Тема уроку: Дисперсія світла
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Цілі уроку.
Освітня: сформувати уявлення про явище диcперсії світла, про спектр, утворення кольорів та їх сприймання. Показати міжпредметні зв'язки фізики з геометрією, малюванням, музикою. Наголосити практичнее застосування набутих знань.
Розвивальна: розвивати логічне мислення, робити висновки, узагальнення, вміння висловлювати свою думку.
Обладнання: мультимедійна установка, зафарбовані паперові диски, оптична лава, бі – призми, світлофільтри, ватман, фарби, пензлик.
Демонстрації: презентація "Дисперсія світла", дослід Ньютона з розкладанням білого світла, досліди зі зміною забарвленя диска при його обертанні.
Хід уроку
І Актуалізація опорних знань
1 Побудувати подальший хід світлових променів через призму.
2 Який фізичний зміст показника заломлення ? Записати формулу.
3 Яка природа світлової хвилі?
4 Чому дорівнює швидкість поширення світла у вакуумі ?
5 Як пов'язана швидкість поширення хвилі з довжиною, частотою? Записати формули.
ІІ Мотивація уроку
У молодших класах на уроках співів ви виконували музичну розспівку. Згадаємо її. Сім нот цієї розспівки складають гаму. Сучасна європейська гама нараховує 7 тонів. Якщо сім нот розмістити в певному положенні на нотному стані та програти їх на музичному інструменті, то почуємо мелодію.
ІІІ Новийматеріал
Але мова наша буде йти не про музичні гами, а про світло, точніше про спектр. Розв'яжемо таку задачу: учень взяв фарбу синього кольору й змішав її з фарбою жовтого кольору. Який колір утвориться ? (демонстрація)
Дослід 1: На ватмані пензликом нанесемо фарбу синього кольору, а потім, поверх нього нанесемо фарбу жовтого кольору.
Питання: Якого кольору стала поверхня?
Закріпемо диск на обертовій частині, попередньо поділившийого на 8 секторів, якізафарбовані у червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій та фіолетовий кольори, один не зафарбований.
Дослід 2: Прикріпити диск до обертової частини. Обертати диск.
Питання: Якогокольору диск? Поясніть, чому диск став білого кольору? Чому так відбулося?
Завдання нашого уроку - з’ясувати, чому різнокольоровий диск при обертанні стає білим.
Тема уроку, "Дисперсія світла".
Звукові гамии були відомі людству ще 500 років до нашоїери, а от відкриття кольорової гамии належить Ісаку Ньютону. Ще за часів Піфагора люди помітили, що при проходженні світла через грані скляних предметів на стінаху творюються кольорові райдужні зайчики. Але вивчив і пояснив це явище Ньютон. Вдосконалюючи свій телескоп, він помітив, що зображення, яке дає об'єктив, по краях забарвлене. Основний дослід Ньютона бувпростий і геніальний. На скляну призму, розмішену серед кімнати, було направлено пучок світла з дуже малого отвору зачинених віконець. Падаючи на призму, пучок світла заломився і на протилежній стіні давав видовжене зображення з райдужним чергуванням кольорів: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний та фіолетовий. Так як в англійській мові блакитний і синій позначаються одним словом – blue, то Ісак Ньютон для повної аналогії з музичною гаммою увів ще один колір – індиго, у нашіймові – синій.
Саму ж райдужну смужку він назвав спектром, а явище розкладання світлового променя
на гаму кольорів – дисперсією.
Спробуємо повторити геніальний дослід Ньютона і дати відповіді на ряд питань.
Дослід 3: а) на бі- призму направляється пучок світла;
б) перед першою призмою розміщуємо ще одну бі–призму, але перевернуту.
Запитання: 1Чому біле світло розклалося на спектр? Чи відбуваються зміни зі світлом?
2 Чому у спектрі червоний колір розміщується вище фіолетового?
3 Чому промені червонного кольору заломлюються менше, ніж промені
фіолетового?
4 Чому коли біля першої призми розмістити перевернуту другу призму,
спектр зникає?
(Використовуючи опорний конспект, з’ясовуються відповіді на дані питання)
Висновки:
1 Призма не змінює світла, а тільки розкладає його на складові частини. Білий промінь складний.
2 Світлові пучки різного кольору відрізняються ступенем заломлення. Найбільше заломлюються фіолетові промені, менше - червоні.
3 Показник заломлення визначає зміну швидкості світла при переході з одного середовища в інше.
4 Промінь червонного кольору заломлюється менше тому, що в речовині він поширюється з більшою швидкістю, а фіолетовий промінь – з меншою швидкістю, саме тому призма й розкладає біле світло.
Для кращого запам'ятовування, за яким кольором слідує інший, можна використати таке
жартівливе правило, деперша буква слова вказує на колір спектра
– ЧИ ОМЕЛЬКО ЖИТИ ЗМОЖЕ БЕЗ СВОЇХ ФАНТАЗІЙ ?
Згодом було виявлено залежність кольору від фізичних характеристик світлової хвилі – частоти та довжинихвилі.
Врахувавши формулу визначення довжини хвилі, можна сформувати визначення дисперсії світла.
Визначення дисперсії: Дисперсією називають залежність показника заломлення світла від частоти коливань або довжини хвилі.
Дослід 4: Повторюється дослід 3.Між призмою і екраном розміщуються світлофільтри червоного, синього, зеленого кольорів.
Запитання:
1Чому на екрані, після проходженнясвітла через фільтр, залишається частина спектра певного кольору, а інші зникають?
2 Чи змінюється частота коливань світлових променів при переході з одного середовища в інше?
Висновки:
1 При проходженні світлових променів через світлофільтр всі довжини хвиль поглинаються, крім певної, наприклад, червоної.
2 При переході променів через призму довжина хвилі зменшується, а частота коливань світлової хвилі залишається незмінною.
3 Колір променя залежить тільки від частоти коливань світлової хвилі.
З'ясуємо чому біле світло має складну структуру, чому в природі зустрічаються різноманітні кольори? Чому ми бачимо зеленее листя, білілілії, коричневу кору дерев?
Висновок: Ми бачимо предмети, які оточують нас, різного кольору тому, , що від поверхні предмета білого кольору відбиваються всі промені; поверхня зеленого кольору поглинає всі промені, крім зеленого; від поверхні коричневого кольору відбиваються червоний та зелений промені, а інші поглинаються; поверхня чорного кольору поглинає всі довжини світла.
Постає питання, а які кольори використали при створенні кольорових телевізорів, щоб при їх поєднанні утворювалася така різноманітна палітрав ідтінків зображень.
Дослід 5: використовуючи світлофільтри зеленого, червоного і синього кольорів, то при їх одночасному застосуванні спостегігається утворення білого світла.
У 1807р Томас Юнг провівши ряд досліджень, прийшов до висновку , що біле світло можна отримати, змішуючи три кольори, якібуло названо основними: червоний, синій і зелений.
Залишилося з'ясувати ще ряд питань:
1 Де в природі й коли можна спостерігати явище дисперсії? (веселка)
2 Пояснити фізичну суть появи веселки.
3 Де повинно розміщуватися Сонце, коли ти дивишся на веселку?
4 Чи доводилося вам спостерігати дві веселки? Яке розміщення кольорів у цих веселках?
Висновки:
Веселка з'являється в протилежному боці відносно Сонцяпід час дощу або після нього. Сонячні промені освітлюють крапельки води, заломлюються в них і розкладаються на сім кольорів. Веселку можна спостерігати в сонячний день у струменях фонтана і в бризках водопадів.
Подвійна веселка виникає часто, до того ж удругій, менш яскравій, розміщення кольорів протилежне.
ІV Розв'язування задач
Воду освітлено червоним світлом, для якого довжина хвилі в повітрі становить 0,7мкм. Яку довжину матиме хвиля у воді? Який колір побачить людина розплющивши очі під водою?
λ1 =0,7*10-6 м
λ2 = λ1/ n
=1,3
λ2- ? λ2 = 0,7*10-6 / 1,3= 0,53*10-6 м
Відповідь: 0,53*10-6 м
V Узагальнення вивченого
Спираючись на опорний конспект повторити питання вивчені на уроці.
VI Домашє завдання: Дисперсія світла.
Опорний конспект
Дисперсія – залежність від λ (v)
Білий колір складний. Ніяких кольорів не існує в природі, а є лише різні довжини хвиль.
Червоний – всі поглинаються, крім червоного.
Білий – всі відбиваються.
Чорний – всі поглинаються.