Тема. Додавання і віднімання десяткових дробів.
Мета: закріпити знання загальних правил додавання і віднімання десяткових дробів; доповнити знання учнів окремими випадками додавання і віднімання десяткових дробів.
Тип уроку: застосування знань, навичок та вмінь.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
Математичний диктант
Варіант 1 [2]
[4,75 - 3,13].
II. Відтворення отриманих знань
Після розбору результатів математичного диктанту учні повторюють алгоритм додавання і віднімання десяткових дробів (можна використати однойменну таблицю — див. урок №88), особливо акцентуючи увагу на тому, що потрібно зрівняти кількість цифр у дробовій частині.
III. Постановка проблеми і доповнення знань учнів
Приклад 1. 12 + 3,9.
Приклад 2. 10 – 3,82. (№ 300 (3, 7) — робочий зошит)
Запитання до учнів
Скільки цифр у дробовій частині першого числа (у кожному з виразів)?
Відповідь: дробової частини немає. Учні можуть здогадатись, як розв'язати цю проблему (отримати дробову частину).
Якщо ж ні — вчитель пояснює, що будь-яке натуральне число можна записати у вигляді десяткового дробу, ціла частина якого дорівнює даному числу, а дробова складається з одного, або двох, або декількох нулів (за необхідності нулів можна записати як завгодно багато), і тоді розв'язання прикладів буде мати такий вигляд:
Приклад 1. 12 + 3,9 = 12,0 + 3,9 = 15,9.
Розв'язання.
Приклад 2. 10 – 3,82 = 10,00 - 3,82 = 6,18.
Розв'язання.
На закріплення цього моменту можна запропонувати учням скласти і розв'язати власні два приклади на додавання і віднімання натурального числа і десяткового дробу. 2. Другий окремий випадок, який може зустрітись учням під час додавання десяткових дробів, можна розглянути під час розв'язування прикладів 3,4 і 5.
Приклад 3. 3,846 + 5,134 = 8,98.
Розв'язання. нулі в кінці дробової частини суми відкидають.
Приклад 4. 83,24 + 42,76 = 126.
Розв'язання. нулі в кінці дробової частини суми відкидають.
Але
Приклад 5. 87,24 + 42,76 = 130.
Розв'язання. нулі в кінці дробової частини суми відкидають.
Висновок. Після виконання додавання десяткових дробів нулі в кінці дробової частини відкидають.
Учитель. Отже, тепер ми знаємо, як додавати і віднімати десяткові дроби, десяткові і натуральні числа, і наше завдання — навчитись застосовувати ці правила.
IV. Закріплення знань, формування вмінь, відпрацювання навичок
На цьому уроці продовжується робота з формування вмінь виконувати додавання і віднімання десяткових дробів, тепер уже з урахуванням особливих випадків. Тому учні розв'язують як завдання початкового і середнього рівня (№№ 832,833 (3,5,6), 835 (4), 837 (1,4)), так і завдання достатнього рівня (№№ 850, 852, 858 (1, 2)). Додатково (якщо вистачить часу) можна запропонувати учням задачу: Замість квадратиків запишіть такі десяткові дроби, щоб рівності були правильними:
1) □ + □ = 1; 2) □ + □ = 0,7; 3) □ + □ = 0,1.
Спробуйте розв'язати цю задачу, замінивши квадратики рівними десятковими дробами.
V. Підсумок уроку
Вчитель ще раз наголошує на тих висновках, що були отримані на уроці (алгоритм додавання і віднімання натурального числа і десяткового дробу).
VI. Домашнє завдання
п. 20, № 834 (3, 6); 836 (4), 838 (7), 850 (1), 851, 853.