Доповідь «Компетентнісний підхід до виховання: компетенція класного керівника, учня (5-7) »

Про матеріал
Актуальним завданням сучасної школи є реалізація компетентнісного підходу в навчанні, який передбачає спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових компетенцій особистості. Результатом такого процесу має бути сформованість загальної компетентності людини, яка включає 0сукупність ключових компетенцій і є інтегрованою характеристикою особистості.
Перегляд файлу

Доповідь

«Компетентнісний підхід до виховання: компетенція класного керівника, учня (5-7) »

Актуальним завданням сучасної школи є реалізація компетентнісного підходу в навчанні, який передбачає спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових компетенцій особистості. Результатом такого процесу має бути сформованість загальної компетентності людини, яка включає сукупність ключових компетенцій і є інтегрованою характеристикою особистості.

Компетентність – це здатність застосовувати набуті знання, вміння, навички, способи діяльності, власний досвід у нестандартних ситуаціях з метою розв'язання певних життєво важливих проблем. Компетентність є особистісним утворенням, яке проявляється в процесі активних самостійних дій людини.

Суть компетентнісного підходу полягає в тому, що він є методологічною орієнтацією в діяльності, яка забезпечує розвиток життєвих компетенцій, становлення конструктивної життєвої стратегії та індивідуально-особистисних технологій життєтворчості особистості у процесі виховання.

Його основні ідеї

1. Виховання має бути складовою педагогічного процесу.

2. Виховання — це інтерсуб'єктний процес. Виховання компетентного учня — це виховання суб'єкта життя, суб'єкта життєтворчості.

3. Виховує не пустопорожнє моралізаторство, а практична діяльність та духовне спілкування вчителя й учня.

4. Виховання — це засіб становлення оптимальної життєвої стратегії учня.

5. Стратегія побудови виховного процесу в контексті компетентнісного підходу передбачає виховання особистості, яка має розвинену життєву компетентність, спроможна самостійно збагачувати його у процесі власної життєдіяльності, творення індивідуального життя та участі у творенні життя суспільства.

Компетентнісний підхід є комплексним педагогічним засобом і містить три основні компоненти:

  • основні поняття, які використовуються в процесі вивчення, управління й оновлення виховної практики;
  • принципи як вихідні положення або правила здійснення виховної діяльності;

                                                  1

  • прийоми і методи побудови процесу виховання.

Основні поняття

  • Життєва компетентність;
  • життєва стратегія;
  • життєве проектування;
  • життєвий проект;
  • життєтворчість;
  • самореалізація;
  • самовиховання;
  • виховний простір;
  • соціальна практика

Принципи

  • Суб'єктності;
  • творчості;
  • вибору;
  • самоактуалізації;
  • рефлективності;
  • результативності;
  • проектування
  • та конструювання
  • виховного простору

Прийоми і методи

  • Діалог;
  • життєве проектування;
  • цільові творчі програми життєтворчості: «Я — особистість», «Я і ровесники»,«Я — член сімї», «Я — лідер», «Я і культура», «Я і природа», «Я і економіка», «Я і професія», «Я і здоров'я», «Я — громадянин», «Я і моя майбутня сім'я», «Моя інформаційна культура»;
  • соціальна практика;
  • участь у соціальних проектах;
  • ділові ігри;
  • створення ситуації вибору та успіху

Технологічним арсеналом компетентнісного підходу є методи і прийоми, які відповідають таким вимогам:

 

                                                           2

  • діалогічність;
  • діяльнісно-творчий характер
  • спрямованість на особистісний розвиток учня, розвиток його життєвої компетентності.

Технологічний арсенал компетентнісного підходу: діалог, ігрові, рефлексивні методи і прийоми, життєве проектування, соціальна практика, участь у соціальних проектах, ділові ігри, тренінгові заняття, створення ситуації вибору та успіху, цільові творчі програми, методи діагностики і    самодіагностики, а також способи фасилітації і педагогічної підтримки учнів у процесі їхнього саморозвитку і самореалізації.

ПРИНЦИПИ

КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ ДО ВИХОВАННЯ

(за І. Єрмаковим)

  • принцип суб'єктності виховання — процес виховання має орієнтуватися  на становлення учня як суб'єкта власної життєдіяльності (пізнання, відносин, діяльності, спілкування), життєтворчості;
  • принцип рефлексивності — у більшості випадків більш корисною є не сама виховна дія, а її осмислення вихованцем й аналіз учителем; одним із найважливіших, стрижневих завдань інтелектуального та морального виховання є прищеплення вихованцю потреби в рефлексії, здатності аналізувати й оцінювати власні дії, свою життєву ситуацію;
  • принцип творчості — виховання життєстійкості, життєздатності та життєтворчості учня не може і не має обмежуватися заяложеними виховними штампами; ефективність виховання залежить від здатності вихователя знайти нестандартне, творче розв'язання виховної ситуації; поза творчістю у вихованні важко зберегти і примножити творчий потенціал особистості вихованця; справжня сутність виховання — в організації життя дитини, дитячого колективу;
  • принцип результативності — процес виховання має приводити до конкретних  життєвих результатів, зокрема до розвитку життєвої компетентності особистості, саме в цьому запорука його гуманності та ефективності;

                                  

                                                          3

  • принцип проектування та конструювання виховного простору — основним чинником розвитку життєвої компетентності є не окремі виховні впливи, а саме життя школи, той виховний простір, яким вона є: глибина, широта й узгодженість виховних умов та вимог, які ставляться учню всією життєдіяльністю школи та його життєдіяльністю в ній; звідси ефективне виховання — це передусім проектування і впровадження ефективного виховного простору, спрямованого на плекання вільної, самодостатньої, соціально мобільної особистості, яка вміє приймати рішення і несе за них відповідальність.

 

Перед класним керівником стоять такі завдання:

  • Виховувати в учнів любов до свого народу, його мови, традицій.
  • Розвивати стійке бажання вести здоровий спосіб життя.
  • Виховувати почуття дбайливого  господаря своєї школи, шкільного та класного майна.
  • Вчити  позитивно мислити та долати труднощі.
  • Продовжити роботу щодо  згуртування учнівського колективу.
  • Проводити роботу по виявленню талантів та здібностей кожного учня.
  • Виховувати повагу до старших, бути толерантним у спілкуванні з кожною людиною.
  • Виховувати бажання систематично читати періодичну пресу, переглядати новини та вчити роботи аналіз отриманої інформації.

 

Компетентність продуктивної творчості :

  • У виховній роботі найбільше використовуємо традиції громадської діальності та суспільно корисної праці (прибирання території шкільного подвір’я, пам’ямників нашого села, озеленення).
  • Об’єднання спільною справою учнів різних вікових та соціальних груп.
    Спільна творча діяльність створює сприятливі умови для формування ключових компетенцій.

У своїй роботі використовую бесіди, години спілкування, ігри, вікторини, анкетування «Що ми цінуємо  в людині» , класні учнівські збори , заочні мандрівки.

 

                                                  4

    У цьому семестрі , з своїм класом провела години спілкування : « Ти у мене єдина»  30 років незалежності України, « Здоров'я природи- здоров'я  людини» , « Людина починається з  тебе», « День памяті трагедії Бабиного Яру», « День захисника України»,  « Дружба  замість булінгу», « Мова –найбагатший  скарб  народу » ,  « День гідності  і  свободи – крок в Європу», « Голодомор – біль серця всієї України», «Хустка берегиня роду». Також  оформлення  плакату « Що ми можемо побажати Захиснику України».

     Мандрівку-екскурсію нашого села . Морально правові  норми у житті  людини, проводжу бесіди по техніці безпеки . Бесіда з учнями про поведінку і  відвідування школи .Часто проводжу зустрічі з індивідуальними  батьками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  5

docx
Додано
21 лютого 2023
Переглядів
465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку