Доповідь
«Компетентнісний підхід до виховання: компетенція класного керівника, учня (5-7) »
Актуальним завданням сучасної школи є реалізація компетентнісного підходу в навчанні, який передбачає спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових компетенцій особистості. Результатом такого процесу має бути сформованість загальної компетентності людини, яка включає сукупність ключових компетенцій і є інтегрованою характеристикою особистості.
Компетентність – це здатність застосовувати набуті знання, вміння, навички, способи діяльності, власний досвід у нестандартних ситуаціях з метою розв'язання певних життєво важливих проблем. Компетентність є особистісним утворенням, яке проявляється в процесі активних самостійних дій людини.
Суть компетентнісного підходу полягає в тому, що він є методологічною орієнтацією в діяльності, яка забезпечує розвиток життєвих компетенцій, становлення конструктивної життєвої стратегії та індивідуально-особистисних технологій життєтворчості особистості у процесі виховання.
Його основні ідеї
1. Виховання має бути складовою педагогічного процесу.
2. Виховання — це інтерсуб'єктний процес. Виховання компетентного учня — це виховання суб'єкта життя, суб'єкта життєтворчості.
3. Виховує не пустопорожнє моралізаторство, а практична діяльність та духовне спілкування вчителя й учня.
4. Виховання — це засіб становлення оптимальної життєвої стратегії учня.
5. Стратегія побудови виховного процесу в контексті компетентнісного підходу передбачає виховання особистості, яка має розвинену життєву компетентність, спроможна самостійно збагачувати його у процесі власної життєдіяльності, творення індивідуального життя та участі у творенні життя суспільства.
Компетентнісний підхід є комплексним педагогічним засобом і містить три основні компоненти:
-
основні поняття, які використовуються в процесі вивчення, управління й оновлення виховної практики;
-
принципи як вихідні положення або правила здійснення виховної діяльності;
1
-
прийоми і методи побудови процесу виховання.
Основні поняття
-
Життєва компетентність;
-
життєва стратегія;
-
життєве проектування;
-
життєвий проект;
-
життєтворчість;
-
самореалізація;
-
самовиховання;
-
виховний простір;
-
соціальна практика
Принципи
-
Суб'єктності;
-
творчості;
-
вибору;
-
самоактуалізації;
-
рефлективності;
-
результативності;
-
проектування
-
та конструювання
-
виховного простору
Прийоми і методи
-
Діалог;
-
життєве проектування;
-
цільові творчі програми життєтворчості: «Я — особистість», «Я і ровесники»,«Я — член сімї», «Я — лідер», «Я і культура», «Я і природа», «Я і економіка», «Я і професія», «Я і здоров'я», «Я — громадянин», «Я і моя майбутня сім'я», «Моя інформаційна культура»;
-
соціальна практика;
-
участь у соціальних проектах;
-
ділові ігри;
-
створення ситуації вибору та успіху
Технологічним арсеналом компетентнісного підходу є методи і прийоми, які відповідають таким вимогам:
2
-
діалогічність;
-
діяльнісно-творчий характер
-
спрямованість на особистісний розвиток учня, розвиток його життєвої компетентності.
Технологічний арсенал компетентнісного підходу: діалог, ігрові, рефлексивні методи і прийоми, життєве проектування, соціальна практика, участь у соціальних проектах, ділові ігри, тренінгові заняття, створення ситуації вибору та успіху, цільові творчі програми, методи діагностики і самодіагностики, а також способи фасилітації і педагогічної підтримки учнів у процесі їхнього саморозвитку і самореалізації.
ПРИНЦИПИ
КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ДО ВИХОВАННЯ
(за І. Єрмаковим)
-
принцип суб'єктності виховання — процес виховання має орієнтуватися на становлення учня як суб'єкта власної життєдіяльності (пізнання, відносин, діяльності, спілкування), життєтворчості;
-
принцип рефлексивності — у більшості випадків більш корисною є не сама виховна дія, а її осмислення вихованцем й аналіз учителем; одним із найважливіших, стрижневих завдань інтелектуального та морального виховання є прищеплення вихованцю потреби в рефлексії, здатності аналізувати й оцінювати власні дії, свою життєву ситуацію;
-
принцип творчості — виховання життєстійкості, життєздатності та життєтворчості учня не може і не має обмежуватися заяложеними виховними штампами; ефективність виховання залежить від здатності вихователя знайти нестандартне, творче розв'язання виховної ситуації; поза творчістю у вихованні важко зберегти і примножити творчий потенціал особистості вихованця; справжня сутність виховання — в організації життя дитини, дитячого колективу;
-
принцип результативності — процес виховання має приводити до конкретних життєвих результатів, зокрема до розвитку життєвої компетентності особистості, саме в цьому запорука його гуманності та ефективності;
3
-
принцип проектування та конструювання виховного простору — основним чинником розвитку життєвої компетентності є не окремі виховні впливи, а саме життя школи, той виховний простір, яким вона є: глибина, широта й узгодженість виховних умов та вимог, які ставляться учню всією життєдіяльністю школи та його життєдіяльністю в ній; звідси ефективне виховання — це передусім проектування і впровадження ефективного виховного простору, спрямованого на плекання вільної, самодостатньої, соціально мобільної особистості, яка вміє приймати рішення і несе за них відповідальність.
Перед класним керівником стоять такі завдання:
-
Виховувати в учнів любов до свого народу, його мови, традицій.
-
Розвивати стійке бажання вести здоровий спосіб життя.
-
Виховувати почуття дбайливого господаря своєї школи, шкільного та класного майна.
-
Вчити позитивно мислити та долати труднощі.
-
Продовжити роботу щодо згуртування учнівського колективу.
-
Проводити роботу по виявленню талантів та здібностей кожного учня.
-
Виховувати повагу до старших, бути толерантним у спілкуванні з кожною людиною.
-
Виховувати бажання систематично читати періодичну пресу, переглядати новини та вчити роботи аналіз отриманої інформації.
Компетентність продуктивної творчості :
-
У виховній роботі найбільше використовуємо традиції громадської діальності та суспільно корисної праці (прибирання території шкільного подвір’я, пам’ямників нашого села, озеленення).
-
Об’єднання спільною справою учнів різних вікових та соціальних груп.
Спільна творча діяльність створює сприятливі умови для формування ключових компетенцій.
У своїй роботі використовую бесіди, години спілкування, ігри, вікторини, анкетування «Що ми цінуємо в людині» , класні учнівські збори , заочні мандрівки.
4
У цьому семестрі , з своїм класом провела години спілкування : « Ти у мене єдина» 30 років незалежності України, « Здоров'я природи- здоров'я людини» , « Людина починається з тебе», « День памяті трагедії Бабиного Яру», « День захисника України», « Дружба замість булінгу», « Мова –найбагатший скарб народу » , « День гідності і свободи – крок в Європу», « Голодомор – біль серця всієї України», «Хустка берегиня роду». Також оформлення плакату « Що ми можемо побажати Захиснику України».
Мандрівку-екскурсію нашого села . Морально правові норми у житті людини, проводжу бесіди по техніці безпеки . Бесіда з учнями про поведінку і відвідування школи .Часто проводжу зустрічі з індивідуальними батьками.
5