До середини XIX ст. Японія була закритою для іноземців, жила і розвивалася за своїми традиціями. Наприкінці XIX ст. завершився розподіл світу між провідними державами, склалася світова колоніальна система. Величезні території Азії та Африки були перетворені на колонії та напівколонії. Тільки Японія зберегла свою незалежність, причому не тільки зберегла незалежність, але й сама незабаром перетворилася на велику колоніальну державу. Яким чином це стало можливим?
Робота з стрічкою часу.
Розповідь учителя + показ презентації.
Починаючи з ХІІ ст. Японією правив сьогун – великий феодал, який усунув імператора від реальної влади. Влада імператора була номінальною. Імператор був затворником у своєму палаці і володів лише релігійною владою. Давайте ознайомимось із визначенням сьогунату
(словникову роботу виконати за допомогою мобільного телефону)
Прочитати документ і відповісти на питання.
«Іноземцям здається, що в разі, якщо вдасться досягти поступок з боку уряду Японії, з японським народом не буде великих клопотів. Він відчуває сильну потребу у розвитку.
Порядні люди, особливо серед перекладачів, що спілкувалися з європейцями, нудьгують через відсутність розумового та етичного життя. Нижчий клас теж із заздрістю і
здивуванням розглядає наші судна, людей, просить у нас вина, п’є жадібно горілку, хапає
кинутий шматок хліба, з дитячою цікавістю вдивляється у дрібниці, ловить на льоту у своїх човнах якусь ганчірку, ховає... Та й вищий клас, здається, обтяжений відчуженням від світу і своїм сонним, безплідним життям... Варто лише кинути заклик
— і японці натовпом вирвуться з воріт своєї в’язниці...» Запитання
1. Визначте характерні ознаки життя Японії.
2. 2. Що вважає автор в’язницею для японців
У1858 році Японія підписує нерівноправну угоду з США, потім Британією, Францією, Росією. 9 листопада 1867 року Есинобу складає повноваження і передає владу імператору. 3 січня 15 річний Муцухіто переносить столицю з Кіото в Едо, який перейменовує в Токіо. У 1863 р. сегун був змушений зустрітися з імператором в Кіото і погодитися санкціонувати його указ «про вигнання варварів», тобто європейців. Проте уряд сегуна не бажав розгортати боротьбу проти іноземців, які дедалі частіше у відносинах з Японією застосовували військову силу. Вбачаючи в сегунському уряді свого союзника, англійці та французи надавали йому фінансову допомогу, постачали зброю та направляли офіцерів для підготовки японських військ. Це дозволило сегуну розпочати військові дії в 1862-1864 рр. з опозиційним центром - князівством Тесю - та одержати перемогу. Проте це була короткочасна перемога. Народне невдоволення зростало, і передові князівства очолили антисегунський рух.
Як вплинуло «відкриття» Японії на внутрішньополітичну ситуацію в країні?
Період перебуваня при владі імператора Муцухіто було названо «Мейдзі» - «освічене правління». Країні були необхідні зміни.
Питання: "Чи необхідні були реформи Японії, чи ні".
Учні опираючись на власні знання отримані на уроці та історичний досвід дають відповідь на питання. обговорення, констатуючи, що Японія стала на шлях прискореної модернізації.
Проблеме питання:
«Реформи Мейдзі в Японії необхідність чи закономірність?"
Самостійно ознайомитися з відповідним текстом підручника й заповнити пропуски в табличці:
Назва реформи
|
Зміни
|
Наслідки
|
Аграрна
|
Земля передана селянам на умовах оренди.
Селяни отримали право передавати землю за спадком
|
?
|
Військова
|
?
|
Збільшена військова потужність країни
|
Адміністративна
|
Ліквідація князівств
|
?
|
Освітня
|
?
|
Можливість здобуття освіти за кордоном
|
Фінансова
|
Введення єдиної грошової одиниці
|
?
|
Судова
|
?
|
Зміцнення централізації держави
|
Заповніть пропуски:
З 17 ст. Японія виявилася закритою для європейців, тільки______________ мали право торгувати з жителями країни, де сходить Сонце, причому тільки в одному порту_____________.У______році уряд сьогуна під тиском__________погодився відкрити країну. Слідом за американцями до Японії допустили й інші європейські країни. В результаті потужного народного руху влада була повалена, на чолі держави став імператор______________, який почав проводити________________. Вирішення проблемного питання "Реформи Мейдзі в Японії необхідність чи закономірність?" Учні мають дійти висновку, що з одного боку, імператор твердою рукою проводив реформи, які були підкріплені менталітетом японського суспільства, а з другого, — вони базувалися на досягненнях європейських країн і до всього цього долучалися приватні власники.
❖ у результаті втручання провідних держав у Японії відбулася зміна влади, і новий імператор, відсторонивши від влади сегуна, провів реформи, які суттєво змінили державу;
❖
після реставрації Мейдзі Японія стала однією з провідних держав. Проте її мілітаризація та експансіоністська політика привели до радикалізації відносин із сусідніми країнами.
Робота над проблемним запитанням
з одного боку, імператор твердою рукою проводив реформи, які були підкріплені менталітетом японського суспільства, а з другого, — вони базувалися на досягненнях європейських країн і до всього цього долучалися приватні власники.