Дисперсія світла. Дослід І. Ньютона

Про матеріал
Формування уявлення про явище дисперсії світла, про спектральний склад бiлого свiтла, про кольори.
Перегляд файлу

Тема уроку: Дисперсія світла

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Цілі уроку. 

Освітня: сформувати уявлення про явище диcперсії світла, про спектр, утворення кольорів та їх сприймання. Показати міжпредметні зв'язки фізики з геометрією, малюванням, музикою. Наголосити практичнее застосування набутих знань.

Розвивальна: розвивати логічне мислення, робити висновки, узагальнення, вміння висловлювати свою думку.

Обладнання: мультимедійна установка, зафарбовані паперові диски, оптична лава, бі – призми, світлофільтри, ватман, фарби, пензлик.

Демонстрації: презентація "Дисперсія світла",  дослід Ньютона з розкладанням білого світла, досліди зі зміною забарвленя диска при його обертанні.

  Хід уроку

І Актуалізація опорних знань

1 Побудувати подальший хід світлових променів через призму.

2 Який фізичний зміст показника заломлення ? Записати формулу.

3 Яка природа світлової хвилі?

4 Чому дорівнює швидкість поширення світла у вакуумі ?

5 Як пов'язана швидкість поширення хвилі з довжиною, частотою? Записати формули.

ІІ Мотивація уроку

У молодших класах на уроках співів ви виконували музичну розспівку. Згадаємо її. Сім нот цієї розспівки складають гаму. Сучасна європейська гама нараховує 7 тонів. Якщо сім нот розмістити в певному положенні на нотному стані та програти їх на музичному інструменті, то почуємо мелодію.

ІІІ Новийматеріал

 Але мова наша буде йти не про музичні гами, а про світло, точніше про спектр. Розв'яжемо таку задачу: учень взяв фарбу синього кольору й змішав її з фарбою жовтого кольору. Який колір утвориться ? (демонстрація)

Дослід 1: На ватмані  пензликом нанесемо фарбу синього кольору, а потім, поверх нього нанесемо фарбу жовтого кольору.  

Питання: Якого кольору стала поверхня? 

Закріпемо диск на обертовій частині, попередньо поділившийого на 8 секторів, якізафарбовані у червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій та фіолетовий кольори, один не зафарбований.

Дослід 2: Прикріпити диск до обертової частини. Обертати диск.

Питання: Якогокольору диск? Поясніть, чому диск став білого кольору?  Чому так відбулося?

Завдання нашого уроку - з’ясувати, чому різнокольоровий диск при обертанні стає білим.

Тема уроку,  "Дисперсія світла".

Звукові гамии були відомі людству ще 500 років до нашоїери, а от відкриття кольорової гамии належить Ісаку Ньютону. Ще за часів Піфагора люди помітили, що при проходженні  світла через грані скляних предметів на стінаху творюються кольорові райдужні зайчики. Але вивчив і пояснив це явище Ньютон. Вдосконалюючи свій телескоп,  він помітив, що зображення, яке дає об'єктив, по краях забарвлене.  Основний дослід Ньютона бувпростий і геніальний. На скляну призму, розмішену серед кімнати, було направлено пучок світла  з дуже малого отвору зачинених віконець. Падаючи на призму, пучок світла заломився і на протилежній стіні давав видовжене зображення з райдужним чергуванням кольорів:  червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний та фіолетовий. Так як в англійській мові блакитний і синій позначаються одним словом – blue, то Ісак Ньютон для повної аналогії з музичною гаммою увів ще один колір – індиго, у нашіймові – синій.

 Саму ж райдужну смужку він назвав спектром, а явище розкладання світлового променя

 на гаму кольорів – дисперсією.

Спробуємо повторити геніальний дослід Ньютона і дати відповіді на ряд питань.

Дослід 3: а) на бі- призму направляється пучок світла;

                  б) перед першою призмою розміщуємо ще одну бі–призму, але перевернуту.

Запитання: 1Чому біле світло розклалося на спектр? Чи відбуваються зміни зі світлом?

                       2 Чому у спектрі червоний колір розміщується вище фіолетового?

                       3 Чому промені червонного кольору заломлюються менше, ніж промені                                                                            

                          фіолетового? 

                       4 Чому коли біля першої призми розмістити перевернуту  другу призму,

                           спектр зникає?  

(Використовуючи опорний конспект, з’ясовуються відповіді на дані питання)

Висновки:  

1 Призма не змінює світла, а тільки розкладає його на складові частини. Білий промінь складний.

2 Світлові пучки різного кольору відрізняються ступенем заломлення. Найбільше заломлюються фіолетові промені, менше - червоні.

3 Показник заломлення визначає зміну швидкості світла при переході з одного середовища в інше.

4 Промінь червонного кольору заломлюється менше тому, що в речовині він поширюється з більшою швидкістю, а фіолетовий промінь – з меншою швидкістю, саме тому призма й розкладає біле світло.

 Для кращого запам'ятовування, за яким кольором слідує інший, можна використати таке

жартівливе  правило, деперша буква слова вказує на колір спектра

– ЧИ ОМЕЛЬКО ЖИТИ ЗМОЖЕ БЕЗ СВОЇХ ФАНТАЗІЙ ?

Згодом було виявлено залежність кольору від фізичних характеристик світлової хвилі – частоти та довжинихвилі.

Врахувавши формулу визначення довжини хвилі, можна сформувати визначення дисперсії  світла.

Визначення дисперсії:  Дисперсією називають залежність показника заломлення світла від частоти коливань або довжини хвилі.

Дослід 4: Повторюється дослід 3.Між призмою і екраном розміщуються світлофільтри червоного, синього, зеленого кольорів.

Запитання:

1Чому на екрані, після проходженнясвітла через фільтр, залишається частина спектра певного кольору, а інші зникають?

2 Чи змінюється частота коливань світлових променів при переході з одного середовища в інше?

Висновки:  

1 При проходженні світлових променів через світлофільтр всі довжини хвиль поглинаються,  крім певної, наприклад, червоної.

2 При переході променів через призму довжина хвилі зменшується, а частота коливань світлової хвилі залишається незмінною.

3 Колір променя залежить тільки від частоти коливань світлової хвилі.

З'ясуємо чому біле світло має складну структуру, чому в природі зустрічаються різноманітні кольори? Чому ми бачимо зеленее листя, білілілії, коричневу кору дерев?

Висновок: Ми бачимо предмети, які оточують нас, різного кольору тому, , що від поверхні  предмета білого кольору відбиваються всі промені; поверхня зеленого кольору поглинає всі промені, крім зеленого; від поверхні коричневого кольору  відбиваються червоний та зелений промені, а інші поглинаються; поверхня чорного кольору поглинає всі довжини світла.

Постає питання, а які кольори використали при створенні кольорових телевізорів, щоб при їх поєднанні утворювалася така різноманітна палітрав ідтінків зображень.

Дослід 5: використовуючи світлофільтри зеленого, червоного і синього кольорів, то при їх одночасному застосуванні спостегігається утворення білого світла.

     У 1807р Томас Юнг провівши ряд досліджень, прийшов до висновку , що біле світло можна отримати, змішуючи три кольори, якібуло названо основними: червоний, синій і зелений.

Залишилося з'ясувати ще ряд  питань:

 1 Де в природі й коли можна спостерігати явище дисперсії?  (веселка)

2 Пояснити фізичну суть появи веселки.

3 Де повинно розміщуватися Сонце, коли ти дивишся на веселку?

4 Чи доводилося вам спостерігати дві веселки? Яке розміщення кольорів у цих веселках?

Висновки:

 Веселка з'являється в протилежному боці відносно Сонцяпід час дощу  або після  нього. Сонячні промені освітлюють крапельки води, заломлюються в них і розкладаються на сім кольорів. Веселку можна спостерігати в сонячний день у струменях фонтана і в бризках водопадів.

Подвійна веселка виникає часто, до того  ж удругій, менш яскравій, розміщення кольорів протилежне.

 ІV Розв'язування задач

Воду освітлено червоним світлом, для якого довжина хвилі в повітрі становить 0,7мкм. Яку довжину матиме хвиля  у воді? Який колір побачить людина розплющивши очі під водою?

λ1 =0,7*10-6 м      http://pidruchnik.info/lesson/physics/11klas_1/11klas_1.files/image565.jpg 

                             λ2 = λ1/ n

image431=1,3                     

λ2- ?                        λ2  = 0,7*10-6 / 1,3= 0,53*10-6 м 

Відповідь: 0,53*10-6 м   

V   Узагальнення вивченого

Спираючись на опорний конспект повторити питання вивчені на уроці.

VI Домашє завдання:  Дисперсія світла.

 

 

 

 Опорний конспект 

                                                                  Дисперсія – залежністьimage431   від  λ (v)

 

Картинки по запросу дисперсія в природіКартинки по запросу дисперсія світла                                      Картинки по запросу дисперсія світла

 

  Білий колір складний. Ніяких кольорів не існує в природі, а є лише різні довжини хвиль.

Червоний – всі поглинаються, крім червоного.   

Білий – всі відбиваються.

Чорний – всі поглинаються.                                                  

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 11 клас, Розробки уроків
Додано
12 грудня 2022
Переглядів
735
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку