігуру). Потім можна викласти перед дитиною набір і попросити дитину показати всі блоки трикутної форми (або всі великі фігури і т.д.).
• Попросіть дитину дати ведмедику всі сині фігури, зайчику - жовті, а мишці- червоні; потім так само групуємо фігури за розміром, формою, товщиною.
• Попросіть дитину визначити якусь фігуру за кольором, формою, розміром, товщиною
Логічні ігри та вправи з блоками Дьєнеша
1. «Що змінилося». Завдання:
-Удосконалювати знання дітей про геометричні фігури, їх колір, величину, товщину.
-Розвивати мислення.
Перед дитиною викладається кілька фігур, які потрібно запам'ятати, а потім одна з фігур зникає або замінюється на нову, або дві фігури міняються місцями. Дитина повинна помітити зміну.
2. «Чарівний мішечок
Завдання: закріплювати знання дітей про геометричні фігури, вміння вгадувати предмети на дотик.
Всі фігурки складаються в мішечок. Попросіть дитину на дотик дістати всі круглі блоки (всі великі або всі товсті) Всі фігурки знову складаються в мішечок. Дитина дістає фігурку з мішечка і характеризує її по одному або декількома ознаками. Або називає форму, розмір або товщину, не виймаючи з мішечка.
3. «4-й зайвий»
Завдання: тренувати дітей в угрупованні геометричних фігур за кольором, формою, величиною, товщиною.
Викладіть три фігури. Дитині потрібно здогадатися, яка з них зайва і за яким принципом (за кольором, формою, розміром або товщиною)
4. «Знайди не такі»
Завдання: продовжувати знайомити з логічними блоками . Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і попросіть її знайти всі фігури, які не такі, як ця, за кольором (розміром, формою, товщиною).
5. Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і запропонуйте йому знайти такі ж фігурки за кольором, але не такі за формою або такі ж за формою, але не такі за кольором
6. «Продовж ряд» або «Ланцюжок».
Завдання:
- закріплювати знання дітей про геометричні фігури, кольори, величину, товщину - розвивати мислення
а) Викладіть перед дитиною ряд фігур, чергуючи їх за кольором: червоний, жовтий, червоний ... (можна чергувати за формою, розміром і товщиною). Запропонуйте йому продовжити ряд.
б) Викладаємо фігури один за одним так, щоб кожна наступна відрізнялася від попередньої всього однією ознакою: кольором, формою, розміром, товщиною.
в) Викладаємо ланцюжок з блоків Дьєнеша, щоб поруч не було фігур однакових за формою і кольором (за кольором і розміром; за розміром і формою, по товщині і кольору і т.д ..).
7. Викладаємо ланцюжок, щоб поруч були фігури однакові за розміром, але різні за формою і т.д.
8. Викладаємо ланцюжок, щоб поруч були фігури однакового кольору і розміру, але різної форми (однакового розміру, але різного кольору).
9. «Знайди пару».
Кожній фігурі потрібно знайти пару, наприклад, за розміром: великий жовтий круг постає в пару з маленьким жовтим кругом і т.д.
10. «Скарб». а) Викладаємо перед дитиною 8 логічних блоків Дьєнеша, і поки вона не бачить, під одним з них ховаємо «скарб» (монетку, камінчик, вирізану картинку і т.п.). Дитина повинна задавати вам навідні запитання, а ви можете відповідати тільки "так" або "ні": «Скарб під синім блоком?» - «Ні», «Під червоним?» - «Ні». Дитина робить висновок, що скарб під жовтим блоком, і розпитує далі про розмір, форму і товщину. Потім "скарб" ховає дитина, а дорослий задає навідні запитання.
б) За аналогією можна заховати в коробочку одну з фігур, а дитина буде задавати навідні запитання, щоб дізнатися, що за блок лежить в коробочці.
11.«Чого не вистачає» . Пропонуємо таблицю з дев'яти клітин з виставленими в ній фігурами. Дитині потрібно підібрати відсутні блоки.
12. Гра з одним обручем.
Завдання: розвивати уміння виокремлювати підмножину з множини по одній властивості .
На підлозі лежить обруч. У кожної дитини в руці один блок. Діти по черзі мають викласти блоки відповідно до завдання ведучого. Наприклад, всередині обруча - всі червоні блоки, а поза обручем - всі інші. Дітям задають питання:
Які блоки лежать всередині обруча? (Червоні).
Які блоки виявилися поза обручем? (Не червоні). Вірна саме така відповідь, тому що важливо лише те, що всередині обруча лежать всі червоні блоки і ніяких інших там немає, а властивість блоків поза обручем визначається через властивість тих, які лежать всередині.
13.Дидактична гра «Гра з двома обручами»
Завдання: розвиток вміння розбивати множину по двом сумісним властивостями, виробляти логічні операції «не», «і», «або».
Матеріал: 2 обруча, комплект логічних блоків Дьєнеша. Хід гри: перед початком гри необхідно з'ясувати, де знаходяться чотири області, які визначаються на ігровому аркуші двома обручами, а саме: всередині обох обручів; всередині червоного, але поза зеленого обруча; всередині зеленого, але поза червоного обруча і поза обох обручів (ці області потрібно обвести указкою).
1.І тільки після цього називається правило гри. Наприклад, розташувати фігури так, щоб усередині червоного обруча опинилися всі червоні фігури, а всередині зеленого всі круглі.
2. Після вирішення практичного завдання по розташуванню фігур діти відповідають на питання: які фігури лежать всередині обох обручів; всередині зеленого, але поза червоного обруча; Гру з двома обручами доцільно проводити багато разів, варіюючи правила гри.
Примітка. У варіантах 5 та 6 загальна частина залишається порожньою. Треба з'ясувати, чому немає фігур одночасно червоних і синіх, а також немає фігур одночасно круглих і квадратних.
Знайомство з картками з зображеними властивостями. Дидактична гра «Знайди потрібний блок»
Мета.
Розвивати логічне мислення дітей з картками з зображеними властивостями блоків, вміння кодувати і декодувати інформацію Матеріал: Комплект логічних блоків Дьєнеша, картки - позначення властивостей.
Хід гри. Діти розглядають картки, на яких умовно позначені властивості блоків (колір, форма, розмір, товщина). Потім дитині пред'являється картка і пропонується знайти всі такі ж блоки, назвати їх. Аналогічно проводяться ігрові вправи з двома і більше картками
Дидактична гра «Знайди потрібний блок 2»
Мета. Розвивати логічне мислення, вміння кодувати і декодувати інформацію Матеріал: комплект логічних блоків Дьєнеша, картки з запереченням властивостей.
Хід гри. Діти розглядають картки, на яких умовно позначені заперечення властивостей блоків (колір, форма, розмір, товщина). Потім дитині пред'являється картка і пропонується знайти всі такі ж блоки, назвати їх. Аналогічно проводяться ігрові вправи з двома і більше картками.
Дидактична гра «Засели в будиночки»
Завдання: розвивати уміння аналізувати, виділяти властивості фігур, класифікувати.
Матеріал: комплект логічних блоків Дьєнеша, таблиці із зображенням доріжок і будиночків
Хід гри. Перед дітьми таблиця № 1. Дитині потрібно допомогти кожній фігурі потрапити в свій будиночок, орієнтуючись на знаки-покажчики.
Аналогічно проводитися гра з таблицею № 2
таблиця№1
Дидактична гра «Частування для ведмежат» Завдання: розвиток вміння порівнювати предмети за однією – чотирьма властивостями, розуміння слів: «різні», «однакові» Матеріал: 9 зображень ведмежат, блоки Дьєнеша. Хід гри. В гості до дітей завітали ведмежата. Чим же будемо гостей пригощати? Наші ведмежата - ласуни і дуже люблять печиво, причому різного кольору, різної форми. Давайте почастуємо ведмежат. Печиво в лівій і правій лапах повинні відрізнятися тільки формою (кольором, величиною, товщиною). Якщо в лівій лапі у ведмедика кругле «печиво», в правій може бути або квадратне, або прямокутне, або трикутне (не круглий). У першій-ліпшій нагоді дитина вибирає будь-який блок «печиво» в одну лапу, а в другу підбирає за правилом, запропонованим вихователем.
Дидактична гра «На свою гілочку»
Завдання: розвивати уміння аналізувати, виділяти властивості фігур, класифікувати фігури за кількома ознаками.
Матеріал: комплект з 24 фігур (чотири форми, три кольори, дві величини). Кожна фігура - носій трьох важливих властивостей: форми, кольору, величини, і відповідно до цього назва фігури складається з назви трьох властивостей: червоний, великий прямокутник; жовтий, маленький коло; зелений, великий квадрат і т. п.
Хід гри. На малюнку зображено дерево, на якому повинні «вирости» фігури. Щоб дізнатися, на якій гілці яка «виросте» фігура, візьмемо, наприклад,синій маленький прямокутник і почнемо рухати його від кореня дерева вгору по гілці,дотримуючись вказівника кольору, ми повинні рухати фігуру по правій гілці. Дійшли до розгалуження.
Якою гілкою рухатися далі? По правій, у якій зображений прямокутник. Дійшли до наступного розгалуження. Далі ялинки показують, що по лівій гілочці повинна просуватися велика фігура, а по правій - маленька. Значить, ми підемо по правій гілці. Тут і повинен «вирости» маленький синій прямокутник. Так само чинимо з іншими фігурами. Аналогічно проводитися гра з наступним малюнком
Дидактична гра «МАГАЗИН»
Матеріал: товар (картки із зображенням предметів). Логічні фігури.
Мета гри:
• розвиток уміння виявляти і абстрагувати властивості
• розвиток уміння міркувати, аргументувати свій вибір
Опис гри.
Діти приходять в магазин, де представлений великий вибір іграшок. У кожної дитини 3 фігури "монетки". На одну "монетку" можна купити тільки одну іграшку.
Правила покупки: купити можна тільки таку іграшку, в якій є хоча б одна властивість логічної фігури. Правило можна ускладнити вибір іграшки по двом властивостям (наприклад, великий квадрат, синій квадрат і т. д.)
Ігри з трьома обручами Мета: розвивати увагу,пам’ять,образне мислення; навчати операцій синтезу і аналізу. У даній грі малюки виконують сортування блоків за трьома ознаками. Для гри необхідно розташувати обручі так,щоб вийшло вісім областей. Далі вихователь з дітьми називають дані області по відношенню до обручів, що відрізняються кольором. Наприклад ,всередині зеленого і червоного обруча, але поза фіолетового обруча або в середині трьох обручів . Після ознайомлення з областями вихователь пропонує дітям розташувати в обручах предмети: всередині обруча червоного кольору помістити товсті блоки , всередині фіолетового кольору – блоки маленького розміру, а в середині зеленого – блоки круглої форми.
Дидактичні ігри
Замок з кодом
На картон викладаються 3 фігурки. Дві можна об’єднати по якійсь властивості, одна – зайва.
За замком може бути що завгодно: сюрприз, вхід до кімнати, дорога на прогулянку.
Дитина повинна відкрити замок: здогадатися, на яку кнопку натиснути і пояснити, чому.
Наприклад: Тут зайва червона фігура. Тому що ці обоє жовті. Натискаємо на червону фігурку!
Куди сховалось цуценя
Перед дитиною лежать 8 блоків, схована монета або картинка – цуценя.
1 варіант
Шукач скарбів відвертається, ведучий під одним з блоків ховає клад. Шукач скарбів шукає його, називаючи раз-особисті властивості блоків. Якщо малюк знаходить клад, то забирає його собі, а під одним з блоків ховає новий клад. Ведучий спочатку сам виконує роль шукача скарбів і пока-зивает, як вести пошук кладу. Називає різні властивостей блоків. Наприклад, ведучий запитує:
- Клад під синім блоком?
- Ні, – відповідає дитина.
- Під жовтим?
- Ні.
- Під червоним?
- Так.
- Під великим?
- Так.
- Під круглим?
- Так.
Виграє той, хто знайде більше кладів. При повторенні гри блоки міняють, збільшується їх кількість.
2 варіант
Ведучий говорить: цуценя сховалося під червоним, великим кругом. Можна картками – символами написати лист:
За кольором
Малюків двох – чотирьох років добре учити класифікації. (Колір, форма, величина, товщина).
На цьому зайнятті дітки збирали для їжачка різноколірні листочки і складали їх в коробочки за кольором.
Країна фігурок
Малюки прибули у гості до Микки – Маусу! Подивіться, яке це місто фігур!
Є район великих і район маленьких будиночків. У кожному районі є вулиці різного кольору. Будиночки мають різну форму.
Сережа шукає прямокутний будиночок в районі маленьких будиночків, на червоній вулиці.
А Катюша зайшла у гості до кротику. І говорить усім діткам: Кротик живе в квадратному будиночку на синій вулиці в районі маленьких будиночків! Чотирилітки з цікавістю гуляють по такому місту, виділяють мимохідь, відразу три властивості фігур. Що насилу дається деяким першокласникам в програмі Школа 2100!
Побудуй дорогу
Перед дитиною табличка – правило побудови доріжки.
Він будує доріжку за правилом: чергує блоки з урахуванням кольору або форми : спочатку червоний, потім квадратний, потім жовтий, і трикутний. Малюк вчиться виділяти властивість, абстрагуватися від інших ознак.
Для підтримки інтересу дітей добре пропонувати різні ігрові і практичні завдання: ми будували доріжку до коробки з сюрпризом, перебиралися по містку через річку, викладали доріжку з крижинок в палаці Снігової Королеви, щоб допомогти втекти Каю і Герде.
А на цьому зайнятті хлопці потрапили у болото. Будують міцний місток. Між собою блоки мають бути схожі за двома ознаками. Наприклад: фігури обоє сині і товсті.
Є ігри і вправи з блоками, які призначені для старших дошкільнят. Вони допоможуть розвинути у дітей уме-ния розбивати множини на класи по сумісних свойст-вам, розвинути уміння робити логічні операції не, и, або, уміння за допомогою цих операцій будувати правиль-ние висловлювання, кодувати і декодувати інформацію про властивості предметів.
Загадки
Ми допоможемо дитині навчитися розшифровувати(декодувати) інформацію про наявність або відсутність певних властивостей у предметів по їх знаково-символічних позначеннях.
На цьому зайнятті – подорожі діти потрапили до будиночка фокусника. Потрібно спочатку звільнити його від чар, а потім постукати.
Наприклад: перша фігурка має бути трикутною, жовтою, маленькою і товстою.
А ось друга – кругла, червона, не товста і не маленька. Значить, ми шукатимемо червоний, великий, тонкий круг.
Чудово, коли допомагає кмітливість! Тепер можна подивитися і фокуси!
У старшій групі ми влаштували конкурсну ігрову програму Хрестики – нулі. Одне із завдань командам було – Спорудження замку.
Команди аналізували креслення замку, підбирали необхідну цеглу. Виграла та команда, у якої замок був побудований швидко і правильно!
РОЗДІЛИ БЛОКИ
Гра навчить розбивати множину по двох, трьом сумісним властивостям, робити логічні операції не, и, або.
У лісі переполох! Ліса, вовк і ведмідь ніяк не можуть поділити подарунки діда Мороза! Дід Мороз сказав узяти лисиці усі маленькі подарунки, ведмедеві – усі товсті, а вовкові – круглі.
Але ось біда, є подарунки і круглі і маленькі одночасно. Їх повинні узяти і лисиця і вовк! А є подарунки і круглі, і маленькі, і товсті! Ними можуть грати усі звіри разом.
Три пересічні обручі(стрічечки, вірьовки) допомогли нам розібратися – з’ясувати, де чиї подарунки, хто чим може користуватися на правах спільної власності!