БЕЗПЕЧНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ
Відомо, що потреба в безпеці є однією із ключових для будь-якої людини та має свої унікальні прояви. І в ситуаціях, коли задоволення цієї потреби викликає певні труднощі (воєнні дії, катастрофічні події, епідемії, соціальні чи економічні потрясіння, інші радикальні суспільні зміни, які руйнують звичні стереотипи поведінки і сталий стиль та ритм життя тощо), на перший план виходять питання виживання. Проте навіть якщо не брати цей крайній випадок, потреба в безпеці так чи інакше завжди і присутня в тому чи іншому вигляді у свідомості індивіда та має свої прояви.
Один із важливих пріоритетів освітнього процесу в НУШ – створення соціально безпечного простору шляхом формування в учнів уміння правильно поводитися в небезпечних та критичних ситуаціях загрози життю, честі та гідності особистості, булінгу, мобінгу, надавати допомогу собі та іншим.
Що таке безпечне освітнє середовище
Суспільство очікує від школи не лише статусу освітнього ресурсу, а й простору розвитку та співпраці як усередині, так і з зовнішнім світом. Сучасне освітнє середовище створює неповторне індивідуалізоване та персоналізоване враження, де у кожного є можливість відшукати себе. Аби дійти розуміння безпечного освітнього середовища, слід означити, що є освітнім середовищем загалом.
Освітнє середовище
Середовище школи — це місце, де: зустрічаються і взаємодіють не лише учні та вчителі, а й батьки, мешканці району, гості школи відбуваються не лише уроки, цікаві зустрічі, свята та концерти, але й лекції, семінари, тренінги тощо.
Частина вітчизняних та закордонних науковців і практиків трактують освітнє середовище як:
частину життєвого, соціального середовища людини, що є сукупністю всіх освітніх чинників, які безпосередньо чи опосередковано впливають на особистість у процесах навчання, виховання та розвитку, виховний простір, що формує особистість.
Єдиного визначення поняття «безпека освітнього середовища» немає через різні підходи до розуміння його сутності.
Так, дослідники, які вивчають коло проблем, пов’язаних з питанням психологічної безпеки освітнього середовища, вважають, що ...
Безпечне освітнє середовище – це стан освітнього середовища, в якому: наявні безпечні умови навчання та праці, комфортна міжособистісна взаємодія, що сприяє емоційному благополуччю учнів, педагогів і батьків, відсутні будь-які прояви насильства та є достатні ресурси для їх запобігання, а також дотримано прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника освітнього процесу .
Що впливає на безпечне освітнє середовище?
Виділено 4 основні чинники:
1. Якість міжособистісних відносин – позитивні фактори (довіра, доброзичливість, схвалення, толерантність); негативні фактори (агресивність, конфліктність, ворожість, маніпулятивність).
2. Захищеність в освітньому середовищі – оцінка відсутності насильства у всіх його видах, формах для всіх учасників освітнього простору.
Для того, щоб унеможливити насильство та створити безпечне освітнє середовище, кожен учасник освітнього процесу повинен мати уявлення не тільки про те, що вважається насильством, але й про те, як мінімізувати ризики та небезпеки, і в результаті, створити умови для внутрішньої безпеки та безпеки референтного довкілля. А це стає можливим лише завдяки спільній цілеспрямованій діяльності педагогів, учнів і батьків.
3. Комфортність в освітньому середовищі – оцінка емоцій, почуттів та домінуючих переживань у процесі взаємодії дорослих і дітей в освітньому середовищі закладу.
4. Задоволеність освітнім середовищем – задоволення базових потреб дитини у:
допомозі та підтримці; збереженні та підвищенні її самооцінки; пізнанні та діяльності;
розвитку здібностей і можливостей.
Основними характеристиками процесу взаємодії всіх учасників освітнього середовища є особистісно-довірливе спілкування, а його відсутність спричиняє досить негативні наслідки (емоційний дискомфорт, небажання висловлювати свою точку зору, думку, негативне ставлення до себе, втрата особистої гідності, небажання звертатися по допомогу, ігнорування особистих проблем і труднощів оточуючих дітей
Розглядають три аспекти цього поняття:
1. Фізична безпека в освітньому середовищі:
- безпосередньо фізична безпека (облаштування безпечного простору для навчання. В умовах воєнного стану це укриття. А за їх відсутності – дистанційне навчання);
- превентивні заходи з мінної безпеки (інформування учнів, спільні заходи із залученням ДСНС);
- правила поводження з невідомими предметами;
- правила дорожнього руху;
- пожежна безпека;
- психологічні тренінги (опановують техніки чутливого підходу до вибору текстів для читання, тем обговорення через різний і часто травматичний досвід, який можуть мати діти (обстріли, втрата рідних, загибель батьків, батько на війні); добору стратегії взаємодії педагогів з учнями класу, зокрема з діти із посттравматичним стресовим розладом.)
2. Психологічно безпечне освітнє середовище (таке, в якому більшість учнів мають позитивне до нього ставлення, високі показники індексу задоволеності потреб і захищеності від психологічного насилля.
Психологічно безпечне освітнє середовище виступає як ефективна міжособистісна взаємодія, що сприяє:
Психологічно безпечне освітнє середовище - це
емоційна безпека
інклюзивне середовище
антибулінгова політика
адаптаційні заходи для дітей ВПО
партнерство з батьками
Емоційна безпека
Емоційна безпека – складова процесу взаємодії людини зі світом, одна із її основних потреб. Вона є підґрунтям для близькості у стосунках і дружбі. Відчуття безпеки, довіри до світу формується з раннього віку дитини, як і здатність розуміти власні переживання, цінності, цілі, бажання. У безпечному середовищі людина не боїться осуду за власні емоційні стани.
До психотравмуючих ситуацій у навчальному процесі освітнього закладу можна віднести:
Екологічна безпека
Інформаційна безпека
Так, у навчанні школярів варто передбачити теми, спрямовані на розвиток навичок уникнення потенційних небезпек, з якими вони можуть зустрітися як у реальному житті, так і в мережі Інтернет, а також на розвиток навичок подолання труднощів у своєму житті.
Орієнтовний перелік тем для навчання учнів:
Орієнтовний перелік тем для навчання батьків:
Принципи захисту зображень
Визнаючи право дітей на приватність і захист особистих інтересів, заклад повинен захищати зображення дітей.
Працівники закладу не мають права давати дозвіл на фото-, відеозйомку дітей або їх аудіозапис на території закладу без попередньої згоди батьків або опікунів дитини в письмовій формі.
Для отримання згоди батьків (опікунів) для фото-, відеозйомки дитини працівник закладу має звернутися до них, згідно з процедурою для отримання такого дозволу. Не дозволяється надавати представникам ЗМІ контактні дані батьків (опікунів) дитини без їх попередньої згоди.
Дозвіл повинен містити дані про те, де буде оприлюднено запис або зображення та в якому контексті його буде використано (наприклад, що його буде розміщено на веб-сайті www.youtube.pl з метою реклами закладу).
Організація ефективного і безпечного освітнього середовища
Забезпечення права вибору.
Формування спільних цінностей.
Встановлення правил.
Практика ранкових зустрічей.
Участь дітей в організації освітнього середовища.
Багатоманітність та соціальна інклюзія.
Діти з особливими освітніми потребами.
Роль учителя Нової української школи у формуванні психологічно безпечного середовища
Учителі початкових класів мають усвідомлювати всю відповідальність за своїх учнів, що передбачає такі обов’язки:
• поважати кожну дитину;
• вірити в успішність кожної дитини;
• бути чесними і визнавати власні помилки;
• вміти слухати й дотримуватися конфіденційності;
• бути послідовними й справедливими;
• мати високі очікування щодо кожного учня, у тому числі учнів з особливими освітніми потребами;
• цінувати особисті зусилля дітей;
• організовувати стимулююче навчальне середовище;
• постійно оновлювати свої знання про дитячий розвиток.
В умовах війни навчання учнів початкової школи повинно бути орієнтоване на розвиток не лише академічних знань, але й вміння зберігати психологічну стійкість, самоконтроль та уміння вмикати механізми адаптації до змін. Війна викликає у дітей різні емоції: стрес, страх, паніку, тривогу, нестабільність, розчарування тощо, що потребує готовності вчителів допомогти учням зрозуміти та пережити їхні емоції, забезпечити їм постійну підтримку та позитивний настрій. Навчальний процес повинен бути зорієнтований на формування здатності дітей до співпраці, толерантності та емпатії, що допоможе створити гармонійний класний колектив і зменшити ступінь тривоги і напруженості серед дітей. Створити сприятливу психологічну атмосферу в класі можна за
допомогою стимулюючих ігор (які допоможуть дітям розважитися та зняти напруження) та спільних проектів (які залучать дітей до співпраці та спілкування між собою)
Роль учителя у формуванні безпечного освітнього середовища - велика.
Від безпеки на уроках залежить здоров’я учня. Крокуймо в ногу з часом, будьмо професійно компетентними, бо саме від нас залежить майбутнє наших дітей, майбутнє держави.