Додатки до проєкту "Нагодуй птахів взимку - вони віддячать тобі влітку"

Про матеріал
Додатки до проєкту "Нагодуй птахів взимку - вони віддячать тобі влітку" допоможуть вам ширше розкрити тему проєкту, захистити власне проєкт
Перегляд файлу

1

 

 

Творчий  звіт групи «Рятівники»

1. Вірші про птахів

 

Годівнички

Анатолій Камінчук

Я ладнаю годівнички

Для горобчика й синички,

Для малого снігурця

Крихт насиплю і пшонця.

Прилітайте, друзі милі,

Не лякайтесь заметілі!

 

Допоможемо птахам

Не лякайте, друзі, пташок!

Хай вони навкруг літають,

Крила їх в промінні сонця,

Наче райдуга, нам сяють.

 Між дорослих і малечі

Пташка бачить все навкруг.

Дружно сяде нам на плечі,

Якщо ви їй справжній друг.

Тих, у кого є кормушки,

В кого є пташки в дворі,

Не кусають того мухи

І прокляті комарі.

 Бо пташки працюють ревно,

Поїдаючи комах.

І до вечора в них, певно,

Аж оскома на зубах.

 

 

Надворі  зима,

А  снігу  нема.

Морозець  не  дошкуляє.

Сонечко  зранку  всіх  вітає.

Малинівка  прилетіла 

На  верхівці  дерева  сіла.

Весело  защебетала,

Весну  ранню  закликала.                                      

   *  *  *

Вільшанка  у  вирій  не  полетіла,

Зиму  теплу  тут  зустріла.

По  кущику  стрибає,

Жучка  вона  шукає.

Спинка  у  неї  сіренька

Не  видна  птаха  здаля,

А  як  фартушок  побачиш

Ось  і  вона!

Сидить  спостерігає

Не  боїться  мене

Їсточки  має  веселе  пташа.

А  я  годівничку  принесу,

На  кущику  її  почеплю.

Бо  зима    пустунка,

Снігу  намете,  все  понакриває 

Морозом    пташці  дошкуляє.

 

На  зиму вільшанка  не  відлетіла,

До   двору  мого  прилетіла.

Пісенькою  мене  привітала

Про  годівничку  нагадала

Та й   лісок  помандрувала.

Я  зернятка  мерщій  беру

І  туди  уже  біжу.

Співом  пташки  мене  зустрічають.

Зернятка та крихти  поїдають.

Зима,  зимонька  зима

Тепла  зараз,  як  весна

Пташки в вирій  не  летіли,

Зиму  в  гості  запросили.

Морозців  іще  нема,

Тепла  й  сонячна  зима.

 2. Прислів’я про птахів

Краще горобець у жмені, ніж журавель у небі.

Пташка красна своїм пір’ям, а людина – своїми знаннями.

Всяка сорока від свого язика страждає.

Краще синиця в руці, як журавель в небі.

Синицю насінням підманюють, а людину лестощами обманюють.

Де багато пташок, там немає комашок.

 

3. Фізкультхвилинки

 

  Дзьобнув  хлібця  горобець

 (  нахил  голови вперед)

Дзьоб  обтер  об  стовбурець,

( повороти голови вправо-вліво)

Барабольку подзьобав,

( постукати  пальцем  по  підлозі)

По  бруківці  пострибав

( діти  стрибають)

Горобець  в  гніздечко  сів,

( діти  присідають)

Дуже спати  захотів  ( сплять)

В  гнізді  горобчики живуть

І  рано-вранці  всі  встають

Співають

Чик – чирик – чи – чик1

Й  зернятка  весело  клюють.

        *  *  *

Чого,  горобчики,  засмутилися,

Чого  маленькі,  зажурилися!

Хочемо  диб,  диб,

Хочемо  стриб, стриб

Так  ідіть  же, політайте,

Так  ідіть  же,  пострибайте

І зерняток  пошукайте.

Швидше  під  стріху,  малята,

Любі  горобенята.

       * * *

Горобцям  не  до  науки

Ах, давно  вже  терплять  муки

Затекли  і  ніжки  й  крила,

Горобчиха  зве  до  діла:

̶  Ану,  славні  малюки,

Стали  струнко,  мов  грибки,

Крила  вгору  піднімайте,

Ними добре  помахайте.

Головою  покрутіть,

Ніжками  потупотіть

Навкруг  себе оберніться

Швидше,  швидше,  не  лініться

Стане  легко  й  добре  враз,

Відпочинете  гаразд.

  Скік, скік! Всі  на гілки,

  Розімнемо  трішки спинки,

  А  тепер  іще  крилята,

  Щоб  могли  швидко  літати.

  Прошу  я  усіх  сідати,                                            

Будем  далі  працювати.                              

4. Скоромовки

    На  одній  сосні  високій

      Десь – колись  жили  сороки

      Дві  сороки – білобокі

      Одинокі  дві  сороки.

 

 Орел на  горі,  перо  на  орлі.

 

 Ворона  проворонила  вороненят.

 

 Летів  горобець,  сів  на хлівець,

      А як  вийшов  стрілець,

      то  утік  горобець.

 

 Куди  орли  літають,

      Туди  сороки  не  пускають.

 

Сорока  скрекотить,

      Сорокопуда  страшить.

 

 ґава  на  ґанок  сіла

      І заґелґотіла:

  • Хто  тут ґав ловив

І ґудзика  загубив.     

 

 Добрий  дятел  жив  на  дубі,

      Долотом  дерева  длубав –

      Де  жука, де  короїда

      Роздобуде  для  обіду,

      А  деревам  лиш  вигода:

      Короїдів  їм  не  шкода!

 Куди  орли  літають,  туди  сороки  не  пускають.

 

4. Дятел (легенда)

Пішов раз чоловік у Великдень до лісу рубати дрова. Приходить до нього старий дід та й питає:

  Що рубаєш?

— Дрова рубаю.

  Та саме нині?

   Нічого їсти. Жінка, діти голодні, заробітку катма, а затопити й зварити треба. Що маю робити? — каже чоловік.

Дід подумав, подумав та й каже:

— Лиши рубати, йди додому. Сказав так і зник.

Приходить чоловік додому, а там у нього на столі повно грошей. І мав цей чоловік усе, що захотів.

Минув рік. На другий Великдень той чоловік собі думає: "Піду я тепер до лісу рубати, знов добуду грошей і стану ще багатшим!". Як подумав, так і вчинив. Але тоді з'явився отой дід і сказав:

  Відтепер будеш, чоловіче, цюкати по дереві до кінця світу.

І з того чоловіка учинився дятлик, який усе скаче по деревах і стукотить своїм дзьобом, як той чоловік цюкав сокирою.

  5.  Відомості  про  птахів

 

Птах     хребетна тварина,  яка  має  тіло  вкрите  пір'ям, дзьоб  і замість передніх  кінцівок –  крила.

Горобець  ̶   маленька  пташка  з  сіро-рудуватим  оперенням, яка живе  переважно  поблизу  жила  людини.

Синиця    маленька  співоча  пташка  з  різнобарвним  оперенням.

Дятел   лісовий  птах  з  довгим,  гострим і  міцним  дзьобом,  яскравим  оперенням,  який  добуває  їжу   з  щілин  кори  хворих  дерев.

Сова –  хижий  нічний  птах  з  великою  круглою  головою,  великими  очима  й  коротким,  гачкуватим  дзьобом.

Снігур –  невеликий  співочий птах  з червоним  оперенням  грудей  у самців  і  бурувато-сірим у  самок.

Тіло  птахів  вкрите  пір'ям.  Серце чотирикамерне.

 Дихають  птахи  за  допомогою  легень.

Дзьоб  птахів  пристосований  до  різноманітних  складних  рухів. 

Дрібні  пташки,  гинуть  без  їжа  через  10 – 30  годин.

З  органів  чуття    найкраще  розвинутий   зір.

Птахи  розрізняють  усі  кольори  і  відтінки.

Поряд  із  зором  важливим  органом орієнтації  і  спілкування  є  слух.

Температура  тіла  птахів +  42  градуса.

Їжа  складає   50-80%  їхньої  маси.

Тривалість  життя  птахів досягає  10 – 20  років.

 

Творчий  звіт групи «Помагайки»

1. Вірші про птахів

 

СНІГУРІ

Сніг, сніжок — Не намилуєшся!

На деревах угорі

Позлітались і красуються

Красногруді снігурі.

Григорій Коваль

 

Сніг пухнастий у дворі

Сріблиться на сонці

Заглядають снігурі

У моє віконце. 

Я їдальню їм зробив

Гарну біля хвіртки,

Я б їм валянці пошив,

Та не маю мірки.

Василь Дмухар

 

 

СНІГУРІ

В саду у снігової королеви

Живуть червоногруді снігурі,

 Вони обсіли зграйками дерева

І сяють, ніби справжні ліхтарі.

Птахів морози люті не лякають,

Їм весело зимової пори.

Сніжинки їх в таночок закликають

Як падають, кружляючи, згори.

 Світлана Шевченко

ГОРЛИЧКА

Прилетіла горличка до вікна,

Попросила хлопчика: — Дай зерна!

Заховала в дзьобику під крило.

Всі шляхи сніжницею замело.

Вся земля закутана білим сном,

Лиш туркоче горличка за вікном.

Неоніла Стефурак

 

 

Горобчик  -   хлопчик   мене   зустрічав.

До  моєї    годівнички  він  прилітав.

Цвінь  -  цвірінь!    Цвінь  -  цвірінь!,    чути  у  лісочку.

Горобець  -    пустунець   клопоче  й  в   садочку.        

     *  *  *

Синичка   пурхає   мала,

Сніжинки   пір'ячко     накрили.

І  хоч  іще   зима.

Вона  радіє,   й   рада   дітвора.                                        

 *  *  *

Високо  літають  в  небі  чайки,

Мов  паперові  літачки,

Виблискують  на  сонці  яснім,

Курличуть  вони  в   висоті.

Сідають  ніжно  на  хвилі,

Колишуться  усі  на  воді .

Прийдуть  морози  і  зливи,

А  мартини  залишаться  до  весни.                         

  *  *  *

Сидів  дятел  на  верхівці

Розпустив  свого  хвоста.

Дістає  він  шкідника

І  синичку  пригощає.

Бо  сніжок  все  закриває.

Пташкам  їсти  вже  немає.

Дятел  хатку  збудував,

Щиглик  в  гості  прилітав.

Тож  робіть  всі  годівнички

Для  маленької  синички,

Щиглика - хвастун ця

І  дятла – молодця!

 

2. Птахи і погода

Перед сильним вітром горобці метушаться, перелітаючи зграйками з місця на місце.

Сова кричить — до холоду.

Ворони вмостилися на нижніх гілках дерев — бути него­ді й вітрові.

Рано линяють голуби — на ранні приморозки й холод­ну зиму.

Голуб, відпочиваючи, ховає одну лапку в пір'я — чекай різкого похолодання.

Сорока тулиться до оселі — бути віхолі.

Пищить снігур — зима забариться.

Галки збираються великими зграями і сильно кричать — на ясну морозну погоду.

Якщо горобці пожвавилися й зацвірінчали під час трива­лої негоди — можна чекати доброї погоди.

Чайка з'явилася — незабаром крига рушить.

Голуби розвуркотілися — на тепло.

Галки збираються великими зграями і сильно кричать — на ясну морозну погоду.

Ґави сідають купами — буде віхола.

Якщо ворони летять до села, то буде холодно, а коли з се­ла, то тепло.

Галки сідають на верхів'я дерев — до тепла, а всередину — на мороз.

Горобці ховаються під дах чи залазять у купи хмизу — на мороз і заметіль.

У лісі часто чути стукіт дятла — на холод і негоду.

Синиці вранці пищать й туляться до будинку — чекай по­холодання, уночі морозу.

Якщо пугач кричить — буде відлига.

Ворони каркають — на негоду.

Сичі кричать — перед тривалою негодою.

Снігур заспівав — на хуртовину.

Сорока заховалася під дах — бути хуртовині.

Ворона заховала дзьоба під крило — сильно похолодає.

Снігурі прилетіли в грудні — зима буде суворою.

 

3. Скоромовки

 

 

  1. Летів горобчик,  сів не стовпчик

Пробіг  хлопчик,  утік  горобчик.

  1. Летів  горобець  через  безверхий  хлівець,

Вхопив  гороху  без червотоку.

  1. Горобець,  горобеня  галушок  везуть

     Горобчиха –  горошину,

    Кличуть  гуску  на  гостину.

4.Летів  горобець

    Через бабин  хлівець,

    Несе  в  роті  гробачка –

    Перегризеного  животика.

5.Летів  горобець

     Через  верхній  хлівець

     Ніс  пуд  гороху

     І  нам  дав  потроху.

6. В  сіренької  горлички  туркотливе  горличко.

7.  Хитру  сороку  спіймати  морока 

     А  на  сорок  сорок –  сорок  морок.

8. Летів горобець  через  верхній  хлівець,

     Ніс  пуд  гороху  і  нам дав  потроху.

9.  Летіла  сова,  торохтіла  слова:

    - Чи  сон це,  чи  слон  це,  а  може  і  сонце!?

 

 

4. Цікавинки про птахів

 

̶    колись  на Землі   зовсім  не  було птахів.  Один  із  давніх  ящурів  і  став  пращуром птаха;

̶  синиця  з'їдає  за  добу  стільки  комах,  скільки  сама  важить;

̶  одна  сова  з'їдає    1000  штук  полівок  сірих  і  мишей,  зберігаючи  1  тонну  зерна;

̶  найдбайливіші  батьки  серед  птахів  України – синиці;

̶  найкращий  бігун –  фазан;

̶  найдовший  язик  у  дятла – 14 сантиметрів;

̶   найрухливіша  голова  у  сови;

̶   2550  пір'їн  на  тілі  в  горобця;

̶  у  птахів  різне  пір'я. Кожен  вид  виконує  свою  функцію.  Одні –  для  зігрівання,  інші  для  літання,  треті – декоративні  для  прикрашання  і допомагають  знайти  собі  пару. 

̶   тіло  птаха  вкрите пір’ям. Птах  має  крила, що  дозволяють  літати. 

̶   на голові є  міцний  дзьоб;

̶  у  птахів  є  двоє  ніг:

̶  сова  здібна  повертати  голову  більше  чим на  180 градусів;

̶   сова  може  бачити  прямо  назад,  зі  сторони  спини.

 

5.Відомості про птахів

Синиця – дуже корисний птах, відомо лю­дині ще з давніх - давен. Перший закон про охорону птахів був прийнятий на початку 13 століття, а в грамоті Людовика Баварського (1328 р.) говорилося, що: «Тяжкий штраф чекає того, хто зловить синицю — старанного лов­ця комах». Взимку синиці їдять у садах яйця та зимуючих гусениць золотогуски, деяких шовкопрядів. Щоб приваблювати синицю у сади, слід вивішувати їжу для них. Си­ниці починають гніздування рано навесні. Тому дуплян­ки для них розвідують з осені. Спочатку птахи ховаються в них від морозу, а потім залишаються і виводять пташе­нят з настанням пори гніздування.

Синички, хоча і тримаються поблизу людини, свої гнізда часто будують в дуплах дерев, у щілинах будівель, на балконах, але завжди зберігають певну дистанцію. Житла споруджені дуже старанно: вимощують порож­нину дупла або щілини в стіні будинку сухим мохом, су­хою травою і листям, але саму середину гнізда, куди са­мочка відкладає маленькі, білі, з рожевими цяточками яєчка (їх буває 10—12), вимощують ніжним пір'ячком і шерстю тварин. За літо синичка встигає вивести 2 по­коління пташенят. Таким чином, можна підкреслити, що синички — це одні з найбільш корисних пташок, які не тільки милують око і дарують насолоду своїм веселим співом, але й допомагають людям у боротьбі за високі врожаї садів та городів.

Бережіть цих чудових пташок!

2. Щигол — яскраво-жовті великі плями на крилах, дзьоб оточений оксамитно-червоною широкою смугою, дві світло-коричневі плями на світлих грудях, чорне пір'я крил — це основні ознаки щигла. Щигли завжди рухливі, тримаються парами, зграями, мандрують по дібровах ли­ше весною. Коли настає період виводити потомство, щигли розбиваються на пари і починають вити гнізда, вкриті зверху лишайником та мохом. Всередині самка вистилає гніздо м'яким рослинним пухом, відкладає 4—5 яєць. Якщо щиглів тримати вдома, то слід знати, як і чим їх годувати. Вони поїдають просо, мурашині яйця, насіння лопуха, шматочки яблука, насіння берези, ольхи.

3. Повзик — назву йому дали, мабуть, від того, що по­любляє, причепившись до кори дерева головою вниз, сидіти або жваво лізти по стовбуру вгору і вниз. Цей птах живе у нас протягом цілого року. З ранньої весни, як тільки починає гріти сонечко, в лісі здалеку можна почу­ти мелодійний, гучний свист. Гніздиться він переважно в дуплах дерев листяних  або мішаних лісів. Гніздо — отвір дупла, завжди заліплене глиною, залишається лише ма­ленький, геометрично правильний круглий отвір, куди ледве може залізти сам птах. Так пташка захищає своїх дітей від ворогів. Повні кладки з 7—9 плямистих яєць бу­вають двічі на літо — в квітні й в кінці червня. Живить­ся повзик влітку переважно комахами, серед яких багато небезпечних шкідників (наприклад, клоп-черепашка), во­сени і взимку, коли не вистачає тваринного корму, охоче поїдає різне насіння.

Дуже корисний птах, якого слід охороняти і приваблю­вати в усі ліси та парки!

4. Дятел. Забарвлення оперення в дятлів здебільшого строкате, яскраве, іноді одноманітне (чорне, зе­лене) і майже у всіх видів самців і деяких самок на голові є червона «шапочка». Голова в них порівняно велика, дзьоб міцний, конічний, на кінці долотоподібний. Язик надзвичайно довгий (8—14 см), завжди змочений липкою слиною. Це в дятлів найбільш чутливий орган дотику. Ним вони добувають з-під кори і навіть з дере­вини комах та їх личинок. За допомогою коротких і сильних ніг з гострими загнутими кігтями всі дятли чудово лазять по стовбурах дерев, спираю­чись на цупкий хвіст. Літають неохоче, але швид­ко, то різко піднімаючись, то ніби падаючи з скла­деними крилами.

5. Снігур. З'являється в лісах і парках пізно восени. Він більший за гороб­ця (вага 32—34 г). Має чорний корот­кий і товстий дзьоб, м'яке, довге та густе оперення. Самці досить наряд­ні взимку. Вони червоногруді, з чор­ною синюватого блиску «шапочкою» на голові, таким же чорним підборіддям, хвостом і крилами та сіро-голубою спинкою, з білим попереком і надхвістям. В самок замість червоних і голубих кольорів бурувато-сірі. Взимку снігурі поїдають насіння бур'янів, різні ягоди та брунь­ки дерев.

6. Шишкар. За розмірами трохи більший за снігура (вага 43— 57 г). Нижня і верхня щелепи дзьоба загнуті і їх кінчики перехрещуються між собою. Криладовгі, хвіст порівняно короткий, з вирізкою, ноги міцні, короткі. Забарвлення старих самців яскраво-черво­не, крила і хвіст бурі. Самки забарвлені в сіру­ватий та зеленувато-жовтий, а молоді птахи бурий колір. Шишкар живиться насінням хвойних дерев, яке майстерно витягає з шишок

7. Ворона. Ворона сіра, або ґава — добре відомий усім птах. За будовою тіла вона нагадує крука, але менша за нього (вага 500—700 г). Голова, горло, крила, хвіст, дзьоб і ноги чорні, решта оперення сіре. Ворона живиться комахами, гризунами. Може заподіювати шкоду, коли знищує яйця і пташенят як комахоїдних, так і мисливських птахів, напа­дає на домашніх курчат, поїдає насіння на посівах. У зв'язку з цим її відносять до шкідливих птахів. Проте влітку і восени ворона сіра знищує багато шкідливих комах і приносить тим самим велику користь. Відомо, що ворона разом з галками та граками під час оранки визбирує із землі личинок хрущів та дротяників.

8. Галка. Вона чорна, лише шия, щоки в неї світло-сірі та черево тем­но-сіре. Дзьоб товстий. Живиться галка переважно комахами, якими й вигодовує пташенят. Особливо корисна вона поблизу населених пунктів, де знищує багато шкідників у садах і на городах. В деяких населе­них пунктах галка буває майже єдиним видом птахів, що знищує хрущів у зелених насаджен­нях. Галки визбирують багато черв'яків, лялечок жуків та інших комах під час оранки. Восени вони збираються у великі зграї, іноді разом з граками і мандрують по полях в пошуках їжі.

9. Сорока. Має чорно-біле строка­те оперення, довгий східчастий хвіст. Сорока - всеїдний птах. Живиться різноманітними комахами, а також зерном диких трав та злако­вих культур. Але там, де сорок багато, вони шко­дять, знищуючи багато пташенят як диких,  так і свійських птахів. Коли пташенята підростуть, со­рока починає полювати за мишовидними ризу­нами та комахами і знову стає дуже корисним птахом. Взимку знаходить корм і на смітниках.

 

 

Загадки

 

 

Схвалено Радою Теофіпольського районного

методичного кабінету

 

 

 

 

 

Упорядники:

Тимощук Валентина Миколаївна

Кец Людмила Вікторівна

 

Відгадай, хто я? Загадки. 2013 р. – 14с.

 

Збірка  містить добірку загадок з відгадками  про зимуючих птахів для учнів початкових класів.

Рекомендований учителям початкової школи, класоводам, педагогам – організаторам.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рецензент: Семенюк Ю. Й. , директор Бережинецької ЗОШ І-ІІ ступенів,  вчитель вищої категорії

 

Над подвір'ячком літає,
Все блискуче підбирає.
І сварлива й білобока.
Відгадай, хто це? (Сорока)

 

Тут і там вона літає

І на хвіст плітки збирає.

Що довідається – все

Вмить по лісу рознесе.  (Сорока).

 

 

Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників їм добуваю.
(Дятел)

 

 

 

 

В капелюшку червоненькім,

зріст він має чималенький.

Дзьобом стука по гілках.

Що будує дивний птах?

А нічого не будує,

Просто дерево лікує,

Виколупує комах,.

Як же зветься лікар – птах?

(Дятел)

 

Тук – тук – тук!

Так – так – так!

І комашка, і черв’як,

І личинка – біла спинка,

І жучок – короїд –

Мій сніданок, мій обід.    (Дятел)

 

 

 

В гаю строкатий куцохвіст

Морозяного ранку

Вистукує, немов радист,

Морзянку – морозянку.

І гине, лине гаєм гук:

«Тук – тук, тук – тук, тук – тук».

Хто може відгадати, як куцохвоста звати?

(Дятел)

 

 

 

Цілий день працюю в гаї:

Діловито дзьобом б’ю.

Я не цвяхи забиваю –

Я комашок дістаю.

(Дятел)

 

 

 

Хто на дереві над нами:

-Туки-туки-тук?

Прибиває щось гвіздками:

-Туки-туки-тук!

Наполегливо працює:

-Туки-туки-тук!

Хоч нічого не майструє:

-Туки-туки-тук!

Робить він корисну справу:

-Туки-туки-тук!

Ще й одягнений яскраво:

-Туки-туки-тук!

(Дятел)

 

Цілий день працюю в гаї:

Діловито дзьобом б’ю.

Я не цвяхи забиваю –

Я комашок дістаю.

(Дятел)

Маленький хлопчик у сірій свитині
По дворах стрибає, крихти збирає.
(Горобець)

 

За вікном сніжок. Піднялася віхола.

Але бачу я пташок, що сидять під стріхою:

-Чив-чив-чив, чив-чив-чив.

Хто співати їх навчив?

Сірі пташенята ці звуться…   (горобці).

 

            Я  ловлю  комах,  жучків,

          їм  маленьких  черв'ячків,

          в  теплий  край  я  не літаю,

          під  стріхою  хату  маю. (Горобець).

 

 

 

 

 

 

 Крізь зимові заметілі
Пташенята прилетіли.
В них червоні гарні груди –
Ніби яблука усюди
Хтось розвісив у дворі.
Звуться пташки…
(Снігурі)

 

 

Червоногруді  красені  з  тайги

         Принесли  до  нас  сніги.

         От  за  це  ми  їх  із  вами

         Називаєм  ( снігурі)


 


Чорний, моторний, по полю
ходить, черв'ячків ловить.
Кричить: «Крак!», а звати його...
(Грак).

 

     

 

 


 


Сама невеличка,

Має білі щічки,

Сірі лапки, 

Чорну шапку,

Фартушок жовтенький,

Голосок тоненький.

Тож ця птичка – невеличка

Називається… (синичка).  

 


 


 Жовтогруді щебетушки

 Мають чорні капелюшки,

 Сірі лапки, білі щічки,

 Називаються …   (синички)

 

Невидюща вдень – ясно

З блюдце в неї голова,

В темінь бачить все прекрасно,

Ну, а звуть її … (сова)


 

 

 

Уночі  гуляє,

А  вдень  спочиває.

Має  круглі  очі

Бачить  серед  ночі. ( сова)

 

Л. Глібов       Хто баба?

Сидить хитра баба аж на верху граба.

«Ой, не злізу з граба! – дурить діток баба. –

Вловіть мені тую курочку рябую,

А я подарую грушку золотую».

(Сова)

 

Проясніло небо скраю:

Сходить сонце із-за гаю.

Час би всім пташкам вставати,

А ось ці – лягають спати.

Сплять спокійно – аж до ночі,

А вночі літать охочі»..  (Сови)

 

Що воно за дивна птиця?

Світла денного боїться…

Дзьоб крючком, великі очі,

І не спиться їм щоночі.

Ху-ху-ху- кричить вона.

Відгадали, хто?  (Сова).

 

 

Відкладає птах яєчка,

Не лякає вітер, сніг,

А проклюнеться малеча –

Шишок вистачить на всіх!

Лиш ворона «кар!» та «кар!»:

- Ну й дивак оцей… (шишкар). 

Невеличка, сніжно-біла,

Що  її в небесну шир

Люди радісно пускають

Сповістити всіх про мир.

Кожен з нас цю пташку знає,

Її назву відгадає.  (Голуб).

 

Мов знак питання ожив,

Повільно озером поплив.

Умить піднявсь – летить у небі

Ширококрилий білий …(лебідь)

 

 

Свято зимуючих птахів

(Лунає магнітофонний запис).

Поспіши, дитино, мила,

Глянь на світ навкруг:

Все зима снігом покрила:

і поле, і луг.

Не зігрітись у промінні,

не знайти зерна.

Ось лежить там, на камінні

пташка нежива.

А тут друга прилетіла,

жалібно квилить:

«Поможи, дитино, мила,

зиму пережить».

Ведучий. Свято зимуючих птахів починаємо!

Бібліотекар. Діти, ви знаєте, що птахи — це невід'ємна частина живої природи. Вони не тільки прикрашають ліси, діброви, звеселяють нас своїм співом, але ще знищують шкідливих комах. Зараз чудова пора року — зима, яка така багата свята­ми. А в нас особливе свято — зимуючих птахів. І я приготувала виставку «Будь другом пташці». І мені було зовсім неважко це зробити, тому що ба­гато письменників і поетів пишуть про природу і птахів. Я хочу розповісти легенду про маленького горобчика. Коли гуси відлітали у теплі краї, гороб­чику захотілося з ними полетіти. «То полетіли», — сказали гуси. «Ага, у вас крила великі, ви раз-два махнете і будете далеко. Я залишусь і заблукаю». Гуси запропонували йому сісти на спину. Гороб­чик відповів: «У вас пуху багато, а в мене мало, я й замерзну».

— Ну, чіпляйся під крило.

— Ви як махнете крилами, я не втримаюсь, впаду і розіб'юся.

— Ну тоді ми нічим тобі не допоможемо, — ска­зали гуси і полетіли.

Залишився горобчик і сказав: «Добре, що зали­шився вдома, бо кращого місця, ніж рідний край, немає. Тільки зиму пережити важко. Діти не зали­шайте птахів у біді, підгодовуйте нас».

Ведучий. Так, нині їм скрутно. Адже морози скували землю снігом, ніби покривалом накрита вона. Не знайде пташина ні крихітки, ні жучка, ні зернини. Ось чому наш клас бере другий рік ак­тивну участь у всеукраїнській акції «Годівничка».

(Виходять учні).

1-й учень. Любий друже мій, юннате,

Уявляєш, скільки птах

Може з'їсти, поїдати

Гризунів, червів, комах?

2-й учень. Тож птахи із нами в спілці,

Поля й саду сторожі.

Сови, дятли і синиці,

Щогли, сойки, снігурі.

3-й учень. Тож стрінеш непутящих,

Що біжать поза двором

Видирати гнізда в хащах —

Ти одразу присором.

4-й учень. Не лякайте, друзі, пташок!

Хай вони навкруг літають,

Крила їх в промінні сонця,

Наче райдуга, нам сяють.

5-й учень. Між дорослих і малечі

Пташка бачить все навкруг.

Дружно сяде нам на плечі,

Якщо ви їй справжній друг.

6-й учень. Тих, у кого є кормушки,

В кого є пташки в дворі,

Не кусають того мухи

І прокляті комарі.

7-й учень. Бо пташки працюють ревно,

Поїдаючи комах.

І до вечора в них, певно,

Аж оскома на зубах.

Ведуча.      В центрі міста біля школи

В яблуневому саду

Повели птахи розмову

І про радість, і біду.

Ми послухаєм тихенько,

Щоб нікого не злякать.

Що ж, усілись всі гарненько,

Будем зустрічі чекать.

(Виходить дитина в костюмі снігура).

Снігур.       У лісі, в скверах, на алейках

Птахи у чорних тюбетейках.

Сірі та червоногруді,

дю-дю-дю,

А самі аж із тайги

Принесли до вас сніги.

Хто ми?(Снігурі)

Ось бачите, який я красень. Прилетів через ти­сячі кілометрів із далекої Півночі. Адже у вас в Україні в цей час достигло насіння горобини, на­сіння ясеня, яке я дуже полюбляю. (Виходить дитина в костюмі синиці).

Синиця.     А я пташка невеличка,

В мене білі щічки,

Сірі лапки, чорна шапка,

Фартушок жовтенький.

Люблю їсти з годівнички,

Називаюсь я...(Синичка)

(З'являється ще одна Синичка).

2-а Синиця. Ми — птахи лісові, але з першими приморозками прилітаємо до осель людей.

1-а Синиця. В народі називають нас жовто­брюшки. Ми дуже веселі та допитливі. Варто нас підгодувати взимку несолоним салом чи несмаженим гарбузовим насінням, і просто перед вашими вікнами ми утнемо цілу виставу. Будемо пурхати, ганятися одна за одною і співатимемо: «Пінь-пінь-пінь».

2-а Синиця. Вночі сьогодні ми з подругами заліз­ли в кинуте дупло дятла, тісно притулилися одна до одної, утворивши тісну пухнасту кулю, з якої стирчали лише наші хвостики. Та ночі стають усе тепліші. Скоро назад будемо повертатися до лісу. (Виходить дитина в костюмі ворони).

Ворона.     Дзьоб у мене гостренький,

 А сама я чорненька.

Дуже проворна і кмітлива,

Друг полів і садів,

Поїдаю черв'яків.(Ворона)

Кар-р-р! Кар-р-р! Хулігани! Ох і тяжко нам, воро­нам, живеться. Всіх боятися доводиться. Особливодітлахів. Як тільки побачать мене, так і хочуть сніж­кою попасти, і дивися, що покалічать.

Синиця. Бр-р-р! Який мороз! Добрий день, тітко Вороно! А я чую, хто це тут?

Ворона. Кар-р-р! Ледве втекла від хуліганів. Усе ще віддихатися не можу. Хулігани! Сиділа на за­борі, дивилась, де б що з'їсти, а діти сніжками в мене.

Синиця. Так, і нам синицям узимку не краще живеться. Все літаєш, літаєш, дивишся, де б яку крихітку знайти. Буває таке, що за цілий день так нічого і не знайдеш, голодною і заснеш. А ви зна­єте, тітко Вороно, що із десяти синиць за зиму ви­живає тільки одна. Бідні мої сестрички!

Ворона. Що тут казати, взимку всім птахам і зві­рятам тяжко. Вчора горобця зустріла біля школи, теж голодно йому, не знає, бідолаха, як зиму пере­жити.

Синиця. А я не так давно чула новину. Сорока на весь ліс тріщала про те, що вже котрий рік підряд біля школи стало краще. Кажуть, є такі школярі, які навколо школи розвісили годівниці, а в них різна їжа: насіння, крихти хліба, сало.

Ворона. Що це за годівниці?

Синиця. Он бачиш, у багатьох дітей у руках го­дівниці.

Ворона. Кар-р-р! Інасправді. Я такі гарні годів­ниці бачила. Літала я якось містом, три дні нічо­го не їла. Ну, думаю, кінець мені прийшов. Коли дивлюся, а на деревах висять годівниці. Подиви­лася я в них, а там насіння. Так я і вижила.

Синиця. А мені тією зимою погано було. Інколи підлетиш до годівнички, а там немає нічого. Забу­ли діти насипати насіння чи покласти хліба, сала. Так і залишилася голодною.

Снігур. Як ви гадаєте, Сорока правду про годів­нички казала?

Синиця. Не знаю, Сороці вірити важко, вона тільки знає розносити по лісу всякі небилиці.

Ворона. А як би було чудово з годівничками!

Снігур. Я бачив одного разу, як голодна ворона хотіла поласувати волоським горіхом. Щоб його розбити, кілька разів кидала горіх із дерева на ас­фальт. Горіх таки розколовся, а ворона із задово­ленням поснідала.

Ведуча. Дозвольте оголосити результати конкур­су на крашу годівничку.

(Оголошуються переможці, вручаються подяки. Виходить дитина в костюмі дятла).

Дятел.       Вірно людям я служу,

 їм дерева стережу.

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним добуваю.

Хто я?(Дятел)

Ми живимося комахами-шкідниками лісу. Хто з вас знає, яку довжину має мій язик? (14 см) Таким язиком я дістану в будь-якій щілині комаху.

1-й учень. В дятловій кузні гаряча пора.

Дятлова кузня стоїть край двора.

Дятел невтомно працює щодня.

Така роботяща у нього рідня.

Вчився він змалку так працювати,

Щоб шкідників з-під кори добувати.

(Виконання пісні «Перестук», слова і музика А. Житкевича).

Дятел. Я проведу з вами вікторину «Зимуючі птахи».

1. Чому синицю так називають?

{Синиця співає: «Синь-синь»)

 2.Якого птаха називають лісовим лікарем?

(Дятла)

3. Чому снігур так називається?

(Снігур прилітає з першим снігом)

4. Який птах виводить своїх пташенят узимку?

(Шишкар)

5. Пташка сіренька зернятка шукає і насіння ло­боди дуже полюбляє.(Горобчик)

6. Коли температура тіла горобця нижче: взимку чи влітку?(Однакова)

7. Яку користь дятел приносить?

(Дістає шкідливих комах з-під кори дерев)

8.  Які птахи живуть у нашій місцевості тільки взимку?(Снігурі, омелюхи)

9. Скільки шкідників поїдає синичка за добу?

(Стільки, скільки важить сама)

(Виходить Шишкар).

Шишкар.   В хвойнім лісі я живу,

Там пісні співаю.

Шишки дуже полюбляю,

З них зернятка маю.

В лісі я ще санітар,

А зовуть мене ...(Шишкар)

Бачите, який у мене дзьоб! Ним не схопиш жука чи гусінь, не піднімеш метелика. А шишки патра­ти ним зручно. Зранку до вечора лузаю насіння. В лютому — березні у мене вилупляться пташеня­та. Мати буде сидіти на гнізді, зігрівати малят, а я буду годувати їх усіх ялиновим насінням. А взимку вилуплюються пташенята, бо достигає саме зараз насіння у шишках.

(Виходить Сова).

Сова.Вдень я спочиваю,

Маю круглі очі,

Що бачать серед ночі.

 Хто мене впізнав,

Прошу, щоб сказав?(Сова)

Ми теж зимуємо у ваших краях. Ви нас можете не підгодовувати, бо ми хижі тварини і полюємо на різних гризунів і комахоїдних тваринок.

Але птахи поїдають не лише шкідливих комах. Вони ще поїдають насіння бур'янів. Снігур. Ми — насіння кропиви, щавлю кінського.

Сова. Кожна з нас з'їдає до 1000 сірих полівок і мишей, зберігаючи одну тонну хліба.

Дятел. Три дятли за день поїдають до 1000 коро­їдів, шкідників дерев.

Синиця. Синиця за добу поїдає стільки комах, стільки важить сама.

(Виходить Горобець).

Горобець.   На дворі хатка, солом'яний дах.

Живу там я — маленький птах.

 Із сонечком разом встає пташеня.

Цвірінькаю, стрибаю, шукаю черв'яка.

Хто відгадає, той молодець,

Бо сіренька пташка це я —...  (Горобець)

Ми полюбляємо мохнатих гусениць. Жирних, соковитих, що наїлися листя. Ми веселим цві­ріньканням розвеселяємо вас, а ви радієте з наших боїв за крихітку хліба.

Нам теж голодно взимку, і із задоволенням летимо до ваших годівничок.

(Виконання «Пісні горобчика»).

Снігур.       Нагодуйте пташок зимою,

І нехай з усіх кінців

Горобець.  До вас злітаються, як додому,

Зграйки веселих горобців.

Дятел.       Чекають допомоги всі:

Дрозди, синиці, снігурці.

Синиця.     Зерняток жменька — й не страшна

Для друзів наших ця зима.

Сова.Не треба, люди, забувати,

Що відлетіти всі могли.

Шишкар.  Та тільки тут ми всі лишились,

Бо заодно з вами, людьми.

Ворона.     Тож всі привчіть птахів зимою

До годівнички край вікна.

Всі.Щоб без пісень не залишилась

Квітуча, радісна весна.

(Лунає радісна мелодія, Пташки прощаються та йдуть зі сцени).

Загадки про зимуючих птахів

 

Всі в блакитнім піджачку,

В рожевій сорочці

В нас зимою по садку

Гуляють, як гості.   (Снігурі)

 

Птах оцей червоногрудий

Не злякається застуди.

Як сніги впадуть, умить

Із Сибіру прилетить.  (Снігур)

 

Крізь зимові заметілі

В сад наш прилетіли,

Та такі червоногруді,

Ніби яблука повсюди

Хтось розсипав у дворі.

Звуться птахи …   (снігурі)

 

Жовтогруді щебетушки

Мають чорні капелюшки,

Сірі лапки, білі щічки,

Називаються …   (синички)

 

Хоч нема у нього рук,

Та він дзьобом: «стук» та «стук».

Може, нас лякає?

Може, щось шукає?  (Дятел)

 

Відкладає птах яєчка,

Не лякає вітер, сніг,

А проклюнеться малеча –

Шишок вистачить на всіх!

Лиш ворона «кар!» та «кар!»:

-Ну й дивак оцей…   (шишкар)

 

За вікном сніжок. Піднялася віхола.

Але бачу я пташок, що сидять під стріхою:

-Чив-чив-чив, чив-чив-чив.

Хто співати їх навчив?

Сірі пташенята ці звуться…   (горобці)

 

Бідовий хлопчина

В теплій сорочині,

По дворах стрибає,

Крихти підбирає.   (Горобець)

 

Тт. і там вона літає

І на хвіст плітки збирає.

Що довідається – все

Вмить по лісу рознесе.   (Сорока)

 

Біла латка, чорна латка

По дереву скаче.   (Сорока)

 

Що воно за дивна птиця?

Світла денного боїться…

Дзьоб крючком, великі очі,

І не спиться їм щоночі.

Ху-ху-ху- кричить вона.

Відгадали, хто?   (Сова)

 

Невеличка, сніжно-біла,

Що  її в небесну шир

Люди радісно пускають

Сповістити всіх про мир.

Кожен з нас цю пташку знає,

Її назву відгадає.   (Голуб)

 

 

Вікторина

  1. Назвіть птахів, котрі зимують у нашій місцевості.

(Горобець, синичка, снігур, шишкар, дятел,сова, сойка, славка садова, голуб, ворона, сорока,)

  1. Назвіть казки, героями яких є зимуючі птахи.

(«Біда навчить», «Снігова королева»,)

  1. Яку користь приносять людям птахи?

(Знищують шкідників саду та городу.)

  1. Яким чином людина принаджує птахів у сад?

(Будує їм будиночки, годівнички.)

  1. Чим можна підгодовувати птахів узимку?

      (Насінням різних рослин, крихтами хліба, сушеними ягодами тощо)

  1. Який улюблених харч синичок?

(Несолоне сало)

  1. Коли виводять своїх пташенят шишкарі?

(У січні)

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для групи «Рятівники» (2 клас)

 

1. Скласти повідомлення на сніжинках від усіх зимуючих птахів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Знайти половину прислів’я

Синиця пищить                                 зиму віщить.

Пищить снігур                                  скоро зима буде.

Сова вдень мовчить,                        а вночі кричить.

Дружні сороки                                  орла заклюють.

3. Доповни речення потрібними словами з довідки. Спиши.

У нас зимують такі птахи: ..., ..., ..., ... . У теплі краї відлітають ..., ... . Навесні всі птахи повертаються, в’ють гнізда і виводять маленьких пташенят.

Довідка. Жайворонок, горобець, дятел, синиця, ластівка, лелека, зозуля, голуб, грак, шпак.

4.  Відгадати загадки – добавлянки


На землібілосніжна корона, 

Біле все, лишечорна... (ворона).


Вжебезлистегілля, наче палка,

А на ньомусидить сонна... (галка).


На тополівисоко-високо 

Стрекотитьбілобока... (сорока).


От було б меншеснігу, якби 

Були б ситіусі... (голуби).


А ось тут на малімдеревці, 

Ніби кульки сидять... (горобці).


Все замерзло, немає водички. 

Міжгілкамилітають... (синички).


В пору цюїсти пташечка хоче, 

Он надереві дятел... (стукоче).


З-під кори добуває личинки,

Все ж їдадлямалої... (пташинки)


Все поснуло: жук, муха, комар,

А в ялинах — господар... (шишкар).


Зшишоквін добуваєзернятка, 

Будутьситійого... (пташенятка).


Десьздалеку доноситься стук, 

То горіхароздовбує... (крук).


Лісшумить і хурделицяойка, 

Міжгілкамиз'явилася... (сойка).


В теплий край ці пташки не літають, 

Зиму тут вони всі... (зустрічають).


На берізці на гіллівгорі 

Кольоровісидять... (снігурі).

А омелюхівзграйка ось тут 

Горобинучервону... (клюють).


Десь у лісі, немовудворі, 

Ходятькрасеники... (глухарі).

 

5. Намалювати малюнок

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для групи «Помагайки» (3 клас)

1. Із розсипаних слів скласти загадку і відгадати її.

 

ді

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.  Вікторина

   Який птах усе. своє життя перебуває поблизу людської оселі й улітку, й узимку? Для того щоб нагодувати своїх пташенят, він з'їдає до 400 грамів шкідників на добу. (Горобець)

   Який птах прилітає до нас із настанням зими? (Снігур)

   Який птах вигодовує малят навіть узимку? Пташенята народжуються голими, але холоду не бояться, бо мати не злітає з гнізда і гріє їх весь час. (Шишкар)

   Що страшніше птахам узимку — голод чи холод?(Голод)

   У якого осілого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? Його нази­вають санітаром лісу. (Дятел)

   Яка пташка може сидіти вниз головою? Яку користь вона приносить? (Синичка)

 

3. Закінчити думку.

Тварин, тіло яких вкрите пір’ям, називають ...

 Що трапиться, якщо зникнуть усі птахи?

4. Гра "Перекладачі".
Убгол (голуб)ронаво (ворона)
лекале (лелека)нисичка (синичка)
росока (сорока)льражуве (журавель)
роцьбего (горобець)телдя (дятел)

 

  1. Намалювати малюнок.

 

Самоекспертиза

 на тему

 «Я еколог»

 

1. Які істотні ознаки птахів? __________________________________________

 

2. Які зміни сталися у неживій природі взимку?_________________________

__________________________________________________________________

 

3. Що для птахів страшніше - голод чи холод? __________________________

 

4. Чому більшість птахів від нас відлітають, а деякі птахи залишаються зимувати?_________________________________________________________

__________________________________________________________________

 

5. Перелічіть зимуючих птахів:________________________________________

__________________________________________________________________

 

6. До яких рослин завітають зимові гості з півночі?______________________

__________________________________________________________________

 

7. Назвіть зимових гостей:___________________________________________

__________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

1

 

docx
Додано
9 листопада 2021
Переглядів
1054
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку