Урок
Дитячі роки великого
Кобзаря. «Тарас Шевченко»
Д. Красицький
Літературне читання
2 клас
Мета. Ознайомити дітей з короткими біографічними даними видатного українського письменника Т. Г. Шевченка; показати дітям нелегке дитинство поета; продовжити роботу над виразністю читання; виховувати гордість за духовну спадщину українського народу.
Обладнання. Портрет Т. Г. Шевченка, книги «Кобзар» та «Доля», таблиці, виставка дитячих книг, роздаткові таблиці; картки для роботи в групах, диференційованого навчання; план уроку; мікрофон; кружечки; кобза; листочки.
Хід
Організація класу
Девіз: Всі за парти ми сідаєм,
До роботи приступаєм.
План уроку (малюнковий).
-Що хотіли б доповнити?
Мовна розминка.
1. Чистомовка.
2. Скоромовка (в парах)
Мудрим ніхто не родився,
Мудрості у мудрого вчився.
3. Розчитування (мовчки, «буксиром»)
По складових таблицях та для розширення кута зору.
Перевірка домашнього завдання.
(Індивідуальне читання)
1. «Покинуте кошеня»
- Що трапилось з кошеням?
- З чого видно, що в Наталочки добре серце?
- Яке продовження оповідання придумали?
Висновок. Треба так поступати і вам.
2. «Бабусина радість».
- До чого тебе спонукає звертання поетеси?
- Хто з вас допомагає бабусі? Чим?
3. Підсумок перевірки. (Вербальне оцінювання, даю кружечки)
Вивчення нового матеріалу.
1. Слово вчителя.
- Сьогодні на уроці ми будемо вчитись мудрості у людини, яку по праву можна так сказати.
2. Мозкова атака.
- Кого ви бачите на портреті?
- Що ви знаєте про Т. Г. Шевченка?
- Що очікуєте від уроку?
3. Повідомлення теми і мети уроку.
4. Розповідь учителя (супроводжую показом).
Народився Тарас Григорович Шевченко 9 березня 1814 р. в селі Моринці Черкаської області. Він був сином кріпака, тобто, як і всі його рідні, належав багатому пану Енгельгарду. З дитинства вразливий і вдумливий хлопчик Тарас Шевченко рано пізнав нужду, злидні і біду.
Від природи він був дуже обдарованою людиною. Перша книжка віршів молодого поета називалась «Кобзар». Згодом його стали називати Кобзарем українського народу. Чому? Тому що оспівував у віршах важке життя селян. А старі, здебільшого сліпі люди, виконували пісні на кобзі – старовинному інструменті. Шевченко завжди любив Україну; описував у віршах природу; малював пейзажі, автопортрети.
Помер великий Кобзар 10 березня 1861 р. у місті Петербурзі. Похований у Каневі на Чернечій горі, як і заповідав. У містах є пам’ятники Шевченку. А у нашому селищі його ім’ям названо вулицю.
Опрацювання оповідання.
1. Читання вчителем.
- У якій сім’ї народився Тарас? (Показую)
- Що дізнались про матір? Батька?
2. Словникова робота.
Хура – великий віз або сани для перевезення вантажів;
Неабищо – щось незвичайне;
Панщина – робота, яку кріпаки виконували для пана.
3. Правильне читання слів з підручника (мовчки, учнем, хором)
4. Читання 1 абзацу голосно учнем.
- Коли померла його мати?
Читання 2 абзацу напівголосно.
- Як розумієте слова Шевченка «Тяжко – важко в світі жити сироті без роду»?
Читання 3 абзацу пошепки.
- Про що тут розповідається?
- Що перед смертю сказав батько?
5. Фізкультхвилинка.
Два прихлопи, два притопи
На носок, на каблучок.
Руку вліво, руку вправо
Ми танцюєм козачок.
Раз присядем, два присядем
Настрій гарний.
Покружляли, повертілись
І тихенько всі усілись.
7. Читання мовчки.
8. Складання плану. (Парна робота)
План
1. Смерть матері.
2. Важко сироті.
3. Смерть батька.
4. Вийшло неабищо. ( Поет і художник)
Домашнє завдання. (Диференційовано)
1. Читати оповідання та переказувати за планом.
2. Взяти у бібліотеці «Кобзар», вибрати з батьками уривок (частину вірша) для читання.
Підсумок
1. Гра «Доберіть слово» на вашу букву про Шевченка.
(Роздаю букви). Групова робота.
Ш – (швидкий)
Е - (енергійний)
В - (великий, видатний)
Ч - (чесний, чуйний)
Е - (ерудований)
Н - (наполегливий, невільник)
К - (Кобзар, кріпак)
О - (обдарований, осиротілий)
- Вийдіть з буквами. Яке слово можна скласти? (Шевченко).
2. Гра «Мікрофон»
- Коли народився Шевченко?
- Де він народився?
- У якій сім’ї? (Кріпака)
- Як жилося Тарасові?
- Як називалась перша книжка віршів? (Кобзар).
- Ким став Шевченко?
- Коли помер?
3. Поетична хвилинка.
Читання віршів поета учнями «Защебетав жайворонок», «Тече вода», «Встала весна», «Зоре моя», «Зацвіла у лузі».
- У бібліотеці є книжечки такі, як на виставці. Ви можете взяти і вивчити вірш поета.
- Чи сподобався вам урок?
- Чи виправдались ваші очікування?
- Отже, дізнавайтесь більше про Шевченка, вчіть його вірші і любіть Україну так, як він її любив.