2 клас
Дата. 01.09
Перший урок
Тема. «Добре тому жити, хто вміє дружити».
Мета. Розкрити значення дружби в житті кожної людини. Сприяти формуванню добрих відносин між дітьми в класі, створенню дружнього дитячого колективу. Вчити правильно обирати собі друзів, виробляти в собі якості, що сприяють дружбі. Розвивати уміння дітей спілкуватися та підтримувати товариські стосунки, співпрацювати, слухати, висловлювати свою думку.Виховувати тактовне ставлення до людей, потребу в друзях, чемне ставлення учнів одне до одного, доброзичливість.
Очікувані результати: розуміти, з чого починається дружба; знати, кого називати другом;
вміти знаходити шляхи примирення.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Дзвоник дзвенить, не стихає,
Школярів усіх скликає:
Гей, до класу поспішайте,
На місця свої сідайте.
ІІ. Вступна бесіда
Ось і промайнуло тепле літо. Я рада вітати вас в нашому світлому класі. Ви відпочили, набрались сил і готові вчитися. Любі діти, я щиро вітаю вас зі святом — Днем знань. Від усієї душі бажаю вам міцного здоров’я та здійснення всіх бажань.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
- Про що ж ми сьогодні будемо з вами розмовляти? Я пропоную вам пройти по лабіринту і дізнатися тему сьогоднішнього уроку.
(Додаток 1)
«Добре тому жити, хто вміє дружити». (Додаток 2)
Сьогодні, діти, я пропоную вам посадити і виростити дерево доброти і дружби. Ось воно. Стовбур та гілочки в нього вже є, а от не вистачає чого? (Коріння)
(Додаток 3)
Як же почуває себе дерево, у якого немає або мало коріння. Так само себе почуває людина, в якої немає друзів.
Тому сьогодні ми поділимося роздумами, що таке дружба, з чого вона починається, кого називати другом, яким повинен бути справжній друг, спробуємо визначити правила дружби. Як тільки ми розвʼяжемо ці питання, наше дерево зросте і зміцніє.
ІV. Основна частина
Гра-розминка «Це мій кращий друг i я!»
Якщо відповідь про вас, промовляєм хором враз:
«Це все я, це все я, це мій кращий друг i я»
Якщо нi-то мовчимо i тихенько сидимо.
А тепер давайте грати - треба вам відповідати.
Рано - вранці хто піднявся?
А хто сонечку всміхався?
Хто веселий i бадьорий кожен день іде до школи?
Хто з вас працею своєю прикрашає дім i клас?
Хто приходить зранку в клас із запізненням на час?
Хто yмiє берегти ручки, зошити й книжки ?
А хто граючи в футбол у вікно заб'є нам гол?
Хто веселу вдачу має i yciм допомагає?
Віповідали ви чудово, отже, приступаємо до роботи.
Робота з прислів’ями
Без вірного друга- дорожчі від багатства.
Людина без друга, велика туга.
Дружба та братство а знайдеш тримай.
Друга шукай, як дерево без коріння.
(Додаток 4)
- Які ще прислів’я про дружбу ви знаєте?
*Людина без друга, як їжа без солі.
*Вірний друг-то найбільший скарб.
*Нових друзів наживай, а старих не забувай.
*Дружба все переможе.
*Дружбу дружбою шукають.
*Маєш друга - бережи, не маєш - знайди.
*Хто друга в біді залишає, той сам у біду потрапляє.
*Не той друг, що медом маже, а той що правду каже.
- Отже, в нашого дерева з'являється корінець «близькі стосунки».
Зараз ми з вами пограємо в гру, яка має назву
«Якщо ти добрий друг, то повинен».
Умови гри: Я читатиму вирази, якщо добрий друг це повинен робити, то ви
підніміть руки вгору i потрясітъ ними, а якщо нi, то нічого не робіть.
Обманювати своїх друзів
Не брехати друзям
Говорити брехню поза очі
Допомагати друзям у складних ситуаціях
Підтримувати один одного
Насміхатися над друзями
Не залишати друзів у біді
Заступатися за друзів
Говорити друзям правду
Ображати друзів
Піклуватися про друзів.
Молодці, діти. Добре виконали завдання і на нашому дереві з'являється корінь «взаємна допомога».
Розв’язування проблемних завдань
Учитель: Говорити про поведінку інших легко, а як би ви вчинили в таких ситуаціях?
Ситуація 1. Дівчинка обурено скаржилась мамі: «У нас у дворі є такий поганий хлопчик – увесь час мене називає Валькою». «А ти як його називаєш?» - запитала мама – «Я його взагалі ніяк не називаю. Я йому просто кричу: «Ей,ти!»
Чи правильно вчинила дівчинка? (Дівчинка сама повинна звати хлопчика по імені , показуючи йому приклад.)
Ситуація 2 . У холодний зимовий день Наталка й Оленка йшли зі школи додому. Наталка була тепло одягнена. На ній була тепла шубка і рукавички. Її ранець зручно лежав на спині. А Оленка в школі забула рукавички, тому портфель вона несла в голій руці.
- Рука в мене замерзла страшенно! - поскаржилась Оленка подружці.
Наталка відповіла:
-А в мене ні.
Так вони йшли до самого дому.
- Що можна сказати про Наталку?
- Як потрібно було їй зробити?
Ситуація 3. Це було ранньою весною. Маринка йшла до школи. Дорога була погана, а вона в черевиках. І наскрізь промочила ноги. Прийшла в клас. Дівчата обступили її, занепокоїлися: «Скоріше знімай черевики і грій ноги». А Валя (вона жила близько від школи) збігала додому і принесла валянки. Хороше було Маринці в той день - ногам тепло і на душі радісно!
- Чому дівчинці було радісно?
- А ваш друг приходить вам на допомогу?
- А ви йому?
Слова вчителя.
Діти, турботливе та поважне ставлення людини, її доброта завжди приносять радість оточуючим. І навпаки, грубість, черствість, байдужість до самопочуття людини, її долі – засуджуються дорослими та однолітками.
Отже, будьте,діти, милосердними, говоріть теплі, щирі слова один одному, робіть добрі справи, здійснюйте гарні вчинки, і добро буде завжди у вашому домі, родині, а головне – у вашому серці!
Корінь «турботливе ставлення»
Фізкультхвилинка
Гра «Хвиля»
Ваше завдання: сісти в одне коло, на відстані, не спираючись на підлогу, піднятись всім разом, не створюючи хвилю. (виконати 2 – 3 рази)
А тепер усі разом зробимо висновок з усього сказаного і складемо вірш
про дружбу. Останнє слово кожного другого рядочка ви будете добирати самі в риму.
Щоб могли ми гарно жити,
Треба вчитися... (дружити).
А не кидатись словами,
Щоб не стати ... (ворогами).
І запам’ятай собі —
З другом легше у... (журбі).
Друг нас виручити може,
У біді він ... (допоможе).
А як пісня, жарт чи сміх —
Радість ділиться на... (всіх).
Друг нас може захистити
Може з класом ... (помирити).
Друг не стане кепкувати
І на людях нас... (повчати).
А як сварять всі навкруг —
Йде на захист справжній... (друг).
І ніколи не забудь!
Й ти для друга — вірним... (будь)!
Й ще одне запам’ятай:
Друзів ти... (не забувай)!
Знай, моя дитино мила,
Дружба — це велика... (сила)!
Це корінь «Спільні інтереси, смаки, погляди».
А тепер нам потрібно виконати завдання для того, щоб на нашому дереві з'явилися листочки. Для цього ви повинні обвести свою долоньку, вирізати її вибрати ознаки дружби з наданих слів і розмістити їх на листочках долоньках.
Щирість, доброта, жадібність, довіра, злість, грубість, турбота, щедрість, повага, чуйність, байдужість, чесність, жорстокість, надійність.
Чи легко бути другом? (Ні, важко, так як треба самому бути хорошою людиною)
– Отже, хочеш мати друга – будь ним. Це мудре старе правило. Потрудися душею для людини,що знаходиться поруч , сприйми її радощі й негаразди як свої власні, подумай про те, як зробити її життя щасливішим, не пожалій для цього ні сил, ні часу.
Взаємоповага, чуйність, ввічливість — неодмінні ознаки дружного класу. Неприпустимі в класі образливі прізвиська, непристойні жарти, неповага до дівчат, грубість у взаєминах. Дружбу можна легко зруйнувати грубими, недоречними жартами. Вам ще доведеться крокувати з класу в клас пліч-о-пліч. Перед вами буде виникати безліч проблем, але я хочу сподіватись, що ви пронесете у своїх серцях довіру до людей, добро, уміння дорожити дружбою.
V.Підсумок уроку.
Вправа «Мікрофон»
- Що означає «дружити»?
«Добре тому жити, хто вміє дружити».
Без вірного друга-
дорожчі від багатства.
Людина без друга,
велика туга.
Дружба та братство
а знайдеш тримай.
Друга шукай,
як дерево без коріння.
Людина без друга,
як їжа без солі.
Вірний друг-
то найбільший скарб.
Щирість, доброта,
жадібність, довіра,
злість, грубість,
турбота, щедрість,
повага, чуйність,
байдужість, чесність,
жорстокість, надійність.