3 травня о 18:00Вебінар: На допомогу вчителю: онлайн-тести «На Урок» в освітньому процесі

Додатки матеріалів "Самостійна робота учнів на уроках Основи здоров'я"

Про матеріал
Додатки до матеріалів "Самостійна робота учнів на уроках "Основи здоров'я" учнів 2-4 класів"
Перегляд файлу

Додаток № 1

 

Пізнавальні завдання

 

Алгоритми

 

Виділення головного в прочитаному:

 

1) аналіз смислових частин тексту;

2) встановлення взаємозв’язку між ними;

3) виділення опорних суджень, що несуть головне смислове навантаження в кожній частині;

4) порівняння значущості опорних суджень;

5) виділення головної думки;

6) доведення правильності висловлених міркувань.

 

Виділення головного в спостережуваному об’єкті:

 

1) всебічний аналіз об’єкта;

2) виділення його істотних ознак;

3) з’ясування, яка серед них найістотніша.

Щоб порівняти предмети, необхідно:

а) проаналізувати і виділити їхні ознаки, частини;

б) зіставити предмети і визначити подібні та відмінні ознаки, частини;

в) зробити висновок, що в предметах подібного і що відмінного.

Щоб здійснити класифікацію треба здійснити:

1) аналіз предметів і явищ;

2) їх порівняння і визначення істотних ознак, властивостей, зв'язків;

3) об'єднання об'єктів у групу за істотними ознаками.

 

Міркування на встановлення причинно-наслідкових зв’язків:

 

1) аналіз і виділенням істотних ознак об’єкта;

2) пошук і пояснення причини явища або події;

3) встановлення і пояснення наслідку;

4) співвіднесення причини й наслідку;

5) висновок: пояснення взаємозв’язків між об’єктами, що аналізуються.

 

Міркування за аналогією:

 

1) всебічний аналіз розглядуваного об’єкта;

2) виділення істотних спільних ознак;

3) встановлення аналогічних ознак, виявлених в нових умовах;

4) обґрунтування правильності виконаної дії.

Доведення правильності міркувань:

1)усвідомлення тези, тобто мети доведення (що необхідно довести?);

2) осмислення сутності тези, тобто виділення істотних ознак об'єкта, за якими буде проведений пошук аргументів;

3) пошук потрібних доказів (фактів), які підтверджують або заперечують те, що доводять;

4) формулювання загального висновку.

 

 

 

 

 

Додаток № 2

 

Самостійні роботи

 

Завдання на відтворення знань

 

2 клас. Завдання для усної перевірки.

 

1. Розкажи про свої права.

2. Місце перетину двох доріг називають …

3. Назви правила чемного спілкування.

 

2 клас. Завдання для письмової перевірки.

 

1.Познач (+) правильну відповідь. З друзями добре:

 спілкуватися; інколи ображати менших; йти в похід.

2. Познач (+) рядочок, у якому перелічено тільки назви частин дороги.

 Проїзна частина дороги, тротуар, перехід, перехрестя.

 Тротуар, перехрестя, перехід, стежка.

 

Завдання на встановлення правильної послідовності алгоритму виконання певних способів дій.

 

2 клас. Завдання для усної перевірки.

1. Якими були б твої дії, якби ти відчув (відчула) запах газу?

2. Розкажи і покажи, як ти будеш переходити нерегульоване перехрестя.

 

2 клас. Завдання для письмової перевірки.

 

Що за чим треба робити дитині, на якій загорівся одяг? Пронумеруй. Неправильне закресли.

Перекачуватися з боку на бік.

Стояти і чекати на допомогу.

Падати на підлогу або землю.

Завдання на встановлення відповідності.

 

3 клас. Завдання для усної перевірки.

 Що у твоїй оселі сприяє здоров’ю?

 

3 клас. Завдання для письмової перевірки.

1. Напиши, які правила тобі допоможуть зберегти і зміцнити здоров’я.

2. Напиши правила переходу дороги.

 

4 клас. Завдання для усної перевірки.

1. Миколка їздив на велосипеді, не тримаючись за кермо. Раптом на його шляху з’явився песик. Що може статися з Миколкою?

2. Розкажи, що треба робити, аби не піддатися паніці.

 

4 клас. Завдання для письмової перевірки.

1.Слова лівого стовпчика поєднай зі словами правого.

Діти до 1 року    молодші школярі

Діти від 1 до 3 років   дошкільники

Діти від 3 до 6 років   немовлята

Діти від 6 до 11 років  діти ясельного вік

2. Напиши, від чого залежить довжина гальмівного шляху.

 

Тестова робота ( 4 клас)

Варіант 1

 

1. До безпечних речовин належать ...

а) фарба, лак, дихлофос;

б) мед, олія, молоко;

в) бензин, ацетон, ртуть.

 

2. Щоб не зашкодити здоров'ю, молодший школяр може працювати за комп'ютером ...

а)  не більше 30 хвилин на день;

б)  не більше 1 години;

в)  не більше 2 годин.

 

3. Основні правила переходу перехрестя вима­гають ...

а) переконатися, що на дорозі немає машин;

б) швидко перебігати;

в) переходити на зелене світло світлофора.

 

4. Щоб не отримати сонячний удар, треба ...

а) одягати на голову панамку;

б)  перебувати на сонці обмежений час;

в) засмагати опівдні.

 

5. У спілкуванні з однокласниками допомагають ...

а) увага; б) доброзичливість; в) заздрість.

 

6. Корисні для здоров'я звички — це ...

а) дотримання режиму дня; б) паління; в) гарний настрій.

 

Варіант 2

 

1.  Правила безпечної поведінки з інструментами вимагають ...

а) користуватися ними в присутності дорослих;

б) користуватися, поки батьків немає вдома;

в) використовувати за призначенням і правильно зберігати.

 

2. Щоб уникнути травматизму в школі, треба ...

а)  не бігати по коридорах;

б)  з'їжджати по перилах і стрибати по сходах;    

в)  гратися в рухливі ігри на шкільному подвір'ї.

 

3. Основними причинами дорожньо-транспортних пригод є ...

а) поганий стан доріг;

б) недотримання пішоходами (і водіями) правил дорожнього руху;

в) відсутність світлофорів або підземних переходів.

 

4. Щоб урятуватися від лісової пожежі, потрібно ...

а) втікати з лісу;

б) прикрити рот і ніс мокрою хустинкою;

в) спробувати загасити полум'я.

 

5.Якщо твій товариш порізав палець, ти ...

а)  сміятимешся;

б)  допоможеш йому зупинити кровотечу;

в)  покличеш дорослих на допомогу.

 

6. Алкоголь, тютюн, наркотики ...

а)  добре впливають на здоров'я людини;

б)  шкодять здоров'ю;

в)  затримують ріст дитини.

 

 

 

 

 

Додаток № 3

 

Завдання для самостійної роботи з малюнками

 

 

Розглянь малюнки. Зазнач, у яких випадках перешкоди заважають бачити ситуацію на дорозі ( —), а в яких дорога проглядається добре (+).

 

Розглянь малюнки. На яких малюнках видимість на дорозі є недостатньою? Чому? Познач (+).

 

 

Розглянь малюнки. Хто переходить дорогу правильно (+), а хто порушує правила (-)?

 

 

 

Розглянь малюнки.

 

- Що ви можете сказати про поставу хлопців?

- Які фізичні вправи допоможуть виправити поставу? Запишіть.

 

 

 

Розгляньте малюнки. Хто з дітей дбає про своє здоров’я? Доведіть це. Запишіть.

Визначте, які звички корисні (+), а які – шкідливі (-).

 

 

 

 

 

 

 

 Розгляньте малюнок предмета і назвіть, чим він може бути небезпечний при неправильному поводженні – можна отруїтися, порізатися, може вразити струмом,  спричинити пожежу.

J0252177i?id=511230067-37-72&n=21i?id=231562936-55-72&n=21J0280990i?id=14705838-40-72&n=17J0281058i?id=34596961-20-72&n=17i?id=361013956-47-72&n=17J0252167 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

 

 

               

 

Розгляньте малюнки і скажіть, що це за знак і які дії при ньому.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вгадай комах.

http://go.mail.ru/imgpreview?key=http%3A//vsezdorovo.com/wp-content/uploads/2011/07/mosquito.jpg&mb=imgdb_preview_200&q=90&w=100http://go.mail.ru/imgpreview?key=http%3A//chat.himki.net/4gallery/data/media/432/8.jpg&mb=imgdb_preview_197&q=90&w=101http://go.mail.ru/imgpreview?key=http%3A//900igr.net/Detskie%5Fprezentatsii/nasekomye%5Fi%5Fptitsy/Nasekomye.files/slide0011%5Fimage018.jpg&mb=imgdb_preview_108&q=90&w=101http://go.mail.ru/imgpreview?key=http%3A//mirbukashek.ru/wp-content/uploads/2009/01/osa3.jpg&mb=imgdb_preview_121&q=90&w=100    

 

 

 

 

 

Оса  Бджола  Джміль Комар  

 

- Є багато комах, укуси яких неприємні, а є навіть і небезпечні.

  Подумайте, як можна уберегтися від укусів?

 

 

 

 

Додаток № 5

 

Робота в парах (2-4 класи)

 

Кожна пара отримує список можливих людських звичок.

Завдання. Визначити, які звички корисні, а які – шкідливі.

  •                        Назвіть корисні звички. Чому ви визначили їх як корисні?
  •                        Назвіть шкідливі звички. Чому ви визначили їх як шкідливі?
  •                        Як утворюється звичка?
  •                        Які корисні звички ви вже маєте?
  •                        Як ви їх у собі виховували?
  •                        Хто вам у цьому допомагав?
  •                        А який ви можете запропонувати спосіб, щоб не мати шкідливої звички?

 

 

Робота в парах. Ознайомлення з  режимом дня ( 2 клас).

 

  •                        Розглянути малюнки в підручнику. Діти в парі обговорюють кожен малюнок, визначають час і дії хлопчика. Скласти розповідь про режим дня Богдана, порівнюючи його зі своїм таким чином: «Богдан прокидається о 7 годині ранку. Я теж прокидають о сьомій».
  •                        Виконати завдання в зошиті. Якщо на четвертому годиннику стрілка показує не дев’яту годину вечора (час, коли слід лягати спати), то запропонувати змінити свій режим, щоб мати повноцінний сон.

 

Робота в групах. Вчити підтримувати порядок на робочому столі. ( 2-4 класи)

 

  •                        Об’єдную дітей у групи по 4 здобувача освіти. Роздаю аркуші зі словами «Лампа, годинник, яблуко, іграшка, книги, тістечко, ручки, олівці, чашка, зошити, гумка». Діти мають закреслити те, чого не повинно бути на робочому столі. При перевірці слід пояснити, чим викреслений предмет заважатиме на робочому місці.
  •                        Виконати завдання в зошиті.

 

Робота в групах. Закріпити знання про гігієнічні процедури. ( 2-4 класи)

 

  •                        Розглянути малюнки в підручнику. Назвати зображені дії.
  •                        Продумати, які процедури слід виконувати:
  •                        кілька разів на день (мити руки, чистити зуби),
  •                        щодня (розчісувати волосся, чистити одяг, митися, чистити взуття),
  •                        щотижня (мити голову, обрізати нігті),
  •                        час від часу (підстригати волосся).
  •                        Які процедури слід робити:
  •                        вранці (мити руки, розчісуватися, чистити зуби),
  •                        вдень (мити руки, чистити одяг),
  •                        ввечері (мити руки, чистити зуби, митися).
  •                        Виконати завдання в зошиті.

 

Робота в парах. Скласти правила харчування. (2-4 класи)

 

 Кожній парі даю картки з одним правилом – деформоване речення. Діти мають скласти це правило і пояснити його.

  •                                      РЕТЕЛЬНО ПЕРЕЖОВУЙ ЇЖУ. Добре пережована їжа краще перетравлюється в шлунку і принесе більше користі нашому організму.
  •                                      ЇЖ В ОДИН І ТОЙ ЖЕ ЧАС. Якщо їсти в один і той же час, то шлунок вже почне готуватися заздалегідь до прийому їжі – виділятиме шлунковий сік. А значить їжа принесе більше користі.
  •                                      ВЖИВАЙ ТІЛЬКИ ЯКІСНІ ПРОДУКТИ. Неякісні продукти шкідливі для організму, навіть можуть призвести до отруєння.
  •                                      НЕ НАЇДАЙСЯ НА НІЧ. Якщо шлунок переобтяжений їжею, у вас буде поганий сон.

 

Робота в групах. Повторити вивчені правила. (3-4 класи)

 

      Об’єдную дітей у 5 груп. Кожній роздаю аркуш паперу і кольорові кульки червоні і чорні. Кожна група отримує завдання: пригадати і записати найважливіші правила

(1 група – Режим, 2 група – Гігієна, 3 група – Харчування, 4 група - Фізичні вправи,

5 – група – Загартовування).

Потім кожна група називає записані правила. Я пропоную  кожному здобувачу освіти подумати, чи стали ці правила звичкою. Якщо так, то вибрати червоний кружечок, якщо ні – чорний, і наклеїти на відповідне дерево (малюнки дерев).

По закінченні оцінити вигляд всіх п’яти дерев і зробити висновок.

 

Робота в парах. Пригадати правила для пішоходів. ( 2-4 класи)

 

 Діти обговорюють і дають відповіді на питання.

  •                    Як називається частина дороги, призначена для пішоходів?

(Узбіччя).

  •                    Як називається частина дороги, призначена для руху транспорту?

(Проїжджа частина).

  •                    Як називається місце, де пішоходи переходять дорогу?

(Пішохідний перехід).

  •                    Знайдіть на малюнках знаки пішохідного переходу. Що означає кожен із них?

( 1 – підземний перехід, 2 – надземний перехід, 3 – наземний перехід).

 

Робота в групах. Вчити надавати допомогу при укусах комах. ( 2 клас)

 

Прочитати текст в підручнику. Прокоментувати дії після укусу бджоли. Акцентувати увагу на те, що у деяких людей буває алергія на бджолину отруту, тому в разі поганого самопочуття необхідно звернутися до лікаря.

Об’єднати дітей у чотири групи. Провести змагання між групами: я задаю ситуацію, діти обговорюють і розказують свої дії. (Вкусив комар, вкусила оса, вкусила бджола).

 

 

Робота в парах. Повторити правила спілкування в школі. ( 2-4 класи)

 

          Кожна пара пригадує якомога більше правил спілкування. (Не обзиватися, не ображати, посміхатися, допомагати, бути чемним і т.д.).

 

Робота в парах.  З’ясувати, що відмінності в смаках – це цілком природно. ( 2-4 класи)

 

 Пояснюю, що дуже добре, коли людина має свої смаки.

 Діти обговорюють свої смаки та захоплення. На допомогу пропоную питання:

  •                    Які твої улюблені фрукти?
  •                    Одяг якого кольору тобі найбільше до вподоби?
  •                    З якими іграшками ти любиш гратися?
  •                    Які улюблені предмети в школі?
  •                    Які мультфільми тобі подобаються найбільше?

Пропоную дітям пояснити прислів’я «Про смаки не сперечаються». (Наприклад, якщо людина не любить шоколадний пиріг, не можна переконати її в тому, що це смачно – для неї це ніколи не стане смачним).

 Порівнюю результати в парах.

 

 

 

Додаток № 6

 

Незакінчені речення

 

Доповнити речення

- Правильно росте і розвивається та людина, яка… (добре харчується, вчасно лягає спати, робить зарядку, займається спортом і фізкультурою, відпочиває на свіжому повітрі, не перевтомлюється).

- Щоб уберегтися від потрапляння мікробів у організм, треба… (мити руки, не контактувати з хворим, якщо поранився, змазати рану зеленкою).

- Мікроби бояться… (води, мила, сонця, дезинфекції, кип’ятіння).

 

Чим, на вашу думку, загартовування може допомогти вашому здоров’ю?

- Щоб це з’ясувати, давайте поміркуємо. Доповніть речення:

- Якщо людина хоче мати міцні м’язи, вона тренує… (м’язи).

- Якщо людина хоче мати добру пам’ять, вона тренує… (пам’ять).

- Якщо людина хоче мати міцну волю, вона тренує… (волю).

- Якщо людина хоче мати міцне здоров’я, вона тренує… (імунітет).

 

 Давайте пригадаємо всіх учасників дорожнього руху.

  •                    Якщо люди йдуть пішки, то вони … (пішоходи).
  •                    Якщо люди їдуть у транспорті, то вони … (пасажири).
  •                    Якщо люди сидять за кермом, то вони … (водії).

Для всіх учасників руху, щоб вони були у безпеці, створені правила.

 

Чого бояться мікроби

 Пригадайте вивчений матеріал про інфекції.

  •                    Якщо збираєшся надати допомогу при пораненні, одягни …(гумові рукавички). Чому?
  •                    Подряпина небезпечна тим, що …(через неї можуть потрапити мікроби).
  •                    Мікроби бояться …(води з милом, дезінфекції).
  •                    Зробити дезінфекцію допоможуть …(йод або зеленка).

Щоб інфекція не потрапила до рани, треба знати правила надання першої допомоги. Зараз ми їх освоїмо.

 

Пригадати номери телефонів рятувальних служб

 

  •                                            Якщо відчув запах газу, я дзвоню…104.
  •                                            Якщо в квартирі вогонь чи дим, я дзвоню… 101.
  •                                            Якщо хтось захворів, я дзвоню … 103.
  •                                            Якщо хтось намагається потрапити в мою квартиру, я дзвоню … 102.

 

 

 

 

Додаток № 7

 

Складання асоціативного куща

 

1.- Ваші асоціації до виразу «Активний відпочинок».

 

 

 

2.- Ваші асоціації до слова «Вогонь».

 

 

                                                             Газплита

                          Запальничка                                      Небезпека

 

                           Сльози            Страх         Тепло                Піч

 

          Рятувальники                                                                         Сірники

 

                                                                                                        Руїни

                            Горе                   

                                                   Біда                 Полум’я

 

 

 

 

 

 

Додаток № 8

 

Використання проблемних ситуацій на різних етапах уроків

з „ Основ здоров’я"  в 4 класі

 

Тема уроку: „Безпека руху пішоходів. Сигнали світлофора і регулювальника”.

 

Мета: закріпити правила переходу проїжджої частини дороги, розширити та поглибити знання про різновиди світлофорів і їх призначення, ознайомити з сигналами регулювальника, формувати навички практичного застосування набутих знань, під час руху вулицями міста, виховувати культуру поведінки на вулиці, дорозі.

Для закріплення вивченого матеріалу даю розв'язати таку проблемну ситуацію:

„ Дівчинка стоїть на переході, на світлофорі загорається зелене світло, а регулювальник забороняє іти, вона розгубилась. Як їй вчинити? Запишіть. ”

Усвідомлення інформаційно-пізнавальної суперечності будить думку і спонукає до пошуку способів її подолання, тобто веде до вирішення поставленого завдання.

 

Тема уроку „ Перехрестя. Види перехресть. Рух майданами."

 

Мета: з'ясувати уявлення дітей про перехрестя, різновиди перехресть, ознайомити з основними правилами переходу перехрестя з урахуванням місцевих умов, розвивати спостережливість, виховувати культуру поведінки.

На етапі вивчення нового матеріалу, для виявлення уявлень здобувачів освіти про нерегульовані перехрестя та знання правил переходу перехресть пропоную таку проблемну ситуацію:

„ Ти стоїш на нерегульованому перехресті, перехід не позначено розміткою, по дорозі рухається транспорт, як ти будеш переходити дорогу? Чому? Запишіть. ”

 

Тема уроку: ”Перехід проїжджої частини дороги з речами, з домашніми тваринами, під час ремонту дороги."

 

Мета: вчити здобувачів освіти переходити дорогу з речами, з домашніми тваринами, під час ремонту дороги; розвивати уміння орієнтуватися на вулицях; виховувати культуру поведінки та бажання додержуватись правил дорожнього руху.

Ситуація: „ Два хлопчики переходили дорогу, один із них тримав у руках м’яч. Раптом, іграшка випала йому з рук і покотилася по дорозі. Хлопчик хотів бігти і підняти м'яча, та його зупинив товариш. ” Запитання: „ Чому? Що могло б статися?”(Робота в групах)

 

Тема уроку: "Пішохід і машини. Гальмівний шлях автомобіля".

 

Мета: закріпити і систематизувати знання здобувачів освіти про правила дорожнього руху пішоходів, довести до свідомості дітей вагомість секунди на дорозі, ознайомити з гальмівним шляхом автомобіля і його залежністю від різних умов, виховувати навички свідомої дисциплінованої поведінки на вулиці.

На даному уроці на етапі підготовки до сприйняття нового матеріалу пропоную розв'язати таку проблемну ситуацію: „ Послухайте розмову мами з сином:

  •                   Куди це ти так поспішаєш? - запитує мама?
  •                   Морозиво купити.
  •                   А як переходитимеш дорогу?
  •                   Дуже просто. Загориться зелене світло світлофора, я піду.
  •                   І все?
  •                   А що ж іще? ”

Запитання: „ Що повинен зробити хлопчик перед тим, як перейти дорогу? Запишіть. ”

 

 

Тема уроку: "Попереджувальні сигнали водіїв. Спеціальні машини".

 

Мета: формувати уявлення про звукові та світлові сигнали водіїв, розширювати уявлення про спеціальні машини, їх призначення, виховувати навички самодисциплінованості.

На етапі вивчення нового матеріалу про спеціальні машини на цьому уроці пропоную такі ситуації:

1. - Чому машини швидкої медичної допомоги, міліції, пожежно-рятувальної служби та служби газу відносяться до спеціальних машин?

2. - Уявіть собі, що ви зупинились перед пішохідним переходом, на світлофорі горить зелене світло і ви починаєте рух, але, раптом, чуєте звуковий сигнал, бачите машину з ввімкненими проблисковими маячками червоного кольору, якими ваші наступні дії? ( Робота в парах)

 

Тема уроку: "Надзвичайні ситуації. Правила поведінки під час надзвичайних ситуацій. Звідки надходить допомога (рятувальна служба, пожежна охорона, швидка медична допомога, міліція, аварійна служба газу). Запобігання проявам паніки".

 

Мета: формувати уявлення про надзвичайні ситуації, попередити здобувачів освіти про можливі аварії та катастрофи, які можуть статися в районі проживання, вчити як правильно поводитись у надзвичайній ситуації, виробляти вольові якості, вміння гальмувати страх, запобігати проявам паніки, виховувати дисциплінованість.

На етапі закріплення  про запобігання проявам паніки, даю для розв'язання таку проблему: „У будинку палає пожежа, усі жителі залишаючи свої квартири, збігають сходами вниз до виходу. Серед усіх є дівчинка - третьокласниця. Але раптом вона, згадавши про те, що у своїй кімнаті залишила свою улюблену ляльку, повертається і назустріч потоку людей біжить у свою квартиру." Запитання: „ Чи правильно чинить дівчинка? ” (Робота в групах)

Діти  проаналізувавши і усвідомивши проблему, шукають шляхи її розв'язання. Якщо рішення не вдається, виникає питання, чому проблема не вирішується? Зрозумівши, що відомий алгоритм не дає успіху, здобувачі освіти починають пошук другого способу вирішення.

 

 

Додаток № 9

 

Практичні роботи

 Скласти порядок дій ( 3 клас).

 

 Прокоментувати свої дії  під час:

 - епідемії грипу, інших інфекційних хвороб;

- отруєння зіпсованими продуктами;

- загартовування;

- користування електричними приладами, газовою плитою,  інструментами;

- користування найпростішими засобами захисту органів дихання; 

- руху по слизькій дорозі, дорозі з обмеженою оглядовістю;

- переходу залізничних переїздів, колій;

- катання на велосипеді;

- переходу проїзної частини дороги, регульованих і нерегульованих перехресть;

- екстремальних ситуацій у природному середовищі та в соціумі тощо.

 

Скласти режим буднього та вихідного дня (2-4 класи).

 

1.Прочитати в підручнику вказівки до складання режиму дня.

2.На аркушах з вказаним часом скласти режим дня. Пояснити, чим він відрізнятиметься у вихідний день.

7.00

7.10

7.15

7.30

8.00 – 12.40

13.00

13.30 – 15.30

16.00 – 17.30

17.30 – 19.00

19.00

19.30

20.45

21.00

3. Підсумкове завдання (закріпити отримані знання)

  1.    Пояснити, для чого слід складати розпорядок дня.
  2.    Назвати правила для школярів, які запам’ятали на уроці.

Пропоную вдома разом з батьками скласти режим вихідного дня.

 

 Дібрати ситуації, коли слід мити руки (3-4 класи).

(На дошці  розміщаю сюжетні і предметні малюнки, які допоможуть дітям пригадати, коли треба мити руки.  Налаштовую дітей на те, щоб вони пригадували поступово з ранку до вечора свій день, пригадували ті ситуації, коли треба було мити руки.)

Скласти і записати розповідь «Один день з життя моїх рук».

Пропоную дітям такий початок: «Вранці я прокинувся, помив свої руки. Взяв портфель і вийшов на вулицю. Ось тут все і почалося…».

Записати правило в зошит: «Ретельно мий руки з милом після …».

 

Як доглядати за зубами. (2 клас)

 

1.Вивчити правило чищення зубів.

- Нам допоможе правило п’яти пальчиків.

Розглянути малюнок у підручнику на ст.28. Прочитати кожне правило, демонструючи рухи щітки, імітуючи чищення.

2.Скласти пам’ятку догляду за зубами.

- Розглянути малюнки в підручнику на с. 27-29. Проаналізувати кожну пораду і скласти пам’ятку.

Для того, щоб зуби були здоровими, потрібно:

  •                    їсти овочі, фрукти, горіхи, рибу, молочні продукти;
  •                    двічі на день чистити їх;
  •                    двічі на рік відвідувати стоматолога;
  •                    обмежувати себе у солодощах.

Виконати завдання друге в зошиті.

 

Культура спілкування між однолітками (2-4 класи).

Робота в парах.

 Кожна пара отримує картку з завданням: яка ситуація може скластися між однокласниками.

  •                                            Тебе штовхнули.
  •                                            Ти штовхнув.
  •                                            Однокласник взяв твою книгу.
  •                                            Хтось ненароком став тобі на ногу.
  •                                            Ти забув вдома ручку.
  •                                            Тобі потрібні кольорові олівці.

Діти мають продемонструвати культуру спілкування між собою.

Висновок: до людей слід ставитися так, як хочеш, щоб ставилися до тебе.

 

Виклик служби порятунку (2-4 класи).

 

Рольова гра: потерпілий і диспетчер.

Один учень «набирає» відповідний номер телефону і викликає потрібну службу. Другий учень грає роль диспетчера.

Наприклад:

  •                    У тебе сталася пожежа.
  •                    Я набираю 101.
  •                    Слухаю вас.
  •                    У мене в квартирі пожежа. Я …., живу за адресою … . Я на другому поверсі…Викликав ( прізвище, ім’я)

Здобувачі освіти мають вивчити правило виклику пожежних і правильно викликати пожежних. Аналогічно задаю ситуації для виклику інших служб.

 

Розмова з незнайомцем по телефону.(2 клас)

  •                    Прочитати текст у підручнику (ст.62-63). Пояснити, чому саме так слід відповідати незнайомій людині.

Об’єдную дітей у пари. Розподіляю ролі – один телефонує, інший відповідає.

  •                    Розіграти діалог. Потім обмінятися ролями.

 

Робота за варіантами (3-4 класи).

 

На дошці чотири малюнки: автомобіль, собачка, білочка, бджола.

1 варіант отримує завдання: пригадати і записати корисні поради: на дорозі,  з домашніми тваринами.

2 варіант отримує завдання: пригадати і записати корисні поради : у лісі, при отриманні подряпин та укусів.

При перевірці здобувачі освіти доповнюють відповіді.

 

Різноманітність інтересів. ( 2 клас)

 

Текст «Твої друзі» у підручнику на с.101-102.

Роздаю дітям аркуші паперу і пропоную намалювати своє захоплення.

- Наклеїти малюнки на плакат «Захоплення нашого класу».

Висновок: кожен має свої інтереси і захоплення.

 

 

Додаток № 10

 

Ігрова діяльність на уроках «Основи здоров’я»

 

Гра «Чарівна країна»

 

 Умови гри наступні: «У нашій чарівній країні є все, що є на Землі. Але це все невидиме. Будь-який предмет з'явиться перед нами лише тоді, коли ви правильно виконаєте завдання».

 

Гра «Подорож на острів здоров’я »

1. Привітання.

              Доброго здоров’я , любі діти !

              Вас покликав дзвоник в рідний клас.

              Вчитись будете, змагатись і радіти,

              Тож ростіть здорові , в добрий час!

 

2.-      Ми продовжуємо  подорожувати цікавими і неповторними островами.

  •                    Як називається острів?

Зрозуміло , всім відомо,

Що приємно будь здоровим,

Тільки треба знати,

 Як здоровим стати!

  •                    Ми з вами потрапили на острів « Здоров’я».
  •                    Самостійно визначте правильні відповіді.
  •                     
  1.                Гра « Корисно – шкідливо» (« Спіймай корисне» ).

а)  Перебування на свіжому повітрі.

б) Звичка брати все в рот і куштувати на смак.

в) Тривале сидіння біля телевізора , комп’ютера.

г) Миття рук перед уживанням їжі.

д) Паління цигарок.

е) Загартування.

ж) Систематичне харчування.

з) Дворазове чищення зубів.

 

2.    Гра «Відкрий промінці здоров’я».

- Найбільше багатство в людини – це здоров’я. Що, на вашу думку, треба робити для зміцнення здоров’я?

- Самостійно запишіть відповіді в таблицю.

- За правильні відповіді «Сонечко» дарує вам чарівний промінчик.

                                       Твоє   здоров’я у  твоїх  руках.

   Режим дня

     Чистота

          Їжа

  Відпочинок

   Зарядка

 

Не забувайте:      Кожен день по розпорядку

                             Маємо робить зарядку.

                             Для здоров’я вона плюс.

                             Намотай собі на вус.

 

3.    Гра «Плутанка» (картки на партах , самостійна робота).

З’єднай рисками початок та продовження речень.

        Сонце, повітря і вода -

                     запорука здоров’я.

        Чистота -

                     наше багатство.

         Здоров’я -

                     здоровий дух.

         У здоровому тілі -

                  наші найкращі друзі.

 

4.   Гра «Ліки від застуди».

  •                    Найбільше наше  багатство – це здоров’я. Робіть кожного дня зарядку, вмивайтесь,стежте за чистотою свого тіла, займайтесь спортом, правильно харчуйтесь, більше бувайте на свіжому повітрі. Бережіть і зміцнюйте своє здоров’я!
  •                    Весною люди часто хворіють простудними хворобами. Поміркуйте і запропонуйте ліки від застуди.
  •                    Самостійно доповніть загадки словами – назвами лікарських рослин.
  •                    А я раджу вам, друзі, не хворіти. А для цього свій імунітет зміцнити. Уявіть, що ваш організм – це будиночок, а імунітет – огорожа навколо нього. А що зміцнить наш імунітет? Запишіть відповідь.

( Здоровий спосіб життя, правильне харчування, режим дня, зарядка)

 

       Гра «Доповни».

       Пригадати правила школяра доповнити речення.

 

Гра «Збираємо кошика».

 

Ставлю два – «кошики». В один діти «складають продукти», які потрібно вживати, в інший – які не варто вживати або слід вживати зрідка.

Здобувачі освіти на окремих аркушах записують корисні і шкідливі продукти, записані на дошці. Аркуші кладуть у відповідні «кошики».

(1 - помідор, хліб, горіхи, сік, молоко, апельсин, огірок, морква, кефір, сир, яйця, яблуко, абрикос, сметана, полуниця, суп, борщ. 2 – цукерки, торт, морозиво, хотдог, гамбургер, кола, чіпси, шоколад, тістечка).

 

                                                            Гра «У світі казки чарівної».

 

Закріпити знання прав дитини

  Роздаю здобувачам освіти по аркушу паперу. Демонструю відеосюжети відомих мультиплікаційних фільмів (або закріплюю на дошці малюнки).

Після перегляду кожного сюжету діти мають записати, які права героїв були порушені.

 

Снежная королеваНу, погоди!Бременские музыканты 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Корисно-шкідливо».

 

Я читаю рядок вірша, діти записують номера відповідей у колонки з назвами «Шкідливо», «Корисно».

1.  Досхочу цукерки їсти. (Шкідливо).

2.  Наче зайчик,  моркву гризти. (Корисно).

3.  В «Квача» з друзями пограти. (Корисно).

4.  В ліжку цілий день лежати. (Шкідливо).

5.  Спортом, танцями займатись. (Корисно).

6.  Цілий день двором тинятись. (Шкідливо).

 

Гра «Світлофор».

Робота в парах  (пригадати правило прийняття зважених рішень)

 Діти працюють у парах - пригадують правило світлофора для прийняття зважених рішень.

Я ставлю завдання, діти в парі обговорюють.

  •                    Ви вирішили поснідати. Перед вами вибір – каша або сухарики.

Червоне світло – зупинись.

Жовте світло – зваж наслідки. (Якщо я з’їм сухарики, може заболіти живіт, вони шкідливі для здоров’я. Замість того, щоб навчатися в школі, я лежатиму на ліжку з болем. Якщо я з’їм кашу, організм отримає необхідні поживні речовини, я матиму енергію для навчання).

Зелене світло – зроби вибір. (Я вибираю кашу).

 

Гра «Кухарі»

 

       Вибір страв до сніданку, обіду, полуденку та вечері.

Здобувачі освіти «накривають стіл»: 1 – до сніданку, 2 – до обіду, 3 – до полуденку, 4 – до вечері.

Діти записують  продукти в 4 групи із запропонованих.

      Геркулес   Салат  Молоко  Риба

 яйце  суп   пиріжок  овочі

 чай   котлета   яблуко  чай

 булочка     ягоди  печиво)

 

Додаток № 11

 

Індивідуальні картки (2-4 класи)

 

Загартовування

 

Запишіть процедури, які загартовують ваш організм у 3 колонки.

 

 

 

  •                                           Перебування на свіжому повітрі,
  •                                           сонячні ванни,
  •                                           обтирання,
  •                                           обливання,
  •                                           контрастний душ,
  •                                           купання у водоймах,
  •                                           ходіння босоніж 

 

Запишіть пам’ятки про користування телевізором, комп’ютером і телефоном

(2 та 4 класи)

 

Прочитати текст у підручнику на с. 68 (2 клас), на с. 78 (4 клас) . Розглянути малюнки.

На картках зі словами ТЕЛЕВІЗОР, КОМП’ЮТЕР, ТЕЛЕФОН написати правило безпечного користування приладом.

 

З’ясувати, де у школі небезпечно і чому  (2-4 класи)

 

 - Запишіть, як слід поводитися, щоб уникнути небезпеки.

Дітям даю картку з назвою одного з приміщень школи - «спортивна зала», «ЇДАЛЬНЯ», «КЛАС».  Здобувачі освіти записують правила безпечної поведінки у приміщеннях школи.

1. спортивна зала:

- робити все лише з дозволу вчителя,

- не відволікатися,

- не штовхатися і не бешкетувати.

2. ЇДАЛЬНЯ:

- не розмовляти під час їди,

- не бігати,

- мити руки перед їдою.

3. КЛАС:

- не бігати на перерві,

- бути уважним при вході (виході), щоб не зіштовхнутися,

- не штовхатися, не кричати.

 

 

Вчити вибирати для себе корисні смаки та захоплення(2-4 класи)

 

  Здобувачам освіти роздаю аркуші з переліченими заняттями:

«ЗАЙМАТИСЯ ТАНЦЯМИ, ГРАТИ У ФУТБОЛ, ПАЛИТИ, ЇСТИ ОВОЧІ ТА ФРУКТИ, КАТАТИСЯ НА РОЛИКАХ, ГРАТИ В СНІЖКИ, КУПАТИСЯ В РІЧЦІ, ДОВГО ДИВИТИСЯ ТЕЛЕВІЗОР, ГРАТИ В РУХЛИВІ ІГРИ, ДОВГО ГРАТИ В КОМП’ЮТЕРНІ ІГРИ, ЗАЙМАТИСЯ МАЛЮВАННЯМ, ЗАЙМАТИСЯ У МУЗИЧНІЙ ШКОЛІ».

 Діти мають викреслити те, що шкодить здоров’ю, і залишити те, що корисне.

  •                    Якщо ваші батьки ще досі не записали вас в якусь секцію чи гурток, то обов’язково поговоріть з ними і вирішіть, чим би ви хотіли займатися.

 

Їжа корисна та шкідлива (2-4 класи)

 

        Уявіть собі, що по телевізору рекламують всі оці товари, які ви побачите на аркуші. Вам треба подумати і вирішити, що купувати, а що ні.

       Здобувачам освіти роздаю аркуші з переліком товарів, які рекламуються: капуста, чіпси, кола, мінеральна вода, сухарики, пиво, апельсини, яблука, молоко, горіхи, фанта, сигарети, картопля, мандарини, сир, хотдог, кефір.

       Діти мають викреслити ті, які вони не куплять, хоч би якою не була реклама.

       Пояснити свій вибір. Відповідь записати.

 

Безпека життя вдома, в школі  (2-4 класи)

 

1.Основні причини виникнення пожежі

а)  гра з сірниками;

б) прасування одягу;

в) просушування одягу над газовою плитою.    

 

2. Телевізор треба дивитися ...

а)  сидячи на відстані одного метра;

б)  лежачи;

в)  на відстані трьох метрів.

 

3. Небезпечні речовини — це ...

а)  бензин, ацетон, розчинники;

б)  акварельні фарби, фломастери, пластилін;

в)  ліки, оцет, ртуть, лак.

 

4. Безпечно поводитися в школі означає ...

а)  не запізнюватись на уроки;

б)  бігати коридорами;

в)  виконувати правила для учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 12

 

Тестові завдання

 

Види тестових завдань

 

1. Твердження „ Діяльність людини завдає шкоди природі” правильне?

а) так;  б) ні.  (Альтернативне завдання).

 

2. Безпечна життєдіяльність – це:

  1.                                         відсутність загрози людині;
  2.                                         відсутність загрози довкіллю;
  3.                                         відсутність загрози людині й довкіллю.

Вибери правильну відповідь.  (Вибіркове завдання).

 

3. Пронумеруй, що за чим будеш робити при опіку. Що не так, закресли:

- звернуся по допомогу до дорослих або лікаря (за потреби);

- охолоджу обпечене місце;

- зачекаю, поки вщухне біль;

- проколю пухир;

- уражене місце змащу кремом.  авдання на знаходження помилки).

 

4. З’єднай лінією назву машини з номером телефону, за яким її викликають.

Швидка медична допомога   101

Пожежно-рятувальна служба  102

Аварійна служба газу     103

Міліція                       104

(Завдання на встановлення відповідності).

 

5. Допиши потрібне слово.

Перехрестя, яке займає велику площу – це ___________________

( Завдання з пропущеним словом).

 

 

Фізична складова здоров´я (2 клас)

 

1.Руки мити треба:

а)Раз на день     б) коли сідаєш їсти     в)  коли брудні.

 

2.Нігті на руках і ногах треба:

а)Гризти                             б)    зрізати раз на тиждень.

 

3.Зуби треба чистити

а)1 раз на день         б)     2 рази на день               в) 1 раз на тиждень

 

4.Зубну щітку треба міняти

а)1 раз на 4 роки          б)  1 раз на рік                в) 4 рази на рік

 

5. Після кожного прийому їжі треба

а)Їсти цукерки       б)     полоскати  ротову порожнину.

 

6.Телевізор можна дивитись   на день

а)2 год.,           б)    30 хв.,           г) 10 год.

 

 

Соціальна складова здоров´я (3 клас)

 Варіант 1

1.Знайомі люди — це  

                                                                                                                                                                                                                              а)батьки;                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       б) міліціонер;

в) поштар.

 

2. Якого друга ти хочеш мати?

а) доброго; б)щедрого;      в) жадібного.

 

3. Під час зустрічі з людиною, яка має фізичні вади, ти ...

а) сміятимешся;

б) не звертатимеш на неї уваги;

в) за потреби запропонуєш свою допомогу.

 

4.Твої основні права вдома і в школі — це ...

а) вимагати подарунків;

б)  здобувати освіту;

в) повноцінно харчуватися.

 

     Психічна і духовна складові здоров'я (3 клас)

 

1. Що роблять добрі друзі:

а) діляться цигарками;

б) допомагають у навчанні;

в) з'їдають твої бутерброди.

 

2.  Щоб тренувати пам'ять, потрібно:

а) читати багато книжок;

б) слухати гучну музику;

в) вчити напам'ять вірші.

 

3. Тобі запропонували цигарки, ти:

а) відмовишся;

б) візьмеш і викинеш;

в) поясниш, чому ти не взяв,

 

4. Мама прийшла втомлена з роботи, ти:

 а) допоможеш їй готувати вечерю;

б) слухатимеш музику або дивитимешся телевізор;

в) скажеш, що помив посуд і прибирав у своїй кімнаті.

 

5. Добрі звички це:

а) читати книжки;

б) допомагати мамі по господарству;

в) вчасно вчити уроки;

г) ображати однокласників.

 

6. Добрий товариш той, хто:

а) допоможе уроками;

б) ображає і глузує з однокласників;

в) вміє радіти за друга.

Безпека життя (4 клас )

 

Підкресли правильні відповіді.

1. Гальмівний шлях транспортного засобу залежить від його габаритів:

а) так;  б) ні.

 

2. Вийшовши із громадського транспорту на тротуар чи узбіччя, негайно треба переходити дорогу: а)так; б) ні.

 

3. Твердження «Порушення Правил дорожнього руху пішоходами спричиняє ДТП» правильне:

 а)так;   б) ні.

 

4. Встав пропущені слова.

  1.                Проїзну частину дороги треба переходити ___________________, ____________________, ____________________ переходами.
  2.                Посадку й висадку необхідно здійснювати після __________________________________ лише з ________________________.
  3.                Пасажири мають знати правила ____________________________ громадським транспортом і_____________________їх.

 

Тестова робота ( 2 клас)

Як ми навчилися берегти своє здоров´я.

 

Викресліть назви шкідливих для здоров’я речей.

 

Сон

Смоктання пальців

Тривала сидяча поза

Перебування на свіжому повітрі

Відпочинок на місцях накопичення відходів

Недосипання

Правильне харчування

Екологічно чисті продукти харчування

Тривале сидіння біля телевізора.

Звичка всього торкатися руками

Миття рук перед уживанням їжі.

Зарядка на свіжому повітрі.

Чергування праці і відпочинку.

Звичка все брати до рота.

Дворазове чищення зубів.

Рухова активність.

Загартовування.

Миття рук після туалету.

 

Тестова робота (4 клас)

Варіант 1

 

1. Здоров'я залежить від ...

а) загартовування;

б) дотримання правил особистої гігієни;

в) надмірного вживання солодощів.

 

 

2. Якщо погано почуваєшся, треба ...

а) розповісти про це батькам;

б) самому прийняти ліки;

в) викликати швидку допомогу.

 

3. Фізичний розвиток можна оцінити за ...

а) характером; б) вагою і зростом;

в) кольором очей.

 

4. Зуби треба чистити ...                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

а) щонеділі; б) двічі на день; в) коли є бажання.                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

 

5. Основні правила спілкування вимагають ...

а) бути ввічливим;

б) дражнити однокласників;

в)допомагати друзям.

 

6. До людей з фізичними вадами треба ставитися ...

а) з розумінням; б) з насмішкою; в) гуманно.

 

 

 

 Варіант 2

 

1. Здоров'ю шкодить ...

а) переїдання; б)дотримання режиму дня; в) паління.

 

2. Якщо ти захворів, треба ...

а) залишитися вдома;       б) піти гуляти;

в) викликати лікаря.

 

3. Розумові здібності можна оцінити за ...

а) силою м'язів; б) настроєм; в) кмітливістю.

 

4.Охайною можна назвати людину, яка ...

а) одягає дорогі речі;                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

б) прибирає лише тоді, коли чекає гостей;       

в) чиста, акуратна, любить порядок, чистоту.

 

5.Основні правила спілкування передбачають ...

а) вітатися зі знайомими;

б)перебивати розмову;

в) поважати думку співрозмовника.

 

6. Якщо в твоєму будинку живе дитина-інвалід, ти ...

а) гратимешся з нею;                                                                                                                                                                                                                                                                               

б) не звертатимеш ніякої уваги;

в) сміятимешся з неї.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток № 14

 

Прислів’я,  приказки

 

Найбільше багатство – здоров’я.

Здоров’я дорожче від багатства.

Здоров’я дорожче від золота.

Здоров’я – найдорожчий скарб.

Здоров’я не купиш за гроші.

Здоров’я не купиш, хвороби не продаси.

Здоровий не знає, який він багатий.

Здоров’я всьому голова.

Немає друга вірнішого за здоров’я.

Здоровому лікаря не потрібно.

Турбота про здоров’я – кращі ліки.

Хто здоровий, той ліків не потребує.

Хочеш бути здоровим – будь розсудливим.

Здоров’я живе обережністю.

Бережи одежу знову, а здоров’я змолоду.

Поки людина здорова, то здоров’я не шанує.

Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.

Гроші загубив – небагато загубив, час загубив – багато загубив, а здоров’я загубив – усе загубив.

Нема щастя без здоров’я.

Чистота – дві третини здоров’я.

Здоров’я в чистоті міцніє.

Праця – здоров’я, лінь – хвороба.

Фізкультура і праця здоров’я несуть.

Хто день починає з зарядки, у того здоров’я в порядку.

Якщо хочеш здоров’я мати, треба рано вставати.

Спиться – здоровиться.

Сміх – половина здоров’я.

Веселий сміх – здоров’я.

У здоровому тілі здоровий дух.

Здоровому все здорово.

Не в міру їси – здоров’я не проси.

Коли не має сили, то й світ не милий.

Як на душі, так і на тілі.

Було б здоров’я, а все інше наживемо.

Добрі зуби і камінь їстимуть.

Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.

Усе можна купити, крім здоров’я.

Їж – не переїдай, пий – не перепивай, говори – не переговорюй, то будеш здоров.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Загадки

Людина

 

Без рук, без ніг,

А всіх кладе в постіль. (Сон).

 

Зверху гай,

Під гаєм моргай,

Під моргаєм сліпко,

Під сліпком видко,

Під видком нюхко,

Під нюхком цапко. (Голова людини).

 

Ношу їх багато років,

А ліку їм не знаю. (Волосся).

 

Двоє лисенят завжди поруч сидять. (Вуха).

 

Завжди в роті, а не проковтнеш. (Язик).

 

Два ряди сорочок, а між ними фартушок. (Зуби, язик).

 

У хлівці два ряди баранців, і всі біленькі. (Зуби).

 

На одному камені дві змії лежать. (Лоб, брови.)

 

Сопе, хропе, часом чхає,

Сюди – туди зазирає,

На морозі замерзає,

Бо одежини не має. (Ніс).

 

У щуки зовсім їх немає,

А білий гриб одну лиш має,

Курчатко – дві; а що з трьома?

Нехай кмітливий відгадає!

А чорний жук їх має шість…

Що це таке – хто відповість? (Ноги).

 

Було собі два брати

І обидва Кіндрати,

Через доріжку живуть,

А один одного не бачать. (Очі).

 

У двох матерів по п’ятеро синів,

У кожного своє ім’я. (Пальці).

 

Що то за штука день і ніч стука? (Серце).

 

Солоне, а не сіль, біжить, а не річка,

Блищить, а не золото.

Коли б угадати та менш його знати! (Сльози).

 

Крутиться – вертиться, а в ополонку не впаде. (Язик).

 

Одяг і взуття

 

Топчуться разом – один на порозі, другий на дорозі. (Чоботи).

 

Два братики – вусатики,

В обох жовтенькі сорочки,

Стоять у кутку,

Повисували язички. (Черевички).

 

 

Невеличкі дві хатини,

В них м’які і теплі стіни.

По п’ять братиків малих

Проживає в хатинах тих. (Рукавички).

 

Їжа

 

Увесь вік їси – не проїси,

І завжди добре. (Борщ і каша).

 

Чорний пень, а золотий верх. (Гречана каша).

 

Місили, місили, ліпили, ліпили,

А тоді – хіп та в окріп!

А вже наостанку – в масло та сметанку.

Хто зуміє відгадати,

Того будемо частувати. (Вареники).

 

Як навколо об’їси – серединки не проси.

Ми такі гостинці: дірка в серединці. (Бублики).

 

Сидить в ложці, звісивши по ножці. (Локшина).

 

Били, колотили і на стіл положили. (Масло).

 

Рідке, а не вода; біле, а не сніг. (Молоко).

 

Ріжуть мене ножакою,

Б’ють мене ломакою;

За те мене отак гублять,

Що всі мене дуже люблять. (Морозиво).

 

У воді росте, кохається,

а вкинь у воду – злякається. (Сіль).

 

Ріжуть мене, в’яжуть мене,

Б’ють нещадно, колесують,

Пройду вогонь і воду

І кінець мій – ніж і зуби. (Хліб).

 

Білий, як сніг, в пошані у всіх,

До рота попав – там і пропав. (Цукор).

 

Маленьке, кругленьке, зі столу впало; нема таких ковалів, щоб його скували. (Яйце).

 

Овочі, фрукти, ягоди, злаки та їстівні рослини

 

Стоять коні на припоні,

Не їдять, не п’ють,

А все гладшими стають. (Гарбузи).

 

Я на сонці сонцем сяю.

Родичів багато маю.

Гарбузову господиню

Усі знають. Хто я?... (Диня).

 

Сам червоний, а чуб зелений. (Буряк).

 

Круглий, як куля,

Зелений, як трава,

Червоний, як кров,

Солодкий, як мед. (Кавун).

 

На нозі стоїть одній –

Сто сорочок на ній. (Капуста).

 

Неприваблива, шишкувата,

А як прийде на стіл вона,

Скажуть весело хлоп’ята:

Ну й розсипчаста, смачна. (Картопля).

Без рук, без ніг, а в’ється, як батіг. (Квасоля).

 

Коса надворі, а панна в коморі. (Морква).

 

А що то за коні

В гаю на припоні:

Довгасті, голчасті,

Зеленої масті,

Нікого не возять,

Лише солі просять? (Огірки).

 

Червоний Макар

По полю скакав,

А в борщ плигнув. (Перець).

 

Я кругленька, червоненька,

З хвостиком тоненьким.

На городі мене рвуть

І до столу подають. (Редиска).

 

Я гірка і завжди свіжа,

Всім подобаюсь одначе.

Хто мене ножем уріже,

Неодмінно сам заплаче. (Цибуля).

 

Що то за голова,

Що лише зуби і борода? (Часник).

 

З цих зелених маленьких листочків

Мама зварить смачний дуже борщик.

Ми зелених листочків нарвем,

Що усі називають… (Щавлем).

 

 

Сам маленький,

А шуба дерев’яна. (Горіх).

Жовте, соковите,

На дерев’янку надіте. (Абрикос).

 

Маленькі плоди,

Мов сережки, повисли.

Червоні – солодкі,

Зелені – ще кислі. (Вишні).

 

Весною біле, літом зелене,

Восени жовте, зимою добре. (Груша).

 

Голуба накидка.

Хвостик – наче нитка;

Є в ній щось смачнюще,

Є в ній щось твердюще,

В жовту тінь звабливо

Заховалась… (Слива).

 

Одне – рум’яне,

Друге – зелене лице у мене.

Влітку і взимку

Ковтають слинку

Всі через мене.

Хто я? (Яблуко).

 

Живе вона в лісочку, має червону сорочку,

Хто йде, той поклониться. (Суниця).

 

На горі в нас росте

Сонце ясне, золоте,

Жовте око, жовті вії,

Та чомусь воно не гріє. (Соняшник).

Білі зуби маю,

Та усі ховаю;

Довгі коси маю,

Та не заплітаю. (Кукурудза).

 

В чисті полі він росте:

На високих ніжках,

В зелених панчішках,

Квіточки блакитні,

Оченьки привітні. (Льон).

 

Є рослина в нас така,

Що від неї кінь скака. (Овес).

 

Не чоловік, не звір,

А має вуса. (Ячмінь).

 

Погода та пори року

 

Хто наткав полотна

Аж від лісу до вікна

І сміється, задається:

Ось така ширина! (Зима).

 

Невидимка ходить в гаї, всі дерева роздягає. (Осінь).

 

Зійшли сніги, шумить вода,

Земля вже квіти викида,

Буяє травка молода,

Все мертве оживає.

Коли, діти, це буває? (Навесні).

 

Сонце пече, липа цвіте,

Вишня поспіває.

Коли це буває? (Влітку).

 

Не дід, а сивий,

Не спить, а стелиться,

Вкриває землю й океан,

А звуть його… (Туман).

 

Гуляє в полі, та не кінь.

Літає на волі, та не птиця. (Вітер).

 

Мене частенько просять, ждуть,

А тільки покажусь – ховатися почнуть. (Дощ).

 

Не сніг, не лід,

А сріблом дерева прикрасить. (Іній).

 

Біг кінь білобокий,

Через Дунай глибокий,

Як упав – заіржав,

Увесь світ задрижав. (Грім).

 

Два брати рідні:

Одного всі бачать, але не чують,

Другого всякий чує, але не бачить. (Грім і блискавка).

 

Узимку білим цвітом сад зацвів,

Наче навесні. (Іній).

 

Без рук, без ніг, а малювати вміє. (Мороз).

 

Взимку вкрили ми навкруг

Ліс, дорогу, поле й луг. (Сніг)

 

А як сонце припече – ми струмочком потечем. (Сніжинки).

 

Росте вона холодною зимою,

Росте вона додолу головою,

А тільки сонечко засяє –

Вона заплаче й помирає. (Бурулька)

 

 

 

Транспорт

 

Маленькі будиночки по місту біжать.

Хлопчики й дівчатка

У будиночках сидять.

(Трамвай)

 

Полотно, а не доріжка

Кінь біжить − стоніжка.

(Поїзд)

 

Будинок по вулиці йде

На роботу всіх везе

Не на курячих він ніжках.

Він в гумових чобітках.

(Автобус)

 

Це − загадки про суспільний транспорт. А як називають людей, які користуються їм, їздять в ньому? (Пасажири).

 

docx
Додав(-ла)
Тремполец Яна
Додано
19 лютого
Переглядів
170
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку