ТЕМА: Дитина і надзвичайна ситуація. Правила поведінки в надзвичайних ситуаціях.
МЕТА: Ознайомити учнів з найбільш характерними для нашої місцевості надзвичайними ситуаціями; пояснити порядок і способи оповіщення населення; дати уявлення про можливі наслідки аварій, катастроф і ознайомити зі способами захисту.
Розвивати мовлення, мислення, увагу учнів.
Виховувати само дисциплінованість, організованість, сумлінне і відповідальне ставлення до своїх обов’язків.
ОБЛАДНАННЯ: додаткова література, енциклопедії, пам’ятки для школярів, ілюстрації.
Х І Д У Р О К У :
І. Організація класу.
ІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
„Перед уроком Івась підійшов до свого товариша і схвильовано сказав:
Щойно пролунав дзвінок після уроків, як хлопці чимдуж
помчали до Василькової знахідки.
Але ще здалеку побачили автомобіль і військових. Котлован був огороджений шнурком з червоними стрічками. Навколо стояла варта”.
( Висновок )
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
(На дошці запис: „Земля – наш дім”.)
чарівною?
боляче: руйнують її надра, втручаються у космічний простір, змінюють русла річок, забруднюють повітря і воду, знищують рослини й тварин.
Наша Земля дуже болісно реагує на таке ставлення і часто відповідає нам „взаємністю” – стихійними лихами, від яких руйнуються міста, села, дороги, мости. На жаль, часто це призводить до загибелі людей. І ось такі події називають надзвичайними ситуаціями.
ІV. Повідомлення теми й мети уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя.
- До надзвичайних ситуацій належать природні стихійні лиха і
аварії.
Стихійні лиха |
Аварії Катастрофи |
Землетруси Повені Урагани Смерчі Снігові замети Гірські обвали Засухи Пожежі |
Транспортні (на поїздах, літаках, кораблях, автомобілях).
Промислові (на фабриках, заводах, АЕС) |
2. Інформація учнів – „інформаторів”.
(Кожен учень мав завдання до уроку підготувати з додаткової літератури короткі інформації).
3. Бесіди.
- То хто спричиняє стихійні лиха? (Природа).
- Чи велику силу вона має? (Надзвичайну).
- Чи може людина запобігти стихійним природним лихам? (Ні).
- А які стихійні лиха можуть виникати у нашій місцевості?
Вона може лише правильно поводитися під час стихійного лиха
і допомогти у цьому іншим.
4.Розповідь вчителя про аварії.
Крім стихійних лих, які спричиняє сама природа, трапляються нещасні випадки через несправність техніки, машин і через те, що окремі люди, які ними керують, недросовісно, байдуже ставляться до своїх обов’язків.
Йдеться про аварії. Приклади аварій ви могли бачити у передачі
„Ситуація”, „Катастрофи і аварії”, у фільмах „Екіпаж”, „Титанік” та
інші.
Аварії бувають:
- Згадаємо аварію на Чорнобильській атомній електростанції. Вона стала загальнолюдською катастрофою. В ніч з 25 на 26 квітня
1986 року о 1 год 23 хв над четвертим реактором атомної електростанції пітьму розірвало полум’я. З-під контролю вийшов некерований атом, перетворивши воду в отруту, родючий грунт у мертву землю, зелені ліси, сади, багатолюдні міста і села у територію, яку оклеймили „мертвою зоною”. Багато життів забрала ця трагедія.
5. Розповіді дітей про великі аварії.
6. Способи оповіщення населення.
- Щоб захистити населення під час надзвичайних ситуацій, створено спеціальний орган – ШТАБ ЦИВІЛЬНОЇ ОБОРОНИ. Його завдання: своєчасно попереджати населення про небезпеку, яка насувається.
Про стихійні лиха повідомляють по радіо та телебаченню. Для того, щоб люди увімкнули їх, використовують зазивання сирен на заводах і фабриках, безперервні гудки поїздів, сигнали автомобілів, а у школах – переривчасті дзвінки.
Пам’ятайте, що це – попередження – сигнал „УВАГА ВСІМ!”
Почувши такий сигнал, усім слід швиденько увімкнути радіо чи телевізор і слухати інформацію.
Текст повідомлення.
„Увага! Увага! Говорить штаб цивільної оборони. Громадяни!...
Коли небезпека мине, знову служба з надзвичайних ситуацій передає такі повідомлення: „Увага! Увага! Говорить штаб ЦО. Небезпека минула! Відбій тривоги! Відбій тривоги!”
7. Правила поведінки в екстремальних ситуаціях.
(Роздати „Пам’ятки”, діти знайомляться, зачитують, обговорюють).
8. Вправляння, якщо надзвичайна ситуація застала в школі.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Як називається лихо, спричинене діями сил природи, які не підкоряються впливу людини?
а) стихійне лихо;
б) аварія чи катастрофа.
Що зображено на ілюстраціях?
а) повінь; а) виверження вулкану;
б) землетрус; б) снігові замети.
За яким номером телефонувати під час виявлення пожежі?
а) 03
б) 01
VІІ. Підсумок уроку.
- Сумно, але факт – буває лихо, жахливі наслідки. Руйнуються колії, мости, шахти, вибухають реактори, забруднюються водопроводи. Найгірше те, що в таких ситуаціях гинуть люди, ні в чому не винні.
За чиїсь помилки платимо людським життям.
Жінки стають вдовами, діти – сиротами, а батьки – одинокими старцями.
Ви ще зовсім маленькі діти, школярі. Але вже відтепер намагайтеся бути само дисциплінованими, сумлінно ставтеся до своїх обов’язків, учіться один одному допомагати.
Ми – українці, об’єднаємось, щоб спільно зарадити лиху.