Ділення десяткових дробів

Про матеріал
Метою уроку є сформувати вміння множити та ділити десяткові дроби; розширити знання учнів про видатних математиків Полтавщини; формувати процедурну, логічну, дослідницьку; методологічну, громадянську, комунікативну, естетичну, загальнокультурну компетентності; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, кмітливість, допитливість; виховувати почуття взаємоповаги і взаємодопомоги; патріотичну свідомість шляхом ознайомлення учнів з іменами та біографіями видатних учених, зокрема видатних українських математиків.
Перегляд файлу

 

Урок-подорож«Математична регата» (5 клас)

Тема: Ділення десяткових дробів

Мета : формувати вміння множити та ділити десяткові дроби; розширити знання учнів про видатних математиків Полтавщини; формувати процедурну, логічну, дослідницьку; методологічну, громадянську, комунікативну, естетичну, загальнокультурну компетентності;

розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, кмітливість, допитливість;

виховувати почуття взаємоповаги і взаємодопомоги; патріотичну свідомість шляхом ознайомлення учнів з іменами та біографіями видатних учених, зокрема видатних українських математиків.

Обладнання: мультимедійна дошка, сигнальні картки, фішки.

Хід уроку

Вивчення математики подібне до Нілу, що починається невеличким струмком, а закінчується великою рікою.

Ч. К. Колтон

Клас поділено на три команди - «яхти» (за рядами). Кожна команда за тиждень до проведення заходу отримала своє завдання для роботи над проектом «Видатні математики Полтавщини» («Олексій Григорович Івахненко», «Лев Абрамович Тумаркін», «Михайло Васильович Остроградський»). Команди -«яхти» носять імена свого вченого.

І. Підготовка до старту. Капітани по черзі представляють команди, озвучують девіз (відомий вислів про математику), один представник коротко презентує домашнє завдання.

Вчитель дякує за гарно виконане завдання (напередодні переглянуте ним) та оголошує старт.

ІІ. Старт регати Щоб дійти до мети, треба найперше йти.

О. де Бальзак

–В дорозі нам знадобиться увага, кмітливість, наполегливість. Тож давайте виконаємо «Ланцюжок обчислень», щоб «розім’яти мозок».

Команда, у якої буде найбільше правильних відповідей, отримує 3 «фішки», за 2-е місце – 2, за 3-є –1.

Вчитель нагадує, що диктує завдання лише один раз, тому всім учням потрібно бути уважними, швидко записувати дії та проводити обрахунки.

5000-950=4050+30=4080-2000=2080:2=1040+900=1940-27=1913

Вчитель перевіряє правильність обрахунків за допомогою сигнальних карток (зеленої та червоної), називаючи варіанти відповіді: 1801, 1941, 1913. Далі учні звіряють свої записи з розв’язанням на дошці.

– Діти, а що це за дата: 1913 рік? (Олексій Григорович Івахненко народився 30 березня 1913 року в  Кобеляках)

ІІІ. Зупинка «Кмітливість».

Командам по черзі задаються запитання, якщо відповідь відсутня або неправильна, право  відповісти переходить до сусідньої команди.

  1. Як називають складові при діленні? (Ділене, дільник, частка)
  2. Скільки яєць можна з’їсти натщесерце? (Одне)
  3. Півень, стоячи на одній нозі важить 5 кг. Скільки він буде важити, стоячи на двох ногах? (5 кг)
  4. На руках 10 пальців. Скільки пальців на 10 руках? (50)
  5. У батьків 6 синів. Кожен має сестру. Скільки всього дітей у сім’ї (7)
  6. Каталися 2 синів на триколісних велосипедах, а батько на двоколісному. Скільки всього було коліс? (8)
  7. Троє коней пробігли шлях 30 км. Скільки пробіг кожний кінь? (30 км)
  8. Коли доба коротша: взимку чи влітку? (Однакова, що влітку, що взимку)
  9. Дід, бабка, онучка, собачка Жучка, кішка, мишка тягли-тягли і витягли ріпку. Скільки очей побачило ріпку? (12)
  10. Іванко додав два числа, а Оленка перемножила ці числа. Отримали один і той же результат. Що це за числа? (2 і 2)
  11. Як називають складові при відніманні? (Зменшуване, від’ємник, різниця)
  12. Скільки років дванадцятирічній дівчинці було 4 роки назад? (8)

Команди знову отримують фішки.

IV. Вимірюй усе, що піддається вимірові, і зроби таким усе, що не піддається вимірові.

Г.Галілей

– Коли Михайло Остроградський був маленьким, то дуже полюбляв все вимірювати, завжди для цього з собою носив мотузку. Навіть одного разу трапився курйоз: хотів виміряти розмах крил вітряка, мотузок заплутався і малий Михась піднявся у повітря.

  • А зараз перевіримо, чи вмієте ви вимірювати «на око».

Гра «Окомір»

  • Виміряйте «на око» ширину парти, довжину парти, зріст учителя, довжину інтерактивної дошки.

По представнику від команди надають свої зошити. Решта учнів перевіряють самостійно з відповідями на дошці. Команда, чий представник найточніше відповів, отримує відповідно 3 фішки.

V.–Зупинка "Точність".

Під час подорожі обов’язково потрібно вміти виконувати дії з величинами. Давайте повторимо:

– Скільки метрів в 1 км? (після відповідей дітей запис з’являється на дошці.)

  • Скільки хвилин в 1 год.?
  • Скільки мм в 1 см?
  • Скільки см в 1 м?

Далі наступне завдання: (наступний слайд)

Виконайте дії:

1)6км 607м–3км200м;          2)4км607м+3км393м;        3)4год10хв–45хв;

По представнику від команди надають свої зошити з відповідями.

– Увага: правильні відповіді. (з'являються за допомогою функції "затемнення"). Команда, чий представник дав найбільше правильних відповідей, отримує відповідно 3 фішки.

VI. Ми – юні математики!

Кожен математик у свій час розв’язав чимало рівнянь. Спробуємо свої сили і ми.

1)х:100–2,3=15,71;   2)х:10+20,1=210,5.

3 фішки отримує команда, представник якої найпершим надасть зошит з правильним розв’язком. На дошці з’являється розв’язання, самоперевірка.

– Корінь першого рівняння: 1801. Діти, а чим знаменний 1801 рік? (24 вересня 1801 року народився М.В.Остроградський).

– А що ви можете сказати про розв’язок другого рівняння? (1904 – 14 січня в Гадячі народився Лев Абрамович Тумаркін).

VII. Ми – патріоти!

– Математики, чиї імена носять наші "яхти" були патріотами рідного краю. Зокрема і Михайло Васильович Остроградський на все життя зберіг любов до свого краю, до рідної мови. Навіть під час лекцій він частенько вставляв яке-небудь дотепне українське слівце. Влітку майже щороку приїздив на Україну і тут, у своєму маєтку, проводив відпустку. Перебуваючи в рідному селі, він з властивою йому широтою влаштовував бенкети селянам. Та найбільше любив насолоджуватися спокоєм українського степового роздолля. Маю надію, що кожен з вас теж любить і цінує свою батьківщину. Давайте розв'яжемо задачі краєзнавчого характеру. (Робота в парах)

1) У вересні 1940 року до складу Полтавської області входило 44 райони. У січні 1954 року зі складу області вийшло 8 районів. Пізніше, за рахунок об'єднання районів їх кількість зменшилась на 11. Скільки зараз районів у Полтавській області? (Відповідь: 25 районів)

2) М.В.Гоголь написав повість «Шинель» у віці 33 років. В якому році написана «Шинель», якщо у 2009 році відзначали 200 років від дня народження письменника? (Відповідь: у 1842 році)

3) «Вишневі усмішки» Остапа Вишні вийшли у світ у 1950 році. Скільки років було автору, якщо у 2019 році виповнюється 130 років від дня його народження? (Відповідь: 61 рік)

4) Найвища новорічна ялинка України, що росте в природному середовищі, знаходиться в місті Зіньків на Полтавщині. Її висота в 2019 році –  приблизно 25 м. Посадили дерево в 1965 році. Скільки років ялинці? (Відповідь: у 2019 році – 54 роки).

5) Річка Ворскла на 101 км довша за Сулу і на 253 км коротша за Псел. Знайдіть довжину кожної річки, якщо їх загальна довжина 1544 км. (Відповідь: Ворскла – 464 км, Сула – 363 км, Псел – 717 км).

Хто найшвидше правильно розв'яже, заробляє 3 фішки для команди.

VIII.Фініш регати."Мікрофон" (повторення основних біографічних даних). Нагородження переможців, виставлення оцінок.

Відкрийте щоденники, запишіть домашнє завдання: скласти і розв’язати 2 задачі краєзнавчого характеру.

  • В часи Михайла Васильовича батьки, відправляючи дітей на навчання, говорили: йди і ставай «Остроградським».
  • Бажаю, щоб кожен з вас в майбутньому теж став «Остроградським», тобто досяг висот, визнання в професії, яку обере. А для цього вчіться сумлінно, багато читайте, поважайте  один одного. Будьте гідними синами й доньками нашої Полтавщини!

Урок закінчено. До побачення!

docx
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
579
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку