Математичного змісту
Вихователь
ЗДО №2
м.Кам'янка – Бузька
Шпитко М.В.
КУРОЧКА І ПІВНИК
Мета: закріплювати кількісні поняття «один — багато», навички орієнтування у просторі («попереду — позаду»). Вчити порівнювати предмети за величиною шляхом прикладання. Розрізняти такі категорії, як «високий — низький», серіювати предмети за цією ознакою.
Матеріал: силуетні зображення півника, курочки, курчат, різних за зростом.
Словник: низький — вищий — найвищий; високий — нижчий —найнижчий.
Хід гри
Вихователь пропонує дітям вишикувати родину півника на про гулянку за зростом. Звертає увагу на те, що півник — один, найвищий, завжди іде попереду. Заохочує до пояснення, кого за ким треба ставити і чому? Скільки курчат? курочок? півників?
СЕРВІРУЄМО СТІЛ
Мета: закріплювати навички орієнтування на площині столу; вводити в активний словник поняття «біля», «під», «над», «ліворуч», «праворуч».
Матеріал: іграшковий стіл, 4 стільчики, сервіз на 4 персони, серветки.
Хід гри
Вихователь звертає увагу дітей на те, як правильно треба розставляти на столі предмети сервізу, меблі до приходу гостей: стілець ставиться біля столу, чашка — над тарілкою, ложка — праворуч від тарілки, серветка — ліворуч, пригощання — в центрі столу тощо. У ході гри заохочує до пояснень, що куди ставить дитина.
НАГОДУЄМО ЗВІРЯТ
Мета: вчити визначати рівність та нерівність груп предметів шляхом прикладання, перевіряти здобуті результати шляхом накладання; закріплювати поняття «більше», «менше», «однаково», «порівну».
Матеріал: іграшкові зайченята (або силуетні зображення), морквинки (на одну менше від кількості зайченят), зображення капустин (на одну більше, ніж зайченят).
Хід гри
Вихователь пропонує погодувати зайченят: кожного пригостити морквинкою, капустиною (тощо). У ході гри з’ясовує, чого (кого) більше (менше): зайченят чи морквинок (капустин). Заохочує до пояснення: з чого це видно? Як зробити, щоб стало порівну? Як перевірити правильність нашого припущення? (Шляхом накладання.)
ШВИДКИЙ ПОТЯГ
Матеріал: іграшкова залізниця, потяг та вагони.
Хід гри
Вихователь пропонує дітям розглянути з дітьми іграшкову залізницю і електропоїзд із вагонами. Потяг попереду — він один, але тягне за собою багато вагонів.
Вихователь (загадує загадку). Один з дугою тягне всіх за собою. (Електровоз і вагони)
Радячись із дітьми, вихователь обирає потрібні для потяга фігури (прямокутники) і викладає їх на демонстраційному фланелеграфі. Спочатку один великий прямокутник («електровоз») із квадратів — «вагони».
Вихователь. Скільки електровозів? ( Один ) Скільки вагонів? ( Один, два, три…)
Один електровоз тягне всіх за собою. Він один, але потужний.
ПОВІТРЯНІ КУЛЬКИ
Мета: вчити дітей розрізняти предмети, близькі за формою (круг і овал); розвивати вміння визначати величину предмета, добирати предмети за кольором, використовуючи прийом накладання фігури на контур відповідного кольору; розвивати увагу, мислення, мовлення.
Матеріал: смужка із силуетним зображенням повітряних кульок різної форми (коло, овал), різного кольору ниточками (по 9 силуетів на смужці). Кольори ниточок та кульок: червоний, синій, білий, зелений, чорний, оранжевий, фіолетовий, коричневий, жовтий.
Хід гри
Вихователь пропонує дітям розкласти на смужці паперу кольорові кульки: на верхню смужку — кульки овальної форми, а на нижню — кульки круглої форми відповідно до ниточок певного кольору.
БІЛЬШЕ ТА МЕНШЕ
Мета: учити розрізняти предмети за розміром.
Матеріал: на таці лежать великі різнокольорові квадрати.
Хід гри
Діти обирають по одному квадрату. Вихователь пригадує з ними все відоме про квадрат, наприклад: форму (за допомогою прийому обведення по контуру), колір (прийом зіставлення кольорів із сусідніми квадратами ліворуч і праворуч). Дітям необхідно скласти всі квадрати посеред столу.
Вихователь. Утворилися однокольорові або різнокольорові килимки.
Вихователь пропонує дітям зіставити квадрати, наголосивши на подібності чи відмінності кольорів, називає їх. Діти забирають свої великі квадрати.
Дітям необхідно обрати квадрат такого самого кольору, як великий, але меншого розміру.
Вихователь використовує прийом накладання малого квадрата на великий. Великий квадрат має бути видно з-під малого.
Діти обводять пальчиком квадрат, підсовують малий квадрат до
верхнього краю.
Іншим разом провести вправу з великим і малим різнокольоро –
вими квадратами.
Рекомендації до гри
Провести вправи з двома різними за розмірами
прямокутниками; з двома кругами; з двома овалами.
Мета: учити виразно зображувати предмети, використовуючи форму, розмір, колір.
Матеріал: для кожної дитини відповідні за розміром геометричні фігури (круг, два трикутники, два квадрати, п’ять прямокутників).
Хід гри
Завдання різної складності за бажанням дітей.
• Лялька.
• Лялька і будиночок із дахом.
• Лялька, будиночок із вікнами і дверима.
• Ляльки і будиночки тощо.
Варіант І
Вихователь разом із дітьми уважно розглядає з дітьми ляльку: кругла голівка, руки, ноги, сукня, що розширюється внизу. Діти пригадують ім’я ляльки або називають її, знаходять і порівнюють відповідні фігури.
На різних фланелеграфах вихователь попередньо викладає по одному сюжету-завданню. Вихователь разом із дітьми розглядає кожне завдання, запитує про назви фігур та кольорів, звертаючи увагу на ускладнення кожного зображення. Пропонує дітям обрати для виконання сюжет, який їм до вподоби і під силу.
Діти працюють підгрупами за столами, згідно з обраними для них завданнями різної складності. Для кожної підгрупи виставлений фланелеграф із відповідним зразком.
На тацях стоять фігури, що знадобляться кожній групі для виконання обраного завдання. Доцільно подбати, щоб колір геометричних фігур допомагав створити образ, наприклад, для голівки ляльки — рожевий круг.
Вихователь спонукає дітей називати геометричні фігури та кольори, якими вони користуються.
Варіант II
Дітям, які швидко виконують завдання всіх рівнів складності, вихователь пропонує завдання з різними умовами.
• Побудувати ляльці будинок такого самого кольору, як її сукня.
• Побудувати ляльці будиночок кольору, що є відмінним від кольору її сукні.
Наприклад, дитина обрала для ляльки блакитний трикутник (сукню).
Вихователь. Для ляльки у блакитній сукні побудуємо будиночок якого кольору?
Рекомендації до гри
На прогулянці вихователь звертає увагу дітей на те, що люди
нижчі, ніж будинки.
ЗНАЙДИ ТАКОЇ САМОЇ ФОРМИ
Мета: учити групувати однорідні предмети за формою, кольором.
Матеріал: на столі таця з двома відомими дітям фігурами двох розмірів (наприклад, великі й малі квадрати та прямокутники).
Хід гри
Вихователь пропонує дітям обрати фігури, побудувавши спільну доріжку з однакових фігур від зайчика до зайчика, які сидятьу різних кінцях столу.
Він вирішує разом із дітьми, з яких фігур вони будуватимуть доріжку (з великих чи малих квадратів, прямокутників). Коли діти визначилися, то вони по черзі кладуть фігуру за фігурою, добираючи потрібну. Решта малюків помічають і виправляють помилки. Коли доріжка готова, діти радісно плещуть у долоні.
Так само діти домовляються про побудову доріжки певного кольору, певної форми, певного розміру. Наприклад, із синіх малих квадратів або з червоних великих прямокутників тощо.
ОБЛАДНАЙ КІМНАТУ ДЛЯ ЛЯЛЬКИ
Мета: закріплювати знання дітей про меблі (стіл, стільці, шафа, ліжко, диван, крісло); учити правильно називати предмети, користуватись словом-узагальненням «меблі»; виховувати організованість, дисциплінованість, уміння орієнтуватися в просторі.
Матеріал: нова лялька, іграшкові меблі.
Хід гри
На столі виставлені меблі, на стільці сидить лялька. Вихователь повідомляє про те, що їй необхідно облаштувати кімнату. Діти розповідають, що для цього потрібно. Діти називають різні речі, показують і пояснюють, для чого вони, як ними користуватися, де можна їх поставити.
ГЕОМЕТРИЧНЕ ДОМІНО
Мета: вправляти дітей в умінні об’єднувати предмети за формою; закріплювати знання геометричних фігур у таких поєднаннях: квадрат, круг; трикутник, круг; трикутник, овал; квадрат, овал; прямокутник, круг; прямокутник, овал; овал, круг; трикутник, квадрат; трикутник, прямокутник; прямокутник, квадрат; розвивати увагу, мислення, пам’ять.
Матеріал: 20 прямокутників-доміно із зображенням геометричних фігур, дві фігури на прямокутнику (наприклад: круг, трикутник). Кольори фігур можуть бути різними.
Хід гри
Поєднання фігур залежить від того, які геометричні фігури потрібно вивчити.
ЩО ЗАЙВЕ?
Мета: учити дітей визначати зайвий предмет за розміром; розвивати логічне мислення, уважність.
Матеріал: предмети різного розміру (великі круги, квадрати та маленький трикутник); маленькі метелики, квіточки та велика ялинка.
Хід гри
Вихователь. Ведмедик Мишко засмучений, тому він ніяк не може визначити зайвий предмет. Давайте допоможемо йому!
Діти на наборному полотні розглядають предмети і визначають, що зайве і чому, порівнюючи за розміром.
ОДЯГАННЯ ЛЯЛЬКИ
Мета: закріпити й уточнити знання дітей про назву одягу, його колір, величину; виховувати уважність, самостійність.
Матеріал: одяг для ляльок різного розміру та кольору, ляльки різної величини.
Хід гри
Вихователь пропонує дітям допомогти одягти ляльок. «Скільки красивих суконь, але вони всі різного розміру! Яку сукню треба одягти наяку ляльку? Якого кольору виберемо сукню для ляльки Олі? Каті? Наталки?» Ляльок одягають самі діти, називаючи одяг, його колір та розмір.
БАШТОЧКА
Мета: вчити дітей складати башточку одного кольору
від найменшої до найбільшої; закріпити вміння
розрізняти величину, називати її відповідним словом;
активізувати у мові назви кольорів (жовтий, червоний, синій, зелений).
Матеріал: башточки чотирьох кольорів; кільця до
кожної башточки.
Словник: верхівка.
Хід гри
Вихователь пропонує дітям побудувати башточку.
Діти розглядають кільця, визначають, яке з них
найменше, найбільше, групують їх за величиною.
ПРИКРАСИМО ЯЛИНКУ
Мета: надати дітям знання про іграшки, якими прикрашають ялинку; вчити за контуром віднаходити потрібний предмет-іграшку; орієнтуватися у просторі, використовуючи слова: угору-вниз, у сторони; вибирати іграшку за назвою; розвивати дрібну моторику руки; виховувати естетичний смак.
Матеріал: ялинка виготовлена за зростом дітей із цупкого матеріалу, на якій вирізані силуети іграшок по всій площі; силуети ялинкових прикрас.
Ялинка може бути також площинна або об’ємна, виготовлена за зростом дітей, із цупкого матеріалу, обшита тканиною, по всій площі ялинки пришиті кнопочки або крючки, на які діти будуть «вішати» іграшки.
Хід гри
Вихователь пропонує дітям прикрасити новорічну ялинку. Чим прикрашають ялинку? Діти розглядають іграшки та розміщують їх на ялинці, розповідаючи про те, яку іграшку і куди вони розмістили.
День чи ніч
Мета: закріплювати знання дітей про частини доби, дії людей уночі, удень; розвивати уважність.
Хід гри
Вихователь називає дії людей удень або вночі. Якщо це «день», діти стрибають, кружляють, танцюють, ходять, а якщо «ніч» — присідають, заплющують очі, кладуть ручки під щічку.
ПОРИ РОКУ
Мета: вчити дітей називати пори року за їх ознаками, знаходити відповідні картинки; розвивати зорову пам’ять, увагу.
Матеріал: великі картини з порами року та маленькі карткиз порами року для всіх дітей.
Хід гри
На стільцях перед дітьми стоять картини з порами року. На килимку лежать картки. Вихователь пропонує кожній дитині взяти одну картку і підійти до картини з відповідною порою року. Далі необхідно назвати свою пору року, пояснити, чому саме дитина підійшла до тієї чи іншої картини.
ЩО ЗМІНИЛОСЯ?
Мета: учити дітей помічати в пейзажах зміни; розвивати зорову пам’ять, увагу; виховувати посидючість.
Матеріал: весняний пейзаж, пташка, сонечко, квітка, тварина.
Хід гри
Вихователь пропонує дітям розглянути весняний пейзаж. Потім діти заплющують очі, вихователь у цей час змінює щось у весняному пейзажі (додає пташку, прибирає сонечко, додає квітку тощо).
Діти розплющують очі та називають, що змінилося.
ОДИН ЧИ БАГАТО?
Мета: формувати в дітей уміння та навички утворювати множину іменників.
Матеріал: картинки із зображенням одного і декількох однакових предметів однієї серії. Це можуть бути тварини, іграшки, посуд, меблі, одяг та ін.
Хід гри
Вихователь показує дітям картинку із зображенням, наприклад, кішки і каже: «Хто це? (Кішка) Кішці сумно, давайте знай‑демо їй друзів». Дитина шукає картинку із зображенням декількох кішок. Вихователь питає, хто намальований на цій картинці, спонукаючи дітей вживати іменники множини. (Кішки). Або: «Що це? (Машина) А де ще машини?».
Картинки добирають залежно від того, іменники якої теми необхідно закріпити. Також можна робити акцент на кількості іграшок, зображених на картинці: один — багато.
ГАРАЖІ
Мета: вчити дітей співвідносити великі і маленькі геометричні фігури; розвивати пам’ять, увагу; виховувати самостійність та організованість.
Матеріал: великі різнокольорові геометричні фігури — «гаражі».
Хід гри
По кімнаті розкладають великі різнокольорові геометричні фігури — «гаражі», а «машинкам» (дітям) роздають маленькі різнокольорові геометричні фігури. За сигналом ведучого машинки їдуть на прогулянку, а потім повертаються додому, шукаючи свої гаражі за кольором та відповідно до своїх геометричних фігурок