Дитина і надзвичайна ситуація. Правила поведінки в надзвичайних ситуаціях

Про матеріал
Ознайомити учнів з найбільш характерними для нашої місцевості надзвичайними ситуаціями; пояснити порядок і способи оповіщення населення; дати уявлення про можливі наслідки аварій, катастроф і ознайомити зі способами захисту. Розвивати мовлення, мислення, увагу учнів. Виховувати само дисциплінованість, організованість, сумлінне і відповідальне ставлення до своїх обов’язків
Перегляд файлу

ТЕМА: Дитина і надзвичайна ситуація. Правила поведінки в надзвичайних ситуаціях.

 

МЕТА: Ознайомити учнів з найбільш характерними для нашої місцевості надзвичайними ситуаціями; пояснити порядок і способи оповіщення населення; дати уявлення про можливі наслідки аварій, катастроф і ознайомити зі способами захисту.

Розвивати мовлення, мислення, увагу учнів.

Виховувати само дисциплінованість, організованість, сумлінне і відповідальне ставлення до своїх обовязків.

 

ОБЛАДНАННЯ: додаткова література, енциклопедії, памятки для школярів, ілюстрації.

 

Х І Д     У Р О К У :

 

І. Організація класу.

 

ІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Перед уроком Івась підійшов до свого товариша і схвильовано сказав:

  • Максиме, я вчора знайшов справжню бомбу!
  • Де?
  • Там, у котловані, де новий будинок буде, біля нової дороги.
  • Підемо після уроків подивимось, - запропонував Максим.

Щойно пролунав дзвінок після уроків, як хлопці чимдуж

помчали до Василькової знахідки.

      Але ще здалеку побачили автомобіль і військових. Котлован був огороджений шнурком з червоними стрічками. Навколо стояла варта”.

  • Що могло б статися з хлопчиками?
  • Як би ви вчинили на місці Івася?
  • За яким номером слід зателефонувати в даній ситуації?

( Висновок )

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

      (На дошці запис: „Земля – наш дім”.)

  • Як ви розумієте ці слова?
  • Часто Землю порівнюють з дівчиною-красунею, такою

чарівною?

  • Розгляньте ілюстрацію і скажіть, чи це дійсно так? (Ні).
  • Чому? Які кольори переважають? (Темні, чорні).
  • Що означають ці кольори? (Печаль, смуток).
  • Чому наша планета сумує? (Вона хворіє).
  • Живучи на Землі, люди, не замислюючись, роблять їй дуже

боляче: руйнують її надра, втручаються у космічний простір, змінюють русла річок, забруднюють повітря і воду, знищують рослини й тварин.

      Наша Земля дуже болісно реагує на таке ставлення і часто відповідає нам „взаємністю” – стихійними лихами, від яких руйнуються міста, села, дороги, мости. На жаль, часто це призводить до загибелі людей. І ось  такі події називають надзвичайними ситуаціями.

 

ІV. Повідомлення теми й мети уроку.

  • Сьогодні на уроці піде мова про надзвичайні ситуації, про те, як застерегтися від них і як поводитися, коли сталося лихо.

 

V. Вивчення  нового  матеріалу.

      1. Пояснення вчителя.

      - До надзвичайних ситуацій належать природні стихійні лиха і

аварії.

  • Розгляньте таблицю на дошці.

Стихійні лиха

Аварії Катастрофи

Землетруси

Повені

Урагани

Смерчі

Снігові замети

Гірські обвали

Засухи

Пожежі

Транспортні (на поїздах,

літаках, кораблях, автомобілях).

 

Промислові (на фабриках,

заводах, АЕС)

 

      2. Інформація учнів – „інформаторів”.

(Кожен учень мав завдання до уроку підготувати з додаткової літератури короткі інформації).

 

      3. Бесіди.

      - То хто спричиняє стихійні лиха? (Природа).

      - Чи велику силу вона має? (Надзвичайну).

      - Чи може людина запобігти стихійним природним лихам? (Ні).

      - А які стихійні лиха можуть виникати у нашій місцевості?

     

  • Людина безсила перед природою. Вона навчилася керувати космічними супутниками, атомом, компютерами, але зупинити землетрус, ураган чи повінь людина не в змозі.

      Вона може лише правильно поводитися під час стихійного лиха

і допомогти у цьому іншим.

 

      4.Розповідь вчителя про аварії.

Крім стихійних лих, які спричиняє сама природа, трапляються нещасні випадки через несправність техніки, машин і через те, що окремі люди, які ними керують, недросовісно, байдуже ставляться до своїх обов’язків.

      Йдеться про аварії. Приклади аварій ви могли бачити у передачі

„Ситуація”, „Катастрофи і аварії”, у фільмах „Екіпаж”, „Титанік” та

інші.

      Аварії бувають:

  1. транспортні;
  2. промислові.

      - Згадаємо аварію на Чорнобильській атомній електростанції. Вона стала загальнолюдською катастрофою. В ніч з 25 на 26 квітня

1986 року о 1 год 23 хв над четвертим реактором атомної електростанції пітьму розірвало полум’я. З-під контролю вийшов некерований атом, перетворивши воду в отруту, родючий грунт у мертву землю, зелені ліси, сади, багатолюдні міста і села у територію, яку оклеймили  „мертвою зоною”. Багато життів забрала ця трагедія.

 

      5. Розповіді дітей про великі аварії.

 

      6. Способи оповіщення населення.

      - Щоб захистити населення під час надзвичайних ситуацій, створено спеціальний орган – ШТАБ ЦИВІЛЬНОЇ ОБОРОНИ. Його завдання: своєчасно попереджати населення про небезпеку, яка насувається.

      Про стихійні лиха повідомляють по радіо та телебаченню. Для того, щоб люди увімкнули їх, використовують зазивання сирен на заводах і фабриках, безперервні гудки поїздів, сигнали автомобілів, а у школах – переривчасті дзвінки.

      Памятайте, що це – попередження – сигнал „УВАГА ВСІМ!”

      Почувши такий сигнал, усім слід швиденько увімкнути радіо чи телевізор і слухати інформацію.

  • А інформацію ви можете почути таку.

Текст повідомлення.

      Увага! Увага! Говорить штаб цивільної оборони. Громадяни!...

Коли небезпека мине, знову служба з надзвичайних ситуацій передає такі повідомлення: „Увага! Увага! Говорить штаб ЦО. Небезпека минула! Відбій тривоги! Відбій тривоги!”

 

      7. Правила поведінки в екстремальних ситуаціях.

(Роздати „Памятки”, діти знайомляться, зачитують, обговорюють).

 

      8. Вправляння, якщо надзвичайна ситуація застала в школі.

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Вікторина.

 

  1. Під час землетрусу слід залишатися у помешканні чи необхідно негайно вийти з нього?
  2. Треба виходити з будинку сходами чи спускатися ліфтом?
  3. Під час повені слід заховатися у підвал, чи на верхніх поверхах будинку?
  4. Якщо ми опинилися у воді, що може стати нам у пригоді, коли ми не вміємо плавати?
  5. Чи можна під час сильних снігопадів відходити далеко від дому?
  6. Якщо ми втомились і замерзли, чи можна сідати на сніг, щоб відпочити? Чому?

 

  1. Розгляд та обговорення ситуацій.
  • як діти бавились сірниками;
  • плавали у морі;
  • прогулянка парком, лісом перед початком урагана...

 

  1. Письмові тести.

Як називається лихо, спричинене діями сил природи, які не підкоряються впливу людини?

      а) стихійне лихо;

      б) аварія чи катастрофа.

Що зображено на ілюстраціях?

      а) повінь;                        а) виверження вулкану;

      б) землетрус;                  б) снігові замети.

За яким номером телефонувати під час виявлення пожежі?

      а) 03

      б) 01

 

VІІ. Підсумок уроку.

      - Сумно, але факт – буває лихо, жахливі наслідки. Руйнуються колії, мости, шахти, вибухають реактори, забруднюються водопроводи. Найгірше те, що в таких ситуаціях гинуть люди, ні в чому не винні.

      За чиїсь помилки платимо людським життям.

      Жінки стають вдовами, діти – сиротами, а батьки – одинокими старцями.

      Ви ще зовсім маленькі діти, школярі. Але вже відтепер намагайтеся бути само дисциплінованими, сумлінно ставтеся до своїх обовязків, учіться один одному допомагати.

      Ми – українці, обєднаємось, щоб спільно зарадити лиху.                    

 

 

 

 

docx
Додано
2 січня 2020
Переглядів
685
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку