Доповідь на методичне об'єднання вчителів, класних керівників. В моїй роботі розкрито форми, методи і засоби з національно - патріотичного виховання. Доповідь супроводжується презентацією.
Доброго ранку, шановні колеги. Мене звуть Кобицька Тетяна Федорівна. Я вчитель Новоіванівської філії ОНЗ «Гірська багатопрофільна гімназія». Саме кліпом на пісню Світлани Весна «Діти України» я хочу розпочати свій виступ на тему «Форми, методи і засоби національно – патріотичного виховання» . (Слайд 1)
Епіграфом до свого виступу я взяла слова відомого українського педагога В.О. Сухомлинського: (Слайд 2)
«Відкрити перед кожним вихованцем усі джерела, якими живиться могутнє почуття любові до Батьківщини. Це і природа рідного краю, слово рідної мови, культ Матері і Батька, Мала Батьківщина, її історичне та героїчне минуле, працелюбність.»
(Слайд 3) Патріотизм - одна з найбільш значущих, вічних цінностей, притаманних усім сферам життя суспільства і держави, є найважливішим духовним надбанням особистості, характеризує вищий рівень її розвитку і проявляється в її активно-діяльнісної самореалізації на благо Вітчизни»
В “Основних орієнтирах виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України ” зазначено: «Патріотизм виявляється в любові до Батьківщини, свого народу, турботі про його благо, сприянні становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної держави, готовності відстояти її незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею, повазі до українських звичаїв і обрядів, відчутті своєї належності до України, усвідомленні спільності власної долі з долею Батьківщини, досконалому володінні українською мовою.»
(Слайд 4) Мета роботи з патріотичного виховання:
- Формування та розвиток у учнів високої патріотичної свідомості, почуття вірності своїй Вітчизні, прагнення до виконання свого громадянського обов'язку;
- Виховання патріотичних якостей особистості відповідно до моделі "Громадянина - патріота України".
(Слайд 5) Складові патріотичного виховання.
Любов: до народу, до мови, до історії, до культури.
Дитина стоїть у центрі педагогічної системи. Дитинство – це період інтенсивного фізичного й психічного розвитку особистості, протягом якого відбувається його підготовка до дорослого життя.
Як зазначила Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич, необхідно випускати зі школи всебічно розвинену, здатну до критичного мислення цілісну особистість, патріота з активною позицією, інноватора, здатного змінювати навколишній світ та вчитися впродовж життя.
Подивіться, будь ласка, на модель «Громадянин – патріот України» (Слайд 6)
Вчитель – зразок для дитини в сучасній школі. У вчителя незвичайна місія в житті: стати другом для кожної дитини , направляти, виховувати.
Головне в моїй роботі – виховати учня – українця – патріота. Що включає таке виховання? (Слайд 7)
Ефективність патріотичного виховання в позакласній діяльності значною мірою залежить від спрямованості виховного процесу, форм та методів його організації. (Слайд 8)
- бесіди – «Моя рідна Україна», «Знати і поважати Герб своєї Вітчизни, її прапор і гімн», «Наша вітчизна Україна», «Державна символіка Батьківщини», «Твої права і обов’язки», «Що таке воля», «Рід, родина, рідня», «Патріотизм – нагальна потреба України»;
- огляди періодичної преси – «За текстами газет», «Цікаві хвилинки»;
- огляд телепередач «Горизонт»;
- засоби, які виховують любов до української мови – «Свято рідної мови», «Мужай прекрасна наша мово», «Шевченківське слово», «Літературні вечорниці», «Тиждень української мови» – конкурс на кращий мовний плакат, конкурс декламаторів, конкурс на кращу розповідь української народної казки, вечір українських загадок, прислів’їв, приказок, повір’їв, легенд, народних прикмет; екскурсії до країни Мови із зупинками на станціях Лексики, Фразеології, Етимології; зустрічі з письменниками, поетами; філологічні мікроекспедиції – записати назви окремих предметів давнини, зібрати прислів’я, приказки, загадки, поширені в даній місцевості з наступним обговоренням їх в класі; мовні екскурсії, завдання яких виявити неграмотні, неоковирні вислови в об’явах, рекламах, вивісках, тощо; стенди «Як ми говоримо»;
- форми роботи, пов’язані з вивченням історії рідного краю і народу – історичне краєзнавство: відвідання місць історичних подій, вивчення літератури, збирання документів та матеріальних пам’яток, замальовування чи фотографування історично цінних об’єктів, виготовлення схем, макетів, щомісячного історичного календаря, влаштування виставок, заочна подорож «Україно ти моя прекрасна», складання історії свого роду, участь в роботі шкільних гуртків, етнографічного та фольклорного ансамблів, оформлення кімнат народознавств, святкування Дня Конституції, Дня незалежності України;
- форми роботи військово-патріотичного виховання: фестивалі патріотичної пісні; святкування Дня перемоги, Дня збройних сил України, Дня захисника Вітчизни, дня пам’яті Героїв Крут; змагання з військово-прикладних видів спорту, участь у військово-спортивних іграх; інтелектуальні вікторини «Гордимося подвигами предків»;
- архівно-пошукова робота, екскурсії до музеїв, зустрічі з ветеранами ВВв, родичами загиблих захисників Батьківщини, випуск плакатів, буклетів, газет за матеріалами пошукової діяльності;
- участь у «Вахтах пам’яті», акціях «Збережемо пам’ять про подвиг», «Ветеран мого двору»;
- вивчення обов'язкових предметів «Я у світі», «Людина і суспільство»;
- уроки пам’яті, уроки мужності: «Їх славні імена в літописі Великої Вітчизняної», «Зростаємо громадянами-патріотами землі, що Україною зоветься», «Діти, молодь у підпіллі в роки минулої війни», «Бойові нагороди воїнів, полководців, які визволяли Україну від нацистів», «Імена фронтовиків на обеліску братської могили у моєму населеному пункті»;
- виховання бережного ставлення до природи – створення учнівських проектів «Наукові знання про природу», «Очевидне – неймовірне», «Дивосвіт»; виробів учнів з природних матеріалів, проведення конкурсів на кращий плакат «Бережи довкілля», операцій «Мурашник», «Блакитні водойми», «Шпачки прилетіли», «Лелеки», «Посаджу я деревце», «Наші джерела»; екологічні екскурсії, олімпіади, свята, конкурси, пошукова діяльність;
- засоби виховання правосвідомості – вивчення Конституції України, зустріч з депутатами, працівниками правоохоронних органів, дискусії: «Чи варто завжди дотримуватись букви закону?», «Що значить бути патріотом?», «Свобода чи вседозволеність?»
- виховання засобами праці – соціально-проектна діяльність, ярмарки, індивідуальна трудова діяльність, розширення зеленої зони біля школи, впорядкування та догляд за подвір’ям, проведення операцій «Турбота», «Милосердя», «Біля мого будинку» та ін.
Сім’я –перший і найголовніший осередок суспільства. (Слайд 9)
Саме з неї починається формування понять «Батьківщина», «Мала батьківщина».
А тому виховання поваги до своєї сім'ї, гордості за свою родину, відродження багато в чому втрачених в наші дні понять сімейної історії, сімейної реліквії, сімейної традиції є одним із напрямків патріотичного виховання.
(Слайд 10, 11) Виховання патріотизму - це невпинна робота по створенню у школярів почуття гордості за свою Батьківщину і свій народ, шанобливому ставленню до історичного минулого Батьківщини, свого народу.
(Слайд 12) Величезний емоційний вплив на формування патріотизму учнів та їх батьків надають ідеї патріотизму, які розкриваються на батьківських зборах
(Слайд 13)Свою доповідь хочу завершити словами Володимира Сосюри:
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.
В. Сосюра
Доповідь
«Форми, методи і засоби національно- патріотичного виховання»
Вчителя початкових класів
Новоіванівської філії ОНЗ
«Гірська багатопрофільна гімназія»
Кобицької Тетяни Федорівни
1