Розробка навчального заняття з української літератури з використанням інтерактивних та мультимедійних технологій навчання ( 6 клас)
Тема. . Дитячі мрії та реальність у творі Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки». Пригодницький захоплюючий сюжет I розділу повісті.
Мета: зацікавити учнів творчістю В.Нестайка, ознайомивши з I розділом повісті; викликати інтерес до самостійного читання художніх творів; розкрити особливості твору, його пригодницький характер; розвивати навички виразного читання, переказу прозового твору, коментування його; формувати вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховувати позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд, почуття дружби, любов до читання
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Як завжди, рада зустрічі з вами і мрію про те, що на цьому уроці ви порадуєте мене гарними відповідями, цікавими думками. Ви про що мрієте? На що сподіваєтесь від уроку?
(гарні оцінки, нові знання, почути щось цікаве)
Я пропоную, щоб девізом нашого уроку були слова:
Життя-це мрія. Здійсни її.
Ви згодні? Тоді повторимо як заклинання: життя-це мрія, здійсни її.
Молодці!
Але перш, ніж повідомити тему і мету сьогоднішнього уроку, я хочу взяти у вас інтерв’ю. Прошу дати відповіді на запитання:
- Інтерв’ю (вправа «Мікрофон»)
- Чому сучасні діти надають перевагу: комп`ютеру чи книжці? А ви?
- Чи любите ви читати? Яка книжка є вашою улюбленою?
- Про що любите читати?
- Яких сучасних українських письменників ви знаєте?
- З творами яких сучасних письменників ви познайомились?(Емма Андієвська «Казка про Яян»,І.Калинець «Хлопчик-Фігурка»)
Висновок
Я не даремно поставила вам ці запитання, бо за останніми даними соціологічного опитування учнів 7-8 класів, яке проводили члени бібліотечної ради, стало відомо, що більшість із них надають перевагу комп`ютеру, перегляду телевізійних передач та іншим розвагам. І, на превеликий жаль , читання книг відійшло на останнє місце. (Слайд)
(Учні висловлюють свої думки щодо поставленої проблеми).
Учитель. А на мою думку,одним із таких шляхів є створення повноцінного дитячого каналу «Пригоди й романтика», який би популяризував твори українських письменників.
II.Опрацювання навчального матеріалу.
(Слова учителя супроводжуються показом слайдів-назви дитячого телеканалу «Пригоди й романтика»,а також анонсом телепередач).
Отож,сьогодні ми презентуємо дитячий канал «Пригоди й романтика». Пропоную вашій увазі анонс телепередач. Протягом чотирьох тижнів у зручний для вас час(у ці дні і в цей час за розкладом уроки української літератури) у вівторок о та четвер о 12.20 ми будемо зустрічатися в ефірі цього дитячого каналу, де познайомимося з творчістю письменників XX століття: В.Нестайка, В.Близнеця та Я.Стельмаха.
Зараз в ефірі перша передача цього циклу. Ми познайомимося із творчістю одного із найпопулярніших письменників багатьох поколінь В.Нестайка і фрагментами його повісті «Тореадори з Васюківки ».(Учні записують тему уроку ,яка проектується на дошку,а вчитель повідомляє мету уроку).(Слайд)
Запишіть в зошити дату й тему уроку.
Сьогодні на уроці ми ознайомимося з життям і творчістю В. НЕСТАЙКА, розкриємо особливості твору, його пригодницький характер; розвиватимемо навички виразного читання, переказу прозового твору; формуватимемо вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховуватимемо в себе позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
- Що вам відомо про В.Нестайка?
- Які твори його вам відомі?
Учитель. Діти, Указом Президента України від 20.01.2010р. Всеволод Нестайко нагороджений Орденом Ярослава Мудрого V ступеня.
І сьогодні дитячий канал приготував для вас сюрприз-зустріч із письменником,він сам розповість вам про себе. Запрошуємо Вас, Всеволоде Зіновійовичу,до розмови.
1.Рольова гра «Зустріч із письменником». (Спогади супроводжуються слайдами-фотографіями дитячого,юнацького,зрілого віку митця).
Учень-Нестайко.
Добрий день ,друзі! Радий зустрічі із вами,приємно бачити вас здоровими та усміхненими . Я дуже люблю дітей і ніколи не уникаю нагоди поспілкуватися з ними. Я із задоволенням візьму участь у першій передачі на каналі «Пригоди й романтика» та відповім на всі ваші запитання.
Про мисливця, який полював на бенгальських тигрів у Африці. Але …я помилився, тому що бенгальські тигри живуть не в Африці, а в Бенгалії, у Індії .
Коли я був маленьким хлопчиком,страшенно хотів якнайшвидше вирости і стати великим, дорослим. Може,тому,що я був справді маленьким,чи не найменшим у класі.
Мені часто снилося, що я літаю. Отак підскочу,смикнуся всім тілом угору і…лечу. Мама казала,що коли дітям сниться, ніби вони літають,то це означає,що вони ростуть…і я почав лягати спати о сьомій годині вечора.
У сні, в нетерплячці я не зогледівся, як несподівано виріс,витягнувся майже під два метри. І раптом збагнув, що даремно поспішав вирости, що дитинство - найпрекрасніша, найщасливіша пора. І я почав подумки повертатися в дитинство, придивлятися до дітей і уявляти себе таким, як вони. Так я став письменником для дітей.
“ Ні!.. Бо у дитинстві я мріяв … стати капітаном далекого плавання. Начитався книжок Миколи Трублаїні, таких як “ Лахтак ” і “ Шхуна Колумб “, Джека Лондона, Жюля Верна, Бориса Житкова та інші про море і моряків, і думав: коли виросту, стоятиму на капітанському містку, підставляючи свою руду голову під морський бриз. Мріяли ми разом із моїм сусідою і ровесником Вітасиком Дяченком. І він таки став капітаном, а я ні. Бо виявилося, що я дальтонік, не розрізняю червоного і зеленого кольорів. А існує світлова морська сигналізація, і якщо капітан у тумані чи вночі сплутає червоний і зелений сигнал, може бути катастрофа ”.
“ Трохи мріяв, але не так пристрасно, як моряком. У 4 роки мама прочитала мені оповідання А.Чехова “ Ванька Жуков ”. Я дуже плакав і відтоді на все життя любив Антона Чехова. Це мій найулюбленіший письменник. І Марк Твен, до речі. Без пригод Тома Соєра і Гекльберрі Фінна я собі свого дитинства не уявляю ”.
“ А почалося все це з оповідання “ Пригода в кукурудзі ”. Це було написано в 63-му році. Я був тоді в Острі… у художника, який ілюстрував мою першу книжку — у Василя Євдокименка. Він розповів мені про пригоду, яка сталася під Остром, в селі. Там двоє хлопців заблукали в кукурудзі і блукали доти, доки не заговорило в селі радіо ”.
Словникова робота. Робота зі змістом твору(цю роботу проводить учень,який грає роль автора).
Учень –Нестайко. А зараз я хочу задати вам декілька запитань.
(слайд)
Вікторина “Уважний читач”(слайд)
Учень-Нейстайко. Я бачу, що вас мій твір зацікавив,недаремно я його доповнив і переробив. Хочу щиро подякувати вам на запросини на телепередачу,і якщо хтось із вас буде у Києві,то завітайте на вулицю Шовковичну,що в самому центрі міста,я щоранку гуляю там зі своїм песиком Дюком і залюбки поспілкуюся з вами. До нових зустрічей. До побачення.
Учитель. Дякуємо Вам,Всеволоде Зіновійовичу,що знайшли час завітати на наш телеканал.
Я лише хочу доповнити Всеволода Зіновійовича. Його скромність не дозволила сказати,що на книжковій полиці письменника понад 90 видань 20- мовами світу,він удостоєний премії Л.Українки,М.Трублаїні,О.Копиленка. а гумористична трилогія «Тореадори з Васюківки» внесена Міжнародною радою з дитячої та юнацької літератури до Особливо почесного списку Г. Х.Андерсена як один із найвидатніших творів сучасної дитячої літератури.
2.Словникова робота з теорії літератури
Твір В.Нестайка «Тореодори з Васюківки» - повість-трилогія (трилогія складається з трьох книг: «Пригоди Робінзона Кукурузо» (1964), «Незнайомець з 13 квартири» (1966), «Таємниця трьох невідомих» (1970).
А зараз давайте пригадаємо, що таке повість та ще й пригодницька.
ПОВІСТЬ – це великий за обсягом твір, у якому детально розповідається про багато подій із життя дійових осіб.(слайд «Переконаймося»)
У повісті зображено багато подій із життя героїв, спосіб викладу розповідний, є докладні описи й розповіді про події та персонажів, прозова форма. Повість може бути соціально-побутовою, історичною, науково-фантастичною, пригодницькою.
ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬ – це твір,у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.(Слайд«Переконаймося»)
Пригодницький твір має складний,заплутаний сюжет, із героями трапляються цікаві, часом неймовірні пригоди, вони опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно ж, виходять переможцями. Пригоди можуть бути значні, як у творі «П’ятнадцятирічний капітан» Жюля Верна, або звичайні, які часто трапляються з дітьми у повсякденному житті, як-от у «Тореодорах з Васюківки».
3. Гра «Впізнай героя»
Учитель читає уривок з тексту, а діти повинні дізнатись, про кого іде мова.
« Це мій найкращий друзяка і напарник …»(Ява Рень)
«Ану вдар, ану вдар її (Павлушо)добряче!Що, боїшся, то я сам!»
Павлик Ява (вивісити портрет-ілюстрацію)(слайд)
4. Перегляд епізоду з кінофільму «Тореадори з Васюківки»
Учитель: А зараз я пропоную вам переглянути окремі епізоди з короткометражної дитячої комедії Самарія Зелікіна за твором Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки». Фільм отримав Гран-прі на Міжнародному фестивалі в Мюнхені, Німеччина, 1968 року і головну премію на Міжнародному фестивалі в Олександрії, Австралія, 1969 року.
Завдання: знайдіть відмінності між текстом і фільмом
Павлик Ява (Слайд портрет-ілюстрація)
Бешкетники
Неслухняні
Кмітливі
Винахідливі
Люблять тварин
Вміють дружити…
Молодці, я від вас іншого і не чекала. Бачу, що моя мрія починає здійснюватись.
5. Міні-дискусія.
— Хто з вас підтримує цю громадянку? Доведіть, що Ява і Павлуша хороші діти, спираючись на текст, цитуючи окремі моменти.
6.Робота з текстом.
От і доведіть мені цю думку, посилаючись на текст твору.
Уривок 1.стор.149 « У нас була прекрасна благородна ідея…до …І зняла таки вереск, що причовгав дід. Ну і…»
Уривок 2. стор.150 « Давай влаштуємо бій биків…»
Уривок 3стор.155 «Слухай, каже Ява, -а давай зробимо підводного човна…до …аби підводний» не вдалось»
Хлопчики – ваші однолітки. Вони здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зі зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами, бо у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.
7. «Хвилинка мудрості»
- Поясніть, будь ласка, народне прислів’я: «Кожна пригода – до мужності дорога».
(Учні пояснюють прислів’я)
(Відповіді учнів)
8. Яким має бути справжній друг?
(Учні пояснюють прислів’я)
9.Аналіз ситуацій. Евристична бесіда.
Висновок. Гарні були мрії у наших героїв, але кожного разу вони розбивались об дійсність, не збувались.
10. Інтерактивна вправа «Дерево рішень»
Зараз ви попрацюєте в групах. Разом подумайте, що треба робити хлопчикам, щоб їхні мрії здійснилися.
Давайте порадимо їм, що треба зробити, щоб їхні мрії здійснились. (Діти зачитують рішення: добре вчитися, виховувати характер, бути хоробрими, цілеспрямованими, слухати старших, не втрачати оптимізм)
11. Хвилинка культури мовлення. Інтерв’ю
Запитай, вживаючи слова ввічливості,літературні слова, чи є мрія і яка. Подякуй за відповідь.(1-2 чол.) ( Скажи мені, будь ласка …)
Діти, але про свої мрії не варто говорити вголос, бо, кажуть у народі, що тоді ми їх сполохаємо і вони не збудуться…У мрій є крила, тому вони і називаються крилатими. А ще вони теплі,тому їх називають рожевими.
Їм треба простір, віра й широкий світ…
Тому я пропоную заплющити очі й тихо про себе подумати про свою найпотаємнішу мрію і випустити її у світ прекрасний, чистий, як і ваші мрії.
Хай летять вони на своїх крилах у світ, допомагають вам його відкривати, чим більше мрії пізнають світ, тим ви будете щасливішими. А разом з вами і ми, вчителі.
Життя-це мрія. Здійсни її
ІV.Рефлексивно-оцінювальний етап
Учитель. Сьогодні у нас був перший вихід в ефір. Висловіть свої думки про те, чи справдилися ваші очікування щодо того, яким повинен бути дитячий канал. Чи був ефір пізнавальним, веселим і т. д.
І насамкінець я хочу висловити подяку за підготовку та проведення телепередачі всім присутнім у студії каналу «Пригоди та романтика», а особливо…(Вчитель виставляє оцінки і аргументує їх).
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Я хочу подякувати вам за щирість і небайдужість. Наш урок хочу завершити словами В. Сухомлинського: «Ви живете серед людей. Знайте, що існує межа між тим, що вам хочеться, і тим, що можна. Ваші бажання - це радощі або сльози ваших близьких. Робіть так, щоб людям, які оточують вас, було добре». Бажаю, щоб мрії, які у вас є збулися, щоб завжди вони у вас були.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Я зрозуміла,що ви хочете ще зустрітися на телеканалі із Явою та Павлушею,тільки в інших пригодах. А щоб наступний ефір вийшов змістовним та цікавим, пропоную вам удома попрацювати над такими завданнями. (Слайд «Домашнє завдання»)