Урок 40/11. Додавання сил. Рівнодійна. Графічне зображення сил.
Освітня . Вчити учнів вимірювати значення сили. Ввести поняття рівнодійної кількох сил. Формувати в учнів вміння і навички графічно зображати сили, що діють вздовж однієї прямої.
Розвиваюча. Розвивати логічне та алгоритмічне мислення.
Виховна . Виховувати культуру мовлення та оформлення записів.
Прилади та матеріали: кольорова крейда, динамометр, тягарці.
Презентація Урок 40.11
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Перевірка домашнього завдання.
Огляд зошитів з метою з’ясування наявності розв’язання учнями домашніх задач.
Висновок учителя за результатами перевірки виконання домашнього завдання.
3.Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування.
4.Мотивація навчальної діяльності.
Тема: Додавання сил. Рівнодійна. Графічне зображення сил.
5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Пояснення до байки ми постараємось дати в кінці уроку.
Рівнодійна сила.Як правило, на одне i те саме тіло діє кілька сил, тому існує необхідність враховувати дію багатьох сил. Сила, яка діє так само, як декілька окремих сил, прикладених до даного тіла, називається рівнодійною цих сил.
Якщо в цьому разі Ft = F2, то їх рівнодійна дорівнює нулю. Тому тіло, яке було в спокої, таким і залишиться, а таке, що рухалося, продовжуватиме рухатися прямолінійно і рівномірно з початковою швидкістю. При цьому кажуть, що прикладені до тіла протилежно напрямлені вздовж однієї прямої і однакові за значенням сили зрівноважують, або компенсують одна одну.
Яким чином рухатиметься тіло, якщо на нього одразу діятимуть кілька сил?
Задача.На рисунку зображено тіло й сили, що діють на нього. Чому дорівнює рівнодійна всіх сил, що діють на тіло?
Розв’язання:
Fр1 = F3-F4= 0
Fр2 = F1-F2+ 0 =F1-F2
Відповідь: тіло буде рухатись в напрямку дії сили F1
Для того, щоб зобразити силу на рисунку, потрібно:
- Намалювати тіло (чи його умовне позначення).
- Записати значення сили
- Вибрати масштаб.
- Вибрати точку прикладання сили.
- Накреслити пряму, вздовж якої діє сила.
- Вздовж прямої від точки прикладання сили в вибраному масштабі
накреслити стрілку пропорційну силі.
- Позначити силу її умовним позначенням.
6.Осмислення об’єктивних зв’язків.
Задача 1. Вагонетку тягнуть два робітники, прикладаючи до неї в одному напрямі сили 30 Н і 45 Н. Сила опору рухові 15 Н. Чому дорівнює рівнодійна
всіх сил, що діють на вагонетку?
Задача 2. Два хлопчики тягнуть санчата з силами 10Н и 20Н. Накреслити на рисунку ці сили і їх рівнодійну.
Задача 3. Двоє учнів канатом тягнуть до берега човен. Один з них
прикладає силу рівну 120 Н, а другий — 100 Н. Яка сила діє на човен?
Задача 4.Яку силу покаже динамометр, до якого ниткою прикріплено
зв'язані між собою тягарці вагою 10 Н, 20 Н і 40 Н?
Запитання учням классу:
То чому віз залишається нерухомим на березі?
Учні відповідають, вчитель аналізує їх відповіді і оцінює роботу учнів на уроці.
8.Домашнє завдання.