Біологія 8 клас урок №16 дата проведення уроку
Тема. Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.
Мета уроку: розглянути механізми дихання і способи його регуляції, дихальні рухи й основні функціональні показники дихальної системи.
Обладнання й матеріали: таблиці «Органи дихання», «Дихальні рухи», модель, яка пояснює механізм вдиху й видиху, кінофільм «Регуляція дихальних рухів», спірометр.
Базові поняття й терміни: дихальні рухи, вдих, видих, дихальний центр, міжреберні м’язи, діафрагма, черевний і грудний типи дихання, дихальні рефлекси, чхання, кашель, життєва ємність легень, дихальний об’єм, додатковий об’єм, резервний об’єм, спірометр.
Концепція уроку
Розглянути дихальні рухи — вдих і видих, показати, як вони здійснюються; підкреслити роль міжреберних м’язів і діафрагми в цих процесах; пояснити, чим відрізняються грудний і черевний типи дихання; розкрити схему регуляції процесів дихання; перелічити й описати основні дихальні рефлекси; розповісти про основні фізіологічні показники дихальної системи і способи їх визначення.
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Питання для бесіди
Фронтальна бесіда
1) Чому без їжі й води людина може прожити більш тривалий час, ніж без повітря? Чому говорять: «Необхідний як повітря»?
2) Робота з таблицею. Які органи утворюють систему органів дихання? (Назвати і показати послідовно.)
3) Чому слід дихати через ніс? Як пов’язана будова носової порожнини з її функціями?
4) Робота з моделлю гортані: пояснити зв’язок будови гортані з її функціями. Пояснити результати самоспостережень:
а) Чому під час ковтання щитовидний хрящ піднімається вгору?
б) Чому під час ковтання припиняються дихальні рухи?
5) Легені: пояснити зв’язок будови і функцій цього органа.
1. Які процеси відбуваються під час газообміну в легенях?
2. Які процеси відбуваються під час газообміну в тканинах?
3. Які властивості легень дозволяють їм здійснювати функцію газообміну?
6) Тестова перевірка знань (тест № 7: завдання — у кожного учня, короткий інструктаж щодо виконання роботи). Самоперевірка і самооцінювання знань (відповіді на завдання тесту написані на дошці).
Сильніші учні отримують складніші завдання. Слабші учні виконують лише частину завдання.
Підсумок роботи, висновки
Отже, ми повторили, як пов’язані між собою будова органів дихання з їх функціями; значення органів дихання; основні гігієнічні правила.
III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя
Вивчення нового матеріалу
Завдання: пояснити механізм дихання, показати взаємодію біологічних і фізичних явищ в організмі, сформувати поняття нервової і гуморальної регуляції дихання, їх взаємозв’язок.
Проблема
Як і чому ми дихаємо?
«Вентилящя легень»
а) Спокійне дихання:
Самоспостереження за зміною положення грудної клітки під час вдиху і видиху.
б) Глибоке дихання:
в) Частота дихальних рухів: 16/хв — спокій, 12/хв — сон.
> від фізичного навантаження.
Аналіз досліджень-самоспостережень, проведених учнями вдома.
Висновки
Дихальні рухи зумовлюються ритмічними скороченнями дихальних м’язів, які змінюють об’єм грудної порожнини. Завдяки герметичноcі грудної клітки й еластичності легень відбувається pyx повітря. Порушення герметичності спричиняє спадання легень і неможливість дихальних рухів.
Черевне дихання — тип дихання, за якого в акті видиху переважає м’язове зусилля, що створюється діафрагмою.
Грудне дихання — тип дихання, за якого в акті видиху переважає м’язове зусилля, що створюється міжреберними м’язами.
Вивчення нового матеріалу
Завдання: пояснити механізм дихання, показати взаємодію біологічних і фізичних явищ в організмі, сформувати поняття нервової і гуморальної регуляції дихання, їх взаємозв’язок.
Проблема
Як і чому ми дихаємо?
«Вентилящя легень»
а) Спокійне дихання:
Самоспостереження за зміною положення грудної клітки під час вдиху і видиху.
б) Глибоке дихання:
в) Частота дихальних рухів: 16/хв — спокій, 12/хв — сон.
> від фізичного навантаження.
Аналіз досліджень-самоспостережень, проведених учнями вдома.
Висновки
Дихальні рухи зумовлюються ритмічними скороченнями дихальних м’язів, які змінюють об’єм грудної порожнини. Завдяки герметичноcі грудної клітки й еластичності легень відбувається pyx повітря. Порушення герметичності спричиняє спадання легень і неможливість дихальних рухів.
- гальмування дихальних рухів у разі сильного охолодження;
-чхання;
-кашель.
Основні функціональні показники дихальної системи:
- життєва ємність легень;
- дихальний об’єм;
- резервний об’єм;
- додатковий об’єм;
- залишковий об’єм;
- мертвий простір.
Заповнення таблиці
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
Питання до учнів
1. Як регулюється процес дихання?
2. Опишіть механізм грудного дихання.
3. Опишіть механізм черевного дихання.
4. Що таке дихальний об’єм?
5. Як визначити життєву ємність легень?
1. Яке значення має тренування дихальних м’язів?
2. Навіщо треба визначати фізіологічні показники дихальної системи?
Підсумки уроків
Сьогодні на уроках ми розглянули два важливі питання:
1) Як здійснюються і регулюються дихальні рухи.
2) Процеси газообміну в організмі, що пов’язані з дихальними рухами.
У ході спостережень та дослідів ми виявили, як в організмі людини здійснюється взаємодія біологічних, фізичних та хімічних закономірностей та явищ природи (організм людини працює за природними законами).
Результати самоспостережень довели, що кожній людині необхідно мати знання про будову і функції свого організму.
Кожна людина може і повинна берегти своє здоров’я, як безцінний скарб, самовдосконалювати свій організм.
Домашнє завдання
Вивчити § повторити §, читати §
Для подальшого вивчення теми «Дихання» підготувати повідомлення на
задані теми:
1. Захворювання органів дихання: види, профілактика і лікування. Засоби народної медицини.
2. Вплив шкідливих звичок на органи дихання.
3. Боротьба за чистоту повітря.
4. Перша допомога в разі зупинки дихання (електротравми, утоплення, шок)