дидактичні матеріали до уроку.

Про матеріал
Даний матеріал сприяє узагальненню та систематизації знань та вмінь учнів за темою " Перші князі. Політика князя Святослава".
Перегляд файлу

УРОК

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ

ТЕМА. КНЯЗЬ СВЯТОСЛАВ І ЙОГО ПОХОДИ

Мета: розкрити зміст джерел щодо особистості князя Святослава та його походів, його ролі у встановленні України-Русі, сутності та наслідків його внутрішньої та зовнішньої політики; формувати вміння аналізувати та узагальнювати історичний матеріал, спираючись на першоджерело.

Після цого уроку учні зможуть:

  • Складати історичний портрет князя Святослава;
  • Показувати на карті територію Київської Русі за князювання Святослава, напрямки його походів;
  • Висловлювати ставлення до його діяльності спираючись на повідомлення писемних джерел.

Обладнання: підручник, робочий зошит, наочність.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок.

Форма уроку: практичне заняття.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бесіда за запитаннями

1. Якими були наслідки князювання Ігоря, Ольги?

2. Чим відрізнялась їх діяльність?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Враховуючи досягнення попередників Святослава сформулюйте питання , відповіді на які ви б хотіли одержати під час вивчення нового матеріалу.

Учитель записує пропозиції учнів на дошці та зберігає їх до кінця уроку, що дасть можливість використати їх для підбиття підсумків.

IV. Вивчення нового матеріалу

Святослав - князь-воїн

Святославу Ігоревичу було лише три роки, коли він успадкував князівство від свого батька. До повноліття Святослава країною керувала його мати — княгиня Ольга. З дитинства він готувався стати воїном і присвятив цьому майже все життя.

Робота з фрагментами історичних джерел

Опрацюйте джерела з’ясуйте як зображували князя Святослава літописці та які риси характеру йому були притаманні.

Розповідаючи про похід князя Святослава на Балкани 967 року, літописець наводить переказ про те, як візантійський імператор з'ясовував Святославову вдачу: «Коли прийшли грецькі посланці до нього і піднесли дари, то він не глянув на них, а повелів сховати їх… І мовив один : «Спитай його ще один раз. Пошли ще йому оружжя. І принесли йому меч, і він, узявши, став любуватися ним, і хвалити, і дякувати цесареві». І прийшли посланці до цесаря, і повідали все, що було. І сказали: « лютим буде сей муж, бо майном нехтує, а оружжя бере. Згоджуйся на данину»…

Літописець так оповідав про Святослава: «Сам був хоробрий і легкий. Ходячи, як пардус, багато воєн він чинив. Возів же зо собою він не возив, ні казана не брав, ні м'яса не варив, але, потонку нарізав конину, або звірину, або воловину і на вуглях спікши, це він їв. Навіть шатра він не мав, а пітник слав і сідло клав у головах. Такими ж і всі інші вої його були. І послав він до інших земель послів, кажучи: «Хочу на вас іти».

Цікаві свідчення про Святослава бережуть і чужоземні джерела. Приміром, візантійський історик Лев Диякон, який бачив руського князя, залишив його словесний портрет: «Імператор згодився на переговори в позолоченій зброї, на коні приїхав до берега Дунаю в супроводі великого загону вершників, що виблискували зброєю. Святослав переїздив річку в човні і, сидячи за веслом, гріб разом з іншими без ніякої різниці. На вигляд він був такий: середній на зріст, не дуже високий, не дуже низький, з густими бровами, з блакитними очима, з плоским носом, з голеною бородою і з густими вусами. Голова у нього була зовсім гола, а тільки з одного боку її висіло пасмо волосся, що означало знатність роду; шия кремезна, міцна, плечі широкі і весь стан досить стрункий. Він здавався похмурим і диким. В одному вусі в нього золота сережка, прикрашена двома перлинами, з рубіном, посеред них установленим. Одяг на ньому білий, нічим, крім чистоти, від інших не відмінний».

Зовнішня політика князя Святослава

Робота підручником

Опрацюйте текст підручника С. 46-47 про походи Святослава та заповніть таблицю.

Робота зі стрічкою часу

Учні малюють лінію часу, позначають роки правління князя Святослава, роки його походів, визначають століття.

2. Про які подробиці походів князя Святослава довідуємося з літописних джерел?

А. Сказав Святослав матері своїй і боярам своїм: «не любо мені є в Києві жити. Хочу я життя в Переяславці на Дунаї, бо то є середина землі моєї. Адже там усі добра сходяться: із Греків – паволоки, золото, вино й овочі різні, а з Чехів і з Угрів – срібло й коні, із Русі ж – хутро, і віск, і мед, і челядь».

Б. І рушив Святослав на греків, і вийшли вони супроти Русі. І коли побачили це руси, то убоялися вельми множествавоїв. І мовив Святослав: «Уже нам нікуди дітись, а волею і неволею доведеться стати насупроти. Тож не осоромимо землі Руської, а ляжемо кістьми тут, бо ж мертвий сорому не зазнає. Якщо ж побіжимо ми, - то сором нам. Тож не втечемо, а станемо кріпко, і я перед вами піду. Якщо моя голова ляже, - тоді самі подумайте про себе. І сказали вої: «Де голова твоя ляже, там і наші голови ми зложимо».

В. Рушив Святослав на Дунай на Болгар, і в битві одолів Святослав болгар. І взяв він вісімдесят городів по Дунаю, і сів, князюючи, тут, у городі Переяславці, і беручи данину з греків.

Г. І послали кияни гінця до Святослава, говорячи: «Ти княже чужої землі шукаєш і дбаєш про неї, а свою полишив. Нас же мало не взяли печеніги, і матір твою, і дітей твоїх. Якщо ти не прийдеш, не оборониш нас, - то таки нас візьмуть. Чи тобі не жаль отчини своєї, і матері, що стала старою, і дітей своїх?». Це почувши, Святослав швидко сів на коней з дружиною своєю, і прибув до Києва, і цілував матір свою , і дітей своїх, і журився тим, що сталося од печенігів.

Робота з контурною картою.

На карті учні позначають:

  1. Територію Київської держави на початок князювання Святослава.
  2. Підпишіть назви східнослов’янських союзів племен, які на 972 р. не входили до Русі-України.
  3. Заштрихуйте території, приєднані до Київської держави за правління князя Святослава.
  4. Позначте стрілками напрямки військових походів Святослава. Вкажіть поряд роки, коли вони відбулися. Позначте місця найголовніших боїв.
  5. Вкажіть зміни, які відбулися внаслідок військових походів Святослава, підписавши:

1) державу, знищену дружинами князя Святослава 965 р.;

2) племена, які сплачували данину князю Святославу

3) місто, куди князь Святослав збирався перенести столицю своєї держави;

4) коч ові племена, які переселилися у Північне Причорномор’я після знищення Хозарського каганату.

6.Позначте місце загибелі князя Святослава. Вкажіть поряд дату цієї події.

Внутрішня політика князя Святослава

Робота підручником

Опрацюйте С. 48 підручника та скадіть тези внутрішньої політики князя Святослава.

Робота ілюстраціями

Розгляньте ілюстрації, що стосуються особистості і окремих етапів життя князя Святослава С. 50-51. Доберіть до кожної з них цитату з історичного джерела.

Оцінка діяльності Святослава

Завдання

Прочитайте, як оцінювали діяльність князя Святослава історики, оберіть твердження того вченого, з яким ви погоджуєтесь, або сформулюйте власне.

1) М. Грушевський: «Святослав належить до найбільш виразних і характеристичних фігур між давніми руськими князями. ... Роль князя-правителя, голови держави, зовсім сходить на другий план перед войовничим ватажком. Це чистий запорожець на київському престолі...».

2) Є. Голубинський: Святослав «не думав анітрохи про державу і, абсолютно покинувши її напризволяще, він мріяв тільки про те, щоб зрівнятися у славі із своїми норманськими предками, щоб шукати єдино військових пригод і військових доблестей».

3) М. Котляр: «...Князь за допомогою воєнних походів розв’язував життєво важливі для Русі справи взаємин з агресивними сусідами. У цьому він відрізнявся від інших середньовічних князів і королів хіба що тим, що був більш удачливим у війні. Та й про рідну землю Святослав турбувався не менше від своїх попередників».

V. Узагальнення та систематизація знань

Метод «Коротше, коротше»

«Постать князя Святослава в історії України» Учень робить розлогий висновок, наступний учень почутий висновок скорочує до 1-2 речень, третій учень – 2-3-4 слова.

VI. Рефлексія

Завершіть твердження:

« Сьогодні я дізнався (дізналась)...»

« На цьому уроці я навчився (навчилась)...»

« Тепер я думаю, що...»

VІІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати матеріал §. 2. Підготуватись до уроку узагальнення.

docx
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
14 жовтня 2019
Переглядів
1511
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку