Урок "Київська Русь та Русь Північно - Східна. Сила та слабкість, світло та тінь"

Про матеріал
Це останній урок в кінці навчального року, тому він проводиться як інтегрований з уроком всесвітньої історії. Його можна назвати "королівським " (саме так він названий при оголошенні мети), так як він символізує і закінчення навчального року (на зразок закінчення табірної зміни під час літнього відпочинку), і підсумок набутих знань з історії України та всесвітньої історії за один рік.
Перегляд файлу

 

     

 

     Відділ освіти Краснокутської райдержадміністрації

Костянтинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ст. Краснокутської

районної ради Харківської області

 

 

 

 

Київська Русь і Русь Південно-Східна. Сила та             слабкість, світло та тінь.

Всесвітня історія. 7 клас

 

 

 

 

 

 

 

 Костянтинівка

                      2012

Тема. Київська Русь і Русь Південно-Східна. Сила та слабкість, світло та тінь. («Королівський урок»).

Мета. Виявити рівень знань учнів по вивченому курсу історії України та окремих тем всесвітньої історії, звернути увагу на роль особистості в історії. Розвивати пам’ять, зв’язне мовлення, увагу, творчу уяву, аналітичне та критичне мислення. Виховувати інтерес до історичних процесів.

Обладнання. Картки з хронології(цифри та події), таблички з назвами «Київська Русь»,  «Московське князівство»,  «Новгородська республіка»,набір фішок-монеток, три великі букви – М,К,Н, карта «Київська Русь в ХІІ ст.»,підручник «Всесвітня історія. 7 кл.», набір «Загадкова історія».

Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.

Форма уроку. Урок – дидактична гра.

                     Епіграф

«Що вмієте доброго, не забувайте,

а чого не вмієте, того навчіться»

                                                                                    Володимир Мономах

І. Організація класу.

Слово вчителя. Шановні друзі! У Вас сьогодні маленький ювілей. Це був перший рік шкільного життя, під час якого ви вивчали одразу дві історії – історію України та всесвітню історію. Це означає, що стали ви дорослішими та розумнішими. Ви більше працювали, тому більше дізналися про середньовічний період історії нашого народу та інших народів Європи. Тому я зараз скажу вам слова чоловіка, який жив в ті часи, залишивши «Повчання дітям», і слова тих повчань є зрозумілими і потрібними кожній сучасній людині. Ось вони і  є епіграфом нашого уроку: «Що вмієте доброго, не забувайте, а чого не вмієте, того навчіться».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення мети.

Ура! Вже зовсім скоро літо,

Вже нам набридло, як дзвенить дзвінок,

бо, правду кажучи, всі хочуть відпочити,

А я запрошую на «Королівський» цей урок.

В процесі гри урок цей проведемо

Тут «Репортаж», і «Оплески», і «Шарж».

На «Загадки»  ми відповідь знайдемо,

Повірте, буде в кожного свій шанс.

Тож, я прошу вас, друзі, попрацюйте,

Зробіть рішучий цей ривок,

Згадайте все, знання продемонструйте,

Події й факти проаналізуйте,

Працюйте швидко, часу ж не марнуйте,

Бо ж справді, «Королівський» це урок.

Я впевнена, що ми це все зумієм,

Що недарма нас звав сюди дзвінок!

І гарний настрій цей урок навіє,

Що справді буде «Королівським» цей урок!

ІІІ. Поглиблення, систематизація та узагальнення набутих знань

        1-ша гра «Оплески»

Учитель. Перша гра нашого уроку зветься «Оплески». Вона містить декілька етапів.

І етап. Коли ви чуєте слово,яке вивчали в 7-му класі, ви аплодуєте.

Ярослав Мудрий, Золоті ворота, Б. Хмельницький, Люблінська унія,Ю. Долгорукий, К. Косинський, Москва, Десятинна церква, битва під Корсунем, посадник, Кревська унія, Новгород, Володимир Великий, «Судебник»,  Іван ІІІ, Всеволод Велике Гніздо,битва на Синіх Водах.

ІІ етап. Аплодуєте тільки тоді, коли чуєте слово, яке вивчали на історії України.

ІІІ етап. Аплодуєте тільки тоді, коли чуєте слово, що вивчалося на уроках всесвітньої історії.

Ольга, Ігор, князь, Олександр Невський, Іван Калита, данина, Данило Галицький, Нева, Дніпро, «із варяг у греки», Візантія, Куликове поле, Д.І. Донской, Львів, Галич, шляхта, бояри, м. Володимир, ярлик, мито, татари, Чингізхан, Новгород, посадник, Льодове побоїще, Волхов, Москва, Юрій Долгорукий, Мамай, «стояння на Угрі», німецькі рицарі, Тевтонський орден.

Слово учителя. Ми з вами дізналися так багато нових слів. Багато цікавих фактів, подій. Знаємо, що особливу роль в середньовічній Європі відіграла могутня держава — Київська Русь. Давайте покажемо її на карті.

  1.     Чому можна стверджувати, що роль цієї держави в історії нашого народу особлива?
  2.    Які події та явища призвели до розпаду Київську Русь?
  3.    При вивченні історії Київської Русі не можна не згадати Новгородську землю. В чому ми бачимо її особливість і силу?

Особливе місце в середньовічній історії належить Московському князівству. В той час, коли Київська Русь розпалась і фактично перестала існувати, Москва тільки розпочала процес свого становлення, а пізніше перетворилася на могутню державу, зібрала навколо себе значну частину руських земель, зберегла їх від захоплення Литвою, Польщею, та їх сусідами.

  Гра « Підбери слово на букви К, Н, М»

 Зараз кожна група учнів отримає назви.

1-ша група буде працювати під назвою «Київ»

2-га буде мати назву «Москва»

3-тя група має назву «Новгород»

Учитель ставить проблемне питання: «Як Ви гадаєте, чому саме так мають називатися Ваші групи?» Відповіді учитель «збирає»  за допомогою методу «Мікрофон»

Завдання для роботи в групах

Кожна група підбирає слова, які ми вивчили під час уроків історії  України та всесвітньої історії. 1-ша група – слова на букву «К», 2 – друга група – на «М», 3 – тя група на «Н» (робота триває 2 хв.)

2-га гра «Хто більше скаже про князівство?»

Учитель. Доцільно провести гру «Столичне слово». Кожна група має представити певне князівство.

Алгоритм розповіді.

  1. Назва  князівства.
  2. Столиця.
  3. Місце розташування(на карті показати)
  4. Відомі князі та їх справи.

3-га гра «Хронологічний ланцюжок»

Слово вчителя. Та яка ж історія без знання хронології? Я пропоную вам зіграти в гру «Хронологічний ланцюжок» (декілька етапів)

  •       1147, 1240(2), 1242, 1380, 1480, 1113, 1125, 1497.
  •       988, 996, 1019, 1054, 1097, 1187, 1199, 1223.
  •       1240(грудень), 1253, 1256,1362, 1399, 1385.

Слово вчителя. Історія заповнена загадками. Чим більше ми їх розгадуємо, тим більше переконуємося, що їх дуже багато.

Загадки 1-го етапу (слова)

  1.    ХІІ ст. – період чвар, незгод.

      В біду і лихоліття тримався наш народ.

      Отримали ми назву тоді, для нас єдину

       І добру, й світлу, й славну, і ніжну … (Україна)

 

  1.   В Новгороді князю порадник

      Глава міста … (посадник)

 

  1.   Кланятись монголам князь вже звик,

      Хочеться отримати …(ярлик)

 

  1.   Монгольське військо – це біда

      Його співзвучно звуть …(орда)

 

  1.   У Чингізхана внук один такий,

      Русь пограбував отой …(Батий)

 

  1.   У монголів перший хан

     Звався просто – …(Чингізхан)

 

  1.    Держава у монголів звалась як орда

      Тільки не проста, а …(Золота).

 

  1.   Сумне для німців явище

     Льодове …(побоїще)

 

  1.   Орда розпадається – владу хапай

      Не розгубився отой  хан …(Мамай)

 

10.     Як для християнства потрібен «Требник»,

          Так для Русі став необхідний …(«Судебник»)

 

  1. Султану потрібні яничари,

      А князю допоможуть …(бояри)

 

  1.   Хай без нього не обійдеться ніяк,

       Бо збирає данину …(баскак)

 

  1.   Розбили шведів – ну й дива!

       На річці, що зветься …(Нева)

 

  1.  Знайдіть в Русі родину хоч одну,

       Яка не платить …(данину)

 

  15. Повстати вистачило духу

        У ватажка Петра …(Мухи)

 

16.Данило місто збудував

     На диво гарне, зветься місто…(Львів) 

 

17. Столиця виросла з малого міста, ну й дива!

      А назву має місто те — …(Москва)

 

18.   Ото був князь такий,

        І звався просто – … (Кий)

        Він місто збудував на березі ріки

        І нам залишив його на віки.

Загадки ІІ етапу «Загадкове ім’я»

Слово вчителя. Але скільки разів ми переконувалися,  що саме князі, воєводи, впливові бояри та інші поважні люди рухали історію вперед, визначали її напрям. Ми бачили князів-нездар, які ганебно тікали, кидаючи свій народ напризволяще, і князів, які ввійшли в історію як сильні особистості, відповідальні люди, хоробрі воїни, лицарі-правителі. Згадайте їх!

(учні називають)

Добре, а тепер подивимося чи пізнаєте ви їх в загадках.

«Загадкове ім’я»

  1. Святая Русь при нім такою стала,

     Релігія нова русинів об’єднала,

     Причислений він до святого лику,

     Цей князь Русі – …  (Володимир Великий)

 

  1. Суздаль відокремив від Русі,

     Сам ним керував на заздрість всім,

     Та про столицю славну Київ

     Не полишали його мрії.

     Тягне-тягне свої руки

     От же ж … (Юрій Долгорукий)

 

  1. При собі гроші завжди мав,

     Їх бідним в церкві роздавав,

     Своє князівство він зміцнив

     І в центр Русі перетворив (І. Калита)

 

  1. Як усі, про Київ мріяв,

     І похід туди затіяв,

     Трохи похазяйнував,

     А точніш, пограбував.

     Вивіз духовні святині,

     Не повернуті й донині!

     Чинив якось не по-людськи

      Князь той… (А. Боголюбський)

Слово вчителя. Так, ви впізнали цих видатних людей по їх справах. А зараз я пропоную, щоб ви ще ближче наблизились до них, аби усвідомили значення їх діяльності. Для цього існує гра «Репортаж». Наші шановні репортери, представник кожного князівства, нададуть Вам можливість стати свідками інтерв’ю, яке репортери візьмуть у не менш шановних історичних осіб.

Алгоритм інтерв’ю (на дошці)

  •    Ваше ім’я та рік народження.
  •    Місце та роки правління.
  •    Головні справи Вашого життя.
  •    Які справи, на Вашу думку,  найбільше запам’ятають нащадки?

(Оцінити можна за допомогою оплесків гостей)

6-га гра «Шарж»

Слово вчителя. І що то за ігри, якщо не смішно? Знаючі люди стверджують, що сміх – це здоров’я. Він продовжує життя, а значить, рухає історію вперед. «Світ вцілів, бо сміявся» — так говорили ще більш знаючі люди. І справді, якби люди не мали почуття гумору, чи могли б вони пережити війни, лихоліття, стихії, потрясіння, повстання? От і ми з вами спробуємо трохи посміятися над історичними подіями. Ні, ми не насміхаємось над високоповажними особами, які жили на цій землі дуже-дуже давно! Ми просто поблажливо усміхнемось! Подивимось трохи з іншого, так би мовити, боку, заглянемо в криве дзеркало. Отже, слухаємо, дивимось, посміхаємось та ще й готуємо історичний коментар до шаржу.

Алгоритм «Історичного коментарю» до шаржу

  1. Назва історичної події.
  2. В якому році відбувалась подія?
  3. Чому відбувалась така подія?
  4. Які наслідки мала подія?
  1. Шарж «Стояння на Угрі»
  •                  А що це Ви тут стоїте?
  •                  А вам що?Хочемо і стоїмо!
  •                  І довго стоятимете?
  •                  Доки вони, доти й ми.
  •                  Хто?
  •                  Он, не бачиш? На тім березі!
  •                  Бачу! До речі, в них я теж питав!
  •                  А вони тобі що?
  •                  Кажуть: «Спитай на тому березі, поки вони стоятимуть. Сіли б уже, чи що!»
  •                  Не треба квапитись. Сісти ми завжди встигнемо.

2. Шарж «Льодове побоїще»

--       Was ist das?

  •                  Оце в тебе обладунки!Мабуть, дорогі?
  •                  45 корів коштує.
  •                  Ти дивись, бідні корівки!
  •                  Так, зате ж якість яка!Чиста тобі сталь!
  •                  Так! Важкий! Кілограм 45 потягне!
  •                  Так у похід же йдемо!Куди ж без обладунка?
  •                  Та ти що? І далеко?
  •                  Та в Новгород! Хочемо трохи земельки прихопити! У них там її до лихої години.
  •                  Угу. А ти плавати вмієш?
  •                  Вмію. Тільки в залізі хіба попливеш? Та й вода холодна!
  •                  От і я кажу, що вода ще холодна.

 

        3. Шарж «Хочу ярлик на правління!»

  •                  Хто останній?
  •                  За мною просили не займати!
  •                  А чого це?
  •                  Хан сказав, що сьогодні вже не приймає! Треба туфлі підсушити.
  •                  А до чого тут туфлі?
  •                  Каже, туфлі мокрі від княжих поцілунків. Всім так хочеться отримати ту ханську грамоту. От і цілують туфлі так ревно.
  •                  Так що будемо довго тут коліна протирати.

 

Дитячі шаржі (малюнки, пантоміми)

 

7-ма,заключна гра «Сила єдності»

Слово вчителя. Діти, ви всі пам'ятаєте головну причину розпаду Київської Русі. А зараз я пропоную всім учням, які під час уроку працювали в трьох різних групах знову об’єднатися. Давайте вийдемо в центр класу, станемо в коло  і проведемо останню гру у цьому році. Кожен учень скаже речення, що стосується Київської  Русі, а після своєї фрази подає руку товаришу (товаришам можна допомагати). В кінці гри учні стоять у колі, міцно тримаючись за руки.

Слово вчителя. Ось так! Разом ви сила! Ви можете підтримати друзів, які розраховують на вас, і отримати добру пораду від них. Запам’ятайте, що разом ви сильні. І нехай шкільний рік запам’ятається Вам тільки добрими справами, щирими посмішками, творчою працею, безкорисливою дружбою! Щасливого та безтурботного Вам літа, бажаю гарно відпочити, рости здоровими та щасливими!

 

 

 


 

 

 

  • Москва
  • монголи
  • Мамай
  • Московська держава
  • Мономах
  • Мудрий


 

 

  •   Невський
  •   Невська битва
  •   нукери
  •   нойони
  •   Новгород
  •   намісник


                         

 

  • Київ
  • Князь
  • Кий
  • Куликове поле
  • Калита
  • Куни

 

doc
Додано
17 жовтня
Переглядів
58
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку