Дитячі мрії та реальність у творі Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захоплюючий сюжет I розділу повісті

Про матеріал
Розробка навчального заняття з української літератури з використанням інтерактивних та мультимедійних технологій навчання ( 6 клас)
Перегляд файлу

Розробка навчального заняття з української літератури з використанням інтерактивних та мультимедійних технологій  навчання ( 6 клас)

Тема. . Дитячі мрії та реальність у творі Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захоплюючий сюжет I розділу повісті.

 Мета: зацікавити учнів творчістю В.Нестайка, ознайомивши з I розділом повісті; викликати інтерес до самостійного читання художніх творів; розкрити особливості твору, його пригодницький характер; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його; формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд, почуття дружби, любов до читання

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

 

 Хід уроку

I.  Мотивація навчальної діяльності

  • Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань

Учитель. Як завжди, рада зустрічі з вами і мрію про те, що на цьому уроці ви порадуєте мене гарними відповідями, цікавими думками. Ви про що мрієте? На що сподіваєтесь від уроку?

(гарні оцінки, нові знання, почути щось цікаве)

  •                Як бачите, наші бажання співпадають, докладемо зусиль - і мрії наші здійсняться. Будемо на це сподіватися?

Я пропоную, щоб девізом нашого уроку були слова:

Життя-це мрія. Здійсни її.

Ви згодні? Тоді повторимо як заклинання: життя-це мрія, здійсни її.

Молодці!

Але перш, ніж повідомити тему і мету сьогоднішнього уроку, я хочу взяти у вас інтерв’ю. Прошу дати відповіді на запитання:

- Інтерв’ю (вправа «Мікрофон»)

- Чому сучасні діти надають перевагу: комп`ютеру чи книжці? А ви?

- Чи любите ви читати? Яка книжка є вашою улюбленою?

- Про що любите читати?

- Яких сучасних українських письменників ви знаєте?

- З творами яких сучасних письменників ви познайомились?(Емма Андієвська «Казка про Яян»,І.Калинець «Хлопчик-Фігурка»)

Висновок

Я не даремно поставила вам ці запитання, бо за останніми даними соціологічного опитування учнів 7-8 класів, яке проводили члени бібліотечної ради, стало відомо, що більшість із них надають перевагу комп`ютеру, перегляду телевізійних передач та іншим розвагам. І, на превеликий жаль , читання книг відійшло на останнє місце. (Слайд)

 

  • А як, на вашу думку, можна підвищити інтерес до книжки?

(Учні висловлюють свої думки щодо поставленої проблеми).

Учитель. А на мою думку,одним із таких шляхів є створення повноцінного дитячого каналу «Пригоди й романтика», який би популяризував твори українських письменників.

 

  • Висловіть свої міркування щодо того, яким би ви хотіли бачити дитячий канал?(Учні висловлюються,вчитель записує на дошці їхні думки:цікавим,пізнавальним,веселим і т.д.)

II.Опрацювання навчального матеріалу.

  • Оголошення теми та мети уроку.

(Слова учителя супроводжуються показом слайдів-назви дитячого телеканалу «Пригоди й романтика»,а також анонсом телепередач).

Отож,сьогодні ми презентуємо дитячий канал «Пригоди й романтика». Пропоную вашій увазі анонс телепередач. Протягом чотирьох тижнів у зручний для вас час(у ці дні і в цей час за розкладом уроки української літератури) у вівторок о   та четвер о 12.20  ми будемо зустрічатися в ефірі цього дитячого каналу, де познайомимося з творчістю письменників XX століття: В.Нестайка,  В.Близнеця та Я.Стельмаха.

   Зараз в ефірі перша передача цього циклу. Ми познайомимося із творчістю одного із найпопулярніших письменників багатьох поколінь В.Нестайка і фрагментами його повісті «Тореадори з Васюківки ».(Учні записують тему уроку ,яка проектується на дошку,а вчитель повідомляє мету уроку).(Слайд)

Запишіть в зошити дату й тему уроку.

 Сьогодні на уроці ми ознайомимося з життям і творчістю В. НЕСТАЙКА, розкриємо особливості твору, його пригодницький характер; розвиватимемо навички виразного читання, переказу прозового твору; формуватимемо вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховуватимемо в себе позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

- Що вам відомо про В.Нестайка?

- Які твори його вам відомі?

Учитель. Діти,  Указом Президента України від 20.01.2010р. Всеволод Нестайко нагороджений Орденом Ярослава Мудрого V ступеня.

І сьогодні дитячий канал приготував для вас сюрприз-зустріч із письменником,він сам розповість вам про себе. Запрошуємо Вас, Всеволоде Зіновійовичу,до розмови.

1.Рольова гра «Зустріч із письменником». (Спогади супроводжуються слайдами-фотографіями дитячого,юнацького,зрілого віку митця).

Учень-Нестайко.

Добрий день ,друзі! Радий зустрічі із вами,приємно бачити вас здоровими та усміхненими . Я дуже люблю дітей і ніколи не уникаю нагоди поспілкуватися з ними. Я із задоволенням візьму участь у першій передачі на каналі «Пригоди й  романтика» та відповім на всі ваші запитання.

  • Прошу вас , шановні глядачі, поставити запитання автору.(Запитання учнів до автора.)
  • Перше своє оповідання Ви написали у 8 років. Про що воно було?

 Про мисливця, який полював на бенгальських тигрів у Африці. Але …я помилився, тому що бенгальські тигри живуть не в Африці, а в Бенгалії, у Індії .

  • Чому Ви пишете саме для дітей?

Коли я був маленьким хлопчиком,страшенно хотів якнайшвидше вирости і стати великим, дорослим. Може,тому,що я був справді маленьким,чи не найменшим у класі.

Мені часто снилося, що я літаю. Отак підскочу,смикнуся всім тілом угору  і…лечу. Мама казала,що коли дітям сниться, ніби вони літають,то це означає,що вони ростуть…і я почав лягати спати о сьомій годині вечора.

У сні, в нетерплячці я не зогледівся, як несподівано виріс,витягнувся майже під два метри. І раптом збагнув, що даремно поспішав вирости, що дитинство - найпрекрасніша, найщасливіша пора. І я почав подумки повертатися в дитинство, придивлятися до дітей і уявляти себе таким, як вони. Так я став письменником для дітей.

  • Чи здійснилися Ваші дитячі мрії?

“ Ні!.. Бо у дитинстві я мріяв … стати капітаном далекого плавання. Начитався книжок Миколи Трублаїні, таких як “ Лахтак ” і “ Шхуна Колумб “, Джека Лондона, Жюля Верна, Бориса Житкова та інші про море і моряків, і думав: коли виросту, стоятиму на капітанському містку, підставляючи свою руду голову під морський бриз. Мріяли ми разом із моїм сусідою і ровесником Вітасиком Дяченком. І він таки став капітаном, а я ні. Бо виявилося, що я дальтонік, не розрізняю червоного і зеленого кольорів. А існує світлова морська сигналізація, і якщо капітан у тумані чи вночі сплутає червоний і зелений сигнал, може бути катастрофа ”.

  • А письменником Ви мріяли стати?

“ Трохи мріяв, але не так пристрасно, як моряком. У 4 роки мама прочитала мені оповідання А.Чехова “ Ванька Жуков ”. Я дуже плакав і відтоді на все життя любив Антона Чехова. Це мій найулюбленіший письменник. І Марк Твен, до речі. Без пригод Тома Соєра і Гекльберрі Фінна я собі свого дитинства не уявляю ”.

  • Що спонукало написати книжку “ Тореадори з Васюківки ”?

