Дидактичні ігри з математики для дітей дошкільного віку

Про матеріал
Дидактичні ігри математичного змісту для дітей дошкільного віку. Для використання на заняттях.
Перегляд файлу

School2.jpg 

 

 

Математичного змісту

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 Вихователь

                                                      ЗДО №2

                                                      м.Кам'янка – Бузька

                                                 Шпитко М.В.

 

 

32512317.jpg 

КУРОЧКА І ПІВНИК

Мета: закріплювати кількісні поняття «один — багато», нави­чки орієнтування у просторі («попереду — позаду»). Вчити порів­нювати предмети за величиною шляхом прикладання. Розрізня­ти такі категорії, як «високий — низький», серіювати предмети за цією ознакою.

Матеріал: силуетні зображення півника, курочки, курчат, різ­них за зростом.

Словник: низький — вищий — найвищий; високий — нижчий —найнижчий.

Хід гри

Вихователь пропонує дітям вишикувати родину півника на про гулянку за зростом. Звертає увагу на те, що півник — один, найви­щий, завжди іде попереду. Заохочує до пояснення, кого за ким тре­ба ставити і чому? Скільки курчат? курочок? півників?

 

 

 

 

 

 

66579560.jpg 

 

СЕРВІРУЄМО СТІЛ

Мета: закріплювати навички орієнтування на площині столу; вводити в активний словник поняття «біля», «під», «над», «ліво­руч», «праворуч».

Матеріал: іграшковий стіл, 4 стільчики, сервіз на 4 персони, серветки.

Хід гри

Вихователь звертає увагу дітей на те, як правильно треба роз­ставляти на столі предмети сервізу, меблі до приходу гостей: сті­лець ставиться біля столу, чашка — над тарілкою, ложка — право­руч від тарілки, серветка — ліворуч, пригощання — в центрі столу тощо. У ході гри заохочує до пояснень, що куди ставить дитина.

 

 

 

 

 

30487475.jpg 

 

НАГОДУЄМО ЗВІРЯТ

Мета: вчити визначати рівність та нерівність груп предметів шляхом прикладання, перевіряти здобуті результати шляхом на­кладання; закріплювати поняття «більше», «менше», «однаково», «порівну».

Матеріал: іграшкові зайченята (або силуетні зображення), морквинки (на одну менше від кількості зайченят), зображення капустин (на одну більше, ніж зайченят).

Хід гри

Вихователь пропонує погодувати зайченят: кожного пригос­тити морквинкою, капустиною (тощо). У ході гри з’ясовує, чого (кого) більше (менше): зайченят чи морквинок (капустин). Заохо­чує до пояснення: з чого це видно? Як зробити, щоб стало порівну? Як перевірити правильність нашого припущення? (Шляхом накла­дання.)

 

 

 

 

32512317.jpg 

 

ШВИДКИЙ ПОТЯГ

Матеріал: іграшкова залізниця, потяг та вагони.

Хід гри

Вихователь пропонує дітям розглянути з дітьми іграшкову за­лізницю і електропоїзд із вагонами. Потяг попереду — він один, але тягне за собою багато вагонів.

Вихователь (загадує загадку). Один з дугою тягне всіх за со­бою. (Електровоз і вагони)

Радячись із дітьми, вихователь обирає потрібні для потяга фі­гури (прямокутники) і викладає їх на демонстраційному фланеле­графі. Спочатку один великий прямокутник («електровоз») із ква­дратів — «вагони».

Вихователь. Скільки електровозів? ( Один ) Скільки вагонів? ( Один, два, три…)

Один електровоз тягне всіх за собою. Він один, але потужний.

 

 

 

 

66579560.jpg 

 

ПОВІТРЯНІ КУЛЬКИ

 

Мета: вчити дітей розрізняти предмети, близькі за формою (круг і овал); розвивати вміння визначати величину предмета, до­бирати предмети за кольором, використовуючи прийом накладан­ня фігури на контур відповідного кольору; розвивати увагу, мис­лення, мовлення.

Матеріал: смужка із силуетним зображенням повітряних ку­льок різної форми (коло, овал), різного кольору ниточками (по 9 силуетів на смужці). Кольори ниточок та кульок: червоний, си­ній, білий, зелений, чорний, оранжевий, фіолетовий, коричне­вий, жовтий.

Хід гри

Вихователь пропонує дітям розкласти на смужці паперу кольо­рові кульки: на верхню смужку — кульки овальної форми, а на нижню — кульки круглої форми відповідно до ниточок певного ко­льору.

 

 

 

 

 

 

 

30487475.jpg 

 

БІЛЬШЕ ТА МЕНШЕ

 

Мета: учити розрізняти предмети за розміром.

Матеріал: на таці лежать великі різнокольорові квадрати.

 

Хід гри

Діти обирають по одному квадрату. Вихователь пригадує з ними все відоме про квадрат, наприклад: форму (за допомогою прийому обведення по контуру), колір (прийом зіставлення кольорів із су­сідніми квадратами ліворуч і праворуч). Дітям необхідно скласти всі квадрати посеред столу.

Вихователь. Утворилися однокольорові або різнокольорові килимки.

Вихователь пропонує дітям зіставити квадрати, наголосивши на подібності чи відмінності кольорів, називає їх. Діти забирають свої великі квадрати.

Дітям необхідно обрати квадрат такого самого кольору, як ве­ликий, але меншого розміру.

Вихователь використовує прийом накладання малого квадрата на великий. Великий квадрат має бути видно з-під малого.

          Діти обводять пальчиком квадрат, підсовують малий квадрат до 

         верхнього краю.                         

      Іншим разом провести вправу з великим і малим різнокольоро­

       вими    квадратами.

 

 
                       Рекомендації до гри

                     Провести вправи з двома різними за розмірами

                    прямокутника­ми; з двома кругами; з двома овалами.

32512317.jpgСКЛАДИ БУДИНОЧОК

Мета: учити виразно зображувати предмети, використовуючи форму, розмір, колір.

Матеріал: для кожної дитини відповідні за розміром геоме­тричні фігури (круг, два трикутники, два квадрати, п’ять прямо­кутників).

Хід гри

Завдання різної складності за бажанням дітей.

Лялька.

Лялька і будиночок із дахом.

Лялька, будиночок із вікнами і дверима.

Ляльки і будиночки тощо.

Варіант І

Вихователь разом із дітьми уважно розглядає з дітьми ляльку: кругла голівка, руки, ноги, сукня, що розширюється внизу. Діти пригадують ім’я ляльки або називають її, знаходять і порівнюють відповідні фігури.

На різних фланелеграфах вихователь попередньо викладає по одному сюжету-завданню. Вихователь разом із дітьми розглядає кожне завдання, запитує про назви фігур та кольорів, звертаючи увагу на ускладнення кожного зображення. Пропонує дітям обра­ти для виконання сюжет, який їм до вподоби і під силу.

Діти працюють підгрупами за столами, згідно з обраними для них завданнями різної складності. Для кожної підгрупи виставле­ний фланелеграф із відповідним зразком.

На тацях стоять фігури, що знадобляться кожній групі для ви­конання обраного завдання. Доцільно подбати, щоб колір геоме­тричних фігур допомагав створити образ, наприклад, для голівки ляльки — рожевий круг.

Вихователь спонукає дітей називати геометричні фігури та ко­льори, якими вони користуються.

Варіант  II

Дітям, які швидко виконують завдання всіх рівнів складності, вихователь пропонує завдання з різними умовами.

Побудувати ляльці будинок такого самого кольору, як її сукня.

Побудувати ляльці будиночок кольору, що є відмінним від ко­льору її сукні.

Наприклад, дитина обрала для ляльки блакитний трикутник (сукню).

Вихователь. Для ляльки у блакитній сукні побудуємо буди­ночок якого кольору?

 

Рекомендації до гри

На прогулянці вихователь звертає увагу дітей на те, що люди

 нижчі, ніж будинки.

66579560.jpg 

ЗНАЙДИ ТАКОЇ САМОЇ ФОРМИ

Мета: учити групувати однорідні предмети за формою, ко­льором.

Матеріал: на столі таця з двома відомими дітям фігурами двох розмірів (наприклад, великі й малі квадрати та прямокутники).

 

Хід гри

Вихователь пропонує дітям обрати фігури, побудувавши спіль­ну доріжку з однакових фігур від зайчика до зайчика, які сидятьу різних кінцях столу.

Він вирішує разом із дітьми, з яких фігур вони будуватимуть доріжку (з великих чи малих квадратів, прямокутників). Коли діти визначилися, то вони по черзі кладуть фігуру за фігурою, до­бираючи потрібну. Решта малюків помічають і виправляють по­милки. Коли доріжка готова, діти радісно плещуть у долоні.

Так само діти домовляються про побудову доріжки певного ко­льору, певної форми, певного розміру. Наприклад, із синіх малих квадратів або з червоних великих прямокутників тощо.

 

 

 

30487475.jpg 

ОБЛАДНАЙ КІМНАТУ ДЛЯ ЛЯЛЬКИ

Мета: закріплювати знання дітей про меблі (стіл, стільці, шафа, ліжко, диван, крісло); учити правильно називати предмети, корис­туватись словом-узагальненням «меблі»; виховувати організова­ність, дисциплінованість, уміння орієнтуватися в просторі.

Матеріал: нова лялька, іграшкові меблі.

 

Хід гри

На столі виставлені меблі, на стільці сидить лялька. Вихова­тель повідомляє про те, що їй необхідно облаштувати кімнату. Діти розповідають, що для цього потрібно. Діти називають різні речі, показують і пояснюють, для чого вони, як ними користувати­ся, де можна їх поставити.

 

 

 

 

 

 

32512317.jpg 

ГЕОМЕТРИЧНЕ ДОМІНО

Мета: вправляти дітей в умінні об’єднувати предмети за фор­мою; закріплювати знання геометричних фігур у таких поєднан­нях: квадрат, круг; трикутник, круг; трикутник, овал; квадрат, овал; прямокутник, круг; прямокутник, овал; овал, круг; трикут­ник, квадрат; трикутник, прямокутник; прямокутник, квадрат; розвивати увагу, мислення, пам’ять.

Матеріал: 20 прямокутників-доміно із зображенням геометрич­них фігур, дві фігури на прямокутнику (наприклад: круг, трикут­ник). Кольори фігур можуть бути різними.

Хід гри

Поєднання фігур залежить від того, які геометричні фігури по­трібно вивчити.

 

 

 

 

 

 

66579560.jpg 

 

ЩО ЗАЙВЕ?

Мета: учити дітей визначати зайвий предмет за розміром; роз­вивати логічне мислення, уважність.

Матеріал: предмети різного розміру (великі круги, квадрати та маленький трикутник); маленькі метелики, квіточки та вели­ка ялинка.

 

Хід гри

Вихователь. Ведмедик Мишко засмучений, тому він ніяк не може визначити зайвий предмет. Давайте допоможемо йому!

Діти на наборному полотні розглядають предмети і визначають, що зайве і чому, порівнюючи за розміром.

 

 

 

 

 

 

 

30487475.jpg 

 

ОДЯГАННЯ ЛЯЛЬКИ

Мета: закріпити й уточнити знання дітей про назву одягу, його колір, величину; виховувати уважність, самостійність.

Матеріал: одяг для ляльок різного розміру та кольору, ляльки різної величини.

Хід гри

Вихователь пропонує дітям допомогти одягти ляльок. «Скіль­ки красивих суконь, але вони всі різного розміру! Яку сукню треба одягти наяку ляльку? Якого кольору виберемо сукню для ляльки Олі? Каті? Наталки?» Ляльок одягають самі діти, називаючи одяг, його колір та розмір.

 

 

 

 

 

 

32512317.jpg 

 

БАШТОЧКА

Мета: вчити дітей складати башточку одного кольору

 від най­меншої до найбільшої; закріпити вміння

розрізняти величину, на­зивати її відповідним словом;

активізувати у мові назви кольорів (жовтий, червоний, синій, зелений).

Матеріал: башточки чотирьох кольорів; кільця до

кожної ба­шточки.

Словник: верхівка.

Хід гри

Вихователь пропонує дітям побудувати башточку.

Діти розгля­дають кільця, визначають, яке з них

 найменше, найбільше, групу­ють їх за величиною.

 

 

 

 

 

66579560.jpg 

 

ПРИКРАСИМО ЯЛИНКУ

Мета: надати дітям знання про іграшки, якими прикраша­ють ялинку; вчити за контуром віднаходити потрібний предмет-іграшку; орієнтуватися у просторі, використовуючи слова: угору-вниз, у сторони; вибирати іграшку за назвою; розвивати дрібну моторику руки; виховувати естетичний смак.

Матеріал: ялинка виготовлена за зростом дітей із цупкого ма­теріалу, на якій вирізані силуети іграшок по всій площі; силуети ялинкових прикрас.

Ялинка може бути також площинна або об’ємна, виготовлена за зростом дітей, із цупкого матеріалу, обшита тканиною, по всій площі ялинки пришиті кнопочки або крючки, на які діти будуть «вішати» іграшки.

 

Хід гри

Вихователь пропонує дітям прикрасити новорічну ялинку. Чим прикрашають ялинку? Діти розглядають іграшки та розмі­щують їх на ялинці, розповідаючи про те, яку іграшку і куди вони розмістили.

 

 

 

 

 

 

 

30487475.jpg 

 

 

День чи ніч

Мета: закріплювати знання дітей про частини доби, дії людей уночі, удень; розвивати уважність.

Хід гри

Вихователь називає дії людей удень або вночі. Якщо це «день», діти стрибають, кружляють, танцюють, ходять, а якщо «ніч» — присідають, заплющують очі, кладуть ручки під щічку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32512317.jpg 

 

ПОРИ РОКУ

Мета: вчити дітей називати пори року за їх ознаками, знаходи­ти відповідні картинки; розвивати зорову пам’ять, увагу.

Матеріал: великі картини з порами року та маленькі карткиз порами року для всіх дітей.

 

Хід гри

На стільцях перед дітьми стоять картини з порами року. На ки­лимку лежать картки. Вихователь пропонує кожній дитині взяти одну картку і підійти до картини з відповідною порою року. Далі необхідно назвати свою пору року, пояснити, чому саме дитина пі­дійшла до тієї чи іншої картини.

 

 

 

 

 

 

66579560.jpg 

 

ЩО ЗМІНИЛОСЯ?

Мета: учити дітей помічати в пейзажах зміни; розвивати зоро­ву пам’ять, увагу; виховувати посидючість.

Матеріал: весняний пейзаж, пташка, сонечко, квітка, тварина.

 

Хід гри

Вихователь пропонує дітям розглянути весняний пейзаж. По­тім діти заплющують очі, вихователь у цей час змінює щось у вес­няному пейзажі (додає пташку, прибирає сонечко, додає квітку тощо).

Діти розплющують очі та називають, що змінилося.

 

 

 

 

 

 

 

30487475.jpg 

 

ОДИН ЧИ БАГАТО?

Мета: формувати в дітей уміння та навички утворювати множи­ну іменників.

Матеріал: картинки із зображенням одного і декількох однако­вих предметів однієї серії. Це можуть бути тварини, іграшки, по­суд, меблі, одяг та ін.

 

Хід гри

Вихователь показує дітям картинку із зображенням, напри­клад, кішки і каже: «Хто це? (Кішка) Кішці сумно, давайте знайдемо їй друзів». Дитина шукає картинку із зображенням декіль­кох кішок. Вихователь питає, хто намальований на цій картинці, спонукаючи дітей вживати іменники множини. (Кішки). Або: «Що це? (Машина) А де ще машини?».

Картинки добирають залежно від того, іменники якої теми не­обхідно закріпити. Також можна робити акцент на кількості ігра­шок, зображених на картинці: один — багато.

 

 

 

 

 

32512317.jpg 

 

ГАРАЖІ

Мета: вчити дітей співвідносити великі і маленькі геометричні фігури; розвивати пам’ять, увагу; виховувати самостійність та ор­ганізованість.

Матеріал: великі різнокольорові геометричні фігури — «гаражі».

Хід гри

По кімнаті розкладають великі різнокольорові геометрич­ні фігури — «гаражі», а «машинкам» (дітям) роздають малень­кі різнокольорові геометричні фігури. За сигналом ведучого машинки їдуть на прогулянку, а потім повертаються додому, шукаючи свої гаражі за кольором та відповідно до своїх геоме­тричних фігурок

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1.  Лариса
    дякую, просто у виконанні, цікаве. не потребує багато зусиль
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Есаулова Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 квітня 2020
Переглядів
9592
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку