Діяльнісний підхід в початковій школі.

Про матеріал
Діяльнісний підхід – це метод навчання, завдяки якому дитина не отримує знання у готовому вигляді, а здобуває їх сама у процесі власної навчально- пізнавальної діяльності. Діти глибоко сприймають тонкощі навчального предмета, оволодівають методами його пізнання та різними способами розв'язування завдань.
Перегляд файлу

Діяльнісний підхід в початковій школі

Освіта - це ключовий фактор у формуванні особистості та підготовці молодого покоління до життя в сучасному світі. Завдання початкової школи не обмежується лише передачею знань, але й спрямоване на розвиток творчості, критичного мислення та практичних навичок учнів. У цьому контексті актуальним стає використання діяльнісного підходу на уроках. Діяльнісний підхід сприяє активній участі дітей у навчальному процесі, стимулює їхню самостійність та ініціативу, розвиває креативність та комунікативні здібності. У цій статті ми розглянемо сутність та переваги діяльнісного підходу в початковій школі, особливості його впровадження на уроках "Я досліджую світ", а також надамо конкретні приклади та рекомендації для вчителів з практичної реалізації цього підходу.

 

Діяльнісний підхід у навчанні молодших школярів - це методологічна концепція, спрямована на активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, їхню самостійність та творчість. Основна ідея полягає у тому, щоб навчання не було обмежене лише передачею знань вчителем, але й стимулювало дітей до власного пошуку, висловлення власних ідей та розвитку навичок самостійної роботи.

Основні принципи діяльнісного підходу включають:

-         активна участь учнів: учні активно залучаються до навчального процесу через виконання практичних завдань, досліджень, проектів тощо;

-         спрямованість на дію: навчальні завдання спрямовані на активну діяльність учнів, що дозволяє їм не лише отримувати знання, але і застосовувати їх у різних ситуаціях;

-         розвиток критичного мислення: учні навчаються аналізувати і оцінювати інформацію, висувати гіпотези, робити висновки та діяти на основі власного розуміння;

-         колаборація та комунікація: завдання спрямовані на спільну діяльність учнів, сприяють розвитку навичок співпраці та комунікації;

-         індивідуалізація навчання: врахування індивідуальних особливостей кожного учня та відповідність навчальних завдань їхнім потребам і здібностям;

-         практична спрямованість: навчальні матеріали та завдання орієнтовані на реальні ситуації та проблеми, що сприяє їхньому застосуванню у житті.

Діяльнісний підхід в початковій школі сприяє не лише ефективному засвоєнню навчального матеріалу, але й розвитку творчого мислення, самостійності та ініціативи учнів.

Практична діяльність на уроках в початковій школі, спрямована на впровадження діяльнісного підходу, має на меті активне залучення учнів до навчального процесу через різноманітні види діяльності.

Отже, практична діяльність на уроках може включати:

-         групові проєкти: учні можуть працювати у невеликих групах для вирішення певних завдань або проблем. Це сприяє розвитку комунікативних навичок, співпраці та колективної відповідальності;

-         рольові ігри: це ефективний спосіб вчити учнів спілкуватися, розвивати емпатію та розуміння інших точок зору. Вони можуть імітувати різні ситуації, що допомагає їм розуміти матеріал краще;

-         проблемне навчання: учні вирішують реальні або уявні проблеми, застосовуючи свої знання та вміння. Це сприяє критичному мисленню та творчому підходу до розв'язання завдань;

-         пошукові завдання: учні можуть проводити дослідження, збирати інформацію та презентувати свої результати. Це розвиває навички самостійної роботи та вміння працювати з інформацією;

-         творчі проєкти: учні створюють власні твори, такі як малюнки, моделі, презентації або відео. Це сприяє розвитку творчого мислення та виявленню індивідуальних здібностей;

-         використання інтерактивних методів: вчителі можуть використовувати інтерактивні дошки, комп'ютерні програми або ігри для залучення учнів до навчання.

Застосування цих методів допомагає створити стимулююче навчальне середовище, в якому кожен учень може розвиватися не лише академічно, а й особистісно.

Діяльнісний підхід у навчанні молодших школярів через STEM відкриває безмежні можливості для стимулювання інтересу дітей до навчання та розвитку їхніх навичок. STEM-освіта сприяє інтеграції цих чотирьох галузей, спонукаючи учнів до досліджень, творчості та розв'язання реальних проблем.

Основні принципи діяльнісного підходу через STEM включають:

-         проблемне вивчення: учні вирішують реальні проблеми або виконують конкретні завдання, що стимулює їхню діяльність та креативність;

-         дослідницький підхід: учні залучаються до процесу відкриття та дослідження, що сприяє розвитку їхнього критичного мислення та аналітичних здібностей;

-         командна робота: учні працюють в групах, де кожен має свою роль та відповідальність, що сприяє розвитку комунікативних навичок та співпраці;

-         інтердисциплінарність: використання знань та методів з різних галузей науки для розв'язання складних завдань, що робить навчання більш цікавим та змістовним;

-         застосування технологій: використання сучасних технологій, таких як комп'ютерне моделювання, 3D-друк, робототехніка тощо, для створення реалістичних інтерактивних уроків;

-         спрямованість на результат: учні бачать конкретний результат своєї роботи, що мотивує їх до подальших досліджень та вдосконалення.

Діяльнісний підхід через STEM допомагає молодшим школярам розвивати навички, які є важливими у сучасному світі, такі як проблемне мислення, критичний аналіз, технологічна грамотність та співпраця. Цей підхід не лише робить навчання більш цікавим та змістовним, але й готує дітей до успішного проживання в сучасному суспільстві.

Впровадження діяльнісного підходу у навчанні за допомогою проведення дослідів, віртуальних музейних уроків та створення макетів в початковій школі є чудовим способом стимулювати активність та зацікавленість учнів. Ось як це може виглядати на практиці:

Проведення дослідів.

Учні можуть проводити прості наукові дослідження на різноманітні теми, такі як рослинний світ, погода, або хімічні реакції. Наприклад, поставити листя пекінської капусти у зафарбовану воду. Через кілька днів листя зафарбуються у відповідний колір. На даному досліді можна обговорити з дітьми рух речовин у рослині. Поставивши стакан з водою і зробивши відмітку можна буде з учнями спостерігати, що з кожним днем води стає все менше, що означає випаровування води.

Дослідження можуть бути організовані у формі експериментів, спостережень або опитувань, що дозволяє учням активно долучатися до процесу вивчення нового матеріалу.

Віртуальні музейні уроки.

Вчителі можуть організовувати віртуальні екскурсії до музеїв або культурних об'єктів, де учні можуть вивчати історію, мистецтво, науку та інші предмети через інтерактивні додатки або віртуальну реальність.

Під час таких уроків учні можуть взаємодіяти з експонатами, задавати питання та виконувати завдання, що стимулює їх активність та поглиблене вивчення матеріалу. Досить цікавими є віртуальна подорож в анатомічний музей при вивчені теми: «Людський організм» у 3 класі на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ».

Створення макетів.

Учні можуть створювати макети різних об'єктів або явищ, щоб краще їх зрозуміти та запам'ятати.

Наприклад, створення макетів будинків може допомогти учням зрозуміти основні поняття архітектури та геометрії. Макети годинників, термометрів чи космічних містечок можуть ілюструвати фізичні процеси та явища у природі. Крім того, під час створення макету діти інтегрують свої знання та навички з усіх навчальних предметів. Опрацювання інструкції вимагає знання української мови, спільна робота в групі вимагає навичок комунікації, щоб виготовити відповідний макет потрібно обрати матеріали (знання і навички з предмету «Дизайн і технології»), потрібно виготовити деталі за відповідними розмірами (знання і навички з математики), потрібно визначити мету даного макету, а це знання і навички з інтегрованого курсу «Я досліджую світ».

Ці методи дозволяють учням активно залучатися до навчального процесу, розвивати творчість та критичне мислення, а також допомагають зрозуміти матеріал на більш глибокому рівні. Крім того, вони роблять навчання більш цікавим та захоплюючим для дітей.

Висновок.

Діяльнісний підхід в початковій школі відображає важливість цього методу навчання та його позитивний вплив на процес освіти та розвиток учнів.

Діяльнісний підхід в початковій школі виявляється ефективним інструментом для стимулювання активності, інтерактивності та самостійності учнів. Він сприяє розвитку не лише когнітивних, а й соціальних, комунікативних та творчих навичок. Через застосування різноманітних методів, таких як проведення дослідів, віртуальні музейні уроки та створення макетів, учні активно залучаються до навчання, розвивають критичне мислення та уміння працювати в команді.

Такий підхід також сприяє індивідуалізації навчання, оскільки дозволяє враховувати особливості кожного учня та його темп навчання. В результаті, учні здатні досягати кращих результатів, відчуваючи себе впевнено та задоволено своїми досягненнями.

Отже, діяльнісний підхід в початковій школі не лише сприяє підвищенню якості освіти, але і створює умови для повноцінного розвитку особистості кожного учня, що робить його надзвичайно важливим і перспективним напрямком у сучасній освіті.

Список використаної літератури

  1. Державний стандарт початкової освіти (ЗАТВЕРДЖЕНО постановою Кабінету Міністрів України 21 лютого 2018 р. № 87 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688). URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF
  2.  Діяльнісний підхід. Вікіпедія. URL: https://cutt.ly/ ewQEAh0C
  3. Навчання через гру та діяльнісний підхід: огляд доказів. Біла книга. The LEGO Foundation, 2017. URL: http:// surl.li/btwkw

 

docx
Додано
12 червня
Переглядів
49
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку