Конспект уроку математики в 5 класі на тему « Ділення натуральних чисел».
Мета уроку:
-
Сформувати уявлення про ділення як обернену дію до множення.
-
Ознайомити учнів з компонентами ділення (ділене, дільник, частка).
-
Розвивати вміння виконувати ділення одноцифрових і двоцифрових чисел.
-
Формувати навички усного і письмового обчислення, логічне мислення, вміння аналізувати і узагальнювати.
Обладнання:
-
Підручник з математики для 5 класу
-
Зошити, ручки
-
Наочні матеріали (картинки, моделі) для демонстрації ділення
-
Картки із завданнями
Хід уроку:
I. Організаційний момент (2 хв)
-
Привітання учнів.
-
Перевірка готовності до уроку.
-
Мотивація: "Сьогодні ми вирушимо у математичну подорож, де дізнаємося, як ділити числа."
II. Актуалізація опорних знань (5 хв)
-
Усний рахунок: множення одноцифрових і двоцифрових чисел.
-
Повторення поняття множення.
-
Запитання: "Як ви розумієте дію множення? Наведіть приклади."
III. Пояснення нового матеріалу (15 хв)
-
Поняття ділення:
-
Розглянемо приклад: 12 : 4 = 3.
-
Що означає цей запис? (На скільки груп по 4 можна розділити 12 предметів?)
-
Вводимо поняття ділення як обернена дія до множення.
-
Термінологія:
-
Ділене, дільник, частка.
-
Знак ділення: :
-
Зв'язок між множенням і діленням:
-
Демонстрація на прикладах: якщо 3 * 4 = 12, то 12 : 4 = 3 і 12 : 3 = 4.
IV. Закріплення матеріалу (15 хв)
-
Усні обчислення:
-
Швидкісний рахунок: 15 : 5, 24 : 6, 36 : 9, 42 : 7.
-
Обчислення виразів: 20 : 4 + 3, 35 : 7 - 2.
-
Письмові обчислення:
-
Одноцифровий дільник: 36 : 3, 49 : 7, 64 : 8.
-
Двоцифровий дільник: 96 : 12, 84 : 14, 72 : 18.
-
З переходом через розряд: 57 : 3, 85 : 5.
-
Задачі:
-
У коробці 36 олівців. Розділіть їх порівну між 6 учнями. Скільки олівців отримає кожен учень?
-
Мама купила 28 яблук. Вона розклала їх порівну в 4 тарілки. Скільки яблук в кожній тарілці?
-
У класі 30 учнів. Їх розділили на групи по 5 учнів у кожній. Скільки груп утворилося?
-
Розв’язання задач з логічними елементами:
-
У бабусі було 12 онуків. Вона спекла 36 пирогів. Скільки пирогів дістанеться кожному онуку?
-
У садку росло 48 яблунь. Їх посадили в 6 рядів порівну. Скільки яблунь в кожному ряду?
-
Робота в парах:
-
Кожна пара отримує картку із завданнями на ділення. Після виконання завдання пари обмінюються картками і перевіряють правильність розв’язання.
V. Підсумок уроку (3 хв)
-
Що нового дізналися на уроці?
-
Які компоненти ділення ви знаєте?
-
Як пов’язані між собою множення і ділення?
-
Які труднощі виникли під час виконання завдань?
VI. Домашнє завдання:
-
Виконати завдання з підручника.
-
Придумати і записати 5 прикладів на ділення.
Додаткові ідеї для уроку:
-
Використання наочних матеріалів: Можна використовувати різноманітні предмети (кубики, фішки) для демонстрації ділення.
-
Ігри: Провести гру "Хто швидше?", де учні змагаються у розв’язанні прикладів на ділення.
-
Проекти: Запропонувати учням створити свої власні задачі на ділення.
Диференціація навчання:
-
Для сильних учнів: Запропонувати додаткові завдання з більшими числами, задачі на застосування властивостей ділення.
-
Для учнів, які мають труднощі: Надати індивідуальну допомогу, спростити завдання.