Спарений урок
Григір Тютюнник. Коротко про письменника. «Вічна тема «любовного трикутника» в новітній інтерпретації. Образ любові як втілення високої християнської цінності, яка вивищує людину над прагматичною буденністю, очищає її душу («Три зозулі з поклоном»)
Мета: розкрити глибину «повної болю» і любові до людини душі Григора Тютюнника, збагатити і систематизувати знання учнів про творчість письменника; відпрацьовувати навички аналізу образів героїв новели « Три зозулі з поклоном», з»ясувати , у чому полягає філософічність і психологізм твору; виховувати почуття любові, доброти, терпимості, уміння співчувати та співпереживати.
Обладнання: мультимедійна презентація «Григір Тютюнник», грамзапис пісні «Летіла зозуля», схема «Магічне число три в новелі «Три зозулі з поклоном».
Перебіг уроку
Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя - « директора музею Григора Тютюнника»
Мультимедійна презентація
Слайд 1. Портрет Григора Тютюнника
(Виходить учениця, запалює перед портретом Григора Тютюнника свічку і читає вірш Григорія Булаха «Дві пелюстки», присвячений пам'яті Григора Тютюнника)
Григір. Свіча. Два томики прози.
От і все. От і вся моя всень.
А ще — грудня киплячі морози
В августійно-сонячний день.
От і все. Ще, пак, біль у куточках
Таємничо-вольтерівських вуст.
І ще білого снігу сорочка
І гаптована стрічка з Хуст.
А іще ж бо, іще — очі пекучі
Й шевелюри посріблена ніч,
Ну, а ще — хвацько звихрений
кучер,
Мов підкову, хто кинув навстріч.
І ні жодного натяку смерті,
Тільки воля круга поміж брів,
Та, яку вже — ні вбити, ні стерти,
І не треба тут зайвих слів.
Григір. Свіча. Два томики прози.
От і все. От і вся моя всень.
П'яте грудня. Киплячі морози
Августійно-сонячний день.
Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні я запрошую вас на зустріч із людиною, яку по праву можна назвати творцем добра і справедливості. Він увесь із життя. Перо Григора воістину золоте. Велике то щастя , коли на нашому життєвому шляху зустрілася така рідкісно гарна Людина і Чудовий Майстер – Григір Михайлович Тютюнник.
Найдорожчою темою, а отже, й ідеалом для Григора Тютюнника завжди були Доброта, Самовідданість і Милосердя людської душі в найрізноманітніших проявах.
Григір Тютюнник писав: «Життя дає страждання і щастя, мрія ж приносить нуль, якщо за неї не боротися, якщо її не зробити життям».
І, дійсно, про Григора Тютюнника можна з цілковитою впевненістю сказати, що він жив, як писав, а писав, як жив.
Тож усі на зустріч із Майстром! А провести екскурсію нам допоможуть досвідчені екскурсоводи ___________________________________________.
Зал І «Свята пора дитинства»
Усіх запрошуємо до першого залу – «Свята пора дитинств», де чекає на вас приємний сюрприз. Своїми спогадами з вами поділиться сам Григір Тютюнник.
Учень – Григір Тютюнник
Народився я 5 грудня 1931 р. в селі Шилівка Зіньківського району на Полтавщині. Дитячі роки мої були гіркими . Батько, Михайло Васильович, столярував у колгоспі. Перший шлюб із Ївгою Буденною (матір'ю Григорія-старшого) склався невдало. Друга дружина — Ганна Михайлівна була молодшою від нього на 16 років. Коли мені було 6 років, батька заарештували органи НКВС, судили й відправили в Сибір, звідки він уже не повернувся. Часто згадував я тата з теплотою і ніжністю: «Я тільки тріньки-тріньки пам'ятаю тата: вони були великі, і рука в них теж була велика. Вони часто клали ту руку мені на голову, і під нею було тепло й затишно, як під шапкою. Може, тому й зараз, коли я бачу на голівці якогось хлопчика батьківську руку, мені теж хочеться стати маленьким» . Мати вийшла заміж за іншого, а мене забрав до себе на Донбас дядько Филимон, батьків рідний брат.
Коли почалася Велика Вітчизняна війна й тітка не мала можливості утримувати власних дітей, я, одинадцятирічний хлопець зробив вибір: вирішив повернутися в село до матері. «Йшов пішки, майже два тижні, маючи за плечима три класи освіти і порожню торбинку, в котрій з початку подорожі було дев'ять сухарів, перепічка і банка меду — земляки дали в дорогу. Потім харчі вийшли. Почав старцювати. Перший раз просити було неймовірно важко, соромно, одбирало язика і в грудях терпло, тоді трохи привик». То була дорога тяжка й небезпечна, сповнена недитячих випробувань, злигоднів і горя. Всякі люди траплялися мені. Зустрічався з фашистами, та й свої інколи були не кращі — поліцаї, дезертири, спекулянти. Та все ж доля посилала мені більше людей добрих, щедрих душею, сміливих. Вони часто рятували знесиленого довгою дорогою обірваного підлітка від смерті та голоду, ділилися шматком хліба, обігрівали, давали одежину. Пізніше цю трагічну подорож я опишу в автобіографічній повісті «Климко».
Екскурсовод
Михайло Васильович Тютюнник, батько Григора, був від природи інтелігент, таємно від усіх готувався вступати в учительський інститут, мріяв отримати диплом учителя, хоча за сільськими мірками 40-річному дядькові вже пізно було братися за науку. «Батько любив літературу, знав напам 'ять трохи не всього «Кобзаря», поезії Пушкіна».
ІІ зал «Буремна юність Григора Тютюнника»
Запрошую всіх до другого залу, де нас чекає розповідь про буремну юність Григора Тютюнника»
Екскурсовод
Григір, переживши 14 днів неймовірно виснажливої дороги, таки добрався до рідної Шилівки. Жив, як і всі, в окупованому німцями селі, напівголодному і морально пригніченому.
Хлопець допомагав по господарству, бідував, мерз, ніколи не наїдався . Про якісь розваги не могло бути й мови. Так минуло більше року А як німці виїхали з села, пішов у п'ятий клас, потім - у ремісниче училище. На звільнених територіях залишилися тільки діти, жінки й старі, а треба було відбудовувати зруйновану країну. Ось, тоді й почали повсюди відкриватися ремісничі училища, куди пішли десятками тисяч підлітки, щоб у короткий час здобути спеціальність і взяти разом із дорослими на свої ще не зміцнілі плечі важку ношу відбудови.
В одному з таких училищ вчився і Григір Тютюнник. Там одержав незабутні на все життя уроки дружби і взаємодопомоги, там кувалися його життєві принципи, найголовніші з яких — правдивість, безкомпромісність, доброта. Про життя повоєнних ремісників Григір згодом напише гірко-правдиву і водночас світлу, прекрасну повість « Вогник далеко в степу». Це пам'ять його серця і водночас борг, відданий обділеним радістю і достатком одноліткам.
Закінчивши училище, юнак повертається в рідну Шилівку, працює на різних роботах у колгоспі. Окрім злигоднів та життєвої невлаштованості, він зазнає тут ще й моральних прикрощів, коли хтось зневажливо згадує його батька або й прямо називає «ворогом народу». Та й самого Григора звинувачують у тому, що він відразу ж після училища повернувся в колгосп, а не поїхав за призначенням у Харків на завод, хоч усі добре знали, що у хлопця погано з легенями. І не витримавши всього цього, Григір завербовується на роботу в Донбас ..
Екскурсовод
Після повернення з Донбасу Григір жив із матір'ю в напівзруйнованій хаті. Щоб урятуватися від голодної смерті, хлопець пішов учитися в Зіньківське ремісниче училище. Основним критерієм вибору навчального закладу було те, що там давали 700 грамів хліба на день. В «Автобіографії» Григір Михайлович згадував: «У 1946 році після закінчення п'ятого класу пішов я в Зіньківське РУ № 7, щоб мати якусь одежину і 700 грамів хліба на день. Вони, оті 700 грамів, і врятували нас із мамою у 47-му: я носив «із города» щодня по шматочку, глевкому і сплюснутому, в кишені, як порожній гаманець».
Екскурсовод
Пізніше Григір працював у Харкові на заводі імені Малишева. Через постійне недоїдання й забрудненість важкими металами в нього виявилися ознаки туберкульозу. Майбутній письменник повернувся в село. Хліборобська праця допомогла одужати, але через те, що самовільно залишив місце роботи, його відправили в колонію для неповнолітніх. Там Тютюнник відбув 4 місяці, перечитав усю бібліотеку. «Тепер уже, коли заставляли робити щось важке, то натякали, що не тільки мій батько ворог народу, а й я «тюряжник».
ІІІ зал «Літературні вершини»
ІІІ зал розповідає нам про творчі доробки Григора Тютюнника.
Слайд 2 Творча діяльність - (вибірково )
Слайд 3 Твори
Слайд 3 Екранізації
Екскурсовод
У 1961 р. журнал «Крестьянка» друкує оповідання «В сумерки», яке було написане російською мовою й підписане «Григорій Тютюнник- Ташанський». Із журналу прийшла відповідь: «Як Ви звичайно підписуєтесь? Подвійним прізвищем чи просто Григорій Тютюнник, як у книжці «Спілка радянських письменників»?». Його сплутали з рідним братом Із того часу всі твори Гр. Тютюнник писав українською й підписувався власним іменем і прізвищем.
Екскурсовод
У 70-х рр. побачили світ книжки новел «Батьківські пороги», «Крайнебо», «Коріння», повісті «Климко», «Вогник далеко в степу», збірки для дітей «Степова казка», «Ласочка», «Лісова сторожка». Гр. Тютюнник перекладав українською мовою твори В. Шукшина: 1978 р. у видавництві «Молодь» вийшла збірка оповідань та кіноповістей «Калина червона».
Усе хороше в житті приходило до Григора Тютюнника із запізненням. Не юним він вступив до університету, лише в тридцять років було надруковане перше оповідання «Дивак» , і надто пізно (аж по смерті) прийшли до письменника гідні його таланту шана і слава.
Після довгих роздумів і творчих мук над першими оповіданнями Григір, тоді ще студент, повірив у себе і впевнено заявив: «Я — людина. Я буду майстром». «Буду» означало: зроблю сам себе майстром. 1 зробив. Над словом працював довго і важко, мучився, але ж і знаходив таке, якого ніяким іншим не заміниш. «У художнього слова одна-єдина функція. Ця функція зветься необхідність», — читаємо в його щоденнику. І справді, тільки необхідні слова вживав письменник, тому й влучають вони прямо в серце, сповнюючи його то радістю, то сумом, то здивованим захопленням перед точністю і правдою змальованої життєвої ситуації. А як умів Тютюнник посміятися! А ще більше вмів пожаліти людину. Коли один заповзятий молодик настирливо допитувався у Григора про причини його успіху, той спочатку відмовчувався, а потім відрізав:.« Біль! Повна душа болю...» Він був правдивим і щирим, сміливим і відвертим у висловлюванні своєї думки будь про кого і про що.
За книги «Климко» (1976) і «Вогник далеко в степу» (1979) Григорові Тютюннику присуджено республіканську літературну премію імені Лесі Українки 1980 р.
Слайд 4 Літературна премія імені Лесі Українки
Екскурсовод
Чиновники від літератури докоряли нею, спонукали дякувати партії й урядові. «Я ту премію одержувати не буду», — спересердя сказав Григір Михайлович. Премія за внесок у розвиток дитячої літератури образила, бо, на думку письменника, його творчість не сприймали серйозно. Палкий правдолюб, нестерпний до фальші у великому й малому, Гр. Тютюнник органічно не міг ужитися з лицемірною, брехливою системою. Його ображала зневага до пам'яті рідного брата Григорія: у Львові не хотіли ставити йому пам'ятник, гальмували вихід роману «Вир» російською мовою (у перекладі Григора).
Цікавим є й те, що й Григорію, і Григору Тютюнникам була присуджена Державна премія імені Т. Г. Шевченка, але посмертно. Виправдалися слова Григора: «Літературі, як і яблукам, погоди треба».
ІV зал Останні дні життя
Екскурсовод
"Тютюнники довго не живуть",— особливо часто ( , повторював він в останні свої роки. І це була правда. : Його батько загинув молодим у комуністичному концтаборі 1937 р., а старший брат, відомий український і письменник Григорій Тютюнник, умер сорокарічним од незагоєних ран, одержаних на війні.
Та суть, звичайно, не у фатумі, що ніби тяжів над родиною Тютюнників, а в часові, в якому вона жила: страшному, нелюдському, аморальному.
Тяжко жилося й писалося Григорові в ті зовні благополучні, сповнені пустопорожньої балаканини й : брехні безхребетні сімдесяті роки. Бо душа його боліла — бачив же він, що не так нам добре ведеться, як із трибун мовиться. У листі до свого товариша Григір Михайлович писав: "Чиїсь руки дужче й дужче, жорстоко, чую, стискають мою шию. За кожним моїм рядком стежить чиєсь вандаляче око... Очевидно, скоро смерть..."
І смерть не забарилася. Зате забарилося все інше: і багатотисячні тиражі його книжок, І широке визнання, і висока премія ім. Т.Г.Шевченка. Як кажуть, локомотиви справедливості завжди запізнюються. У нас це не вперше. Можна було б уже й звикнути. Не звикається .Болить.
«Коли Григір наклав на себе руки ( 6 березня 1980 року) нас , кілька чоловік — його найближчих друзів — викликали до районної прокуратури: служителів Феміди цікавило, чому він так вчинив? Їх, окрім усього іншого, насторожила передсмертна записка письменника, підшита до справи про самогубство. Ось її зміст: «Домучуйте когось іншого, а все моє, що в мене є, спаліть».
V зал Таємничий лист
Сумним і страдницьким було життя Григора Тютюнника, але надзвичайно цікавими були його твори.
Діти, мене дуже зацікавив ось цей лист (зачитую).
Софіє! Соню!
Учора дав мені товариш скалку від дзеркальця, і я вперше за два роки себе побачив. Побачив і не впізнав. Не тільки вся голова, а й брови посивіли. Зразу подумав був: може, то іній (це надворі було, не в бараці), тернув долонею - ні, не іній.
(Задумайтеся, від чого б то таке з людиною сталося?) Соню!
Не суди мене гірко. Але я ніколи нікому не сказав неправди і зараз не скажу: я чую щодня, що десь тут коло мене ходить Марфина душа нещасна.(Чому ж нещасна?)
Соню, сходи до неї і скажи, що я послав їй три зозулі з поклоном, та не знаю, чи перелетять вони Сибір неісходиму, а чи впадуть од морозу.
Сходи, моя єдина в світі Соню! Може, вона покличе свою душу назад і тоді до мене прийде забуття хоч на хвильку.
Обнімаю тебе і несу на руках колиску з сином, доки житиму...
Чого, на вашу думку, було більше в серці письменника - ненависті ЧИ любові? (Любові)
Саме їй "Любові всевишній" присвячує свій твір "Три зозулі з поклоном" Г.Тютюнник". Цей шедевр і стане сьогодні об"єктом нашого дослідження, Тютюнник вчитиме нас кохати, прощати, аналізувати свої і чужі вчинки, вчитиме любові, доброті, терпимості.
Епіграфом нехай стануть слова Ліни Костенко:
Очима ти сказав мені люблю.
Душа складала свій тяжкий екзамен.
Мов тихий дзвін гірського кришталю,
Несказане лишилось несказанним.
Любов всевишня
жінок на полі, світло каганців, відсутність культурних розваг, окрім вечорниць по сусідах, брак чоловіків - одні інваліди).
Підпишіть вершини трикутника іменами персонажів. У якій послідовності ви їх розмістили б ? Свій вибір обгрунтуйте.
(Михайло , Марфа, Соня)
Метод"Прес"
Словник
Я вважаю, що...
Оскільки...
Наприклад... Отже (таким чином)...
- Пронизлива, аж болюча новела "Три зозулі з поклоном".
- Кого можна впізнати у головних героях твору? (самого автора, його батька) Чому?
Учень
Із біографії відомо, що часто згадує Григір, як осінного дня 1937 року він малий, 5-літній, біг за возом, на якому везли з рідної Шилівки до Полтави, а далі - на край світу, аж до Сибіру неісходимого його безвинно взятого під варту батька Михайла. Там він, бідний, і загинув.
Звучить ПІСНЯ
Летіла зозуля через мою хату,
Сіла на камені та й стала кувати.
- Ой боже, мій боже, що я наробила,
Єсть у нього жінка, а я полюбила.
Єсть у нього жінка, ще й діточок двоє,
Ще й діточок двоє - чорняві обоє.
Ще й діточок двоє - чорняві обоє,
Розривають серце на четверо моє.
Це цікаво!
Історія створення новели (підготовлений учень)
Було то 1976 року. До Ірпінського будинку творчості завітав сліпий бандурист. Серед пісень, які він виконував, особливо вразила одна — «Летіла зозуля через мою хату...». Йшлося в ній не просто про нещасливе кохання, а й про вічне , не переборне ніким і нічим страждання людини. Григір ураз підхопився і побіг до себе в кімнату. Про це розповідають очевидці. Так народилась новела «Три зозулі з поклоном» — одна з найчарівніших перлин української літератури XX ст.
Та в житті буває, що ні муки , ні страждання не можуть затьмарити світле почуття.
В образі Михайла ніби постає історичне минуле: репресія 1937 року, горе і страждання народу, мільйонів дітей, яких осиротив Сталін.
Хвилинка ономастики
Софія – мудрість, а ще мучениця, матір Віри, Надії, Любові
Рольова гра
(Інсценізація уривка новели від слів «Дядечку Левку, од Мишка є письомце? до «...хіба що за його здоров»я...)
Софія вважає кохання Марфи неземним, тому не ревнує, а співчуває, звертаючись до Михайла: "Ти, Михайле, хоч би раз до неї заглянув. Бачиш, як вона до тебе світиться.»
- А тепер слово про грішну безгрішницю Марфу.
- Чи згодні ви з таким визначенням-характеристикою?
- Зачитайте опис зовнішності її в юності і сучасної Марфи .Чи змінилася? Чому?
- Що відомо про неї?
З літературних вузликів
Ліна Костенко говорила:
Чужа душа – то тихе море сліз.
Плювати в неї – гріх тяжкий, не можна!
заваді не стала, вона розуміє, що не в праві кохати, а кохає,
мучиться ) Це щастя?
Моделювання ситуації від імені персонажа
Я- Марфа. Я люблю одруженого чоловіка...
Софія - дружина репресованого, тяжко працює, сама виховує сина, Марфа - нерозділене кохання, молода вдова, тяжко працює/. Син Михайла – сирота, Карпо – нещасливий у подружньому житті.
Знедолений увесь український народ у період репресій.
Робота в групах
І група
Дослідити художню майстерність Григора Тютюнника у новелі «Три зозулі з поклоном» ,показати вміння автора використовувати тільки необхідні слова, влучні художні засоби.
("Сидить на моріжку, обриває пелюстки на ромашці, шепочучи: "Є - нема, є - нема, є ...". Порівняння:"А Марфа біжить на роботу, птахою летить, щоб дов'язати до вечора свої шість кіп, і вітер сушить - не висушить сльози у її очах". Епітети: "Сокіл був, ставний такий, смуглий, очі так і печуть, чорнющі", "Сині Марфині очі запливають слізьми і сяють угору...". " Карпо (чоловік Марфи) тьопає (їсть) як за себе кидає...". "Товстопикий був, товстоногий. І рудий ... . Як стара солома. Марфа проти нього перепілочка ... а сльози в очах - наче дві свічечки голубі ..." тощо.) Отже, автор уміє добирати тільки необхідні слова, влучні художні засоби.
ІІ група
Дослідити образи – символи новели
У новелі зустрічаються такі образи-символи:
Ріка. Час - це ріка, води якої згладжують усе. Образ річки з'являється \ Михайлові у сні. Вона тече там, де росте посаджена ним самотня сосна, де його відсутність спустошила душі Софії і Марфи. Проте життя йде, тече, як і ріка, змінюється.
Ромашка - символ кохання. Сидить Марфа на поріжку і обриває
пелюстки, шепочучи: "Є, нема, є, нема", ніби - любить, не любить.
Колосок (синок мій колосок) - це символ основи життя, адже син Михайла - продовжувач роду.
Центральним у новелі є символ зозулі - символ суму, символ душ, тривоги, провіщення нещастя. Три зозулі з поклоном у листі - це святість трьох душ, що їх автор втілює в образах Михайла, Софії і Марфи.
Кування зозулі – ніби заклинання , що означає: покинь,забудь, відпусти.
Несказанне лишилось несказанним!!!
(шумить велика татова сосна).
ІІІ група
З»ясуйте конкретне і символічне значення сосни у творі
Сосна – цар – дерево,вічнозелене (символ туги , самотності)
Конкретне Символічне
-Перед хатою на піску посаджена сосна - Для сім»ї – пам»ять про тата.
-Молода сосна –символ рідного житла. - Для односельців – спогад про
-Вона співає тихим голосом, майже хорошу людину: безневинно пошепки свою пісню,в якій ледь уловима туга загублену.
самотності. -Для тата – символ рідного
-Сосна, яку посадив Михайло , нашіптує дому,трепетна надія на щось особисте,
у сні про присутність самотньої жінки , що його натяк на те, що чекає тата
кохає. в майбутньому, і спроба
-Сам оповідач наприкінці новели лишити щось по собі.
звертається до сосни подумки, а Татова сосна - Смола сосни – живиця, вона гоїть
відповідає : « Тоді не було б тебе». рани ,а значить , допоможе з»ясувати
болючі для сина питання.
-Біля Карпової хати – одинока Марфа.
ІVгрупа
Дослідити наявність у новелі магічного числа 3
Рефлексія
Слово вчителя
Григір Тютюнник з такою любов»ю змалював своїх героїв , що серед цієї трійці, як не дивно, ми не бачимо третього зайвого . Хочеться доземно вклонитися кожному з них за любов і страждання : за мудрість - Софії, за відданість – Марфі, за чоловічу ніжність – Михайлу. І варто пам»ятати , що людина в будь – якій ситуації має залишатися людиною.
Над вечірнім простором солоним,
Подолавши даль гірких років,
Три зозулі прилетять з поклоном
До квітчасто чистих рушників.
І душа здригнеться рушниково,
І дитинність вирветься з оков,
Як джерельце Григорове слово –
З первозданним іменем: Любов.
А зараз сюрприз - Конверт щирості.
Ви уже дорослі, і тому дайте відповіді на питання із конверта щирості.