“ А почалося все це з оповідання “ Пригода в кукурудзі ”. Це було написано в 63-му році. Я був тоді в Острі… у художника, який ілюстрував мою першу книжку — у Василя Євдокименка. Він розповів мені про пригоду, яка сталася під Остром, в селі. Там двоє хлопців заблукали в кукурудзі і блукали доти, доки не заговорило в селі радіо ”.

 

Словникова робота. Робота зі змістом твору(цю роботу проводить учень,який грає роль автора).

Учень –Нестайко. А зараз я хочу задати вам декілька запитань.

  • Хто прочитав мій твір?
  • Що означають слова корида,тореадор,контрибуція,гангстер,буцегарня?

(слайд)

  • А от чи були ви уважними читачами, перевірить вікторина, яку я підготував для вас. (Слайд із запитаннями вікторини,проводить учитель).

 Вікторина “Уважний читач”(слайд)

  • Що будували Ява і Павлуша під свинарником?(метро)
  • Які назви мали б носити станції лінії метро у Васюківці?(Клуня,Крива груша)
  • Скільки коштував би проїзд у метро? Хто мав би право їздити безкоштовно? Скільки платила б учителька математики?(три копійки в один кінець,родичі –безплатно,з учительки математики – п’ять коп.)
  • Як звали Явину корову?(Контрибуція)
  • Яке око примружував дід Варава, коли стріляв на полюванні?(праве)
  • Хто з героїв казав так: “Опозогив! Маму – депутата на все село опозогив. Загаза чогтова!”?(Яришка, сестра Яви)
  • Що було зображено на килимку, який Павлуша приготував для кориди?(Троє кумедних цуценят)
  • Яку оперу співали тореадори Ява і Павлуша, йдучи на бій із коровою?(Арію Хозе з опери Бізе «Кармен»)
  • Де побачив Ява свого друга після того, як Павлуша вдарив Контрибуцію по губі?(Високо в небі)
  • Де опинилися хлопці, втікаючи від корови? Скільки часу вони простояли у бридкій слизькій багнюці?(У ставку-копанці)
  • Чим частував Ява свою корову після кориди?(Цукерками)
  • Як назвав Павлуша Яву, коли той опускався на цеберку в криницю?(Кринеценавт Ява)

Учень-Нейстайко. Я бачу, що вас мій твір зацікавив,недаремно я його доповнив і переробив. Хочу щиро подякувати вам на запросини на телепередачу,і якщо хтось із вас буде у Києві,то завітайте на вулицю Шовковичну,що в самому центрі міста,я щоранку гуляю там зі своїм песиком Дюком і залюбки поспілкуюся з вами. До нових зустрічей. До побачення. 

Учитель. Дякуємо Вам,Всеволоде Зіновійовичу,що знайшли час завітати на наш телеканал.

Я лише хочу доповнити Всеволода Зіновійовича. Його скромність не дозволила сказати,що на книжковій полиці письменника понад 90 видань 20- мовами світу,він удостоєний премії Л.Українки,М.Трублаїні,О.Копиленка. а гумористична трилогія «Тореадори з Васюківки» внесена Міжнародною радою з дитячої та юнацької літератури до Особливо почесного списку Г. Х.Андерсена як один  із найвидатніших творів сучасної дитячої літератури.

2.Словникова робота з теорії літератури

 

     Твір В.Нестайка «Тореодори з Васюківки» - повість-трилогія (трилогія складається з трьох книг: «Пригоди Робінзона Кукурузо» (1964), «Незнайомець з 13 квартири» (1966), «Таємниця трьох невідомих» (1970).

А зараз давайте пригадаємо, що таке повість та ще й пригодницька.

ПОВІСТЬ – це великий за обсягом твір, у якому детально розповідається про багато подій із життя дійових осіб.(слайд «Переконаймося»)

У повісті зображено багато подій із життя героїв, спосіб викладу розповідний, є докладні описи й розповіді про події та персонажів, прозова форма. Повість може бути соціально-побутовою, історичною, науково-фантастичною, пригодницькою.

ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬ – це твір,у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.(Слайд«Переконаймося»)

Пригодницький твір має складний,заплутаний сюжет, із героями трапляються цікаві, часом неймовірні пригоди, вони опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно ж, виходять переможцями. Пригоди можуть бути значні, як у творі «П’ятнадцятирічний капітан» Жюля Верна, або звичайні, які часто трапляються з дітьми у повсякденному житті, як-от у «Тореодорах з Васюківки».

 

3. Гра «Впізнай героя»

 

Учитель читає уривок з тексту, а діти повинні дізнатись, про кого іде мова.

« Це мій найкращий друзяка і напарник …»(Ява Рень)

«Ану вдар, ану вдар її (Павлушо)добряче!Що, боїшся, то я сам!»

Павлик Ява (вивісити портрет-ілюстрацію)(слайд)

4. Перегляд епізоду з кінофільму «Тореадори з Васюківки»

Учитель: А зараз я пропоную вам переглянути окремі епізоди з короткометражної дитячої комедії Самарія Зелікіна за твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки». Фільм отримав Гран-прі на Міжнародному фестивалі в Мюнхені, Німеччина, 1968 року і головну премію на Міжнародному фестивалі в Олександрії, Австралія, 1969 року.

Завдання: знайдіть відмінності між текстом і фільмом

  • Якими постали герої із фільму перед вами?

Павлик Ява (Слайд портрет-ілюстрація)

  •                 Які вони?

Бешкетники

Неслухняні

Кмітливі

Винахідливі

Люблять тварин

Вміють дружити…

Молодці, я від вас іншого і не чекала. Бачу, що моя мрія починає здійснюватись.

5. Міні-дискусія.

  • Ви охарактеризували героїв позитивно, тому що їхні пригоди сподобалися вам, ваші мрії подібні до їхніх, адже вони ваші ровесники. Але послухайте ще одну думку. До нас надійшов лист від громадянки з особливими переконаннями.
  • ЛИСТ: « За що діти люблять Яву і Павлушу? Як така поведінка може вплинути на виховання підростаючого покоління? З кого брати приклад?! З тих хлопців, які  випустили під час лекції в клубі пугутькала, внаслідок чого лектор упав із трибуни і вилив собі на голову графин з водою; повісили на телеантену старі дідові підштаники; зіпсували свинарник! Це хулігани! Я згідна з думкою діда Салимона, що це гангстери, а не хлопці! Ким тут захоплюватися? Як можна дозволяти дітям таке читати? Ява і Павлуша тільки прославитися хочуть" і не більше!!!

 

  • Чи можете ви захистити Яву і Павлушу перед цією панею?
  • Давайте подискутуємо.

— Хто з вас підтримує цю громадянку? Доведіть, що Ява і Павлуша хороші діти, спираючись на текст, цитуючи окремі моменти.

  • (учні можуть навести приклади про порятунок Собакевича,про ставлення до корови після кориди,розповідь Павлуші про Явину родину).

6.Робота з текстом.

  •                 Діти, а чи можна названих друзів вважати романтиками, мрійниками?

От і доведіть мені цю думку, посилаючись на текст твору.

  •                Вдома ви відшукали у творі місця, де мова іде про мрії хлопчиків? Підготували їх до виразного читання?

Уривок 1.стор.149 « У нас була прекрасна благородна ідея…до …І зняла таки вереск, що причовгав дід. Ну і…»

Уривок 2. стор.150 « Давай влаштуємо бій биків…»

Уривок 3стор.155 «Слухай, каже Ява, -а давай зробимо підводного човна…до …аби підводний» не вдалось»

Хлопчики – ваші однолітки. Вони здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зі зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами, бо у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.

 

7. «Хвилинка мудрості»

 - Поясніть, будь ласка, народне прислів’я: «Кожна пригода – до мужності дорога».

 (Учні пояснюють прислів’я)

  • - Так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.
  • - А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?
  • - Вони були гарними друзями?
  • - Які риси характеру головних героїв ви б хотіли виховати в собі?

(Відповіді учнів)

 

8. Яким має бути справжній друг?

  • - Запишіть за допомогою прикметників, яким, на вашу думку, має бути справжній друг? Використовуйте і риси дружби героїв трилогії і, зрештою, власний досвід.

 (Учні пояснюють прислів’я)

  •                 До речі, які прикметники асоціюються у вас зі словами «пригоди»?( цікаві, веселі,захоплюючі)

 

 

9.Аналіз ситуацій. Евристична бесіда.

  •                 Чому не вдалось побудувати метро?(не вистачило знань, взялись за непосильну роботу)
  •                 Чим же закінчився бій биків?(це теж наука,небезпечне заняття,воно вимагає певних фізичних якостей, вміння, вольових якостей, чого у хлопчиків ще не було )
  •                 А чому ж не побудували підводний човен?(Доки спасали Собакевича, забули про свою мрію)

Висновок. Гарні були мрії у наших героїв, але кожного разу вони розбивались об дійсність, не збувались.

 

10. Інтерактивна вправа «Дерево рішень»

  •                 Ви співчуваєте героям повісті Яві і Павлуші?

Зараз ви попрацюєте в групах. Разом подумайте, що треба робити хлопчикам, щоб їхні мрії здійснилися.

Давайте порадимо їм, що треба зробити, щоб їхні мрії здійснились. (Діти зачитують рішення: добре вчитися, виховувати характер, бути хоробрими, цілеспрямованими, слухати старших, не втрачати оптимізм)

 

11. Хвилинка культури мовлення. Інтерв’ю

 

  •                Як ви думаєте, про що мені слід зараз запитати?Так, чи є у вас мрії. Хто мені допоможе взяти інтерв’ю у шестикласників?

Запитай, вживаючи слова ввічливості,літературні слова, чи є  мрія і яка. Подякуй за відповідь.(1-2 чол.) ( Скажи мені, будь ласка …)

 

 

Діти, але про свої мрії не варто говорити вголос, бо, кажуть у народі, що тоді ми їх сполохаємо і вони не збудуться…У мрій є крила, тому вони і називаються крилатими. А ще вони теплі,тому їх називають рожевими.

Їм треба простір, віра й широкий світ…

Тому я пропоную заплющити очі й тихо про себе подумати про свою найпотаємнішу мрію і випустити її у світ прекрасний, чистий, як і ваші мрії.

Хай летять вони на своїх крилах у світ, допомагають вам його відкривати, чим більше мрії пізнають світ, тим ви будете щасливішими. А разом з вами і ми, вчителі.

Життя-це мрія. Здійсни її

 

 

ІV.Рефлексивно-оцінювальний етап

Учитель. Сьогодні у нас був перший вихід в ефір. Висловіть свої думки про те, чи справдилися ваші очікування щодо того, яким повинен бути дитячий канал. Чи був ефір пізнавальним, веселим і т. д.

І насамкінець я хочу висловити подяку за підготовку та проведення телепередачі всім присутнім у студії каналу «Пригоди та романтика», а особливо…(Вчитель виставляє оцінки і аргументує їх).

 

V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

  1. Слово вчителя

Я хочу подякувати вам за щирість і небайдужість. Наш урок хочу завершити словами В. Сухомлинського: «Ви живете серед людей. Знайте, що існує межа між тим, що вам хочеться, і тим, що можна. Ваші бажання - це радощі або сльози ваших близьких. Робіть так, щоб людям, які оточують вас, було добре». Бажаю, щоб мрії, які у вас є збулися, щоб завжди вони у вас були.

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Я зрозуміла,що ви хочете ще зустрітися на телеканалі із Явою та Павлушею,тільки в інших пригодах. А щоб наступний ефір вийшов змістовним та цікавим, пропоную вам удома попрацювати над такими завданнями. (Слайд «Домашнє завдання»)

 

docx
Додано
9 березня 2023
Переглядів
1196
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку