«До бабусі на гостину»
Конспект заняття з народознавства в молодшій групі.
Мета:
- продовжувати ознайомлювати дітей із предметами українського національного побуту: посуд у якому готували їжу (казанок) і подавали на стіл (макітра, глечик) ; закріпити знання дітей про сім’ю, її склад; збагачувати словник словами: казанок, макітра, глечик;
- розвивати мову, логічне мислення, пам’ять, увагу;
- виховувати доброзичливість, почуття любові і поваги до своїх рідних, інтерес до предметів українського народного побуту.
Матеріал: піч, стіл, лава, скриня з одягом, вишиті рушники, посуд: глечик, макітра, казанок; дощечки, тісто, фартушки, вологі серветки.
Хід заняття.
Вихователь: Доброго ранку, доброго здоров'я. Ми раді бачити вас у нас.
Діти подивіться, що це на столику лежить? Це чарівна скринька.
А ви хочете дізнатися, що в ній знаходиться?
Діти: Так.
Вихователь:Ой, дивіться, що це? ( вихователь виймає з скриньки квадрат )
Діти: квадрат.
Вихователь: На що він схожий?
Діти: на хустинку…
Вихователь: На стіну будинка. Ми з вами зараз викладемо картину ( діти по черзі підходять до вихователя і виймають предмети, які знаходяться у чарівній скриньці і викладають на дошці : будинок, тин, дерева, собачку ).
- Діти, а хто може жити в цьому будинку?
Діти: Мама, тато, бабуся, дідусь, сестричка.
Вихователь: А як можна назвати їх одним словом?
Діти: Сім'я.
Вихователь: Скажіть , а ви свою маму любите?
Діти: Так.
Вихователь: Давайте для матусі складемо чарівну квіточку.
Гра “Чарівна квіточка”
Вихователь: Моя мама найкраща ( викладає серединку ). Потім по черзі виходять діти і називають, яка в них мама, викладаючи по пелюсточці.
Вихователь: Ось подивіться, яка в нас вийшла чудова, чарівна квіточка.
Діти, сім ' я повинна бути міцна і дружна.
( звучить звук телефона ).
Вихователь: Діти, що це? Це повідомлення прийшло. (на екрані з’являється – відео лист)
Давайте подивимося його.
Любі наші внучата, малята групи “Сонечко”. Я з дідусем запрошую вас на гостину. Чекаємо з нетерпінням.
Вихователь: Ну що, поїдемо до бабусі?
Діти: Так.
Вихователь: Діти, а на чому ми можемо доїхати до бабусі ?
Діти: на поїзді, машині, маршрутці.
Вихователь: Я вам загадаю загадку і ви дізнаєтеся на чому ми будемо їхати.
Загадка: «Я скакаю, я скакаю,
Куди хочеш покатаю.
Хто це? (В.Д.)
Так ,будемо їхати на конячці.
Де наша конячка, запрягаємо возика і поїхали ( звучить музика ).
- А ось і бабусина хата. Діти заходять до хати (сідають на лави).
Вихователь: Давайте гарненько розглянемо, що є в хатинці.
Діти, що це стоїть?
Діти: Стіл.
Вихователь: А чим застелений стіл?
Діти: Скатертиною.
Вихователь: Якого вона кольору?
Діти: Білого.
Вихователь: Біла, вишита.
Вихователь: А це що?
Діти: Лави.
Вихователь: Подивіться, а це що стоїть?
Діти: Скриня.
Вихователь: Що бабуся зберігає у скрині?
Діти: Одяг.
Вихователь: А ось на стінах вишиті рушники .
Ними бабуся прикрасила хату.
Чути голос печі: Я гарна біла, розмальована .
Вихователь: Чий це голос? Це розмовляє піч?
Голос печі: Мене зробили для того, щоб готувати різні смачні страви: борщ, кашу, вареники, пироги. За це мене називають годувальницею.
Вихователь:Діти,та це ж розмовляє піч!
Вихователь: Я стою біля печі і бачу, що тут щось складено у ній.
( виймає і показує казанок )
- Це казанок. У ньому готували різні страви.
- Давайте скажемо разом казанок.
- Діти, а це макітра. Її використовують для зберігання гарячих вареників і пиріжків.
Давайте скажемо разом макітра.
-А ось глиняний глечик. В нього наливають молоко. В глечику молоко довго зберігається свіжим.
Давайте скажемо разом глечик.
Вихователь: Діти, а подивіться на столі лежать овочі.
- Що можна з них приготувати? (в.д.-борщ)
Гра « Що потрібно для борщу?»
Вихователь: Давайте бабусі допоможемо. Дівчатка відберуть квасолю на борщ, а хлопці- овочі .
Діти, не можна з пустими руками йти до бабусі й дідуся, давайте ми зараз для них зваримо смачненьких вареничків.тЩоб приступити до роботи, руки повинні бути чистими.
(Діти одягають фартушки, закочують рукава і витирають пальчики вологими серветками ). Требі гарно вимісити тісто, а для цього потрібно розім’яти добре наші пальчики.
Пальчикова гра
Перший пальчик — показайчик,
другий пальчик — помагайчик,
третій пальчик — то гуляйчик,
а четвертий — заважайчик,
п ' ятий пальчик — прихваляйчик, кулачковий захищайчик.
Вхователь:Я вам кожному роздам дощечки на яких ви будете ліпити вареники. . Діти, подивіться, а що в мене на дощечці лежить?
Діти: борошно, тісто.
Коли діти закінчать ліпити вареники вихователь роздає вологі серветки, діти витирають руки, знімають фартушки). Варять вареники закидують їх у казан.
Рухлива гра “Баба діду догодила”.
Хід гри.
Діти вибирають за допомогою лічилки бабу. Решта дітей стають у коло і йдучи по колу промовляють слова:
Баба діду догодила ,
Вареників наварила,
Вареники не погані,
Вареники у сметані,
Ой чікі-чікі- чікі,
І побігли всі навтіки
(діти тікають, а вибрана бабуся їх ловить). Гра повторюється 2-3 рази.
Вихователь: Діти давайте подивимось , що ж ми з вами сьогодні наварили? .
Ой які гарненьки, вони в нас вийшли, а ще й напевно смачненьки, давайте скоштуємо!(Коштують). А давайте й наших гостей пригостимо!(Пригощають варениками).
Вихователь: ось і наварили ми смачненьких вареників для нашої бабусі та дідуся, час нам вирушати у путь,давайте з вами подякуємо нашим гостям за те що вони до нас завітали сьогодні, та скажимо їм до побачення!!