Дидактичний матеріал з природознавства з теми "Рослини"

Про матеріал

У посібнику містяться ігри та кросворди, тестові завдання, різні цікавики про рослини. Матеріал розвиває логічне мислення, любов до предмету. Можна застосовувати на уроках і в позакласних заходах.

Перегляд файлу

 

Відділ освіти Селидівської міської ради

Курахівська загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів № 22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дидактичні ігри і пізнавальні завдання на уроках природознавства з теми «Рослини»

(з досвіду роботи)

 

 

 

 

 

 

Лук’яненко Ірина Георгіївна,

учитель початкових класів,

«спеціаліст І категорії» 

 

 

 

 

 

 

 

2013

 

Укладач: Лук’яненко І.Г., учитель початкових класів Курахівської ЗОШ І-ІІІ ст. № 22 м. Селидового

 

 

Рецензент: Мєльнікова С.Я., керівник МО початкових класів Курахівської ЗОШ І-ІІІ ст. № 22 м. Селидового

 

 

Рекомендується для використання на уроках природознавства та позакласних заходах з метою пізнавальної активності учнів.

 

 

Розглянуто на засіданні методичної ради школи (протокол №1 від 19.09.2013.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст

Гра «Назвіть рослину» 4

Конкурс «Що я знаю про рослини» 6

Гра «Вірю – не вірю» 7

Кросворд « Царство рослин» 8

Практикум «Рослини» 9

Цікавинки про рослини  10

Довідкове бюро  12

Тестове завдання  13

Література  15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Назвіть рослину»

 

Відцвів жовтий вінок –

Залишився білий пушок

 

І великі, і малі

Повдягалися в брилі.

І дощу цю одноніжки

Не бояться ані трішки.

Ліс – їх рідний дім, їх край,

Як їх звуть? Ти відгадай.

 

Гарне дерево, міцне,

Листя різьблене, рясне.

А на гілочках крислатих

Буде жолудів багато.

 

Голки має коротенькі,

Всім знайомі ці гілки

Й шишки довгі,

Як свічки.

 

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою червону вроду.

 

Цвіте синьо,

Лист зелений,

Квітник прикрашає.

Хоч мороз усе побив –

Його не займає.

 

Ніхто її не лякає,

А вся тремтить.

 

Заблукала у верболозі,

Дні і ночі ронить сльози.

 

На «я» починається,

На «я» кінчається,

В саду росте,

На ній плоди є.

 

Стоїть дуб, повен круп.

Шапочкою накритий,

Гвіздочком пробитий.

 

 На городі нога стоїть,

На нозі голова висить.

Куди сонечко повернеться,

Туди голова нахилиться.

 

Стрімко вибігли на гору

Дві подружки білокорі,

Дощик їм полоще кіски.

Звуть подружок цих…

 

З-під снігу свій листочок

До сонця простягнув

І синіми дзвіночками

Вітаю я весну.

 

В земляній сиджу коморі,

А коса моя на дворі.

 

Навесні цвітуть мої свічі,

Заглядають сонцю в вічі,

А під осінь ті свічки

Вдягнуть з голок кожушки.

 

Із зеленої сорочки,

Що зітхав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки

Як зовуть їх відгадай.

 

Під лопухом зелене яйце з хвостом.

 

 

Конкурс «Що я знаю про рослини»

 

 

  1. З чого виростає нова рослина?

 

  1. Яке пристосування для поширення насіння є в кульбаби?

 

  1. Як дерево відрізнити від куща?

 

  1. Серед цих рослин назвіть хвойну: липа, дуб, кедр, бук.

 

  1. Чим розмножуються полуниці?

 

  1. У якого хвойного дерева на зиму опадають усі голки?

 

  1. Як називають рослини моря?

 

  1. До якої групи належать рослини, які вирощують люди?

 

  1. Яке пристосування для поширення насіння є в горобини і вишні?

 

  1. За допомогою чого поширюють своє насіння череда і будяк?

 

 

Гра «Вірю – не вірю»

 

 

  • Листя рослин всмоктує з грунту воду з розчиненими речовинами.

 

  • Вода рухається від кореня по стеблу.

 

  • Рослини утворюють цукор і крохмаль.

 

  • Для утворення цукру і крохмалю рослинам потрібна енергія зірок.

 

  • Рослини дихають і вдень, і вночі.

 

  • Рослини дихають киснем.

 

  • Цукор і крохмаль утворюються в листках з води і вуглекислого газу.

 

  • На світлі в листках рослин утворюється ще й кисень.

 

  • Квітки у всіх рослин однакові.

 

  • Тривалість життя рослин на Землі різна.

 

Кросворд « Царство рослин»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Білі горошини на зеленій стеблині.

 

  1. Сидить баба серед літа, у сто сорочок одіта.

 

  1. Що то за голова, що лиш зуби й борода?

 

  1. Повна діжка жита, п’ятачком накрита.

 

  1. Висить шапличок, а в тім шапличку сімсот козаків.

 

  1. Гілки рогаті, плоди крилаті.

 

  1. Квітка гарна розквітає, а торкнешся — всіх кусає.

 

8) Має шкір сім, витискає сльози всім.

 

 

Поділіть рослини, розгадані у кросворді, на дві групи. Дайте назву  кожній групі.

 

Практикум «Рослини»

 

 

 

 

 

 

 

  1. Як називається ця рослина?

 

  1. Це дерево, кущ чи трав’яниста рослина? Поясни свою думку.

 

  1. Із яких частин складається ця рослина?

 

  1. Яке листя має рослина (овальне, велике, мале, кругле, вузьке)?

 

  1. Які у рослини квіти (дрібні, великі, суцвіття)?

 

  1. Де ти бачив цю рослину?

 

  1. Яке значення вона має в природі та житті людини?

 

 

 

 

 

 

 

Цікавинки про рослини

Найвища трава у світі – бамбук. Він росте дуже швидко: за добу може вирости на 1 м. Висота дорослої рослини сягає 30 – 40 м! Росте бамбук в Азії, Африці, Америці.

Найвище дерево в світі – евкаліпт. Зазвичай дерева евкаліптів сягають 100 – 150 м у висоту! Ростуть швидко: вже у перший рік їх висота – 5 метрів.

Найбільше дерево в світі – секвойя, або мамонтове дерево, яке сягає в обхваті 24 метри! Живуть ці дерева до 2 – 4 тис. років. Росте в США (Каліфорнія).

Найдовша рослина нашої планети – індійська ротангова пальма – ліана, яка росте в Азії. ЇЇ стебло сягає 300 метрів завдовжки! Ця ліана одне дерево за іншим.

Довідкове бюро

 

 

Серед листків флори України найбільші – в лопуха.

 

 У бузку, вільхи, деяких яблунь опале листя залишається зеленим до заморозків, а після випадіння снігу чорніє.

 

 В Україні найбільші стебла мають сосни, ялини, у яких висота стебел сягає 50 метрів.

 

 Найкоротші стебла у водяних плаваючих рослин: у ряски малої – 2 - 4 мл.

 

 У більшості культурних рослин корені розвиваються в усі напрямки. У капусти коріння сягає глибини 1,5 м. Загальна довжина коренів рослини часом сягає: у гарбуза – 25 км, а в жита – 64 км.

 

 Найменша квітка у ряски без кореневої, що вкриває стоячі водойми. Вона не більше за головку голки.

 

 Тривалість цвітіння у квіток різна: від кількох годин до кількох місяців: росичка цвіте 5 годин, мак, шипшина – 2 дні, журавлина 18 днів.

 

 Різною є кількість квіток у рослин. На дорослому дереві яблуні їх близько 100 тисяч.

 

 Гарбуз – найбільша у світі ягода. Вона має не тільки круглу форму. Можна побачити гарбуз-барило, гарбуз-відро, гарбуз-бутель. Виростають гарбузи вагою близько 100 кг.

 

 Найбагатший на мідь плід – аґрус.

 

 Найменше дерево з тих, що ростуть в Україні, верба туполиста. Висота її – 12 – 15 см.

 

 Найстарішим деревом в Україні вважається 1300-річний дуб в урочищі Юзефін Рівненської області.     

 

Тестове завдання

 

 

  1. Кількість царств, на які вчені поділили всі живі організми є число:

 

а) 3;

б) 5;

в) 7.

 

  1. Калина, ліщина, шипшина, бузок, малина належать до групи:

 

а) трав’янистих рослин;

б) кущів;

в) дерев.

 

  1. Найстарішим деревом в Україні вважається:

 

а)  дуб в урочищі Юзефін Рівненської області;

б) модрина європейська в Рахові;

в) ялиця на Буковині.

 

  1. Найменше дерево з тих, що ростуть в Україні:

 

а) осика;

б) клен;

в) верба туполиста.

 

  1. Які твердження правильні?

 

а) Органи рослин різних видів однакові за довжиною, висотою, формою, розміщенням у просторі, кольором, розміром.

б) Рослини одного виду подібні між собою, а різних видів – ні.

в)  Органи рослин різних видів різняться за довжиною, висотою, формою, розміщенням у просторі, кольором, розміром.

 

  1. Умова для росту та розвитку рослин є:

 

а) тепло, вода, повітря;

б) світло, вода, поживні речовини;

в) тепло, світло, вода, повітря, поживні речовина.

7. Напиши по три назви рослин і їх істотні ознаки.

Дерева:

 

Кущі:

 

Трав’янисті рослини:

 

8. Подані рослини розподіли за групами.

Дуб, огірок, морква, капуста, кульбаба, гарбуз, смородина, буряк, чорнобривці.

Однорічні:

 

Дворічні:

 

Багаторічні:

 

9. Склади й напиши розповідь на тему «Що мені дають рослини».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

 

  1. Ісаєнко О.В., Чамата Н.М., Клочко Н.В. Я і Україна. Тексти для читання та розумові ігри, 2 клас. Х: Країна мрій, 2009р.

 

  1. Ісаєнко О.В., Чамата Н.М., Клочко Н.В. Я і Україна. Тексти для читання та розумові ігри, 3 клас. Х: Країна мрій, 2009р.

 

  1. Ісаєнко О.В., Клочко Н.В., Гламаздіна І.Г. Я і Україна. Природознавство. План-конспекти уроків, 3 клас. Х: Країна мрій, 2009р.

 

  1. Бардакова Ю.Є. Я і Україна. Природознавство, 3 клас. Мій конспект. Х: Основа, 2010р.

 

  1. Наумчук В.І. Завдання з природознавства. 2-4 клас. Тернопіль: СМТ Астон, 2003р.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Базюкевич Лариса Миколаївна
    Дякую за наданий матеріал. Він спонукає до подальшої творчості. Успіхів вам та наснаги
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
4027
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку