Дистанційне навчання: нові можливості для якісної освіти

Про матеріал
Методичний посібник містить переваги, умови, підходи до організації та проведення дистанційних уроків; описуються методичні рекомендації для підготовки та проведення уроків під час дистанційного навчання, а також надається приклад дистанційного уроку. Методичний посібник може бути використаний викладачами для організації та оптимізації дистанційного та змішаного навчання
Перегляд файлу

image 

Управління освіти і науки

Черкаської обласної державної адміністрації

Державний навчальний заклад 

«Черкаський професійний автодорожній ліцей»

image 

 

ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ: НОВІ

МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ ЯКІСНОЇ ОСВІТИ

image

 

Підготувала: викладач української мови та літератури 

Демяненко Валентина Василівна 

 

 

 

Черкаси - 2023

Демяненко В.В, викладач української мови та літератури 

ДНЗ «Черкаський ПАЛ» — Черкаси,  2023. —  с.35

Кваліфікаційна категорія: спеціаліст 

Рецензенти: Скрипник В.С., заступник директора з НР 

ДНЗ «Черкаський ПАЛ».

 

 

Методичний посібник містить переваги, умови, підходи до організації та проведення дистанційних уроків; описуються методичні рекомендації для підготовки та проведення уроків під час дистанційного навчання, а також надається приклад дистанційного уроку. 

Методичний посібник може бути використаний викладачами для організації та оптимізації дистанційного та змішаного навчання. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розглянуто та схвалено на засіданні методичної комісії викладачів предметів суспільно-гуманітарної  підготовки (протокол № 6 від 20.02.23).

 

 

 

 

ЗМІСТ 

ВСТУП……………………………………………………………………….4   

Розділ 1. Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу

під час дистанційного навчання…………………………..………………7 Розділ 2. Організаційно-педагогічні рекомендації та поради словесникам закладів освіти щодо проведення дистанційного навчання з української мови та літератури  …………………………..12 Розділ 3.  Корисні посилання для підготовки  та проведення

уроків……………………………………………………………………….19 ВИСНОВКИ …………  …………………………………………………..22

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………24

ДОДАТОК…………………………………………………………………25

        

 ВСТУП 

imageОдним з видів інновацій в організації професійної освіти є застосування дистанційного навчання. Дистанційне навчання – це сукупність технологій, що забезпечують надання здобувачам освіти основного обсягу навчального матеріалу з

використанням телекомунікаційних засобів, інтерактивної взаємодія здобувачів освіти і викладачів у процесі навчання, надання можливості самостійно опрацювати навчальний матеріал незалежно від матеріального забезпечення, місця проживання, стану здоров’я. Дане навчання, дає змогу впроваджувати інтерактивні технології викладення матеріалу, здобувати повноцінну освіту, підвищувати кваліфікацію співробітників у територіально розподілених місцях. Процес навчання може відбуватися будь-де і будь-коли, єдина умова – доступ до мережі Інтернет. Також, дистанційне навчання визначають як "технологію отримання знань за допомогою телекомунікаційних засобів, коли взаємодія того, кого навчають і викладача проходить на відстані". 

 На сьогодні дистанційне навчання є однією з провідних світових тенденцій в освіті – ця технологія реалізує принцип безперервної освіти і здатна задовольнити постійно зростаючий попит на знання в інформаційному суспільстві.

Головною особливістю дистанційного навчання є самоосвіта як основа дистанційного навчання, що передбачає самомотивацію здобувачів освіти щодо власного навчання, а також високий рівень самоорганізації. Дистанційне навчання є ідеальним рішенням для тих, хто віддає перевагу сучасним інформаційним технологіям у навчанні, цінує свій час та заощаджує кошти.

image Викладачі         дистанційних       курсів         повинні       мати        універсальну підготовку – володіти сучасними педагогічними та інформаційними технологіями, бути психологічно готовим до роботи у новому навчальнопізнавальному середовищі. Завдяки таким засобам дистанційного навчання, як дискусійні форуми, електронні обговорення засвоєного матеріалу, списки розсилання, створюється нове навчальне середовище, в якому здобувачі освіти почувають себе невід’ємною частиною колективу, що посилює мотивацію до навчання. Викладачі повинні володіти методами створення і підтримки такого навчального середовища,       розробляти стратегії проведення цієї взаємодії між учасниками навчального процесу, підвищувати творчу активність і власну кваліфікацію. 

Дистанційне навчання характеризує: 

-                     гнучкість – можливість викладення матеріалу з урахуванням підготовки, здібностей здобувачів освіти. Це досягається створенням альтернативних сайтів для одержання більш детальної або додаткової інформації з незрозумілих тем, а також низки питань –підказок тощо; 

-                     актуальність – можливість упровадження новітніх педагогічних, психологічних, методичних розробок; 

-                     зручність – можливість навчання у зручний час, у певному місці, відсутність обмежень у часі для засвоєння матеріалу; 

-                     можливість одночасного використання великого обсягу навчальної інформації будь-якою кількістю здобувачів освіти; 

-                     інтерактивність – активне спілкування між здобувачами освіти і викладачем, що значно посилює мотивацію до навчання, поліпшує

засвоєння матеріалу; 

-                     більші можливості контролю якості навчання, які передбачають проведення дискусій, чатів, використання самоконтролю, відсутність психологічних бар’єрів; 

Переваги дистанційного навчання: 

     По-перше,навчання проходить за схемою "24x7" або "anywhere-

anytime". Тобто, той хто навчається, може сам обирати час і місце навчання (з дому, із закордону і т.д.). 

