Консультація для педагогів ЗДО «Використання логічних блоків з метою розвитку логіко-математичних уявлень у дітей»

Про матеріал
Логічні блоки Дьенеша - абстрактно-дидактичний засіб. Це набір фігур, що відрізняються один від одного кольором, формою, розміром, товщиною. Ці властивості можна варіювати, однак найчастіше на практи
Перегляд файлу

Консультація  для педагогів ЗДО «Використання логічних блоків з метою розвитку логіко-математичних уявлень у дітей»

Логічні блоки Дьенеша - абстрактно-дидактичний засіб. Це набір фігур, що відрізняються один від одного кольором, формою, розміром, товщиною. Ці властивості можна варіювати, однак найчастіше на практиці використовуються три кольори (червоний, жовтий, синій), чотири форми (коло, квадрат, трикутник, прямокутник), по дві характеристики величини (великий і маленький) і товщини (тонкий і товстий).

У названому комплекті 48 блоків: 3х4х2х2. Можна обмежитися і меншим числом блоків: взяти менше кольорів, форм або виключити відмінність по товщині. Кожна фігура характеризується чотирма властивостями: кольором, формою, розміром і товщиною. У наборі немає навіть двох фігур, однакових за всіма властивостями.

Для роботи з дітьми однієї групи впродовж усього дошкільного дитинства потрібно один-два набори об'ємних логічних фігур - блоків і набір плоских логічних фігур на кожну дитину.

Логічні блоки краще виготовити з дерева або пластику.

Набори плоских логічних фігур можна зробити з картону або пластику за прикладом логічних блоків. Відмітна особливість таких наборів - однакова товщина всіх фігур.

Окрім логічних блоків для роботи необхідні картки (5х5 см), на яких умовно позначені властивості блоків (колір, форма, розмір, товщина).

Використання таких карток дозволяє розвивати у дітей здатність до заміщення і моделювання властивостей, вміння кодувати і декодувати інформацію про них. Ці здібності та вміння розвиваються в процесі виконання різноманітних предметно-ігрових дій.

Картки-властивості допомагають дітям перейти від наочно-образного мислення до наочно-схематичного, а картки з запереченням властивостей - місток до словесно-логічного мислення.

Логічні блоки допомагають дитині опанувати розумовими операціями і діями, важливими як в плані предматематіческой підготовки, так і з точки зору загального інтелектуального розвитку. До таких дії відносяться: виявлення властивостей, їх абстрагування, порівняння, класифікація, узагальнення, кодування і декодування, а також логічні операції «не», «і», «або». Використовуючи блоки, можна закладати в свідомість малюків початку елементарної алгоритмічної культури мислення, розвивати у них здатність діяти в умі, освоювати подання про числа і геометричні фігури, просторове орієнтування.

Комплект логічних блоків дає можливість вести дітей у їх розвитку від оперування одним властивістю предмета до оперування двома, трьома і чотирма властивостями. У процесі різноманітних дій з блоками діти спочатку освоюють уміння виявляти і абстрагувати в предметах одна властивість (колір, форму, розмір, товщину), порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети по одному з цих властивостей. Потім вони оволодівають уміннями аналізувати, порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети відразу по двох властивостями (кольором і формою, формою і розміром, розміром і товщині і т.д.), дещо пізніше - за трьома (кольором, формою і розміром; формою, розміром і товщині; кольором, розміром і товщині) і за чотирма властивостями (кольору, формі, розміру і товщині).

У залежності від віку дітей можна використовувати не весь комплект, а якусь його частину: спочатку блоки різні за формою і кольором, але однакові за розміром і товщині (12 штук), потім різні за формою, кольором і розміром, але однакові по товщині (24 штуки) і в кінці - повний комплект фігур (48 штук). Це важливо, тому що чим різноманітніше матеріал, тим складніше абстрагувати одні властивості від інших, а значить, і порівнювати, і класифікувати, і узагальнювати.

2. Загальна характеристика системи ігор та вправ, спрямованих на розвиток логічного мислення дітей

Охарактеризуємо три групи поступово ускладнюються ігор та вправ:

1) для розвитку умінь виявляти і абстрагувати властивості,

2) для розвитку умінь порівнювати предмети за їх властивостями,

3) для розвитку здатності до логічних дії та операцій.

Ігри та вправи дані в трьох варіантах (I, II, III). Ігри вправи I варіанта розвивають у малюків вміння оперувати однією властивістю (виявляти і абстрагувати одна властивість від інших, порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети на його основі). З їх допомогою діти отримають перші уявлення про заміщення властивостей знаками-символами, освоять вміння строго слідувати правилам при виконанні дій, наблизяться до розуміння того, порушення правил не дозволяє досягти правильного результату. Можна віднести такі ігри і вправи, як «Знайди скарб», «Допоможи комашко», «Незвичайні фігури» та інші. За допомогою ігор та вправ II варіанту розвиваються вміння оперувати відразу двома властивостями (виявляти і абстрагувати дві властивості; порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети відразу за двома властивостями). Вони даються в такій послідовності, що забезпечують оволодіння дитиною вміннями спочатку порівнювати, потім класифікувати і узагальнювати предмети. При цьому спочатку дитина освоює порівняння предметів за заданими властивостями, потім - за самостійно виділеним, поступово переходить від порівняння двох предметів до порівняння трьох. Можна запропонувати такі ігри і вправи, як «Доріжки», «Доміно» й інші. Ігри та вправи III варіанту формують вміння оперувати відразу трьома властивостями. Детальніше про іграх і вправах цього варіанту дивіться в розділі «Методичні рекомендації щодо організації ігрової діяльності з блоками в групах дітей старшого дошкільного віку».

Вправи, за винятком третьої групи (логічні дії та операції), не адресуються конкретному віком. Так як діти одного календарного віку можуть мати різний психологічний вік. Тому, перш ніж почати роботу з дітьми, слід встановити, на якій сходинці інтелектуальної сходи перебуває кожен малюк.

3. Методичні рекомендації щодо організації ігрової діяльності ігрової діяльності з блоками в групах дітей старшого дошкільного віку

Для старшого дошкільного віку призначені ігри та вправи з логічними діями і операціями. Вони допоможуть розвинути у дітей уміння розбивати множини на класи з сумісним властивостями, розвинути вміння виробляти логічні операції «не», «і», «або», уміння з допомогою цих операцій будувати справжні висловлювання, кодувати і декодувати інформацію про властивості предметів.

У старшому дошкільному віці можна використовувати такі ігри і вправи, як «Допоможи фігурам вибратися з лісу», «Вгадай, яка фігура», «Розділи блоки» та інші.

Розглянемо методичні рекомендації з проведення деяких ігор і вправ.

Допоможи фігурам вибратися з лісу

Мета: розвинути логічне мислення та вміння міркувати.

Матеріал: логічний фігури, таблиці (див. додаток).

Зміст:

1. Перед дітьми таблиця 1.А. На ній ліс, в якому заблукали фігурки. Треба допомогти їм вибратися з гущавини. Спочатку діти встановлюють, для чого на розгалуженнях доріг розставлені знаки. (Кожен знак дозволяє йти по своїй доріжці тільки таким постатям, як він сам.) Потім діти розбирають фігури і по черзі виводять їх з лісу. При цьому міркують вголос, на яку доріжку кожного разу потрібно згорнути.

2. Використовується таблиця 1.б. Штрихуванням позначений колір фігур.

3. Використовується таблиця 1.в.

Розділи блоки - 1.

Мета: розвинути вміння розбивати безліч по одній властивості на 2 підмножини, виробляти логічну операцію «не».

Матеріал: логічні блоки, 2 іграшки (Буратіно, Незнайко).

Зміст:

На підлозі або на столі на відстані метра один від одного розташовані іграшки - Буратіно і Незнайко. Вони зібралися будувати для себе вдома з блоків, але посварилися через те, що не можуть розділити блоки між собою. Дорослий пропонує дітям помирити Буратіно і Незнайку і допомогти їм розділити блоки так, щоб у Незнайки опинилися всі червоні.

Після виконання завдання діти розповідають, які блоки у Незнайки (всі червоні) і які у Буратіно (все не червоні).

Якщо діти при характеристики блоків Буратіно починають називати кілька властивостей (жовті і сині), дорослий говорить, що потрібно відповідати одним словом. Якщо діти відповідають невірно, він ще раз звертає їхню увагу на блоки Незнайки (всі червоні) і пропонує назвати, які всі блоки у Буратіно на відміну від тих, які у Незнайки.

При повторенні вправи змінюється властивість, за яким діти розбивають слово: розділити блоки так, щоб у Буратіно опинилися всі трикутні, або так, щоб у незнайки були всі жовті.

Спочатку правила поділу блоків пропонує дорослий, а потім - діти.

 

docx
Додано
13 жовтня 2021
Переглядів
669
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку