Дидактичні ігри з блоками Дьєнеша

Про матеріал
Для початку треба познайомити дитину з блоками. Потрібно викласти перед дитиною набір і дати йому можливість вивчити фігури, помацати, перебрати, потримати і пограти з ними. Трохи пізніше можна запропонувати наступні завдання:
Перегляд файлу

Дидактичні ігри

Знайомство з логічними блоками Дьєнеша

Для початку треба познайомити дитину з блоками. Потрібно викласти перед дитиною набір і дати йому можливість вивчити фігури, помацати, перебрати, потримати і пограти з ними. Трохи пізніше можна запропонувати наступні завдання:

• Знайти всі фігури такого ж кольору, як викладена (покажіть, наприклад жовту фігуру). Потім можна  викласти перед дитиною набір і  попросити дитину показати всі блоки трикутної форми (або всі великі фігури і т.д.).

• Попросіть дитину дати ведмедику всі сині фігури, зайчику - жовті, а мишці-  червоні; потім так само групуємо фігури за розміром, формою, товщиною.

• Попросіть дитину визначити якусь фігуру за кольором, формою, розміром, товщиною

Логічні ігри та вправи з блоками Дьєнеша

1. «Що змінилося».                                                                                             Завдання:

-Удосконалювати знання дітей про геометричні фігури, їх колір, величину, товщину.

-Розвивати мислення.

 Перед дитиною викладається кілька фігур, які потрібно запам'ятати, а потім одна з фігур зникає або замінюється на нову, або дві фігури міняються місцями. Дитина повинна помітити зміну.

 

 

 2. «Чарівний мішечок                                                                                    

Завдання: закріплювати знання дітей про геометричні фігури, вміння  вгадувати предмети  на дотик.

 Всі фігурки складаються в мішечок. Попросіть дитину на дотик дістати всі круглі блоки (всі великі або всі товсті) Всі  фігурки знову  складаються в мішечок. Дитина дістає фігурку з мішечка і характеризує її по одному або декількома ознаками. Або називає форму, розмір або товщину, не виймаючи з мішечка.

 3. «4-й зайвий»                                                      

Завдання: тренувати дітей в угрупованні геометричних фігур за кольором, формою, величиною, товщиною.

 Викладіть три фігури. Дитині потрібно здогадатися, яка з них зайва і за яким принципом (за кольором, формою, розміром або товщиною)                                                     

4. «Знайди не такі»

Завдання: продовжувати знайомити з логічними блоками .                        Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і попросіть її знайти всі фігури, які не такі, як ця, за кольором (розміром, формою, товщиною).                                                                   

5. Покладіть перед дитиною будь-яку фігуру і запропонуйте йому знайти такі ж фігурки за кольором, але не такі за формою або такі ж за формою, але не такі за кольором

6. «Продовж ряд» або «Ланцюжок».     

Завдання:                                                                             

 - закріплювати знання дітей про геометричні фігури, кольори, величину, товщину                                                                                                                      - розвивати мислення                                                                                             

 а) Викладіть перед дитиною ряд фігур, чергуючи їх за кольором: червоний, жовтий, червоний ...  (можна чергувати за формою, розміром і товщиною). Запропонуйте йому продовжити ряд.                                                                   

б) Викладаємо фігури один за одним так, щоб кожна наступна відрізнялася від попередньої всього однією ознакою: кольором, формою, розміром, товщиною.                                                                                                               

в) Викладаємо ланцюжок з блоків Дьєнеша, щоб поруч не було фігур однакових за формою і кольором (за кольором і розміром; за розміром і формою, по товщині і кольору і т.д ..).

7. Викладаємо ланцюжок, щоб поруч були фігури однакові за розміром, але різні за формою і т.д.

8. Викладаємо ланцюжок, щоб поруч були фігури однакового кольору і розміру, але різної форми (однакового розміру, але різного кольору).

9. «Знайди пару».                                                                                                  

Кожній фігурі потрібно знайти пару, наприклад, за розміром: великий жовтий круг постає в пару з маленьким жовтим кругом і т.д.                                                                          

 10. «Скарб».                                                                                                                      а) Викладаємо перед дитиною 8 логічних блоків Дьєнеша, і поки вона не бачить, під одним з них ховаємо «скарб» (монетку, камінчик, вирізану картинку і т.п.). Дитина повинна задавати вам навідні запитання, а ви можете відповідати тільки "так" або "ні": «Скарб під синім блоком?» - «Ні», «Під червоним?» - «Ні». Дитина робить висновок, що скарб під жовтим блоком, і розпитує далі про розмір, форму і товщину. Потім "скарб" ховає дитина, а дорослий задає навідні запитання.                                                                      

б) За аналогією можна заховати в коробочку одну з фігур, а дитина буде задавати навідні запитання, щоб дізнатися, що за блок лежить в коробочці.

11.«Чого не вистачає» .                                                                                 Пропонуємо  таблицю з дев'яти клітин з виставленими в ній фігурами. Дитині потрібно підібрати відсутні блоки.

12. Гра з одним обручем.  

Завдання: розвивати уміння виокремлювати підмножину з множини  по одній властивості .                                                                                      

На підлозі лежить обруч. У кожної дитини в руці один блок. Діти по черзі мають викласти блоки відповідно до завдання ведучого. Наприклад, всередині обруча - всі червоні блоки, а поза обручем - всі інші. Дітям задають питання:

Які блоки лежать всередині обруча? (Червоні).

Які блоки виявилися поза обручем? (Не червоні). Вірна саме така відповідь, тому що важливо лише те, що всередині обруча  лежать всі червоні блоки і ніяких інших там немає, а властивість блоків поза обручем визначається через властивість тих, які лежать всередині.

 

13.Дидактична гра «Гра з двома обручами»                                               

Завдання: розвиток вміння розбивати множину по двом сумісним властивостями, виробляти логічні операції «не», «і», «або».                                                   

Матеріал: 2 обруча, комплект логічних блоків Дьєнеша.                                        Хід гри: перед початком гри необхідно з'ясувати, де знаходяться чотири області, які визначаються на ігровому аркуші двома обручами, а саме: всередині обох обручів; всередині червоного, але поза зеленого обруча; всередині зеленого, але поза червоного обруча і поза обох обручів (ці області потрібно обвести указкою).                                                                                   

1.І тільки після цього називається правило гри. Наприклад, розташувати фігури так, щоб усередині червоного обруча опинилися всі червоні фігури, а всередині зеленого всі круглі.

2. Після вирішення практичного завдання по розташуванню фігур діти відповідають на питання: які фігури лежать всередині обох обручів; всередині зеленого, але поза червоного обруча; Гру з двома обручами доцільно проводити багато разів, варіюючи правила гри.                                                              

 Примітка. У варіантах 5 та 6 загальна частина залишається порожньою. Треба з'ясувати, чому немає фігур одночасно червоних і синіх, а також немає фігур одночасно круглих і квадратних.       

 

Знайомство з картками з зображеними властивостями.                      Дидактична гра «Знайди потрібний блок»                                                                                     

Мета.                                                                                                                                                          

 Розвивати логічне мислення дітей з картками з зображеними властивостями блоків, вміння кодувати і декодувати інформацію Матеріал: Комплект логічних блоків Дьєнеша, картки - позначення властивостей.                                                                                                      

 Хід гри. Діти розглядають картки, на яких умовно позначені властивості блоків (колір, форма, розмір, товщина). Потім дитині пред'являється картка і пропонується знайти всі такі ж блоки, назвати їх. Аналогічно проводяться ігрові вправи з двома і більше картками

 

Дидактична гра «Знайди потрібний блок 2»

Мета. Розвивати логічне мислення, вміння кодувати і декодувати інформацію Матеріал: комплект логічних блоків Дьєнеша, картки з запереченням властивостей.                                                                                                               

 Хід гри. Діти розглядають картки, на яких умовно позначені заперечення властивостей блоків (колір, форма, розмір, товщина). Потім дитині пред'являється картка і пропонується знайти всі такі ж блоки, назвати їх. Аналогічно проводяться ігрові вправи з двома і більше картками.

Дидактична гра «Засели в будиночки»

Завдання: розвивати уміння аналізувати, виділяти властивості фігур, класифікувати.

Матеріал: комплект логічних блоків Дьєнеша, таблиці із зображенням доріжок і будиночків

Хід гри. Перед дітьми таблиця № 1. Дитині потрібно допомогти кожній фігурі потрапити в свій будиночок, орієнтуючись на знаки-покажчики.

Аналогічно проводитися гра з таблицею № 2

 

таблиця№1

 

Дидактична гра «Частування для ведмежат»                                               Завдання: розвиток вміння порівнювати предмети за однією – чотирьма властивостями, розуміння слів: «різні», «однакові»                                           Матеріал: 9 зображень ведмежат, блоки Дьєнеша.                                                    Хід гри.  В гості до дітей завітали ведмежата. Чим же будемо гостей пригощати? Наші ведмежата - ласуни і дуже люблять печиво, причому різного кольору, різної форми. Давайте почастуємо ведмежат. Печиво в лівій і правій лапах повинні відрізнятися тільки формою (кольором, величиною, товщиною). Якщо в лівій лапі у ведмедика кругле «печиво», в правій може бути або квадратне, або прямокутне, або трикутне (не круглий). У першій-ліпшій нагоді дитина вибирає будь-який блок «печиво» в одну лапу, а в другу підбирає за правилом, запропонованим вихователем.

 

 

Дидактична гра «На свою гілочку»

Завдання: розвивати уміння аналізувати, виділяти властивості фігур, класифікувати фігури за кількома ознаками.

Матеріал: комплект з 24 фігур (чотири форми, три кольори, дві величини). Кожна фігура - носій трьох важливих властивостей: форми, кольору, величини, і відповідно до цього назва фігури складається з назви трьох властивостей: червоний, великий прямокутник; жовтий, маленький коло; зелений, великий квадрат і т. п.

Хід гри. На малюнку зображено дерево, на якому повинні «вирости» фігури. Щоб дізнатися, на якій гілці яка «виросте» фігура, візьмемо, наприклад,синій  маленький прямокутник і почнемо рухати його від кореня дерева вгору по гілці,дотримуючись вказівника кольору, ми повинні рухати фігуру по правій гілці. Дійшли до розгалуження.

 Якою гілкою рухатися далі? По правій, у якій зображений прямокутник. Дійшли до наступного розгалуження. Далі ялинки показують, що по лівій гілочці повинна просуватися велика фігура, а по правій - маленька. Значить, ми підемо по правій гілці. Тут і повинен «вирости» маленький синій прямокутник. Так само чинимо з іншими фігурами. Аналогічно проводитися гра з наступним малюнком

 

 

 

 

 

 

 

Дидактична гра «МАГАЗИН»

Матеріал: товар (картки із зображенням предметів).  Логічні фігури.

Мета гри:

• розвиток уміння виявляти і абстрагувати властивості

• розвиток уміння міркувати, аргументувати свій вибір

Опис гри.

 

Діти приходять в магазин, де представлений великий вибір іграшок. У кожної дитини 3  фігури "монетки". На одну "монетку" можна купити тільки одну іграшку.

Правила покупки: купити можна тільки таку іграшку, в якій є хоча б одна властивість логічної фігури. Правило можна ускладнити вибір іграшки по двом властивостям (наприклад, великий квадрат, синій квадрат і т. д.)

Ігри з трьома обручами                                                                                               Мета:  розвивати увагу,пам’ять,образне мислення;                                               навчати операцій синтезу і аналізу.                                                                                У даній грі малюки виконують сортування блоків за трьома ознаками. Для гри необхідно розташувати обручі так,щоб вийшло вісім областей. Далі вихователь з дітьми називають дані області по відношенню до обручів, що відрізняються кольором. Наприклад ,всередині зеленого і червоного обруча, але поза фіолетового обруча або в середині трьох обручів .                                               Після ознайомлення з областями вихователь  пропонує дітям  розташувати в обручах предмети: всередині обруча  червоного кольору помістити товсті блоки , всередині фіолетового кольору – блоки маленького розміру, а в середині зеленого – блоки круглої  форми.

Дидактичні ігри

Замок з кодом

На картон викладаються 3 фігурки. Дві можна об’єднати по якійсь властивості, одна – зайва.

блоки дьенеша універсальна розвиваюча гра!

За замком може бути що завгодно: сюрприз, вхід до кімнати, дорога на прогулянку.

Дитина повинна відкрити замок: здогадатися, на яку кнопку натиснути і пояснити, чому.

Наприклад: Тут зайва червона фігура. Тому що ці обоє жовті. Натискаємо на червону фігурку!

Куди сховалось цуценя

Перед дитиною лежать 8 блоків, схована монета або картинка – цуценя.

блоки дьенеша універсальна розвиваюча гра!

1 варіант

Шукач скарбів відвертається, ведучий під одним з блоків ховає клад. Шукач скарбів шукає його, називаючи раз-особисті властивості блоків. Якщо малюк знаходить клад, то забирає його собі, а під одним з блоків ховає новий клад. Ведучий спочатку сам виконує роль шукача скарбів і пока-зивает, як вести пошук кладу. Називає різні властивостей блоків. Наприклад, ведучий запитує:

- Клад під синім блоком?

- Ні, – відповідає дитина.

- Під жовтим?

- Ні.

- Під червоним?

- Так.

- Під великим?

- Так.

- Під круглим?

- Так.

Виграє той, хто знайде більше кладів. При повторенні гри блоки міняють, збільшується їх кількість.

2 варіант

Ведучий говорить: цуценя сховалося під червоним, великим кругом. Можна картками – символами написати лист:

 

 

За кольором

Малюків двох – чотирьох років добре учити класифікації. (Колір, форма, величина, товщина).

На цьому зайнятті дітки збирали для їжачка різноколірні листочки і складали їх в коробочки за кольором.

 

Країна фігурок

Малюки прибули у гості до Микки – Маусу! Подивіться, яке це місто фігур!

Є район великих і район маленьких будиночків. У кожному районі є вулиці різного кольору. Будиночки мають різну форму.

Сережа шукає прямокутний будиночок в районі маленьких будиночків, на червоній вулиці.

А Катюша зайшла у гості до кротику. І говорить усім діткам: Кротик живе в квадратному будиночку на синій вулиці в районі маленьких будиночків! Чотирилітки з цікавістю гуляють по такому місту, виділяють мимохідь, відразу три властивості фігур. Що насилу дається деяким першокласникам в програмі Школа 2100!

Побудуй дорогу

Перед дитиною табличка – правило побудови доріжки.

блоки дьенеша універсальна розвиваюча гра!

Він будує доріжку за правилом: чергує блоки з урахуванням кольору або форми : спочатку червоний, потім квадратний, потім жовтий, і трикутний. Малюк вчиться виділяти властивість, абстрагуватися від інших ознак.

Для підтримки інтересу дітей добре пропонувати різні ігрові і практичні завдання: ми будували доріжку до коробки з сюрпризом, перебиралися по містку через річку, викладали доріжку з крижинок в палаці Снігової Королеви, щоб допомогти втекти Каю і Герде.

А на цьому зайнятті хлопці потрапили у болото. Будують міцний місток. Між собою блоки мають бути схожі за двома ознаками. Наприклад: фігури обоє сині і товсті.

Є ігри і вправи з блоками, які призначені для старших дошкільнят. Вони допоможуть розвинути у дітей уме-ния розбивати множини на класи по сумісних свойст-вам, розвинути уміння робити логічні операції не, и, або, уміння за допомогою цих операцій будувати правиль-ние висловлювання, кодувати і декодувати інформацію про властивості предметів.

Загадки

Ми допоможемо дитині навчитися розшифровувати(декодувати) інформацію про наявність або відсутність певних властивостей у предметів по їх знаково-символічних позначеннях.

На цьому зайнятті – подорожі діти потрапили до будиночка фокусника. Потрібно спочатку звільнити його від чар, а потім постукати.

Наприклад: перша фігурка має бути трикутною, жовтою, маленькою і товстою.

А ось друга – кругла, червона, не товста і не маленька. Значить, ми шукатимемо червоний, великий, тонкий круг.

Чудово, коли допомагає кмітливість! Тепер можна подивитися і фокуси!

У старшій групі ми влаштували конкурсну ігрову програму Хрестики – нулі. Одне із завдань командам було – Спорудження замку.

Команди аналізували креслення замку, підбирали необхідну цеглу. Виграла та команда, у якої замок був побудований швидко і правильно!

РОЗДІЛИ БЛОКИ

Гра навчить розбивати множину по двох, трьом сумісним властивостям, робити логічні операції не, и, або.

блоки дьенеша універсальна розвиваюча гра!

У лісі переполох! Ліса, вовк і ведмідь ніяк не можуть поділити подарунки діда Мороза! Дід Мороз сказав узяти лисиці усі маленькі подарунки, ведмедеві – усі товсті, а вовкові – круглі.

Але ось біда, є подарунки і круглі і маленькі одночасно. Їх повинні узяти і лисиця і вовк! А є подарунки і круглі, і маленькі, і товсті! Ними можуть грати усі звіри разом.

Три пересічні обручі(стрічечки, вірьовки) допомогли нам розібратися – з’ясувати, де чиї подарунки, хто чим може користуватися на правах спільної власності!

 

docx
Додано
13 жовтня 2021
Переглядів
6453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку