Тема: «Доброго Вам здоро’я, дідусю» В.О Сухомлинський
Мета:
Навчальна: розширювати і закріплювати знання дітей про творчість геніального педагога В. О. Сухомлинського. Формувати моральні якості учнів. Удосконалювати навички свідомого читання; вміння аналізувати події; вчити висловлювати своє ставлення до героїв творів; вчити працювати в групах.
Розвивальна: розвивати критичне мислення, зв'язне мовлення, словниковий запас, творчий підхід до поставлених завдань.
Виховна: виховувати інтерес до книги, моральні якості: доброту, подяку.
Обладнання: портрет В. О. Сухомлинського, ілюстрації до оповідань і казок. Сухомлинського, прислів'я на картках.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
План
1.Організація класу
2.Повідомлення теми і завдань уроку
2.1 Прислів’я
3. Актуалізація опорних знань
3.1Бесіда.
3.2. Розповідь вчителя
4. Мотивація навчальної діяльності.
5. Вивчення і закріплення нового матеріалу.
5.1 Первинне слухання та усвідомлення тексту
5.2Словникова робота.
5.3Обговорення дітей в групах (усно).
5.4Бесіда за змістом.
5.5 Робота з прислів'ями.
6. Підведення підсумків.
7. Домашнє завдання.
Хід уроку
1.Організація класу.
2Повідомлення теми і завдань уроку
2.1 Прислів’я
- Діти, подивіться на дошку і прочитайте прислів'я
- Якою темою об'єднані ці прислів'я?
Тема нашого уроку тісно пов'язана з цим словом, прочитайте її.
3 Актуалізація опорних знань.
3.1Бесіда.
Біографія В. О. Сухомлинського.
Хто на портреті?
Хто це такий?
Що знаємо з біографії? (відповіді дітей)
Народився Василь Олександрович Сухомлинський 28 вересня 1918 р. в селі Василівка Онуфріївського району Кіровоградської області в селі селянина – бідняка. Батько його, Олександр Омелянович, був столяром. Сім'я мала невелику ділянку землі і займалася сільським господарством. Він належав до освічених і шанованим людям села. Робив нотатки у районну газету і викладав трудове навчання в сільській школі. Мама, Оксана Авдеевна, працювала в колгоспі. У 1933 році Василь закінчив семирічну школу. Однокласники згадували, що у Василя був чудовий характер. Він був енергійним, життєрадісним хлопчиком. Всіх вчив "Усні завдання можна виконувати поки йдете додому. Йдете разом і згадуєте, що розповідав учитель на уроці". Навчався в Кременчуцькому педінституті на факультеті мови і літератури, але змушений був кинути навчання у зв'язку з хворобою. Пізніше він працював учителем української мови і літератури у 5-7 класах і продовжував заочно вчитися. Після закінчення інституту працював вчителем української та російської мови і завучем.
3.2. Розповідь вчителя
Послухайте, хлопці, ще відомості з життя Сухомлинського.
У 1941 році, коли почалася війна, Василь Олександрович був направлений на фронт. Але воював недовго. У 1942 році його поранили. Після 5-місячного лікування він був відправлений додому і працював у рідному селі. Там він працював керівником відділу освіти. З 1945 року почав писати свої перші статті, оповідання, казки для дітей. У 1948 році став директором Павлиської середньої школи. Вчитель не уявляв жодного дня без своїх улюблених учнів і готовий був віддати їм своє серце. Тому одну з своїх книг назвав "Серце віддаю дітям". (Демонстрація книги). 2 вересня 1970 року Василя Олександровича не стало. Перестало битися серце видатного педагога. Він після себе залишив велику і світлу пам'ять. Подивіться на нашу виставку книг Ст. Сухомлинського. У його творах переважає доброта, так як сам був доброю людиною і хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб любили тата й маму, свій отчий дім та нашу велику Батьківщину. Як ви думаєте, чому ми вибрали розповіді цього видатного педагога? ( Його книги вчать бути добрими, ввічливими, працьовитими, красивими, охороняти красу, любити і охороняти природу.)
До яких творів виконані ці ілюстрації? ("Пурпурова квітка", "Свято першого хліба", "Добре слово", "Самий скупий в світі дід", "Який слід повинна залишити людина на землі", "Візьми ще одна квітка, Тіна").
Які ще розповіді ви читали, і якісь ілюстрації до них підготували? Проведемо презентацію деяких прочитаних оповідань ("Борщ зі свіжим хлібом", "Скажи людині "Здрастуйте", "Старий Новий рік", "Бо я – людина"), (відповідь учнів та оцінювання).
4. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося ще з одним розповіддю. Сухомлинського. "Доброго Вам здоров*я, дідусю"
5. Вивчення і закріплення нового матеріалу.
5.1 Первинне слухання та усвідомлення тексту
"Доброго Вам здоров*я, дідусю"
5.2Словникова робота.
5.3Обговорення дітей в групах (усно).
Діти, витримайте в своїх оповіданнях: зачин, основну частину і кінцівку.
Розповіді дітей за групами.
Физминутка
Ми танцюємо «Плескай - тупоти»
Ми танцюємо «Плескай - тупоти»
(Крокуємо на місці.)
Вранці, вдень і ввечері!
Кращий танець
(Ляскаємо в долоні.)
«Плескай - тупоти»,
(Тупотів ногами.)
Коли робити нічого...
(Крокуємо на місці.)
Ким би ти не був – відмінник,
(Присідаємо.)
Іль зовсім навпаки,
(Повороти вліво – вправо.)
Вивчіть цей танець
(Ляскаємо в долоні.)
І танцюйте цілий рік!
(Тупотів ногами.)
5.4Бесіда за змістом.
5.5 Робота з прислів'ями.
Попрацюємо з деформованими прислів'ями
З якими словами асоціюється слово "Доброта". Слова записує кожна група на листочку і аналізуємо.
6. Підведення підсумків.
Підіб'ємо підсумки нашої роботи.
7. Домашнє завдання.
Прочитати оповідання з книги "Серце віддаю дітям". Намалювати ілюстрацію до вподобаної розповіді.