Домашні досліди та спостереження, не пов’язані з лабораторними роботами.
Компетентнісний підхід є засобом посилення дієвості предметних знань, умінь, навичок, а отже, спрямованості навчального процесу. Важливе місце в системі навчання фізики має належати фізичному експерименту, частиною якого є домашні досліди та спостереження.
Виконання домашніх експериментальних завдань, сприяє засвоєнню програмного теоретичного матеріалу, формує експериментальні та конструкторські уміння.
Завдання 1
Дослідити, що всі тіла, які перебувають у стані вільного падіння, рухаються з однаковим прискоренням. Скористайтеся для цього, наприклад, монетами номіналом 5 коп. і 2 коп.
Завдання 2
Візьміть два однакові аркуші паперу: один розправлений, а інший зім'ятий. Потім, ставши на стілець, підніміть аркуші паперу на однакову висоту й одночасно відпустіть. Дослід повторіть кілька разів, спостерігаючи траєкторію руху під час падіння. Чи залежить швидкість падіння тіла від його форми?
Завдання З
Визначити доцентрове прискорення тіла, яке рухається рівномірно по колу. Для цього взяти кульку з ниткою і, тримаючи за вільний кінець нитки, привести її в рух по колу. Скористайтеся годинником із секундною стрілкою і масштабною лінійкою.
Завдання 4
Порівняти коефіцієнти тертя між крупинками рису і між крупинками манки, скориставшися цупким білим папером, транспортиром і відповідними таблицями.
Завдання 5
Покотити по столу кульку так, щоб вона впала з нього. Визначити початкову швидкість падіння, користуючись при цьому однією сантиметровою стрічкою.
Завдання 6
Вирізати з цупкого паперу круг, кільце, трикутник, прямокутник, трапецію. Знайти центр тяжіння кожної фігури.
Завдання 7
Визначити центр тяжіння фігур неправильної форми.
Завдання 8
Визначити витрату енергії м'яча, що вільно падає з деякої висоти, при ударі його об підлогу. Скористатися при цьому сантиметровою стрічкою.
Завдання 9
Прив'яжіть нитку до молотка. Спочатку піднімайте молоток зі столу вгору повільно, іншим разом — ривком. Що спостерігаєте? Чому?
Завдання 10
Візьміть у руки трубку з душем, пустіть воду. Поясніть явище, яке спостерігаєте.
Завдання 11
У пакеті з-під молока на протилежних стінках зробіть по одному отвору такої величини, як товщина олівця. До верхньої частини пакета прив'яжіть дві міцні нитки. Верхні кінці ниток з'єднайте в одну і прикріпіть до поперечки. Закрийте отвори і налийте воду, потім відкрийте отвори. Поясніть явище, яке спостерігаєте.
Завдання 12
У пластмасовій пляшці зробіть отвір у дні, налийте води у пляшку і рухайте її вниз. Що спостерігаєте? Чому?
Завдання 13
Щоб охолодити чашку чаю, доводиться чекати. Коли чай швидше охолоне: якщо почекати, а тоді вкинути цукор, чи навпаки — вкинути цукор, а потім почекати?
Завдання 14
Візьми шматок дроту, швидко зігни і випрями його кілька разів. Торкнися місця згину. Що ти відчуваєш? Чому?
Завдання 15
У склянку з водою кімнатної температури обережно долий ще й гарячої води. Виміряй температуру води біля дна, всередині та біля її поверхні.
Завдання 16
Налий однакову кількість води у дві каструльки. В одну з них додай будь-який жир (бажано харчовий, тоді можна буде продовжити дослід приготуванням супу). Постав каструльки на однаковий вогонь. У якій із них і чому вода закипить швидше?
Завдання 17
У невелику посудину поклади кілька шматочків парафіну чи воску. На водяній бані нагрій посудину. Досліди, як відбувається процес плавлення парафіну чи воску. Вилий одержану рідину у формочку, зроблену з мокрого щільного паперу, і прослідкуй, як відбувається процес її тверднення. Якщо добереш досить товсту нитку і вкладеш її у формочку перед заливкою, то отримаєш свічку, виготовлену своїми руками.
Завдання 18
Поклади у склянку шматочки льоду і налий води (щоб заповнити щілини і вкрити лід). Коли лід розтане, виміряй рівень води в склянці. Порівняй об'єм льоду з об'ємом води, яка з нього утворилася. Зроби висновок. Яке значення має у природі властивість льоду зменшувати свій об'єм у процесі плавлення?
Завдання 19
Для визначення напряму вітру можна скористатися стародавнім способом: змочивши водою, підняти вгору палець руки. Проведи і ти такий експеримент. Що ти відчуваєш? Спробуй, знаючи фізику, пояснити одержаний результат.
Завдання 20
Виконай дослід і з'ясуй, в якій каструлі і чому швидше закипить вода: у відкритій чи у закритій кришкою. Чому?
Завдання 21
Постав на вогонь каструльку з водою й опусти в неї металеву коробочку з водою так, щоб вона плавала. Поки вода закипатиме, подумай, чи закипить вода в коробочці, а потім перевір свою здогадку.
Завдання 22
Виконай попередній дослід, заздалегідь добре підсоливши воду в каструльці. Порівняй результати дослідів і зроби висновки.
Завдання 23
Дослідити, від чого залежить висота підйому рідини в капілярній трубці.
Завдання 24
Покласти зверху на отвір пляшки надломлену паличку, а на неї — копійку. Як, не торкаючись копійки, пляшки і палички, скинути копійку в пляшку? Пояснити явище.
Завдання 25
Постав дві склянки тісно одну біля одної, налий в одну холодної води, а в іншу — окропу. На стінки склянок, які дотикаються, «посади» смужку будь-якої тканини шириною 1 см. Що спостерігається? Чому?
Завдання 26
Дослід, аналогічний № 25, тільки замість гарячої води взяти холодну, з доданими краплями рідкого миючого засобу.
Завдання 27
Візьміть дві пластинки, скляну і стеаринову. Скляну помити з милом і витерти одеколоном. Стеариновою пластинкою накрапати на гладкий папір стеарин зі свічки. Капнути із піпетки по маленькій краплі води на обидві пластинки. Що спостерігається? Чому?
Завдання 28
Запропонуйте спосіб переливання води з повної склянки в порожню, використовуючи лише смужку чистої тканини.
Завдання 29
Обладнання. Кільце з гумової стрічки.
Завдання.
3. Поясніть:
а) чому стрічка нагрілася;
б) який закон допомагає пояснити це явище?
Завдання 30
Обладнання. Дощечка із забитим у неї гвіздком, гвіздок, молоток. Завдання.
1. Забийте гвіздок у дощечку, вдаривши молотком 3—4 рази. Торкніться пальцем до шляпки цього гвіздка. Вона трішки нагрілась.
а) чому нагрілися шляпки гвіздків;
б) чому температура шляпок гвіздків різна, хоча кількість ударів молотком була однакова;
в) який закон допомагає пояснити спостережуване явище?
Завдання 31
Обладнання. Термометр, склянка з гарячою водою. Завдання.
а) за рахунок якої енергії виконується механічна робота з підняття спирту або ртуті в термометрі;
б) який закон допомагає пояснити спостережуване явище?
Завдання 32
Обладнання. Дитяча гумова кулька; коробка з-під дитячого взуття, в одній із менших стінок якої є дірка; олівці.
Завдання.
4. Поясніть:
а) за рахунок якої енергії коробка рухалась;
б) який закон допомагає пояснити спостережуване явище?
Завдання 33
Обладнання. Два ртутні термометри з різною масою ртуті в них; склянка з гарячою водою.
Завдання.(Будьте обережні з термометрами)
1. Помістіть термометр у склянку з гарячою водою.
2. Запишіть, яку температуру показав кожен термометр.
3. Поясніть:
а) за рахунок чого збільшилася внутрішня енергія ртуті;
б) чи однакові зміни внутрішньої енергії ртуті в обох термометрах;
в) який закон допомагає пояснити спостережуване явище?
Завдання 34
Обладнання. Пляшка з водою кімнатної температури, термометр, серветка. Завдання.
1. Поміряйте температуру води в пляшці.
4. Поясніть:
а) чому нагрівається вода в плящці (тепло руки через серветку до пляшки не передається);
б) який закон допомагає пояснити спостережуване явище?
Завдання 35
Обладнання. Сталева кулька, посудина з піском, металева плита такої самої товщини, як шар піску в посудині.
Завдання.
3. Поясніть:
а) в якому випадку зміна внутрішньої енергії кульки більша;
б) який закон допомагає пояснити це?
Завдання 36
Обладнання. Коробка із сірниками.
Завдання.
а) за рахунок якої енергії збільшується енергія головки сірника і він загоряється;
б) який закон допомагає пояснити спостережуване явище?
Завдання 37
Обладнання. Три чайні ложки (алюмінієва, із нержавіючої сталі і пластмасова), склянка з гарячою водою.
Завдання.
3. Поясніть:
а) який механізм передачі теплоти в цьому досліді;
б) чому ложки нагрілися за однаковий час до різних температур;
в) чому тепло передається від гарячої води до ложки, а не навпаки? Який закон пояснює напрямок протікання теплових процесів?
Завдання 38
Увага! Дотримуйтеся правил техніки безпеки поводження зі спиртівкою і вогнем.
Обладнання. Великий залізний цвях; дерев'яний стрижень такого самого розміру; спиртівка, сірники, сталевий лист.
Завдання.
3. Поясніть:
а) чому папір, щільно намотаний на цвях, не загорівся, а на дерев'яному стрижні загоряється;
б) як зміняться результати досліду, якщо папір намотано нещільно? Перевірте експериментально.
Завдання 39
Увага! Дотримуйтеся правил техніки безпеки поводження зі спиртівкою і вогнем.
Обладнання. Спиртівка, сірники, металевий лист, два однакових аркуші паперу. Завдання.
3. Поясніть:
а) чому папір загоряється лише в одному з випадків;
б) як називається такий вид теплообміну? Чи може він відбуватися в твердих тілах?
Завдання 40
Увага! Дотримуйтеся правил техніки безпеки поводження зі спиртівкою і вогнем.
Обладнання. Скляна трубка, спиртівка, металевий лист, сірники, лапка для штатива, гасова лампа. Завдання.
3. Зверху над полум'ям спиртівки розмістіть скляну трубку так, щоб полум'я горіло всередині трубки, а трубка не торкалася металевого листа. Полум'я розгоряється сильніше.
5. Поясніть, чому в дослідах різні результати?
6. Розгляньте будову гасової лампи. Як ваші висновки узгоджуються з будовою лампи?
Завдання 41
Обладнання. Цеглина, плитка з мармуру. Завдання.
1. Торкніться долонею цеглини, потім до мармурової плитки.
2. Поясніть:
а) яка поверхня здається холоднішою і чому;
б) який матеріал має кращі теплоізоляційні властивості: цегла чи мармур і чому;
в) за яких температур цегли і мармуру людина на дотик відчуватиме, що їхні температури однакові?
Завдання 42
Обладнання. Зразок старого хутра, що збилося, зразок пухнастого хутра. Завдання.
а) одяг із якого хутра краще захистить від холоду і чому;
б) чи правильний вислів «шуба гріє»?
Завдання 43
Обладнання. Прямокутний аркушик із цигаркового паперу, перегнутий по осях симетрії прямокутника і знову розправлений, підставка з голкою від компаса.
Завдання.
4. Поясніть:
а) чому папірець обертається;
б) чому обертання відбувається в певному напрямку: від зап'ястя до пальців?
Завдання 44
Обладнання. Склянка з водою, мензурка, термометр.
Завдання.
Проведіть необхідні вимірювання й обчисліть кількість теплоти, що буде витрачено на нагрівання води до кипіння.
Завдання 45
Обладнання. Склянка з гарячою водою, мензурка, термометр.
Завдання.
Проведіть необхідні вимірювання й обчисліть, яку кількість теплоти вода віддасть довкіллю під час вистигання до кімнатної температури.
Завдання 46
Обладнання. Мензурка, склянка з водою, термометр.
Завдання.
1. Воду, яка знаходиться у склянці, необхідно нагріти до 50 °С.
2. Проведіть необхідні вимірювання і розрахуйте, скільки спирту необхідно для нагрівання
цієї води.
Завдання 47
Обладнання. Спиртівка, сталевий брусок, банка з водою, термометр, мензурка, фізичний довідник, калориметр, для якого вказано масу і питому теплоємність речовини, з якої він виготовлений.
Завдання.
Проведіть необхідні вимірювання і визначте масу сталевого бруска.
Завдання 48
Обладнання Пляшка з водою, бавовняна серветка.
Завдання
Завдання 49
Обладнання. Коробка із сірниками, терези, тягарці, довідник з фізики, секундомір. Завдання.
Користуючись запропонованим обладнанням, оцінити потужність сірника.
Завдання 50
Обладнання. Два термометри, пляшка зі спиртом, пляшка з водою.
Завдання
3. Записати покази термометрів і пояснити отримані результати.
Завдання 51
Обладнання. Металевий кухоль зі снігом, кухонна сіль, посудина з водою, ложка, дошка.
Завдання