ДІЛОВА ГРА
по типу телевізійної передачі «Таксі»
«Ярмарок педагогічних ідей»
Тема : «Сучасні підходи до мовленнєвого розвитку дошкільників»
Обладнання : імітування маршрутного таксі, презентація «Шляхи створення розвивального мовленнєвого середовища в ДНЗ»
Хід :
Все, що живе на світі
Уміє розмовляти
Уміють говорити
Зайці і зайченята
Говорять навіть квіти
З блискучими зірками…
А як говорять діти?...
Здравствуйте , я вас вітаю , програма «Маршрутне таксі» і я її ведуча Запорожець Ірина Володимирівна.
Нагадую правила гри : для того щоб потрапити на ярмарок нам необхідно відповісти на прості та складні питання. А за це ви отримаєте гроші – фішки, які потім можна буде обміняти. У вас – є два життя, дві підказки – «Дзвінок до завідуючої», «Допомога друга». Зараз прості питання ,ціна яких 200гривень на кожну відповідь – фішка
1. Що включає поняття «культура спілкування» дошкільників? Культура мовленнєвого спілкування – це дотримання на практиці сукупності вимог до правильного мовлення, що відповідає комунікативним цілям і водночас реалізує їх , а саме: а) актуальності, істинності, здатності зацікавити слухача:
б) підпорядкованості законам логіки та композиції, мовній нормі;
в) доцільного вибору засобів мовлення тощо
3. Коли вводять поняття «наголос»?
У другій молодшій групі дітей навчають правильно вимовляти всі голосні звуки та більшість приголосних (м, б, п, т, д, н, к, г, х, ф, в, л, с, з, ц).
У середній групі діти оволодівають артикуляцією шиплячих звуків (ш, ж, ч, щ), звуків р, дз, дж. їх навчають прийомів звукового аналізу слів, ознайомлюють з тим, що слова складаються із звуків, звучать по-різному або подібно, що звуки в слові вимовляються в певній послідовності. Дітей вчать розрізняти на слух короткі й довгі слова, тверді й м'які приголосні (без називання термінів); визначати та називати перший звук у слові.
Вихователь продовжує роботу над інтонаційною виразністю мовлення і вимовою.
У старшій групі закріплюються набуті в попередніх групах навички звукової культури мовлення. Цю роботу здійснюють у таких напрямах: артикуляція та розрізнення на слух груп звуків: с—з, с—ц, ш—ж, ч—щ, с—щ, з—ж, дз—дж, ч—ц, с(сь)—ш, л—р; розвиток фонематичного слуху; розвиток мовного дихання; вироблення інтонаційної виразності мовлення (сила голосу, темп, ритм, тембр, дикція, логічні наголоси, паузи).
4.Назвіть розділи через які конкретизується мовленнєве виховання.(звукова культура мовлення, граматична правильність мовлення, словникова робота, зв’язне діалогічне та монологічне мовлення)
5. Розвиток мови в ДНЗ здійснюється на:
а. спеціально організованих заняттях та в індивідуальній роботі
б. спеціально організованих заняттях і в повсякденному житті
в. заняттях та в режимних моментах
г. спеціально організованих заняттях та в самостійній діяльності дітей
Ви виграли 200гривень. І тепер переходимо до складних питань , ціна яких 1000 гривень:
1.Назвіть першочергове завдання становлення мовлення (виховання звукової культури мовлення ; першочерговість його зумовлюється тим, що звук – найменша одиниця мови, а розвиток сприймання мовлення та формування правильної звуковимови є первинним завданням становлення мовлення. (слух. Мовне дихання, виховання ортопедичності мовлення, тембр, голос. Жест, міміка,поза))
2.Назвіть центральне завдання лексичного розвитку в дошкільному віці(розширення словникового запасу в процесі ознайомлення з довкіллям, активний словник, кількісне накопичення лексики, активізація словникового запасу.)
3.Яким чином діти засвоюють мовні узагальнення? (Завдяки активній мовленнєвій практиці , власним продуктивним діям , засвоюючи граматичні правила практичним шляхом, дитина починає розуміти смислові зв’язки , вчиться правильно будувати фрази та об’єднувати їх у речення. Таким чином формування граматичної будови мовлення відбувається через засвоєння дошкільниками морфології, що вивчає граматичне значення слова (відмінювання за родами , числами, відмінками), словоутворення (аспекти словотворення , функціонування й будови похідних та складних слів), синтаксису(сполучення та порядок розташування слів, загальні властивості речення)
4.Назвіть найважливіший вид мовленнєвого розвитку у дошкільному дитинстві? (розвиток зв’язного мовлення що передбачає формування діалогічного та монологічного мовлення. При навчанні діалогічного мовлення маємо реалізовувати такі завдання :
* вчити дітей презентувати себе оточенню та розуміти комунікативну поведінку співрозмовника, його стан, настрій, наміри за допомогою мовних ,позамовних та інтонаційних засобів виразності;
* ознайомити дітей з основними правилами мовленнєвого етикету;
* розвивати вміння вести діалог: ставити запитання, відповідати, підтримувати розмову.
Розвиток зв’язного монологічного мовлення передбачає : навчання дітей переказу текстів; оволодіння різними типами розповіді(опис, повідомлення, міркування); формування якостей самостійного зв’язного висловлювання : змістовності, логічної послідовності, образності) .
5.На що повинні спрямовуватися зусилля педагога?( Засвоєння мови дітьми – це не просто ознайомлення із словами чи закладання їх у пам'ять , а розвиток мовної здібності, здатність миттєво актуалізувати потрібні слова, доречні саме в цій конкретній ситуації. Робота з розвитку мовлення дітей повинна відбуватися на вищому рівні , тобто не зводитися тільки до наслідування дітьми мовленнєвого зразка педагога , а спрямовуватися на розвиток мовного чуття , мовної здібності дошкільника . Треба створювати умови для самостійних спостережень дітей за мовою, для саморозвитку мовлення, здійснення контролю та самоконтролю за висловлюваннями).
Я вас вітаю ви виграли і тепер переходимо до «Супер гри». Два питання - по три варіанта відповіді і ваша сума здвоїться. У вас залишилась підказка. І так питання. Які методи і прийоми використовують в роботі з дошкільниками у становленні мовленнєвої особистості?
3.Звукова культура мови, граматична правильність мовлення, словникова робота, зв’язне діалогічне та монологічне мовлення.
Провідною функцією мови є:
а. експресивна
б. комунікативна
в. контактно-мовленнєва
г. мисленнєво-творча
Я вас вітаю ви виграли , а ми тим часом ми приїхали на «Ярмарок педагогічних ідей».
А зараз я вас запрошую на обзорну екскурсію за темою «Шляхи створення розвивального мовленнєвого середовища в ДНЗ». Презентація
І зараз за допомогою жеребкування ми визначимо , на який перший майстер – клас ми потрапимо.(вихователі показують свої майстер - класи)
На адресу нашого педагогічного колективу надійшов лист-скарга від вельмишановної пані Дитячої Книги. Тож ознайомлю вас з цією скаргою та обговоримо її.
Скарга.
«Шановні педагоги! Я пані Книга на прізвище Дитяча безпосередньо стосуюся навчання та виховання дошкільників, стверджую, що в сучасному житті, враховуючи шалені темпи та ритми розвитку інформаційного простору, мені приділяється неналежна увага. Дошкільнята вдома весь час перебувають у середовищі, де панують телевізори, комп’ютери, комп’ютерні ігри, плеєри та інша сучасна техніка. З усіх пристроїв діти здебільшого змушені чути і бачити більше погане чим гарне, зле чим добре, лицемірне чим щире. В міру свого віку, вони не можуть зробити правильні висновки. А коли вони в дитячому садку, то користуються мною як іграшкою – розмальовують, розглядають, будують, іноді рвуть. Тому, що або не знають, або їх не вчать мною користуватися, пізнавати з мене знання та любити і шанувати мене.
Як на мене, то ви, педагоги-дошкільники, не на повну силу використовуєте мене у своїй роботі. Хочу сподіватися, що мої припущення неправильні. Прошу розглянути мою скаргу і дати відповідь.
З повагою до Вас Дитяча Книга!»
Ось такі звинувачення на нашу адресу.
Ведуча: – Отже, шановні колеги, висловлюйте свої думки щодо скарги.
(висловлювання вихователів)
Вправа «Методичне кафе»
Учасників семінару запрошують до «Методичного кафе» і пропонують обмінятися думками щодо корисності цього семінарського заняття.
Вправа зворотній зв’язок . Методика «Чотири глечики»
На столах заздалегідь лежать ¼ аркуші формату А4 чотирьох кольорів по комплекту на кожного учасника. На окремому столі виставляються бутафорські глечики таких же кольорів.
Після того, як всі учасники зроблять свої записи складають у глечики з надписами:
Анкета визначення очікувань учасників семінару.
Шановний колего!
Просимо Вас відповісти на кілька запитань (за бажанням – анонімно) стосовно участі в роботі семінару та оцінити власну роботу. Отримані результати будуть використані для поліпшення якості проведення семінарів.
___________________________________________________________
___________________________________________________________
РЕКОМЕНДАЦІЇ
ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ ІННОВАЦІЙНИХ
ПЕДАГОГІЧНИХ ТЕХНОЛОГІЙ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ
У ДНЗ ВІДПРАЦЮВАННЯ
ПРАКТИЧНИХ НАВИЧОК ПІЗНАВАЛЬНО-МОВЛЕННЄВОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ.
Проблемою в мовному розвитку дітей дошкільного віку є збіднена лексика, недосконала граматика та фонетика.
Розвиток мовлення та виховання культури мовлення вимагають особливої організації мовленнєвої роботи, спрямованої на збагачення словника, граматичної упорядкованості, зв’язності висловлювань у процесі роботи над текстом, розвиток чутливості до краси й точності художнього слова.
У практиці роботи дошкільних закладів головна увага приділяється виховному та пізнавальному значенню літературних творів. Незначне місце у повсякденному житті дітей відведено для художнього сприйняття творів, активного мовлення дітей. Дорослі надають дитині можливості бути слухачами і вдовольняються повторюванням дітьми мовленнєвих штампів.
Дуже важливо забезпечити високий рівень мовленнєвої культури наших вихованців, тобто:
З оглядом на це РЕКОМЕНДУЄМО:
Здійснювати розвиток образного мовлення в процесі сприйняття художніх творів та складання зв’язних висловлювань, використовуючи інноваційні підходи, засоби, методи розвитку мовлення, віддаючи перевагу тим, що забезпечують активну позицію дитини.
1