     По-друге, індивідуальний підхід до кожного. Викладач дистанційної форми виступає більше у ролі помічника, наставника, радника, саме тому за кордоном він називається tutor (тьютор). Крім індивідуальної роботи, в системах дистанційного навчання часто організується робота у невеликих групах. Робота у групах може мати суттєвий вплив на засвоєння навчального матеріалу.  

     По-третє, обмежена тривалість при високій якості навчання. 

 

Необхідні умови для дистанційного навчання: 

По-перше, доступ до комп'ютера, телефона. 

По-друге, вихід до мережі Internet. Якщо такої можливості немає, можлива кейсова форма: коли здобувачу освіти видається так званий "кейс", що містить усі необхідні навчальні матеріали і посібники.  

По-третє, бажання навчатися і вміння працювати самостійно. Це дуже важливо, тому що саме від цих двох рис залежить ефективність всього навчального процесу. 

        

Розділ 1. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ 

ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ПІД ЧАС

ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ 

 

При організації дистанційного навчання рекомендовано провести інструктаж, в ході якого пояснити здобувачам освіти, як працювати з даною платформою, як використовувати ті чи інші освітні ресурси. Крім вступних інструкцій, можуть бути поточні інструкції перед початком вивчення тієї чи іншої теми або введення нового цифрового інструменту, нових освітніх ресурсів.  

Рекомендується також проведення онлайн-уроків, групової роботи над проектами, над спільним вирішенням поставлених навчальних завдань.  

ЯК ЕФЕКТИВНО ПРОВЕСТИ ОНЛАЙН-УРОКИ 

ТА ПІДГОТУВАТИ ІНСТРУКЦІЇ ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

 

1.                 Якщо ви збираєтеся використовувати інструменти для організації відеоконференцій та подання інтерактивних уроків, інструкцій, як можна частіше і довше використовуйте веб-камеру. Так, ваші здобувачі освіти можуть відійти від своїх комп'ютерів, поки ви проводите свій онлайн-урок, але вони менше будуть нудьгувати, якщо принаймні будуть бачити ваше обличчя, а не тільки режим демонстрації екрану, який ви використовуєте. 

2.                 Обов'язково зверніть увагу на налаштування веб-камери. Підніміть її на рівень очей або трохи вище. Здобувачі освіти повинні бачити ваші очі, а не голову, втупившись в клавіатуру. Саме тоді створюється ефект присутності. 

3.                 Не забувайте, що ваші живі уроки з організацією діалогу, з великою кількістю невеликих питань, з роботою мікрогруп не підійдуть в умовах відеоконференції. У такому онлайн-середовищі ви не маєте переваги живого спілкування «очі в очі». Регламент спілкування повинен бути жорстким і обмеженим невеликою кількістю ваших запитань. Питання повинні бути лаконічними. Одні можуть бути спрямовані на те, щоб переконатися в присутності ваших здобувачів освіти, інші – на отримання зворотного зв'язку на поставлене вами навчальне завдання чи проблему. Але це питання-завдання повинно бути максимально коротким. І відповідей від здобувачів освіти ви повинні чекати не розмитих і коротких за часом. 

4.                 Заохочуйте здобувачів освіти ставити запитання. Виділіть їм для цього спеціальний час. Наприклад, оголосіть, що робите 5-10-ти хвилинну паузу, під час якої здобувачі освіти могли б записати своє запитання в чаті або в невеликому відео зверненні. 

5.                 Обов'язково передбачте можливі технічні труднощі у ваших відеосеансах. Найчастіше такі проблеми виникають не у вас, а у ваших здобувачів освіти. Як правило, ви наважуєтеся на відеоконференції, якщо у вас все в порядку. Заздалегідь перевірте можливості відеоспілкування. Наприклад, використовуйте два комп'ютера або попрацюйте з кимось зі своїх колег, щоб перевірити перспективу здобувачів освіти, як вони побачать те, що ви їм пропонуєте. Перевірте також умови роботи в режимі комп'ютер-планшет, комп'ютер-смартфон, перш ніж приступити до онлайн-спілкування з вашим класом. Коли ви протестуєте себе в ролі учня, ви можете заздалегідь врахувати, що необхідно спростити, або побачите, які проблеми можуть виникнути у слухачів і що необхідно для оперативного усунення неполадок. 

6.                 Якщо у вас немає стійкого і швидкого підключення до інтернету, з'ясуйте, в який час швидкість інтернет-з'єднання найбільш висока. Призначайте відеоконференцію на цей час, якщо, звичайно, воно влаштує і вас, і ваших здобувачів освіти. 

 

ЯК ПОДАТИ ЗАПИСАНІ ВІДЕОУРОКИ ТА ІНСТРУКЦІЇ 

 

1.            Прагніть до створення коротких і дидактично продуманих відеороликів. Два п'ятихвилинних відео будуть переглянуті здобувачами освіти з набагато більшою ймовірністю і корисністю, ніж одне десятихвилинне.  

2.            Використовуйте режим демонстрації екрану. Простий спосіб створити відеоурок – це записати показ ваших слайдів. Але не забувайте, що це досить швидкий спосіб втомити ваших здобувачів освіти, якщо ви не тримаєте екран активним. Слайди повинні бути рухомими. Додайте більше переходів і анімацій, використовуйте курсор миші або режим малювання, щоб виділити, підкреслити щось важливе на слайді.  

ІНСТРУМЕНТИ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ

 ОНЛАЙН-УРОКІВ ТА ІНСТРУКТАЖІВ 

 

У відповідь на поширення нових епідемічних загроз, кампанія Google розширила можливості безкоштовного використання Hangouts Meet for Google Suite for Education. Тепер ви можете залучити до 250 учасників для участі у відеоконференції. Ви також можете записати свій відеоурок, зберегти його на Google Диску, а потім поділитися ним через Google Classroom. 

ПЕРЕВАГИ GOOGLE КЛАСУ:

               Легке налаштування. Викладачі можуть додавати здобувачів освіти до курсу самостійно або надсилати їм код для приєднання. Створення курсу займає всього кілька хвилин.   

               Економія часу. Створювати, перевіряти й оцінювати завдання в електронній службі швидше та зручніше, ніж на папері.  

               Зручна організація. Завдання доступні здобувачам освіти у відповідному розділі, а матеріали курсу (документи, фото, відео тощо) автоматично додаються в папки на Google Диску.  

               Швидка комунікація. Викладачі можуть робити оголошення й миттєво створювати обговорення, а здобувачі освіти – ділитися один з одним ресурсами та відповідати на запитання в стрічці курсу.  

               Доступність і безпека. Як і всі сервіси пакета Google Suite for Education, Клас не містить реклами, не використовує вміст і дані здобувачів освіти для рекламних цілей та надається безкоштовно.  

Якщо Google Hangouts Meet або Microsoft Teams недоступні для вас, ви можете розглянути можливість використання Zoom. Цей додаток, популярний серед викладачів пропонує новий безкоштовний план, в якому ви можете вести пряму трансляцію для 100 чоловік одночасно. Zoom буде записувати вашу відеоконференцію, і ви можете зберегти її на своєму комп'ютері, щоб розіслати тим здобувачам освіти, які з якихось причин пропустили онлайн-урок.  

Використовуйте для проведення онлайн-уроків онлайн-дошки. Серед великої кількості подібних інструментів найбільшу увагу привертає популярний серед викладачів Padlet, який в останні роки значно розширив свій функціонал.  

 

ОРГАНІЗАЦІЯ ОНЛАЙН-ПЛАТФОРМИ ДЛЯ НАВЧАННЯ 

 

Безумовно, режиму онлайн-уроків вкрай недостатньо для віддаленого навчання. В силу різних здібностей і особистих психологічних якостей, ми не забезпечимо результативність такої форми навчання.  

Здобувач освіти повинен мати можливість у властивому для себе темпі самостійно працювати з освітніми ресурсами, підготовленими, викладеними або рекомендованими викладачем. 

 

 

 

ОРГАНІЗАЦІЯ ВІРТУАЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА

Платформами для онлайн-навчання в такому випадку можуть служити:  

  спеціальні віртуальні навчальні середовища (Moodle і його аналоги);

  освітні онлайн-платформи Prometheus, EdEra, Coursera, ВУМ;

  викладацькі сайти.  

Використання або створення викладачем авторської онлайнплатформи має забезпечити ефективність і привабливість навчання. І в такому режимі теж необхідно забезпечити постійний зворотний зв'язок. Заплануйте для себе регулярність моніторингу, аналізу та корекції роботи здобувачів освіти на платформі.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ 2. ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ТА

ПОРАДИ СЛОВЕСНИКАМ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ ЩОДО

ПРОВЕДЕННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ  З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТРУРИ

 З 2020 року внесено зміни у звичне життя закладів освіти України. Безпосереднє спілкування викладачів зі здобувачами освіти, уроки в класній аудиторії, прямий емоційний контакт - все стало неможливим через важливість дотримання карантинного режиму, а з 24.02.2023 року введення воєнного стану на Україні. Але в освітній процес не може бути зупенений, тому на допомогу прийшло дистанційне навчання.  

          Існує чимало способів організації дистанційного навчання для здобувачів освіти з української мови і літератури. Звичайно, більшість з них потребує технічного забезпечення. Проте варто не забувати й про традиційні методи роботи зі здобувачами освіти на відстані. 

         По-перше, потрібно скласти поурочно-тематичне планування, адаптоване до дистанційного навчання, врахувавши, які теми можуть бути винесені на самостійне вивчення здобувачами освіти, а які потребують обов’якового роз’яснення викладачем. Складні теми не варто пропонувати для самостійного опрацювання здобувачам освіти.  

      По-друге, мають бути завдання, що передбачають роботу з підручником. Їх список має містити чітко зазначені параграфи, сторінки та перелік вправ чи інших видів роботи. При цьому викладачі повинні не забувати про дозування змісту та обсягу завдань для самостійної роботи здобувачів освіти, аби уникнути перенавантаження. 

 

 

 

 

Уроки онлайн – обмін інформацією

Перша умова проведення: всі учасники повинні бути забезпечені відповідним технічним обладнанням (ноутбук, планшет або комп’ютер з веб-камерою), мати підключення до мережі Інтернет.  

Друга умова: усі здобувачі освіти, роз’єднані територіально, повинні в призначений час приступити до роботи. Форми навчання у такому випадку використовують традиційні, але дещо модифіковані: пряма відеотрансляція, демонстрування презентації (зокрема колективний перегляд відео); обмін документами Microsoft Office; демонстрування робочого столу або активних програмних додатків із комп’ютера

педагога. 

Якщо не всі здобувачі освіти мають доступ до якісного сигналу мережі Інтернет, варто скористатися іншими соціальними мережами: вайбер, інстаграм, телеграм-канал та ін.  

          Слід зважати і на те, що серед здобувачів освіти є люди з особливими потребами, і це вимагає від викладача індивідуального підходу до кожного. В таких випадках завдання мають бути диференційовані (комусь достатньо виконати тести, а хтось може написати творче завдання). Варто з самого початку визначитися у скільки балів яке завдання оцінюється або ж електронною поштою розіслати індивідуальні завдання до певного уроку.          

Для організації дистанційного навчання з української мови і літератури є чимало електронних ресурсів, які стануть у пригоді викладачу-словеснику.  

 

 

 

 

 

 

УКРАЇНСЬКА МОВА  

-   Експрес-уроки української мови, сайт Олександра Авраменка – доцента Київського університету імені Бориса Грінченка: 

http://xn--80aafnzkijm.xn--j1amh/;  http://ippo.kubg.edu.ua/ekspres-uroky.  

image 

        

  Тут зібрано всі уроки відомого мовознавця Олександра Авраменка, які за своєю наповнюваністю відповідають деяким темам з української мови або ж можуть бути використані здобувачами освіти з метою підвищення свого рівня культури мовлення. Експрес-уроки української мови від Олександра Авраменка викладач може рекомендувати здобувачам освіти з метою ознайомлення конкретного слововживання з подальшим обговоренням у Google Classroom. Можна запропонувати здобувачам освіти створити відеоролик за аналогією до уроків О. Авраменка і презентувати під час відновленого освітнього процесу, або прикріпити на платформі у дистанційному курсі для обговорення. 

  

 

-   «Лайфхаки з української мови», або Українська мова для дорослих і школярів:  https://edera.gitbook.io/laifhaki-z-ukra-ns-ko-movi/.  

image  

          Цей онлайн курс ― спільна розробка EdEra та Освіторії. Він складається з 5 модулів, що налічують 16 тем, і триває загалом 5 тижнів по 4 години на тиждень. Форма подачі матеріалу – відео з лайфхаками. Також цей курс ― хороший помічник для здобувачів освіти, які хочуть успішно скласти ЗНО. Кожен урок-лайфхак супроводжується робочими аркушами з завданнями для перевірки засвоєння знань і тестами. 

 

-   «Тренажер з правопису української мови»:https://webpen.com.ua/.  

 

image  

  

Зручний ресурс для вивчення та засвоєння мови з великою кількістю завдань для самоперевірки. Усі правила супроводжуються відеоуроками, а також численними онлайн-вправами. Якщо виникають складнощі з вибором правильного варіанта, можна натиснути кнопку «Підказка», і одразу запропонують відповідне правило. Кількість спроб необмежена.

Крім того, постійно додаються нові завдання.  

   

УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА  

          Для опрацювання навчального матеріалу з української літератури під час дистанційного навчання доцільно ознайомитися та скористатися матеріалами таких онлайн-ресурсів:  

-                курс лекцій від WiseCow. Історії від Ярини Цимбал та Євгенія

       Стасіневича       –       українських       літературознавців       сучасності

https://wisecow.com.ua/literatura/ukrayinska-literatura-v-imenax/   

 

image   

-                онлайн-курс у формі корисних порад (лайфхаків), що допоможе простежити історію розвитку мистецтва слова від фольклору й перших писемних пам’яток до сучасної української літератури, опанувати базовими теоретико-літературними поняттями, виробити навички аналізу художніх творів, повторити та систематизувати вивчений матеріал, підготуватися до ЗНО.

 https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:Osvitoria_and_EdEra+lifehacks+201/about  

 image 

СТРУКТУРА ДИСТАНЦІЙНОГО УРОКУ. 

При складанні плану дистанційного уроку, рекомендується дотримуватися такої моделі: 

1.     Мотиваційний блок. Мотивація – необхідна складова дистанційного навчання, яка повинна підтримуватися впродовж усього процесу навчання. Велике значення має конкретна мета, яка ставиться перед здобувачами освіти. Мотивація швидко знижується, якщо рівень поставлених завдань не відповідає підготовці здобувачів освіти. 

2.     Інструктивний блок (інструкції і методичні рекомендації). 

3.     Інформаційний блок (система інформаційного наповнення). 

4.     Контрольний блок (система тестування і контролю). 

5.     Комунікативний і консультативний блок (система інтерактивної взаємодії учасників дистанційного уроку з викладачем і між собою). 

       Методика дистанційного навчання української мови та літератури – нова форма й інший рівень взаємодії педагога й здобувачів освіти, який передбачає виконання завдань, прослуховування, тестування, слухання,  читання текстів, і головне – зворотний зв'язок із викладачем у  процесі навчання. Академічна свобода викладача дозволяє обрати словеснику форми й методи реалізації дистанційного навчання: онлайн-консультації викладачів, веб-квести, інтерактивні вправи, уроки через Skype, Meet, Zoom тощо. 

 Під час організації дистанційного навчання з української мови та  літератури доцільно працювати через онлайн-платформи, використовувати методики «Переверненого класу» чи іншого типу змішаного навчання. Методика навчання за принципом «Перевернений клас» або змішане навчання передбачає самостійне прочитання здобувачами освіти літературного твору, а практичні завдання закріплюються в курсі.  Цю методику використовують при традиційному навчанні, вона буде ефективною й під час дистанційного навчання, якщо роботи здобувачів освіти перевіряти дистанційно. Окрім чіткого переліку літературних творів, запланованих для вивчення під дистанційного навчання, важливо також надати покрокові інструкції батькам і дітям, як організувати самостійну роботу вдома. 

Наприклад: прочитайте літературний твір, перегляньте відеоурок, виконайте інтерактивну вправу, скриншот виконаного завдання надішліть на електронну пошту викладача або прикріпіть в курсі, тощо.

 

РОЗДІЛ 3. КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ

 ТА ПРОВЕДЕННЯ УРОКІВ

 

 «УКРАЇНСЬКА МОВА»

-                     Сайт О. Авраменка – доцента Київського університету імені

Бориса Грінченка: http://ippo.kubg.edu.ua/ekspres-uroky  

-                     Експрес-уроки О.Авраменка http://ippo.kubg.edu.ua/ekspres-uroky

-                     Експрес-уроки української мови О. Авраменка  http://ippo.kubg.edu.ua/ekspres- uroky?fbclid=IwAR216NuNFi1jiqg1N7Zdl oskYDtFPH50MeEQ8RmeTIgfgsaH0zv1 W20Inw

-                     «Лайфхаки з української мови», або Українська мова для дорослих і школярів: https://edera.gitbook.io/laifhaki-z-ukra-ns-ko-movi/ 

-                     «Тренажер з правопису української мови»: https://webpen.com.ua/

-                     Аудіодиктанти: http://vlada.pp.ua/goto/aHR0cHM6Ly9zdml0bGFu YXNoZXYuYmxvZ3Nwb3QuY2 9tLzIwMTcvMTAvOV8yMC5odG1sP3N wcmVmPWZiJmFtcDttPTEmYW1wO2Zi Y2xpZD1Jd0FSMmtTVzhKaFhN

VGllQW5Hd1E1RUJrQXpJVGtvOVBwSklRTW V3YnZPd0ZWOUEyeWp WeXBuLW5RcWtZ/

-                     Уроки української мови:

http://osvita.ua/school/lessons_summary/mova

-                     Безплатні відеоуроки з української мови та літератури  https://www.pedrada.com.ua/news/3769-qqn-16-m6-15-06-2016-bezplatnvdeouroki- z-ukransko-movi-ta-lteraturi

-                     Онлайн-тести «На урок» (для повноцінної дистанційної перевірки знань): https://naurok.com.ua/post/organizaciya-distanciynoroboti-

pid- chaskarantinu?fbclid=IwAR1Lh30wnp- hxEOlPrceKKZaAwtNhMM8fg UaDr8z8Ifq_1t2EmE7-wapDs

-                     Відеорепетитор української мови  https://www.youtube.com/channel/UCUjGLYfJKwHoS4L17pFugbQ -         Відеоуроки української мови

https://www.youtube.com/playlist?list=PLq5DacDuZa_4CgmBfuiYUnrgm

WpwDR VUM

 

  «УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА»

-                     Онлайн-ресурси: https://wisecow.com.ua/literatura/ukrayinskaliteratura- v-imenax/

-                     Курс лекцій українських літературознавців сучасності  https://courses.ed- com/courses/coursev1:Osvitoria_and_EdEra+lifehacks20 1+lifehacks201/about

-                     Факти з біографії письменників на ЗНО:

https://www.youtube.com/watch?v=5u1a9MfVgsU&feature=youtu.be&fbc l id=IwAR1%20rp9z0cFDPUw5SAfyR9aguxQHm1SfcrAUFEQg0vd8q6DfT TdCflcy GGFk

-                     Безкоштовний подкаст до ЗНО з української літератури:  http://osvita.ua/test/70536/?fbclid=IwAR04iaNTyNeWKeU2OOK4DDQuE OXlnNC J%20dj3F6pDfeDOZ5tUpV79Eyapav-o

-                     25 фільмів, які допоможуть засвоїти програму з української літератури  https://www.uaua.info/ot-9-do-16/shkola-ot-9-do-16/news-4783225- filmiv-yaki-dopomozhut-zasvoyiti-shkilnu-programu-z-ukrayinskoyiliteraturi/

-                     15 фільмів за мотивами творів української літератури  https://zno.if.ua/?p=5470

-                     Онлайн-уроки підготовки до ЗНО з української мови та літератури https://www.youtube.com/playlist?list=PLo55sx3uqU0yOWWATpd_BevnS

2W1E- 9W3

-                     Фільми онлайн з української літератури відповідно до програми

ЗНО 

http://all4zno.net/filmi-online-z-ukrainskoi-literaturi-zno.html

-                     Екранізовані твори з української літератури (за програмою

ЗНО) https://znoclub.com/mova-ta-literatura/883-ekranizovani-tvori-z ukrajinskoji- literaturi-za-programoyu-zno.html

-                     Мультики та фільми за програмою ЗНО з української літератури  https://navsi200.com/filmy-ta-multyky-za-tvoramy-ukrajinskoji-literatury/

-                     ЗНО онлайн з української мови та літератури  https://zno.osvita.ua/ukrainian/

-                     Тест ЗНО з української мови та літератури  http://studportal.net.ua/page.php?al=mova_zno ВИСНОВОК

В Україні, незважаючи на економічні труднощі, росте потреба в висококваліфікованих спеціалістах. Тільки підвищення рівня освіченості суспільства створює умови для соціального благополуччя. Без освіти і науководослідних розробок жодна країна не в змозі забезпечити реального стійкого розвитку. 

Дистанційне навчання - це метод, що використовує сучасні технічні засоби зв`язку і передачі інформації. Дистанційне навчання представляє собою комплекс освітніх послуг, який дозволяє забезпечити гнучкість, доступність, спеціалізований контроль якості навчання, економічно і організаційно розділити навчання в одному місці. Дистанційна освіта спрямована на розширення освітнього середовища, на найбільш повне задоволення потреб і прав людини в галузі освіти. 

Розвиток комп`ютерної техніки, її широке впровадження і поширення, значне збільшення кількості користувачів мережі Internet, стрімкий розвиток телекомунікацій відкривають нові можливості заочного навчання, дають потужний імпульс до впровадження дистанційних технологій. 

Зважаючи на таку важливість, для організації дистанційного навчання здобувачів освіти необхідно створити відповідні компоненти інформаційно-навчального середовища, тобто комплекс баз даних по навчально-методичним матеріалам, що включають освітні стандарти, навчальні плани, програми, конспекти уроків, самостійні і практичні роботи, програми перевірки знань учнів, WWW сервер та Веб-сторінки закладів освіти із загальнодоступною електронною дошкою об`яв, телекомунікаційне середовище для передачі учбово-методичної та наукової інформації, електронні підручники з відповідних дисциплін. 

Дистанційне навчання відіграє надзвичайно велике значення у навчанні здобувачів освіти із вадами, які не можуть навчатися за звичайною програмою. Та залишати їх без освіти не слід тільки через їхні вади, адже ці люди теж можуть працювати, приносити користь державі та суспільству. Така людина теж може бути генієм і зробити кращим свою країну. 

На мою думку, дистанційне навчання – це технологія майбутнього. Воно може застосовуватися в усіх системах освіти, здійснювати широке коло завдань освіти, навчання, виховання та розвитку особистості. Тому необхідно розробляти та впроваджувати нові розробки для дистанційних форм навчання. 

 

 

 

        

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 

 

1.            Биков В. Ю. Дистанційне навчання в країнах Європи та США і перспективи для України // Інформаційне забезпечення навчальновиховного процесу: інноваційні засоби технології : монографія / [В. Ю. Биков, О. О. Гриценчук, Ю. О. Жук та ін.] / Академія педагогічних наук України, Інститут засобів навчання. – Київ: Атіка, 2005. – С. 77–140. 

2.            Інформаційно-аналітичний портал про вищу освіту в Україні та закордоном http://vnz.org.ua/dystantsijna-osvita/pro  

3.            Клокар Н. Методологічні основи запровадження дистанційного навчання в системі підвищення кваліфікації / Н. Клокар // Шлях освіти. – 2007. – №4 (46). – С. 38–41. 

4.            Ковальська К.Р. Дистанційне навчання як перспективна форма розвитку предметно-орієнтованих професійних компетентностей учителів. 

http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ 

5.            Організація дистанційного навчання. http://lutsk.osv.org.ua/metodichna-robota11-46-58-25-09-2019/   

  

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку 

з української літератури

 

 Тема. Василь Стус- символ незламного духу.

 

imageМета: ознайомити учнів із життям і творчістю Василя Стуса - борця за справедливість, донести учням поетичне вираження автором глибокої любові до України, до рідного народу; розвивати навички самостійного синтезу літературно-критичного та біографічного матеріалу, уміння визначати провідні мотиви, ідеї поетичних творів; виховувати в учнів патріотизм, національну свідомість та гідність.

Тип уроку: формування компетентностей 

Вид уроку: урок-дослідження із використанням ІКТ 

Обладнання: портрет Василя Стуса, документальний фільм, комп’ютерна презентація.

Форма проведення: онлайн-урок

Платформа проведення уроку: Google Classroom (Meet за посиланням класу)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План уроку

             /На екрані записані слова/

 

Народе мій, до тебе я ще верну І в смерті обернуся до життя.

                                                                            Василь Стус

 

І. Організаційна частина

Вітання зі здобувачами освіти.

Перевірка присутніх на уроці (реєстрація учнів у чаті).

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності Читання епіграфу уроку.

image 

Сьогодні ми будемо не тільки співдоповідачами, а й літописцями, адже творитимемо літопис Великої Людини, одного із найбільших патріотів нації.

Літопис життя і творчості письменника — науково-джерелознавчий жанр біографічного літературознавства, який описує в хронологічному порядку на основі документальних свідчень факти життя й діяльності письменника від народження до смерті.

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Вступне слово викладача

Протягом ХХ століття мільйони українців ставали вигнанцями зі своєї  рідної країни через свої політичні переконання. Над світом національної  культури та літератури нависла смертельна небезпека. Багато митців через свої принципи пішли етапами до тюрем і таборів, де більшість із них загинула (Є. Плужник, В. Підмогильний, П. Филипович, М. Зеров). Серед них був і Василь Стус.

Запис теми уроку в зошиті.

image 

 

IV.   Актуалізація опорних знань.

1.     Яку тему ми з вами вивчаємо протягом останніх уроків?

2.     Прізвища яких поетів-шістдесятників ви можете назвати?

 

V.      Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

 

1.         Колективне відтворення викладачем та здобувачами освіти

фактичного матеріалу та поетичних заставок 

 

 

Викладач.

Життя Стуса — це дорога через терни до зірок. Уявно пройдімо сьогодні її етапами. Декілька уроків тому, ви були поділені на групи, кожна з яких досліджувала окреме питання з життя і діяльності Стуса. 

Отже, прошу представників групи «Біографів» представити свій проект.  

Здобувач освіти 1

Розпочався життєвий шлях поета-борця Василя Семеновича Стуса 7 січня 1938 року в селі Рахнівка на Вінниччині. Батьки його були селянами. Дитинство проходило в атмосфері добра і любові. А ще — народної пісні. В. Стус згадував: Перші уроки поезії — мамині. Знала багато пісень. Навчався спочатку в місцевій школі, потім — у Донецьку, куди сім’я переїхала коли Василь був ще маленьким хлопчиком. У школі Василь вчився на відмінно, знав напам’ять майже весь Кобзар Т. Шевченка. З 1954 року навчався на історико-філологічному факультеті Донецького педінституту. Після закінчення інституту вчителює на Кіровоградщині.  У 1959 році на сторінках Літературної газети вперше побачили світ вірші В. Стуса з напутнім словом А. Малишка. Перша збірка поезій мала назву «Круговерть». З другої половини шістдесятих років у житті країни відбулися зміни. З усуненням від влади М. Хрущова розпочався період застою. Переслідувалися всі, чиї погляди та переконання не збігалися з офіційними канонами. Їм чіпляли ярлики націоналістів, заарештовували, кидали до вязниць та таборів. Певна річ, що В. Стус із його загостреним почуттям справедливості, правдолюбством, здатністю відчувати чужий біль гостріше, ніж власний, не міг ужитися в такій обстановці, тому у вересні 1965 року його  виключають з аспірантури. Формальною причиною послужив випадок, що стався в кінотеатрі на прем’єрі кінофільму С. Параджанова «Тіні забутих предків». Після перегляду картини звернувся Василь Стус і запропонував висловити протест уряду проти незаконних дій (арешти серед шістдесятників) вставанням. 

          І почалися поетові поневіряння. Він влаштувався на роботу в будівельній бригаді, яка споруджувала метро, потім — кочегаром. Тут працював недовго. Василя звільнили з тією мотивацією, що кочегаром не може  працювати людина з вищою освітою. 

Поета не друкували. Однак, незважаючи на утиски та переслідування, В.Стус продовжував поетичну творчість й вів активну громадську діяльність, виступав на захист прав людини, проти свавілля й брежнєвського беззаконня. Поет знав, який тернистий шлях йому судився, та не прагнув сховатися од долі. 

image 

Здобувач освіти  2

       У 1970 році в Брюсселі вийшла перша опублікована книжка «Зимові дерева». У 1971 році у 12 примірниках було видрукувано збірку В. Стуса «Веселий цвинтар». З січня 1972 року В. Стуса заарештовано. У вироку київського обласного суду від 7 вересня 1972 року говорилось, що він систематично виготовляв, зберігав і розповсюджував антирадянські наклепницькі документи, щи порочили радянський державний лад, а також займався антирадянською агітацією в усній формі. Поета було засуджено до позбавлення волі у виправно - трудовій колонії суворого режиму на п'ять років і заслання на три роки. Ув'язнення В. Стус відбував у Мордовії. Восени 1975 року був у дуже поганому стані через виразку шлунку. Після наполегливих вимог і важких шлункових кровотеч йому зробили операцію. Та Стус і на цей раз не зігнувся. Він обстоював гідність власну і своїх політичних однодумців, виступав проти знущань табірного начальства. За це протягом 1973-1976 рр. був покараний — позбавлений побачень, кинутий до штрафного ізолятора, до карцеру.

image 

   Викладач. В. Стус «Камерне утримання, само собою тяжке, бо не стає повітря й руху. Прогулянка — одна година на добу, в оббитому залізом ящику, над головою колючий дріт і наглядач… У карцері маєш менше їжі.   …Голови гнути я не збирався. За мною стояла Україна, мій пригноблений народ, за честь котрого я мушу обставати до загину», — записує поет у таборовому зошиті.  Рідна Україна була джерелом сили та поетичного натхнення, нестерпним постійним болем. І в таких умовах Василь продовжує творити, пише вірші, вивчає французьку та англійську мови.

     Здобувач освіти   3          

Українська діаспора та передові люди світу пробували підтримати дух В. Стуса й допомогти йому вистояти. У 1977 році було видано Стусову збірку “Свіча в свічаді“ — п'яту книгу за кордоном!  Відбувши покарання, у 1979 році В. Стус повертається в Україну. Роки неволі не зломили його.  Ім;я В. Стуса стало широко відомим у цілому світі, його поезії  перекладаються англійською, німецькою, російською, іспанською та іншими мовами світу. Працює поет у ливарному цеху заводу, згодом — на конвеєрі Київського взуттєвого об;єднання.  Енергійна громадська й літературна діяльність стали приводом до другого арешту. У травні 1980 року В. Стус отримав немилосердний присуд: десять років позбавлення волі у таборах суворого режиму і пять років — заслання.  

Прощаючись з дружиною, В. Стус, передчуваючи непоправне, сказав: «Такого терміну я не витримаю».

        Викладач.   Вірш «Як добре те, що смерті не боюсь я…» певною мірою можна вважати життєвим кредо письменника. Як добре те, що смерті не боюсь я і не питаю, чи тяжкий мій хрест, що перед вами, судді, не клонюся в передчутті недовідомих верств, що жив, любив і не набрався скверни, ненависті, прокльону, каяття. Народе мій, до тебе я ще верну, як в смерті обернуся до життя своїм стражденним і незлим обличчям. Як син, тобі доземно уклонюсь і чесно гляну в чесні твої вічі і в смерті з рідним краєм поріднюсь.

image 

      Моральну силу вистояти, не схилитись героєві дає переконаність у тому, що правда — за ним, що він жив так, як треба, як достойна людина.

Життя було сповнене добра, любові, діянь заради України, її народу. 

Поясніть значення слова «скверна».    

(Що-небудь мерзенне, порочне, те, що викликає огиду). Усе це «скверне» не зачепило поета, хоч і боровся він з ним усе життя, за що й потрапив у неволю.

      В. Стус, перебуваючи в неволі, вірить, що, хай і після смерті, повернеться до свого народу. Крізь холодні сніги и через роки неволі поет звертається до нього: «Народе мій, до тебе я ще верну…». У 1981 році відбулося останнє побачення В. Стуса з дружиною і сином.

        Зі спогадів сина

Востаннє ми з мамою бачилися з татом 1981-го. Пізня уральська весна зустріла нас брудним мокрим снігом та розбитими дорогами. Коли їхали з побачення, було враження, що бачилися востаннє, а тому дорогою майже не розмовляли.

  Здобувач освіти   4

На захист поета і за його звільнення виступила прогресивна громадськість цілого світу. Допомогти радянському політичному вязневі було нелегко. З середини 1982 року Василеві Стусу заборонено пересилати в листах до батьків і дружини власні твори. У грудні на нього накладено ще одне покарання — рік камери- одиночки. В ув;язненні В. Стус створив останню збірку — «Птах душі», яку було конфісковано. Поет називав своїх мучеників катами у вічі, за що його били й кидали в карцер.

Василь Стус. Ще за життя, коли я гнив у тюрмах, мені присуджено Міжнародну премію ,,Поету-інтернаціоналісту”, яка присуджується поетам-політв’язням усього світу, ув’язненим за свої переконання.    У ніч з 3 на 4 вересня 1985 року В. Стус помер.  Його поховали на кладовищі у селі Борисово таємно, уночі, за декілька годин до прибуття дружини і сина, які хотіли забрати тіло В. Стуса.      Через 4 роки поета було повністю реабілітовано  за відсутністю складу злочину.   

     1989 року відбулося перепоховання праху В.Стуса на Байковому кладовищі. Похорон перетворився у тридцятитисячну маніфестацію. У 1991 році В. Стусу було присуджено Державну премію ім. Т. Г. Шевченка за  збірку «Дорога болю» (посмертно).

image   Ця книга була першою, надрукованою в Україні. 25 грудні 1995 року Президент України Леонід Кучма видав указ про нагородження Стуса

Василя Семеновича Орденом князя Ярослава Мудрого V ступеня

(посмертно).

2.  Журналістське розслідування. Фоторепортаж «Фото різних років». 

Нас, як журналістів, зацікавило питання: «Чому сьогодні виникає інтерес нащадків до Стуса?»

Поштовхом до цього інтересу стала суспільно-політична діяльність Стуса.

Звісно, як було не зацікавитись долею людини, чиє перепоховання не лише спровокувало вихід на вулиці Києва майже ста тисяч людей, а й тісно пов’язане ще з одним символом – першим масовим використанням національної символіки. Василь Стус був не тільки геніальним поетом, він став свідомим борцем за правду й права людини, одним із найактивніших діячів дисидентського руху. Йото судили як політичного злочинця: за непокірність радянській владі, за поезії, що таємно розповсюджувалися в рукописних варіантах. Він відчайдушно не здавався: протестував, писав листи в яких засуджував порушення прав людини в СРСР, відверто вголос висловлював свої думки. А вдома на нього чекали дружина, мати, маленький син. 

Переглянувши кілька документальних фільмів про Стуса, ми зробили висновок: «Василь Стус — людина незламної волі, яка жодного разу у своєму житті не скорилася обставинам, які б вони не були, не втратила віри в свої ідеали, хоча саме ці ідеали і привели його до смерті в ув'язненні...  

3.     Перегляд відоматеріалу

Запрошуємо переглянути відеоролик, створений нашою творчою групою, який допоможе і вам впевнитися у цьому.

https://www.youtube.com/watch?v=mVFHMQgblas  

4.     Створення словесного портрета Василя Стуса. 

         Людина, громадянин, патріот, дисидент, поет, вірний син України, утверджувач добра, справедливості, життєлюбства; політв’язень, борець, 

VІІ. Підсумки уроку-конференції

1.     Висновки

У 1963 році Стус говорив: «Поетом себе не вважаю. Маю себе за людину, що пише вірші».

Ми пройшли шляхом Василя Стуса. Його немає. Але він живе серед нас своїм творами, своєю безприкладною стійкістю. 

Ми не зазнали ані голоду, ані репресій, тож мусимо віддавати всі сили на захист і збереження духовного спадку сучасної України.

2.     Оцінювання учнів.

3.     Перегляд трейлера «Заборонений» https://www.youtube.com/watch?v=9NRt2ipeL24  

 

VІІІ. Домашнє завдання

     Опрацювати  життєвий і творчий шлях Василя Стуса, ознайомитись із збірками В. Стуса, зокрема з поезіями «Як добре те, щи смерті не боюсь я», «О земле втрачена, явися…» Аналіз віршів.

Вивчити напам’ять ,,Як добре те, що смерті не боюсь я»

pdf
Додано
26 квітня 2023
Переглядів
134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку