Розробка призначена для учнів 5 класів як памятка при розвязуванні рівнянь. Містить практичні поради щодо розвязування рівнянь. Наведено достаня кількість прикладів розвязування рівнянь з детальними поясненнями до кожного етапу розвязування.
Методичні поради учням 5 класу
Пам'ятка учням 5 класу щодо розв'язування текстових задач за допомогою рівнянь та оформлення запису у зошиті
Розв’язування задач
При розв’язанні задач за допомогою рівнянь скористайтесь наступними порадами:
Розглянемо приклади.
№1
Від деякого числа відняли 60, отримане число зменшили на 25. В результаті отримали число 12. Знайдіть невідоме число.
Наші дії щодо розв’язування задачі
Читаємо питання задачі: «Знайдіть невідоме число.» Отже, за х позначимо невідоме число.
Читаємо умову: «Від деякого числа відняли 60». Отже, коли від х відняли 60, то отримали число (х – 60). (т.як вираз (х – 60) позначає число, то ми обов’язково беремо його в дужки).
Читаємо далі: «отримане число зменшили на 25. В результаті отримали число 12». Отже можемо скласти рівняння: (х – 60) – 25 = 12.
Залишається розв’язати рівняння.
Запис у зошиті виглядає так:
Розв'язання
Нехай х – невідоме число. Тоді за умовою задачі (х – 60) – 25 = 12.
Розв’яжемо рівняння.
(х – 60) – 25 = 12;
(х – 60) = 12 + 25.
х – 60 = 37;
х = 60 + 37.
х = 97
Відповідь: 97
№ 2
Батько з сином посадили 108 кущів помідорів, причому батько посадив у 2 рази більше кущів, ніж син. Скільки кущів посадив син?
Наші дії щодо розв’язування задачі
Читаємо питання задачі: «Скільки кущів посадив син?» Отже, за х позначимо кількість кущів, що посадив син. Але кущі садили і син, і батько.
Читаємо умову: «батько посадив у 2 рази більше кущів, ніж син». Отже, батько посадив 2х кущів.
Також відомо: «Батько з сином посадили 108 кущів помідорів». Отже можемо скласти рівняння: 2х + х = 108
Залишається розв’язати рівняння.
Запис у зошиті виглядає так:
Розв’язання
Нехай син посадив х кущів, тоді батько посадив 2х кущів. Оскільки разом вони посадили 108 кущів, складемо і розв’яжемо рівняння:
х + 2х = 108;
3х = 108;
х = 36.
Отже син посадив 36 кущів.
Відповідь: 36 кущів.
№ 3
Валентин подарував Валентині троянди і орхідеї, причому орхідей було в 4 рази менше, ніж троянд. Скільки троянд подарував Валентин, якщо відомо, що їх було на 51 більше, ніж орхідей?
Наші дії щодо розв’язування задачі
Читаємо питання задачі: «Скільки троянд подарував Валентин?» Але Валентин дарував і троянди, і орхідеї, причому орхідей було в 4 рази менше, ніж троянд. Отже, зручніше буде позначити за х кількість орхідей, що подарував Валентин.
Отже, за х позначимо кількість орхідей, що подарував Валентин. Відомо, що орхідей було в 4 рази менше, ніж троянд, отже троянд було в 4 рази більше, ніж орхідей. Тобто якщо орхідей було х штук, то троянд було 4х штук.
Також відомо, що троянд було на 51 більше, ніж орхідей. Отже можемо скласти рівняння: 4х - х = 51
Залишається розв’язати рівняння.
Розв’язання
Нехай орхідей х. Якщо орхідей було в 4 рази менше, ніж троянд , то троянд було в 4 рази більше, ніж орхідей. Тоді троянд 4х. Так як троянд було на 51 більше, ніж орхідей, то 4х – х = 51.
Запис у зошиті:
Нехай х – кількість орхідей. Тоді 4х – кількість троянд.
Складемо і розв’яжемо рівняння:
4х – х = 51;
3х = 51;
х = 51 : 3
х = 17.
Отже, орхідей – 17, троянд – 4 · 17 = 68.
Відповідь: 68 троянд.
№4
Фермери Іванов, Петров і Сидоров зібрали на своїх полях 600 кг полуниць. Петров зібрав у 2 рази більше, ніж Іванов, а Сидоров – на 128 кг більше, ніж Іванов. Скільки кг полуниць зібрав кожний фермер?
РОЗВ’ЯЗУВАННЯ
Нехай Іванов зібрав х кг полуниць, тоді Петров зібрав 2х кг, а Сидоров (х + 128) кг полуниць. Оскільки разом вони зібрали 600 кг полуниць, то складемо і розв’яжемо рівняння:
х + 2х + (х + 128) = 600;
х + 2х + х + 128 = 600;
4х + 128 = 600;
4х = 600 – 128;
4х = 472;
х = 472 : 4;
х = 118.
Отже, Іванов зібрав 118 кг полуниць, Петров зібрав 2 ∙118 = =236 (кг) полуниць, а Сидоров 118 + 128 = 246 (кг) полуниць.
Відповідь: 118 кг, 236 кг, 246 кг.
ПАМ’ЯТКА
Як розв’язуються задачі за допомогою рівнянь