Тема: Добро і зло в казці «Хуха-Моховинка». Світлий життєствердний погляд на світ. Наскрізний гуманізм казки. Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот.
Мета: повторити, закріпити знання змісту казки, проаналізувати прояви добра і зла в казці «Хуха-Моховинка», дати поняття «портрет», вчити аналізувати зовнішність персонажів,знаходити в тексті описи зовнішності героїв;
розвивати логічне мислення, мовлення, уміння виразно читати, переказувати, робити висновки; пам’ять, увагу, уяву;
виховувати бажання вчити українську літературу, любов до читання, кращі моральні якості осбистості (гуманізм, оптимізм), прагнення творити добро, чуйність, бажання допомагати іншим.
Тип уроку: комбінований.
Теорія літератури: портрет.
Обладнання: підручник, ілюстрації, індивідуальні картки.
Не залежить доброта від росту,
Не залежить доброта від віку,
Доброта ніколи не старіє,
Доброта, як сонце, гріє.
О. Жовна
Хід уроку
Ι. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Привітання.
2. Організація учнів до уроку.
ΙΙ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Літературний диктант
1. « Народилася не ранньою весною, як усі її брати та сестри, а….( було тоді вже літо)
2. «Моховинка була зроду…(лісовою хухою)
3. « Моховинка , як і вс інші хухи , мала мінливу…( вовночку)
4. «Недовго вона спала, збудив її….( якийсь страшний звук)
5. « По тому, як дід поспішає та оглядається, ябачу, що робить він….(не по правді)
6. « Через те вона привіталася й пролізла щілиною під ворітьми….( в козячий хлівець)
7. «Хуха мріяла і вдень , і вночі, коли ж прийде час…(повернутися на батьківщину)
8. « Коли з хати вийшли тато й мама, Моховинка наважилася…(показатися дітям)
9. « Шкода стало Моховинці…( старого немічного діда)
10. « Не забудь, що ти обіцяв, коли замерзав, а по-друге…( розкажи людям, що з тобою трапилося)
11. «Швиденько вона покотила на хушині збори, де чекали її…(Вечорниці в старого Хо)
12. «Дід щасливо дійшов до хати і з того часу почав переконувати…( не боятися маленьких і добрих хух)
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
На дошці записані прислів’я:
«Добро в людині завжди красиве», « Доброму всюди добре», « Хто до людей з добром, того й люди поважають», «До доброї криниці стежка втоптана», «Поспішай робити добро»
Пояснити, як ви розумієте дані вислови.
Слово вчителя:
У житті, як і в казках, ми часто стикаємося з поняттями «добро» і «зло», роздумуємо над ними. Казка Василя Короліва-Старого «Хуха-Моховинка» допоможе нам розібратися з цими поняттями. Що ми розуміємо під добром?
Добро- усе гарне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям.
-Як ви розумієте поняття зла?
-Пригадайте , де ви в житті зустрічалися з проявами добра та зла.
-Які відчуття були у вас, коли до вас ставилися з добром?
-Які відчуття були у вас, коли до вас ставилися зі злом?
V. Опрацювання теми уроку
- Що ви знаєте про портрет?
Опрацювання матеріалу сторінки 88-89 « Портрет», запис узошити визначення портрета.
Робота з текстом казки «Хуха-Моховинка»
Бесіда:
Літературний портрет Хухи( колективна робота)
Зовнішній вигляд: Вона була найменшою в родині, маленька, як кошенятко... |
|
А) розмір; |
А) Маленька, як кошенятко... |
Б) вовна; |
Б) Пухка, як мох; мала довгу вовничку, що, мов шовком, вкривала все її тільце; |
В) мордочка; |
В) була голенька, нагадувала квітку; |
Г) лапки; |
Г) голенькі, зі споду рожеві лапки; |
Ґ) колір... |
Г) мінливий, найчастіше була зеленою, ставала рудуватою, червоною, блакитною, жовтою, фіалковою, білою… |
2. Риси характеру: ...гарна Хушка, може, ліпша, як всі інші… |
лагідна, слухняна, роботяща, грайлива, приставала на всяку забавку, любила рідний ліс... |
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Проблемне питання:
Може літературний герой з такою зовнішностю бути злим.( учні висловлюють свої думки)
Орієнтовні питання для взаємоконтролю:
— Що спонукало Хуху-Моховинку залишити свою гарнесеньку домівку і в таку хуртовину йти на другий кінець лісу?
— Кого побачила Хуха у кучугурі снігу?
— Як поводив себе старий знайомий Хухи — злий дід?
— Які клятви давав злий дід перед обличчям смерті?
— Хто розгріб сніг, відігрів діда?
— Чому дід зажурився знову, вже після звільнення із замету?
— Як відреагував дід на появу Хухи-Моховинки?
— Якими словами Хуха намагалася заспокоїти і підбадьорити діда?
— Як змінився дід після порятунку?
— Про що він розповідав дітям і у чому переконував їх?
— Так що зробила Хуха, коли в зимовому лісі знайшла безпомічним свого кривдника?
— За якими законами і правилами живуть Хухи?
Вибіркове читання
Знайдіть 3 уривки з тексту казки, в яких про це говориться. Зачитайте Висловіть своє ставлення до вчинків діда, Хухи та її родичів. Яку частину тексту ви вважаєте важливою для розкриття основної думки твору?
— В якій частині казки зустрічаються прояви добра і зла?
— Що намагався нам сказати В.Королів-Старий своєю казкою? Давайте з вами зачитаємо найважливішу для розкриття авторського задуму частину, але зробимо це в особах.
Читання в особах
Читання фіналу казки від слів "дідові стало тепліше..." в особах проводиться у вигляді гри "радіотеатр" чи "телетеатр". Беруть участь З учнів: від автора, дід та Хуха-Моховинка.
Оцінювання читання. Відгуки слухачів.
Творча робота
Продовжіть речення «Я вважаю, що добро повинно бути….
VІ. Підсумок уроку.
«Чарівна скринька»:
Який висновок ми зробимо для себе, розглянувши поведінку героїв казки. Чи стане це нам у пригоді в дорослому житті? Запишіть відповіді на аркушики, покладемо їх у скриньку. А потім я прочитаю.
2. Оцінювання навчальних досягнень учнів. Мотивація оцінок.
VІІ. Повідомлення домашнього завдання:
Намалювати персонажів казки( за бажанням)
Прочитати казку В.Симоненка « Цар Плаксій та Лоскотон»,виписати в зошити портрет дівчинки із казки «Хуха- Моховинка»