Урок 41/12. Тертя, сила тертя. Коефіцієнт тертя ковзання.Тертя в природі і техніці.
Освітня . Розвивати вміння спостерігати фізичні явища. Сформувати знання про сили тертя (їх природу, напрям дії, формули і способи визначення) та їх різновиди. Розкрити корисну і шкідливу роль тертя в техніці і побуті.
Розвиваюча. Розвивати уміння спостерігати та аналізувати фізичні явища; розширювати знання про сили природи.
Виховна . Виховувати розуміння, що фізика – наука, що описує закони природи.
Прилади та матеріали: похила площина, кулька, пісок, дерев’яний брусок, мензурки, вода, машинне масло, динамометр, візок.
Презентації Сида тертя. Види тертя Урок 41.12
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Перевірка домашнього завдання.
Запитання учням класу:
Що потрібно зробити, щоб зобразити силу на рисунку?
Для того, щоб зобразити силу на рисунку, потрібно:
- Намалювати тіло (чи його умовне позначення).
- Записати значення сили
- Вибрати масштаб.
- Вибрати точку прикладання сили.
- Накреслити пряму, вздовж якої діє сила.
- Вздовж прямої від точки прикладання сили в вибраному масштабі
накреслити стрілку пропорційну силі.
- Позначити силу її умовним позначенням.
3.Актуалізація опорних знань.
Дати відповіді на питання (робота в парах):
1. Яка сила тяжіння діє на дівчинку масою 50 кг?
(F = mg = 50*10 H/кг = 50 Н )
2. Яка сила тяжіння діє на автомобіль масою 800 кг?
(F = mg = 800*10 H/кг = 800 Н )
3. Чи із однаковою силою притягує Сонце тіла, що перебувають на поверхні Землі, протягом доби?
( Удень Сонце набагато ближче до нас, тому притягує сильніше)
4. Яблуко, що падає з гілки, набуває швидкості завдяки притяганню Землі. А чи набуває Земля швидкості завдяки притяганню до цього яблука?
(Так, але значно менше)
5. Пасажир підняв з палуби корабля сталеву гайку і кинув у воду. Гайка опустилася на дно річки. Чи однаковою буде сила тяжіння, що діє на гайку на палубі корабля і на дні річки?
(Однаково)
6. Дерев’яну кульку кинули спочатку у воду, а потім у масло. Чи змінилася при цьому сила тяжіння, яка діє на кульку.
(Ні, так як сила тяжіння залежить від маси, а не від речовини).
4.Мотивація навчальної діяльності.
Дослід 1. Поставимо на столі нахилену дошку, покладемо на неї візок і
відпустимо його. Він скочується на поверхню стола, котиться і
зупиняється, пройшовши певну відстань. Якщо на стіл розсипати
трошки піску, то візок рухатиметься з меншою швидкістю.
Запитання до учнів класу:
Що є причиною зменшення швидкості руху тіла?
Тема: Тертя, сила тертя. Коефіцієнт тертя ковзання.Тертя в природі і теїхніці.
5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
З раніше вивченого ви знаєте, що причиною зміни швидкості руху тіл є дія одного тіла на інше. Отже, в розглядуваних випадках на кожне рухоме тіло діяла сила. Тіла зупинилися, тому що на них діяла сила, яка напрямлена протилежно їх руху і називається силою тертя FTep.
Сила тертя – сила, яка виникає під час руху одного тіла по поверхні іншого і напрямлена в пртилежну сторону до руху тіла.
Дослід 3 . Покладемо брусок на похилу дошку. Брусок перебуває в стані спокою. Що утримує його від зісковзування вниз? Тертя спокою забезпечує зчеплення бруска і дошки.
Дослід 4. Притисніть свою руку до зошита, що лежить на столі, і пересуньте його. Зошит буде рухатися відносно стола, але перебуває у спокої відносно вашої долоні. За допомогою чого ви примусили цей зошит рухатися? За допомогою тертя спокою зошита об руку.
Тертя спокою переміщує вантажі, що розміщуються на рухомій стрічці транспортера, запобігає розв'язуванню шнурків, утримує шурупи і цвяхи в дошці тощо. При однакових навантаженнях сила тертя кочення завжди менша за силу тертя ковзання.
Чим більша сила притискає тіло до поверхні, тим більша сила тертя виникає при цьому.
Виконаємо попередні досліди, але тіло будемо рухати по поверхні скла, по гумі. З'ясуємо, що сила тертя залежить від якості поверхні, по якій рухається тіло.
Сила тертя залежить від матеріалу і якості обробки поверхні, по якій рухається тіло.
|
|
|
|
|
Сталь по сталі |
0,17 |
|
|
Залізо по залізу |
0,30 |
|
|
Залізо по чавуну і бронзі |
0,18 |
|
|
Дуб по дубу при паралельних волокнах |
0,40 |
|
|
Дуб по дубу при перпендикулярних волокнах |
0,20 |
|
|
Сталь по льоду |
0,02 |
|
|
Сталь по твердому ґрунті |
0,20-0,40 |
|
|
Дерево по льоду |
0,035 |
|
Дослід 5. Візьмемо два вимірювальних циліндри, наповнимо один з них водою, а другий — олією або машинним маслом. Кинемо одночасно в них однакові металеві кульки. В результаті досліду побачимо, що кулька у воді впаде на дно швидше, ніж у маслі, тобто сила опору руху кульки в маслі більша, ніж у воді.
Човни, кораблі не можуть розвинути такої швидкості, яку розвивають літаки, тому що сила опору руху у воді набагато більша, ніж у повітрі.
Сили тертя, які виникають під час руху тіл у рідині або газі, називаються силами опору середовища.
6.Осмислення об’єктивних зв’язків.
Задача 1.Яку силу слід прикласти до шафи масою 50 кг у горизонтальному напрямі, щоб зрушити її з місця, якщо коефіцієнт тертя між шафою та підлогою 0,8?
Задача 2. Тіло масою 800 кг рушає з місця, коли до нього прикладена сила 1200 Н. Яким є коефіцієнт тертя між тілом і поверхнею, на якій він знаходиться?
Задача 3. Який вантаж може везти кінь на санях, маса яких 100 кг, якщо сила тяги коня 600 Н, а коефіцієнт тертя між полозами саней і снігом 0,05?
7.Підсумок уроку.
Учні працюють за технологією «Мікрофон» пояснюючи прислів’я:
1 група «Суха ложка рот дере»
2 група «Коси, коса, поки роса, роса спала – робота пропала»
3 група «Баба з воза – коням легше».
Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.
8.Домашнє завдання.