Дидактичний матеріал "Частини мови"

Про матеріал

У к р а ї н с ь к а м о в а

5 к л а с

Повторення, узагальнення та поглиблення знань з теми

«Загальна характеристика частин мови. Іменник як частина мови»

Питання та завдання

Перегляд файлу

У к р а ї н с ь к а    м о в а

                                              5    к л а с

        Повторення, узагальнення та поглиблення знань з теми

  «Загальна характеристика частин мови. Іменник як частина мови»

                              Питання та завдання                         

                                    Бліц – опитування

  • Що вивчає розділ науки про мову Морфологія?
  • Скільки частин мови в українській мові?
  • Чому частини мови поділяються на самостійні та службові?
  • Назвіть самостійні частини мови.
  • Які ви знаєте службові частини мови?
  • У чому відмінність між самостійними та службовими частинами мови?
  • Що ви скажете про вигук?
  • Охарактеризуйте кожну кожну частину мови. Наведіть приклади.

 

 

                    Читання вчителем уривка вірша

 

                                    Злитки золоті

 

Чи ти задумувавсь, відкіль оті у нашій мові злитки золоті?

Як намистини, диво калинове – частини мови.

Який співець, який письменник уперше слово вигадав – іменник?

Іменник! Він узяв собі на плечі велике діло – визначати речі,-

Ім’я, найменування і наймення: робота, біль, і радість, і натхнення.

Ну а візьмемо назву – дієслово, само підказує, що діє слово!

Ще й приклад на нього не навів, а вже до півдесятка дієслів!

Прикметник дасть іменнику-предмету якусь його ознаку чи прикмету.

Числівник може визначить тобі число речей, порядок при лічбі.

А поспитай звичайного займенника, за кого він у мові? За іменника!

(Хоч може цей наш скромний посередник замінювать числівник і прикметник).

Прислівник звик,незмінюваний в мові, ознаки різні виражать при слові.

Сполучник каже: скромну роль я маю, але слова я в мові сполучаю…

 

                                                                                                       Дмитро Білоус

                     Контроль аудіювання

 

                        Казка про частини мови

 

   Одного разу, коли матері Мови не було вдома,її діти – частини мови – засперечалися, хто з них найважливіший.

   - Я, - сказав Іменник, - приношу найбільше користі, бо я даю всім імена: істотам, предметам, подіям. Одягнувши їх у сім відмінків, два числа і три роди, я можу виступати будь-яким членом речення… Тож, безумовно, я найголовніший.

   Червоний від обурення Прикметник негайно перебив його:

   - Зачекай, Іменнику! Та ж без моєї прикмети ти не був би ні гарним , ні розумним. Це я всіх прикрашаю, вказую на приналежність особі. А в реченні виступаю означенням і присудком…

   Тут у розмову втрутився Числівник.

   - От задаваки! Та без мене ви б не знали ні року свого народження, ні скільки живете на світі. Я теж маю відмінки, а подекуди числа і всі роди. І разом з тобою, Іменнику, можу бути і головним, і другорядним членом речення.

   Займенник слухав суперечку й іронічно посміхався.

   - Які ж ви розумні! Та що б ви робили, якби не було мене. Я в реченні можу замінити вас усіх. Маю відмінки, роди і числа, а в реченні виконую будь-яку роль. А чи зможете ви без мене запитати про когось чи про щось?

   Дієслово зверхньо, поблажливо поглядало на всіх, потім примирливо сказало:

   - Заспокойтеся всі. Без моєї Гераклової сили ви всі ніщо, тільки байдики б’єте. А як я з’явлюсь та запущу в дію усі мої три часи в однині й множині, то тільки тоді й ви щось значите. Я вже не кажу про те, що в реченні блискуче виконую і головну, і другорядну роль.

   Прислівник виглянув з-під руки Дієслова і собі:

   - А чим ви хвалитеся? Тим, що з вас ліплять люди все, що заманеться? Повчіться краще в мене. Я серед вас один і гордий, і твердий, як криця, стою непорушно. Себе викривляти в різних числах, відмінках і родах я не дозволю. І в реченні я постійно виступаю обставиною. Та й у дружбі я надійний – завжди поряд з Дієсловом.

   Тут між частин мови просунув голову Прийменник.

   - Так я твій брат. Я теж незмінний. Без мене ви і думку не висловите як слід. Ось, наприклад: «Учень йде … школи». Нічого не зрозуміло. А як тільки я з’явлюсь, так і стає ясно до чи зі школи він іде.

   Поважно походжаючи між частинами мови, Сполучник з притиском сказав:

   - Ви, най-най-най…зарубайте собі на носі, що в речення всіх з’єдную вас я, без мене ви ходили б, як загублене телятко.

   - Та й без мене вам не обійтися, - промовила Частка. – Ні тобі запитати, ні заперечити чи висловити сумнів…

   - Гай, гай, діти однієї матері, а не можуть у мирі жити, - засмучено сказав Вигук. – Ох, коли б я вмів говорити зрозуміліше, то вчив би вас розуму. А то тільки від радості, горя, страху чи здивування можу подати свій голос.

   У цей час повернулася до свої домівки мати Мова.

   - Не сваріться, любі діти. Кожен з вас мені потрібен. Без вас я не була б така гарна, мила людям у розмові, у пісні, на письмі. Хай між вами запанує дружба й злагода назавжди.

   Усі частини мови з’єднали руки і пообіцяли матері:

   - У дружбі та злагоді будем здорові й щастя дамо нашій матері Мові (С.Бат).

 

 

                          Виконайте тести

 

1. Чим хизувався Іменник?

   а) своїм ім’ям;

   б) своїм убранням;

   в) своїми ознаками;

   г) найбільшою користю в мові.

2. Чим хвалився Прикметник?

   а) розумом;

   б) красою;

   в) роллю в реченні;

   г) дружбою з іменником.

 

3. На що звернув увагу Числівник?

   а) на своє значення в реченні;

   б) на свій зв’язок з Прикметником;

   в) на те, що має відмінки;

   г) на свою другорядну роль у реченні.

 

4. Чому іронічно посміхався Займенник?

   а) бо міг замінити Іменника, Прикметника і Числівника в реченні;

   б) бо не любив хвастливих;

   в) бо в реченні міг виконати будь-яку роль;

   г) бо лише він міг запитати про когось чи про щось.

 

5. Що сказало Дієслово?

   а) що має число;

   б) що має три роди;

   в) що має Гераклову силу;

   г) що тримає на собі все речення.

6. Чого навчав Прислівник?

 

   а) бути гордим;

   б) не дозволяти викривляти себе у різних числах, відмінках і родах;

   в) бути надійним;

   г) не підкорятися людям.

 

                              Практикум

 

  • Прочитайте виразно текст. Голосом передайте захоплення красою природи. Визначте частини мови.

 

   Веселий гайок пронизаний сонячним світлом. Густа трава, барвисті квіти. Білими стовбурами беріз, глянцевими листками бігають сонячні зайчики, чарівною флейтою заливається іволга. Від цієї чудової пісні розгойдується довге гілля дерев.

 

 

                  Конструктивна вправа

 

  • Складіть речення за поданою моделлю.

1. Дієслово  прикметник  іменник  займенник.

2. Прийменник  іменник  дієслово  прикметник  іменник.

3. Прикметник  іменник  дієслово  займенник  іменник  прикметник  іменник.

 

                        Гра «Хто швидше?»

 

  • За ознаками відгадайте, про яку частину мови йдеться.

1.  Поділяється на чотири відміни, змінюється за відмінками, числами, має три роди, називає істот/неістот.

2.  Стоїть завжди у тому ж роді, числі та відмінку, що й іменник, вказує на ознаку.

3.  Має два числа, три часи, змінюється за особами і родами, приводить усе в рух.

 

                    І м е н н и к    як    ч а с т и н а    м о в и

                             Бліц – опитування

  • Яка частина мови називається іменником?
  • Як розрізняють іменники – назви істот і назви неістот?
  • Які іменники є власними назвами, які – загальними?
  • Назвіть конкретні та абстрактні іменники.
  • Що означають збірні іменники?
  • Якими членами речення можуть бути іменники?

 

                    Розподільне письмо

 

  • Згрупуйте іменники за значенням:

            а) назви істот;   б) назви неістот.

 

 Узлісся, місяць, мудрість, клімат, зав’язь, компас, моряк, лікар, лічильник, тюлень, студент, комар, ясен, дуб, острів, чистота, футболіст, сад, теля, відстань, турист, пожежник, дятел, рука, бандурист, орел, думка, трава, натовп, сирота, поет, смерека.

 

                               Творча робота

 

  • Запишіть загальні назви людей, що виникли від поданих власних.
  • Зразок: Україна – українець.

 

   Грузія, Молдова, Білорусь, Київ, Одеса, Тернопіль, Львів, Стрий, Херсон, Чехія, Вінниця, Болгарія, Черкаси, Франція, Румунія, Польща, Харків, Іспанія, Німеччина, Італія, Крим.

 

 

 

 

                        Словниковий диктант

  • Написати під диктовку іменники. Пояснити орфограми.

   Тарас Григорович Шевченко, річка Либідь, майдан Незалежності,

байка «Вовк та Ягня», журнал «Соняшник», Україна, Шевченківська премія, князь Володимир, газета «Голос України», Київ, Львів, Леся Українка, Чорне море, медаль «За відвагу», Президент України, Великдень, Академія наук України, Клуб письменників, собака Барсик.

 

                           Гра «Лови помилку»

  • Виправте помилки. Доберіть самостійно кілька прикладів уживання великої літери у власних назвах.

  Сузір’я малої ведмедиці, дитсадок Сонечко, Організація об’єднаних націй, фірма Барвінок, стадіон динамо, кінофільм Тарас Шевченко, поема сон, крамниця Малятко, різдво, котик мурчик, біблія, гори карпати, співуча україна, орден ярослава мудрого.

 

                              Гра «Зайве слово»

                  Конкретні й абстрактні іменники

                          1. Смерека, бук, гіпотеза.

                          2. Канікули, фінанси, будинок. 

                          3. Любов, лисиця, ганьба.

                          4. Камінь, радість, долина.

                           5. Зрілість, вовк, весло. 

   

                         Тренінг «Друг чи недруг»

  • Я зачитую вам слова. Якщо це збірні іменники, то ви беретеся за руки, якщо ні – опускаєте руки.

       Малеча, студентство, село, солома, діти, проміння, сонце, радість, комашня, зернина, листя, картина, товариство, земля.

 

 

                                          Р і д      і м е н н и к і в

                                                Бліц – опитування

  • Скільки родів має іменник?
  • Як правильно сказати: «Іменник належить до певного роду чи змінюється за родами»?
  • На основі яких ознак іменники розрізняють за родами?
  • Які іменники належать до спільного роду?
  • Чи можна визначити рід іменників двері, окуляри?

 

  •         

 

  • Визначте рід іменників, виділені слова введіть у речення.

       ГЕС, Баку, капризуля, лівша, таксі, колібрі, філософ, ТЕЦ, забіяка, поні, сільрада, спеціаліст, знавець, невдаха, депутат, староста, левада, фініш, Онищенко, вітровій, Сахара, Шура, конферансьє, кофе, кенгуру.

  • Запишіть іменники. Визначте рід кожного. Аргументуйте свій вибір. У виділених словах поставте наголос.

 

  • , перепелиця, муха, шампунь, тюль, син, посуд, дочка, жаль, вільха, невістка, кума, холод, піч, сирота, дуб, середа, біль.

 

                            Розподільний диктант

  • Розподіліть іменники за родами, з виділеними словами складіть речення.

Ніжність, ласка, доброта, сміх, радість, гумор, курка, солянка, соління, сіль, півень, курчатко, курча, лист, листочок, листя, листячко, бадилля, бадилина, насінина, насіння, насінник.

 

  • Узгодьте іменники з прикметниками, дописавши замість крапок закінчення.

Широк… степ, висок… насип, рушничн… дріб, холодн… Сибір, далек… путь, важлив… запис, залізничн… магістраль, улюблен… собака, гостр… біль, прозор… тюль, старовиннн… рукопис.

 

  • З’ясуйте лексичне значення слів, визначте рід, уведіть їх у речення (усно).

1. Тріо, таксі, лото, кіно, метро, пенсне, кафе, ательє, піаніно, купе.

2. Какаду, ківі, цеце, зебу, шимпанзе, марабу.

3. Марокко, Сан-Франциско, Гете, Осло, Гейне, Сухумі, Ай-Петрі.

 

  • До іменників чоловічого роду доберіть іменники жіночого роду.

 З р а з о к . Козак – козачка.

1. Батько, чоловік, хлопець, хлоп’я, онук, кум, українець, киянин, громадянин, артист, співак, школяр, робітник, брат, син, свекор.

2. Голуб, гусак, півень, селезень, цап, баран, ведмідь, вовк, бик, тигр, слон, лис, заєць, журавель, горобець, лев, кінь, кіт.

 

                            Творчий диктант

  • Замініть словосполучення і речення іменниками спільного роду. Розберіть два іменники спільного роду за будовою.
  • Людина, яка говорить багато і беззмістовно. (Пустомеля)
  • Неуважна людина. (Роззява)
  • Людина з дефектом мови. (Недоріка)
  • Той, хто мешкає поряд. (Сусід)
  • Той, хто навчився чого-небуть самостійно, без керівника. (Самоук)
  • Службовець пошти, який розносить кореспонденцію адресатам. (Листоноша)

 

                                Ч и с л о    і м е н н и к і в

                                            Бліц-опитування

  • Які форми числа мають іменники? Наведіть приклади.
  • Що означають іменники, що мають форму тільки однини?
  • Що означають іменники, що мають форму тільки множини?

 

 

                                Розподільне письмо

  • Розподіліть іменники на три групи: а) ті, що мають однину і множину; б) ті, що мають тільки однину; в) ті, що мають тільки множину.

          Молодість, доброта, дружба, завзяття, глибина, настирливість,        піднесення, жовтизна, колектив, кіннота, дерево, звір, птах, кущ, птахівництво, рілля, хоробрість, радість, рільництво, радощі, Десна, Юпітер, Черкаси, лінія, місто, Львів, іменини, корінь, кінь, терпіння, морква, змагання, сутінки, халва, сутінки, ресурси, цемент, нафта, бензин, море.

 

                                             Вибірковий диктант

  • Записати іменники у два стовпчики: а) ті, що вживаються тільки у формі однини; б) ті, що вживаються тільки у формі множини. До виділених слів дібрати антоніми і визначити їх рід.

     Радощі, врода, пестощі, Київ, Дніпро, Карпати, ножиці, ворота, хід, сміливість, граблі, окуляри, чорнило, коноплі, гіпс, мед, сани, сіни, сходи, малювання, ясла.

 

                            В    і    д    м    і   н    к    и

                                             Бліц-опитування

  • Які ви знаєте відмінки іменників?
  • На які питання відповідає кожен відмінок?
  • Який відмінок називається прямим, а які – непрямими?
  • Який відмінок ніколи не вживається з прийменником, а який – завжди з прийменником?
  • Чим особливий кличний відмінок?

 

  • Провідміняйте іменники: сонце, земля, людина, батько, сестра, братик, гай, сирота, сіль, повість, любов.

 

                           Конкурс юних мовознавців

 

  • Знайдіть і виправте помилки у вживанні іменників.

1. Сідайте, пане Василе. 2. Сергіє, ти маєш цю книжку? 3. Заходьте до нас, Гале. 4. Приїздіть, бабусе. 5. Товарише, допоможи мені розв’язати задачу. 6. Хлопцю, приходь до нас в гості.

 

 

docx
Додано
1 липня 2018
Переглядів
2949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку