"Домашні досліди та спостереження, не пов'язані з лабораторними роботами"

Про матеріал
Виконання домашніх експериментальних завдань сприяє засвоєнню програмного теоретичного матеріалу, формуванню експериментальних та конструкторських здібностей.
Перегляд файлу

         Домашні досліди та спостереження, не пов’язані з лабораторними роботами.

             Компетентнісний підхід є засобом посилення дієвості предметних знань, умінь, навичок, а отже, спрямованості навчального процесу. Важливе місце в системі навчання фізики має належати фізичному експерименту, частиною якого є домашні досліди та спостереження.

            Виконання домашніх експериментальних завдань, сприяє засвоєнню програмного теоретичного матеріалу, формує експериментальні та конструкторські уміння.

 Завдання 1

Дослідити, що всі тіла, які перебувають у стані вільного падіння, рухаються з однаковим при­скоренням. Скористайтеся для цього, наприклад, монетами номіналом 5 коп. і 2 коп.

Завдання 2

Візьміть два однакові аркуші паперу: один розправлений, а інший зім'ятий. Потім, ставши на стілець, підніміть аркуші паперу на однакову висоту й одночасно відпустіть. Дослід повторіть кілька разів, спостерігаючи траєкторію руху під час падіння. Чи залежить швидкість падіння тіла від його форми?

Завдання З

Визначити доцентрове прискорення тіла, яке рухається рівномірно по колу. Для цього взяти кульку з ниткою і, тримаючи за вільний кінець нитки, привести її в рух по колу. Скористайтеся годинником із секундною стрілкою і масштабною лінійкою.

Завдання 4

Порівняти коефіцієнти тертя між крупинками рису і між крупинками манки, скориставшися цупким білим папером, транспортиром і відповідними таблицями.

Завдання 5

    Покотити по столу кульку так, щоб вона впала з нього. Визначити початкову швидкість падіння, користуючись при цьому однією сантиметровою стрічкою.

Завдання 6

Вирізати з цупкого паперу круг, кільце, трикут­ник, прямокутник, трапецію. Знайти центр тяжін­ня кожної фігури.

Завдання 7

     Визначити центр тяжіння фігур неправильної форми.

Завдання 8

Визначити витрату енергії м'яча, що вільно падає з деякої висоти, при ударі його об підлогу. Скористатися при цьому сантиметровою стрічкою.

Завдання 9

Прив'яжіть нитку до молотка. Спочатку під­німайте молоток зі столу вгору повільно, іншим разом — ривком. Що спостерігаєте? Чому?

Завдання 10

Візьміть у руки трубку з душем, пустіть воду. Поясніть явище, яке спостерігаєте.

Завдання 11

У пакеті з-під молока на протилежних стінках зробіть по одному отвору такої величини, як товщи­на олівця. До верхньої частини пакета прив'яжіть дві міцні нитки. Верхні кінці ниток з'єднайте в одну і прикріпіть до поперечки. Закрийте отвори і налийте воду, потім відкрийте отвори. Поясніть явище, яке спостерігаєте.

 Завдання 12

У пластмасовій пляшці зробіть отвір у дні, налийте води у пляшку і рухайте її вниз. Що спо­стерігаєте? Чому?

Завдання 13

Щоб охолодити чашку чаю, доводиться чекати. Коли чай швидше охолоне: якщо почекати, а тоді вкинути цукор, чи навпаки — вкинути цукор, а по­тім почекати?

Завдання 14

Візьми шматок дроту, швидко зігни і випрями його кілька разів. Торкнися місця згину. Що ти від­чуваєш? Чому?

Завдання 15

У склянку з водою кімнатної температури обе­режно долий ще й гарячої води. Виміряй темпера­туру води біля дна, всередині та біля її поверхні.

Завдання 16

Налий однакову кількість води у дві каструльки. В одну з них додай будь-який жир (бажано харчовий, тоді можна буде продовжити дослід приготуванням супу). Постав каструльки на однаковий вогонь. У якій із них і чому вода закипить швидше?

Завдання 17

У невелику посудину поклади кілька шма­точків парафіну чи воску. На водяній бані нагрій посудину. Досліди, як відбувається процес плав­лення парафіну чи воску. Вилий одержану рідину у формочку, зроблену з мокрого щільного паперу, і прослідкуй, як відбувається процес її тверднення. Якщо добереш досить товсту нитку і вкладеш її у формочку перед заливкою, то отримаєш свічку, ви­готовлену своїми руками.

Завдання 18

Поклади у склянку шматочки льоду і налий води (щоб заповнити щілини і вкрити лід). Коли лід розтане, виміряй рівень води в склянці. Порівняй об'єм льоду з об'ємом води, яка з нього утворила­ся. Зроби висновок. Яке значення має у природі властивість льоду зменшувати свій об'єм у процесі плавлення?

Завдання 19

Для визначення напряму вітру можна скорис­татися стародавнім способом: змочивши водою, підняти вгору палець руки. Проведи і ти такий експеримент. Що ти відчуваєш? Спробуй, знаючи фізику, пояснити одержаний результат.

Завдання 20

Виконай дослід і з'ясуй, в якій каструлі і чому швидше закипить вода: у відкритій чи у закритій кришкою. Чому?

Завдання 21

Постав на вогонь каструльку з водою й опусти в неї металеву коробочку з водою так, щоб вона пла­вала. Поки вода закипатиме, подумай, чи закипить вода в коробочці, а потім перевір свою здогадку.

Завдання 22

Виконай попередній дослід, заздалегідь добре підсоливши воду в каструльці. Порівняй результа­ти дослідів і зроби висновки.

Завдання 23

Дослідити, від чого залежить висота підйому рідини в капілярній трубці.

Завдання 24

Покласти зверху на отвір пляшки надломлену паличку, а на неї — копійку. Як, не торкаючись копійки, пляшки і палички, скинути копійку в пляшку? Пояснити явище.

Завдання 25

Постав дві склянки тісно одну біля одної, налий в одну холодної води, а в іншу — окропу. На стінки склянок, які дотикаються, «посади» смужку будь-якої тканини шириною 1 см. Що спостерігається? Чому?

Завдання 26

Дослід, аналогічний № 25, тільки замість га­рячої води взяти холодну, з доданими краплями рідкого миючого засобу.

Завдання 27

Візьміть дві пластинки, скляну і стеаринову. Скляну помити з милом і витерти одеколоном. Стеариновою пластинкою накрапати на гладкий папір стеарин зі свічки. Капнути із піпетки по маленькій краплі води на обидві пластинки. Що спостерігається? Чому?

Завдання 28

Запропонуйте спосіб переливання води з повної склянки в порожню, використовуючи лише смуж­ку чистої тканини.

Завдання 29

Обладнання. Кільце з гумової стрічки.

Завдання.

  1. Прикладіть до чола гумове кільце (чоло чут­ливіше до змін температури, ніж пальці).
  2. Розтягніть кільце, відпустіть (не відпускаючи з рук) і швидко прикладіть до лоба: кільце здається теплішим.

3. Поясніть:

а) чому стрічка нагрілася;

б) який закон допомагає пояснити це явище?

Завдання 30

Обладнання. Дощечка із забитим у неї гвіздком, гвіздок, молоток. Завдання.

1. Забийте гвіздок у дощечку, вдаривши молотком 3—4 рази. Торкніться пальцем до шляпки цього гвіздка. Вона трішки нагрілась.

  1.  Вдарте молотком (3—4 рази) по шляпці гвіздка, який раніше забитий у дошку. Торкніться пальцем до шляпки цього гвіздка. Шляпка його нагрілася біль­ше, ніж у того, який ви щойно забивали у дошку.
  2.  Поясніть:

а) чому нагрілися шляпки гвіздків;

б) чому температура шляпок гвіздків різна, хоча кількість ударів молотком була однакова;

в) який закон допомагає пояснити спостережуване явище?

Завдання 31

Обладнання. Термометр, склянка з гарячою водою. Завдання.

  1.  Помістіть термометр у склянку з гарячою водою.
  2.  Поясніть:

а) за рахунок якої енергії виконується механічна робота з підняття спирту або ртуті в термометрі;

б) який закон допомагає пояснити спостережуване явище?

Завдання 32

Обладнання. Дитяча гумова кулька; коробка з-під дитячого взуття, в одній із менших стінок якої є дірка; олівці.

Завдання.

  1.  Надуйте гумову кульку. Коробку поставте на олівці, як на колеса.
  2.  Затисніть отвір кульки і покладіть її в ко­робку так, щоб отвір кульки виходив через дірку коробки.
  3.  Відпустіть палець. Коробка деякий час руха­ється.

4. Поясніть:

а) за рахунок якої енергії коробка рухалась;

б) який закон допомагає пояснити спостережуване явище?

Завдання 33

Обладнання. Два ртутні термометри з різною масою ртуті в них; склянка з гарячою водою.

Завдання.(Будьте обережні з термометрами)

1. Помістіть термометр у склянку з гарячою водою.

2. Запишіть, яку температуру показав кожен термометр.

3. Поясніть:

а) за рахунок чого збільшилася внутрішня енергія ртуті;

б) чи однакові зміни внутрішньої енергії ртуті в обох термометрах;

в) який закон допомагає пояснити спостережу­ване явище?

Завдання 34

Обладнання. Пляшка з водою кімнатної темпе­ратури, термометр, серветка. Завдання.

1. Поміряйте температуру води в пляшці.

  1.  Закрийте пляшку пробкою, обгорніть пляшку серветкою і енергійно потрусіть кілька хвилин.
  2.  Вийміть пробку і знову поміряйте температу­ру води в пляшці.

4. Поясніть:

а) чому нагрівається вода в плящці (тепло руки через серветку до пляшки не передається);

б) який закон допомагає пояснити спостережуване явище?

Завдання 35

Обладнання. Сталева кулька, посудина з піском, металева плита такої самої товщини, як шар піску в посудині.

Завдання.

  1.  Розмістіть кульку на деякій висоті над по­судиною з піском. Відпустіть кульку. Вона падає в пісок і не підстрибує.
  2.  З такої самої висоти відпустіть кульку на металеву плиту. Кулька, вдарившись об плиту, під­стрибує.

3. Поясніть:

а)  в якому випадку зміна внутрішньої енергії кульки більша;

б) який закон допомагає пояснити це?

Завдання 36

Обладнання. Коробка із сірниками.

 Завдання.

  1.  Запаліть сірник, провівши ним по коробці.
  2.  Поясніть:

а) за рахунок якої енергії збільшується енергія головки сірника і він загоряється;

б) який закон допомагає пояснити спостережуване явище?

Завдання 37

Обладнання. Три чайні ложки (алюмінієва, із нержавіючої сталі і пластмасова), склянка з гаря­чою водою.

Завдання.

  1.  Покладіть усі ложки в склянку з гарячою водою.
  2.  Через 1—2 хв торкніться їхніх верхніх час­тин, які не були у воді. Ложки нагрілися до різних температур.

3. Поясніть:

а) який механізм передачі теплоти в цьому досліді;

б) чому ложки нагрілися за однаковий час до різних температур;

в)  чому тепло передається від гарячої води до ложки, а не навпаки? Який закон пояснює напрямок протікання теплових процесів?

Завдання 38

Увага! Дотримуйтеся правил техніки безпе­ки поводження зі спиртівкою і вогнем.

Обладнання. Великий залізний цвях; дерев'яний стрижень такого самого розміру; спиртівка, сірни­ки, сталевий лист.

Завдання.

  1.  Щільно обгорніть смужкою паперу кінець цвяха і кінець дерев'яного стрижня.
  2.  Обгорнуті кінці одночасно і на короткий час внесіть у полум'я спиртівки, яка розміщена на ме­талевому листі.

3. Поясніть:

а) чому папір, щільно намотаний на цвях, не загорівся, а на дерев'яному стрижні загоряється;

б) як зміняться результати досліду, якщо папір намотано нещільно? Перевірте експериментально.

Завдання 39

Увага! Дотримуйтеся правил техніки безпе­ки поводження зі спиртівкою і вогнем.

Обладнання.  Спиртівка, сірники, металевий лист, два однакових аркуші паперу. Завдання.

  1. Поставте спиртівку на металевий лист і за­паліть спирт.
  2.  Один аркуш паперу піднесіть до полум'я збоку, а інший — на такій самій відстані від полум'я зверху.

3. Поясніть:

а) чому папір загоряється лише в одному з випадків;

б) як називається такий вид теплообміну? Чи може він відбуватися в твердих тілах?

Завдання 40

Увага! Дотримуйтеся правил техніки безпе­ки поводження зі спиртівкою і вогнем.

Обладнання. Скляна трубка, спиртівка, метале­вий лист, сірники, лапка для штатива, гасова лампа. Завдання.

  1.  Закріпіть скляну трубку у лапці для штатива, щоб її було зручно тримати в руці за допомогою лапки.
  2.  Поставте спиртівку на металевий лист, запаліть спирт.

     3. Зверху над полум'ям спиртівки розмістіть скляну трубку так, щоб полум'я горіло всередині трубки, а трубка не торкалася металевого листа. Полум'я розгоряється сильніше.

  1.  Трубку опустіть на металевий лист так, щоб полум'я лишалось усередині трубки. Полум'я швидко зменшиться або згасне.

5. Поясніть, чому в дослідах різні результати?

6. Розгляньте будову гасової лампи. Як ваші висновки узгоджуються з будовою лампи?

Завдання 41

Обладнання. Цеглина, плитка з мармуру. Завдання.

1. Торкніться долонею цеглини, потім до мар­мурової плитки.

2. Поясніть:

а) яка поверхня здається холоднішою і чому;

б)  який матеріал має кращі теплоізоляційні властивості: цегла чи мармур і чому;

в) за яких температур цегли і мармуру людина на дотик відчуватиме, що їхні температури однакові?

Завдання 42

Обладнання. Зразок старого хутра, що збилося, зразок пухнастого хутра. Завдання.

  1.  Розгляньте запропоновані зразки хутра.
  2.  Поясніть:

а)  одяг із якого хутра краще захистить від холоду і чому;

б) чи правильний вислів «шуба гріє»?

Завдання 43

Обладнання. Прямокутний аркушик із цигарко­вого паперу, перегнутий по осях симетрії прямо­кутника і знову розправлений, підставка з голкою від компаса.

Завдання.

  1.  Покладіть папірець на голку так, щоб вона підпирала його в точці перетину ліній симетрії.
  2.  Обережно наблизьте до папірця долоню. Папірець починає обертатися, спочатку повільно, потім швидше.
  3. Відсуньте руку, папірець припиняє оберта­тись.

4. Поясніть:

а) чому папірець обертається;

б) чому обертання відбувається в певному напрямку: від зап'ястя до пальців?

Завдання 44

Обладнання. Склянка з водою, мензурка, термо­метр.

Завдання.

Проведіть необхідні вимірювання й обчисліть кількість теплоти, що буде витрачено на нагріван­ня води до кипіння.

Завдання 45

Обладнання. Склянка з гарячою водою, мензур­ка, термометр.

 Завдання.

Проведіть необхідні вимірювання й обчисліть, яку кількість теплоти вода віддасть довкіллю під час вистигання до кімнатної температури.

Завдання 46

Обладнання. Мензурка, склянка з водою, термо­метр.

Завдання.

1. Воду, яка знаходиться у склянці, необхідно нагріти до 50 °С.

2. Проведіть необхідні вимірювання і розрахуйте, скільки спирту необхідно для нагрівання
цієї води.

Завдання 47

Обладнання. Спиртівка, сталевий брусок, банка з водою, термометр, мензурка, фізичний довідник, калориметр, для якого вказано масу і питому те­плоємність речовини, з якої він виготовлений.

Завдання.

Проведіть необхідні вимірювання і визначте масу сталевого бруска.

Завдання 48

Обладнання Пляшка з водою, бавовняна сер­ветка.

Завдання

  1.  Придумати спосіб охолодження води в пляш­ці, користуючись запропонованим обладнанням.
  1.  Поясніть свій дослід і міркування на основі молекулярної будови речовини.
  1. Чи допоможе сонце швидше зробити воду холоднішою?

Завдання 49

Обладнання.  Коробка із сірниками, терези, тя­гарці, довідник з фізики, секундомір. Завдання.

Користуючись запропонованим обладнанням, оцінити потужність сірника.

Завдання 50

Обладнання. Два термометри, пляшка зі спир­том, пляшка з водою.

Завдання

  1.  Помістити термометри у пляшки: один — у пляшку зі спиртом, а інший — у пляшку з водою.
  1.  Вийняти їх і помахати (обережно, щоб не роз­бити) в повітрі.

3. Записати покази термометрів і пояснити отримані результати.

Завдання 51

Обладнання. Металевий кухоль зі снігом, ку­хонна сіль, посудина з водою, ложка, дошка.

Завдання

  1.  Візьміть металевий кухоль зі снігом і добавте в нього трохи солі.
  1.  Налийте на дошку воду і поставте на неї кухоль.
  1.  Перемішуйте в кухлеві сніг. Через деякий час під кухлем утвориться лід, і він міцно примерзне до дошки.
  2.    Поясніть явище, яке спостерігається.

 

doc
Додав(-ла)
Касьян Любов
До підручника
Фізика (академічний рівень) 10 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я.)
Додано
11 березня 2023
Переглядів
1903
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку