Дидактичний матеріал "Екологічні задачі" (10-11 класи, для факультативів)

Про матеріал
Дидактичний матеріал "Екологічні задачі" (10-11 класи). Використовувати на уроках біології та екології, на факультативах екологічного спрямування, для видрукування. Дані завдання розкривають взаємозв'язки між живими організмами, вплив діяльності людини на розвиток подій, формують логічне мислення, розвивають екологічну культуру,
Перегляд файлу

image

Завдання 1

      Літописці зберегли і донесли до нас опис екологічної катастрофи , що   сталася на острові Пасхи і має соціальні корені . Запис зашифрований і доступний лише мудрим нащадкам , які зуміють відновити послідовність подій і зробити висновок .

1 . Боги люблять величезні кам'яні статуї на березі океану. 2 . На острові Пасхи було багато лісів , звірів , птахів , океан багатий рибою.

3   . Щоб вирубувати в скелі статуї , треба рубати ліси і зпальмового волокна виготовити мотузки для установки статуй.

4   . На острові Пасхи росте тільки груба трава , немає лісу ,птахів , звірів. Люди голодують , живуть в землянках , човни виготовляють з прутів і глини , рибу ловлять тільки у самого берега.

5   . Люди жили добре , любили своїх богів і жерців.

6   image. Зникли ліси - не стало звірів і птахів , що не стало матеріалудля будівництва хатин і човнів , нічим стало ловити рибу. 7 . Страшний голод призвів до канібалізму , гинули і жерці , і слуги - чисельність населення скоротилася в кілька разів. 8 . Жерці люблять владу , а багато статуй - значить багато влади .

9        . Народ повинен вирубувати в скелях статуї і встановлюватиїх на березі - це подобається богам , і жерці їх племені стануть могутніше жерців сусідніх племен.

10   . Висновок  зробіть  самі.

 

image

Завдання 3

 Втручання людини в природу часто дає несподіваний і вкрай небажаний ефект . Розглянемо це на прикладі будівництва в Єгипті Асуанської гідроелектростанції. Розташуйте наведені факти в логічній послідовності.

 

1           . Великий Ніл, розливаючись , удобрював мулом селянськіполя.

2           . У стоячій воді водосховища розмножилися паразити, і людистали страждати від малярії і кишкових хвороб.

3           . Ніл приносив мул в Середземне море і до гирла річкипідходили зграї риби , яку ловили рибалки . 4 . Асуанська гребля перегородила річку і виникло водосховище.

5           . Розливи Нілу припинилися  і селянські поля без родючого мулу перестали годувати селян.

6           . Риба перестала підходити до гирла річки за кормом  і тисячі рибалок розорилися.

7           . Люди побудували греблю , що перегородила річку , і сталиотримувати електроенергію.

8           image. Довелося побудувати тукові заводи для селянських полів.9 . Тукові заводи споживають багато електроенергії. 10 . Перераховані екологічні порушення , викликані будівництвом Асуанської ГЕС , досить серйозні, але чи не виникне нових проблем?

Завдання 4Завдання 4

 Екологічна проблема є наслідком високої чисельності виду .

 Складіть наведені тут безладно факти в логічнийНаведені факти розташуйте в логічний ланцюжок .

1. У ланцюжок . Яке заяву можна вважати висновком ?північноамериканський порт з Європи разом з вантажем зерна у трюмі прибуло і кілька « пасажирів» - це були горобці.

1 . ... але інквізиція спалювала на вогнищах не тільки людей ...2. В Америці на зміну коням прийшов автомобіль .

2.Домашня 3. Горобців стали стріляти з рушниць , труїти отрутою і ловитикішка в Давньому Єгипті вважалася священною твариною . Кішки захищають житла людей від щурів і мишей.мережами, але нічого не допомагало - чисельність птахів

3. Мишоподібні гризуни не тільки псують і поїдають зерно, а й зростала ! переносять чуму.4.Кандидати до міського парламенту, зауваживши народну

4.Чума любов до горобців , стали ратувати за охорону птахів.- бич середньовічних міст, іноді чума викошувала все населення.5 . У Північній Америці не було горобців .

5 . Мало кішок - багато щурів і мишей.6 . Горобців ставало все більше і більше.

6. Свята інквізиція спочатку спалювала книги, потім людей 7.Американці відчували ностальгію по Англії, згадували !               і

7 . І тоді в середньовічні міста прийшла чума ...горобчиків .

8.Інквізиція вважала кішок «диявольськими створіннями ».8 . Горобці стали бруднити підвіконня , віднімати корм у курей та 9 . Інквізиція стала спалювати кішок на вогнищах.індиків - американці перестали симпатизувати цим птахам .

109 . Англійці приїжджали в Америку , захоплювали шматок землі і. Від легеневої чуми немає порятунку - людина помирає раптово , як від удару блискавки!називали себе американськими фермерами, але нудьгували по

11батьківщині. . Чисельність кішок в середньовічних містах стала різко скорочуватися.10. Менше стало на дорогах вівса - скоротилася чисельність

image12горобців, вони перестали менше дратувати фермерів, проблема. За всю історію людства від епідемій загинуло більше людей, зникла. ніж від усіх воєн, разом узятих.

11.Досить було нагадати , що той чи інший депутат ратував заохорону горобців, як йогокандидатура з тріском провалювалася .

12.Стало мало коней - менше стало кінського гною із залишкаминапівперевареною вівса.

13.Американці стали будувати годівниці і будиночки для горобців .

14 . Величезні зграї горобців стали розоряти пшеничні поля.

Завдання 5

 Екологічна проблема є наслідком високої чисельності виду . Наведені факти розташуйте в логічний ланцюжок

.

1   . У північноамериканський порт з Європи разом з вантажем зерна у трюмі прибуло і кілька « пасажирів» - це були горобці.

2   . В Америці на зміну коням прийшов автомобіль .

3   . Горобців стали стріляти з рушниць , труїти отрутою і ловитимережами , але нічого не допомагало - чисельність виробів зростала !

4   . Кандидати до міського парламенту , зауваживши народну любов до горобцях , стали ратувати за охорону горобців .

5   . У Північній Америці не було горобців .

6   . Горобців ставало все більше і більше.

7.               Американці відчували ностальгію по Англії , згадували і горобчиків .

8.               imageГоробці стали бруднити підвіконники , віднімати корм у курейта індиків - американці перестали симпатизувати горобцям . 9 . Англійці приїжджали в Америку , захоплювали шматок землі і називали себе американськими фермерами , але нудьгували по батьківщині.

10. Менше стало на дорогах вівса - скоротилася чисельність горобців , вони перестали дратувати фермерів , проблема зникла.

11 . Досить було нагадати , що той чи інший депутат ратував за охорону горобців , як його кандидатура з тріском провалювалася 12. Мало стало коней - менше стало кінського гною із залишками напівперевареного вівса.

13   . Американці стали будувати годівниці і будиночки для горобців

14   . Величезні зграї горобців стали розорювати пшеничні поля.

Завдання 6

  Приклад невдалої інтродукції рослин. З наведених фактів складіть логічний ланцюжок .

 

1.    З Америки до Австралії завезли кактуси.

2.    Кактуси в Австралії стали швидко розмножуватися , захоплюючи пасовища , що викликало невдоволення фермерів.

3.    В Австралії розвинене вівчарство , але овець потрібно пащі.

4.    В Америці обмежуючим фактором для кактусів є кактусоваміль, личинки якої пошкоджують тканини кактуса.

5.    Але кактусів в Австралії немає, значить, їх треба привезти .6 . Для випасу овець необхідно огороджувати територію.

7. Спочатку кактуси справно виконували роль колючих живоплотів , яким не було потрібно ремонту.

image8 . Фермери стали рубати кактуси на шматки , але кактуси розмножуються вегетативно , тому їх ставало все більше. 9 . Лише тоді , коли до Австралії з Америки була завезена кактусова міль, кактуси перестали наступати на пасовища.

10. Можна огороджувати ділянки живими колючими рослинами , наприклад кактусами .

11 . Але в Австралії немає кактусової молі.

12. Чому в Мексиці кактуси не настільки швидко захоплюють землю , як в Австралії?

13 . Фермери обливали кактуси бензином і намагалися їх спалювати , але соковиті тканини кактусів погано горять.

 

image

image

image


image

pdf
Додано
20 січня 2023
Переглядів
421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку