Дислексія та дисграфія у молодших школярів: причини порушень та шляхи їх подолання. Лаврик Марина Павлівна, Асистент вчителя 4 – Г класу з інклюзивним навчанням
Номер слайду 2
Дисграфія – це часткове порушення процесу письма, яке проявляється у стійких, повторюваних помилках, обумовлених несформованістю вищих психічних функцій, задіяних у процесі письма. Дислексія – часткове специфічне порушення процесу читання, обумовлене несформованістю (порушенням) вищих психічних функцій, яке проявляється у повторюваних помилках стійкого характеру.
Номер слайду 3
Причини появи дисграфії та дислексії Спадковість. Як вже було зазначено, це основний привід для появи захворювання. Діти беруть від батьків незрілість головного мозку в певних відділах. З-за цього відбувається затримка у розвитку деяких функцій. Функціональні джерела. Тут маються на увазі різні тілесні захворювання. З цієї причини виникає порушення психомовного розвитку, а також дитина втрачає здатність до читання письма. Корекція дисграфії, дислексії у молодших школярів повинна бути спрямована, насамперед, на усунення причин появи захворювання. Недорозвинення головного мозку. Будь-які травми або ушкодження можуть викликати дисграфию. Причому поразка мозку могло статися в результаті патологій при вагітності, асфіксії або впливу інфекції. Соціально-психологічний вплив.
Номер слайду 4
Як визначити ознаки дисграфії? Перше. Дитина починає рядок у будь-якому місці, де їй заманеться. Так через почерк проявляється диспраксія. Також може почати рядок внизу – і повести вгору, або вгорі – і повести вниз. Друге. Букви різного розміру. Великі, маленькі, круглі, гострі – це все в одному тексті. Третє. Відсутність пробілів між словами або, навпаки, пробіли між складами. Така дитина не розуміє, де починається і закінчується слово. Знову-таки – так мозок проектує диспраксію. Четверте. Розділові знаки – або їх відсутність, або після кожного слова. Дитина розуміє, що десь треба поставити кому і крапку, але не знає де. Тому ставить деінде. П’яте. Іноді бувають дзеркальні відображення букв. Практично в усіх дітей це буває, коли вони тільки вивчають букви. До 6 років – це нормально. Але дитина після 6-ти повинна запам’ятати. Шосте. Нелогічні помилки. Наприклад, дитина хоче написати “жаба”, а пише “бажа”. Або замість “домашня робота” пише “шадомня робота”.
Номер слайду 5
Види дисграфіїАртикуляторно-акустична: дитина, яка має порушення звуковимови, пише, як промовляє. Акустична: заміна букв, які позначають звуки дзвінкі-глухі (Б-П; В-Ф; Д-Т; Ж-Ш і т.д.), свистячі-шиплячі (С-Ш; З-Ж и т.д.), африкати та їх компоненти (Ч-Щ; Ч-ТЬ; Ц-Т; Ц-С і т.д.). Також виявляється у в неправильному визначенні м’якості приголосних на письмі: «писмо», «лубит», «земла» т.д. Дисграфія внаслідок порушення звукового аналізу та синтезу слів пропуски букв та складів; перестановка букв, складів; недописування слів; написання зайвих букв у слові; повторення букв або складів; контомінація - в одном услові склади різних слів; злитне написання прийменників, окреме написання префіксів;Аграматична - пов'язана з недорозвитком граматичної будови мовлення. Дитина пише не за правилами граматики («красивий сумка», «весели день»). Оптична – недостатня сформованість зорово-просторових уявлень та зорового аналізу і синтезу.
Номер слайду 6
Обстеження дітей на наявність дисграфії включає в себе: Перевірку усного мовлення. Особливу увагу потрібно приділити цьому аспекту, особливо вимові звуків, словниковому запасу, правильності побудови речень. Оцінку письмової промови. Після першого етапу необхідно перевірити лист. Для цього дитині пропонують виконати певні завдання. Найчастіше це переписування тексту, проведення диктанту і читання по буквах і складах. За результатами цих вправ визначається ступінь розвитку письмової промови. Дослідження слуху і зору дитини. А також спостереження за станом ручної і мовної моторики. Дуже важлива профілактика дисграфії у молодших школярів. Завдання для виявлення даного захворювання можуть бути різними. Найчастіше використовується метод визначення фонематических здібностей. Такі вправи дозволяють дитині продемонструвати свої навики:
Номер слайду 7
розрізняти конкретний звук у словах; виділяти картинки, назва яких починається з однакового звуку; повторювати кілька складів поспіль за вчителем; чути неправильну вимову і вказувати на помилки
Номер слайду 8
Вправа «Опиши картинку»
Номер слайду 9
Вправа «Лабіринт»
Номер слайду 10
Вправа «Пропущені літери»
Номер слайду 11
Гра «Допитливий»
Номер слайду 12
Гра «Будь уважним»
Номер слайду 13
Гра «Знайти слово»
Номер слайду 14
Види дислексіїФонематична – недорозвиток функцій фонематичної системи. Дитина змішує на слух звуки (ц-с; с-ш; ж-ш, х-г, л-р тощо). Семантична – порушено розуміння прочитаних слів, речень, тексту при технично правильному читанні. Аграматична – заміни відмінкових закінчень та числа іменників; неправильне узгодження слів у роді, числі, відмінку («синя небо»); неправильне відмінювання дієслів. Оптична – труднощі у засвоєнні кінетично схожих графічно букв (В-З, Т-Г; Р-Ь; П-Н-И). Мнестична – трудноощі засвоєння букв. Дитина не знає, яка буква відповідає даному звуку.
Номер слайду 15
Корекція дислексії
Номер слайду 16
Вправи для корекції дислексії у молодших школярів У скоромовках використовуються схожі звуки, що стоять поруч. Їх читання і вимова по пам’яті добре позначається для корекції різних дислексії. Дитині потрібно на видиху вимовляти тільки приголосні, а на наступний раз – тільки голосні. У будь-якому порядку. Пізніше пропонується змішувати букви. Корисними будуть дихальні вправи. Наприклад: тривалий вдих – затримати – сильний видих. Часто використовують для розминки перед заняттями з фахівцем. Школяру дається в руки м’яч. Пропонують почитати по складах. Після кожного складу – стискати м’яч.
Номер слайду 17
Дорослий одночасно з дитиною читає в голос текст. Після якогось абзацу – в умі. Повинні закінчити одночасно, намагаючись читати мовчки в тому темпі, в якому починали. Школяру дають читати твір. Дивляться, скільки встигне за 1 хвилину – ставлять позначку. Роблять невелику перерву, після якого дитина знову читає спочатку за 1 хвилину. Згодом повинна бути позитивна динаміка: більше прочитаного обсягу.
Номер слайду 18
Для того, щоб тренувати артикуляцію, потрібно займатися спеціальною гімнастикою. До неї відносять такі вправи: Потрібно чітко вимовляти слова і звуки в кінці речення: «Їде машина: ж-ж-ж. Летить літак: у-у-у. Повзе змія: ш-ш-ш. Б’ється в вікно джміль: з-з-з. Скаче конячка: цок-цок-цок. » Читати тихо: «Арла Арцано; Арса арту; арча арту » Читати чітко, швидко, голосно: «Ведмедик – шишка – книжка; сон – сом – сік ». Читання самих різних скоромовок, які зможете знайти. На глибокому вдиху читати ряд приголосних: «ПТНРЛДЧФТЗДФЧТМ РДЦЗЧНБКВТДЩРКЛ »
Номер слайду 19
"Все можливо, на неможливе просто потрібно більше часу!"