Ділова гра з елементами тренінгу, яку можна використовувати на засіданні методичної комісії класних керівників, заступників директорів з виховної роботи "Сучасній школі-сучасні вчителі"
(ділова гра з елементами тренінгу)
Емоційно-актуальний початок
Демонстрація присутнім фрагменту м/ф «Жив був пес», у якому Вовк каже «Щас спою». Чому, на вашу думку він так сказав? Колективне обговорення.
Висновок. Тобто. Він почував себе комфортно. А що таке комфорт, комфортність для кожного з вас?
Вправа «Асоціативне гроно». Присутні записують і називають асоціацію, що викликає у них слово комфорт, прикріплюють до дошки у вигляді грона.
Отже, комфорт – це умови життя, перебування, обставини, які забезпечують зручність, затишок та спокій.
А які фактори визначають комфортність навчання та як вони впливають на якість освіти?
Вправа «Піраміда». Кожна група складає власну піраміду факторів для створення комфортного перебування учнів у школі. Презентація роботи.
Отже, для створення комфортного перебування учнів у школі від нас залежить небагато: дружня посмішка, вміння спілкуватися з дітьми як з рівними, надання їм духовної сили, навчання жити за законами суспільства.
Методична казка. «Метелик» В. О.Сухомлинського
Метелик народився ввечері. Злетів він зі свого листочка. Сонце вже сховалося за обрій. Летить метелик, дивиться з родивом на квіти, на місяць. Раптом бачить щось яскраве, світле. «Це, мабуть, сонце», - думає Метелик. Поспішає до нього. А то не сонце, то лампочка. – Не поспішай, метелику, зупинись. Бо тільки-но доторкнешся до неї – згориш.
Творче завдання для груп. Який може бути методичний висновок цієї казки відносно взаємостосунків педагога та учнів?
Можливий висновок. Учні, як метелики, летять до вчителя, вбачаючи в ньому не лише носія знань та культури, а й товариша, помічника. Тому наша задача не обпекти дитячу душу, не залишити на ній рани від жорстокості, зневаги й байдужості.
Ні для кого не секрет те, що для того, щоб школа набувала певного рейтингу, потрібно створювати імідж школи. Саме заради цього ми приймаємо участь у різних конкурсах, методичних об’єднаннях, здаємо купу звітів. Першим і основним завданням є осучаснення освіти. Давайте з вами вирішимо, що ж означає вислів «сучасна школа».
С - самодостатньою
У – успішною
Ч – чистою морально та економічно
А – активною
С – стабільною
Н – національною
О – особистісно зорієнтованою
Ю – юридично захищеною.
Вправа «Сонце». (Обмін досвідом щодо основних чинників виховної роботи).
Завдання: визначити складники, за допомогою яких формується виховне середовище, виділяючи основні форми проведення виховної роботи з класним колективом.
ЗДНВР. Чому сонце? Якщо виходити з гуманної педагогіки Шалви Амонашвілі, то дитина – це не просто учень, а духовне явище в нашому житті, в житті батьків, носій своєї власної місії, свого призначення, носій енергії духу. Отже, сонце – символ світла, знань, які оточують дитину від народження протягом усього життя. У центрі сонця я поставлю дитину та її партнера по навчанню – учителя. А тепер визначте ті чинники – промінці, за допомогою яких формується виховне середовище школи і яке визначатиме виховну модель учня.
Презентація результатів роботи.
Вправа «Займи позицію».
Мета: поділитися практичним досвідом щодо вирішення означених методичних проблем.
Завдання: група обирає для опрацювання проблемне питання , формулює свою позицію щодо його розуміння, вирішення за формулою:
Ми думаємо, що…
Тому, що…
Наприклад…
Отже, наша позиція…
Проблемні питання:
Презентація результатів.
Вправа «Мозаїка»
Мета: актуалізувати знання про інноваційні форми навчально-виховної роботи, які стимулюють творчий підхід педагогів, формувати в учасників уміння працювати в команді
Обладнання: кольорові картки різних форм
ЗДНВР. Сьогодні зібралися не просто вчителі, а педагоги для яких вадливо володіти знаннями сучасних нетрадиційних форм і методів організації навчально-виховної роботи, що значною мірою сприятиме розвитку творчого пошуку, згуртування учнів та їхньої активізації в шкільному житті.
Завдання: на різнобарвних картках групи мають написати назви нетрадиційних форм і методів навчально-виховної роботи, які вони використовують у своїй діяльності, або планують використовувати, створюючи мозаїчну композицію.
Презентація результатів.
Хмара проблем.
Мета: визначити основні проблеми, які виникають у роботи вчителя.
Обладнання: картки-«хмаринки», конверти.
ЗДНВР. Повертаючись до нашої схеми – сонця, хочу зауважити, що воно може затьмарюватись хмарами. У нашому випадку – це проблеми, з якими зіштовхуються вчителі-предметники і класні керівники у своїй роботі.
Завдання: визначити основні проблеми, які виникають у роботі вчителя-предметника та класного керівника, записати їх на індивідуальних картках-«хмаринках».
Презентація результатів.
Підведення підсумків засідання. Релаксація.
Завершуючи наше засідання, хочу вже традиційно звернутися до народної мудрості. Є така народна притча «Уроки метелика».
Одного разу в коконі з’явилася маленька щілинка. Людина, яка випадково проходила повз, досить довго стояла і спостерігала, як через цю маленьку щілину намагається вилізти метелик. Минуло багато часу. Метелик нібито продовжував свої зусилля, а щілина залишалася все такою ж маленькою. Тоді людина вирішила допомогти метелику і , взявши ножа, розрізала кокон. Метелик відразу ж вийшов із нього, але його тільце було слабке та немічне, а крила були прозорими і ледь рухалися. Людина продовжувала спостерігати, очікуючи, що ось-ось крила метелика розправляться, зміцніють і він полетить. Але цього не сталося. Решту життя метелик волочив по землі своє слабке тільце, свої нерозправлені крила. Він так і не зміг літати… а все через те, що людина, бажаючи йому допомогти, не розуміла, що зусилля, аби вийти з кокона, має докласти сам метелик, щоб крила його зміцніли і щоб він зміг літати.
Як ви вважаєте, як стосується ця притча нашої професії?
Чи можна стверджувати, що вона розкриває основне завдання роботи над науково-методичним проектом?
Рефлексія. Заповнення анкети.
Отже, наше засідання закінчено. Спілкуючись, ми отримали нові знання про застосування інтерактивних методик, вислухали та обговорили різні питання.
У нас є спільне і відмінне, з чимось ми погоджуємось, а з чимось – ні, і це природно. Але в нас спільна мета, і це нас об’єднує. Бажаю вам успіхів у роботі. Частіше посміхайтеся, щоб спілкування було легким і приємним.