Мотивація
навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках біології
та в позаурочний час
Мотивація
навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках біології
та в позаурочний час
Підготувала вчитель географії
КЗ «Писарівський ліцей
Вінницького району
Вінницької області»
Марингевич Алла Григорівна
ЗМІСТ
ВСТУП…………………………………………………….….3
І. МОТИВАЦІЯ – СКЛАДНА БАГАТОРІВНЕВА СИСТЕМА……………………………………………..………………6
ІІ. ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ НА УРОЦІ………………………………………………………………….8
ІІІ. ПРОБЛЕМА МОТИВАЦІЇ В НАВЧАННІ БІОЛОГІЇ…………………………………………………………….19
ВИСНОВКИ…………………………………………………..30
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА…………………………..31
ВСТУП
Людина, що не знає нічого, може навчитися,
справа тільки в тому, щоб запалити в ній бажання вчитися.
Д. Дідро, французький філософ
Вічною проблемою школи є нудьга. Причини тут різні, але в основі лежить одна — одноманітність і монотонність. Як викликати в учнів бажання вчитися, отримувати від цього задоволення, позитивні емоції та результати? Адже відомо, що більше домагається не той, хто може, а той, хто хоче.
У сучасній інтерпретації процес навчання — це взаємодія вчителя та учнів, у якому учні з допомогою та під керівництвом учителя осягають мотиви своєї пізнавальної діяльності, оволодівають системою наукових знань та формують їх, а викладання — це цілеспрямована діяльність учителя щодо формування в учнів позитивних мотивів навчання, організації сприйняття, осмислення фактів та явищ, забезпечення вміння користуватися отриманими знаннями. І. П. Підласий визначає мотивацію як головні сили, що рухають дидактичний процес і посідають перше місце серед факторів, які визначають його продуктивність. Продуктивний учитель — найвищий взірець фахової досконалості.
Термін «мотивація» вперше запропонував А. Шопенгауер для пояснення причин поведінки людини.
Мотивація — психічні явища, які стали спонуканням до виконання тієї чи іншої дії, вчинку, що визначають активність особистості та її спрямованість на досягнення запланованого результату. У психології розрізняють два види мотивації:
• зовнішня мотивація, зумовлена зовнішніми умовами та обставинами;
• внутрішня мотивація, пов'язана з особистісними потребами, бажаннями.
Бажано, щоб під час формування особистості чинники зовнішньої мотивації трансформувалися у внутрішню мотивацію.
Психологічні фактори, які беруть участь у мотиваційному процесі та зумовлюють прийняття рішення, психологи називають мотиваторами. Є кілька груп мотиваторів:
• моральний контроль (наявність моральних принципів);
• переваги (нахили, здібності, інтереси);
• зовнішні умови (чинники);
• власні можливості (знання, уміння, якості);
• умови досягнення мети;
• наслідки власних дій, вчинків.
У процесі виховання та навчання неможливо зовні сформувати мотиви, можна тільки сприяти цьому процесу. Отже, зовні формуються не мотиви, а мотиватори та мотиваційна сфера особистості. Мотиватори можуть мати вигляд прохання, вимоги, поради, навіювання, натяку і приймати характер інформування, інструктажу, стимулу чи заборони. До прямих форм впливів на суб'єкт належать прохання, порада, наказ, вимога. Особливу увагу під час вибору форми мотиватора слід звертати на вікові особливості учнів. Так, П. М. Якобсон показав, що готовність школярів підкорятися вимогам дорослих різко знижується у 5—8-х класах, що свідчить про зменшення значення зовнішньої та збільшення значення внутрішньої мотивації. Використовуючи методику Г. М. Казанцевої «Виявлення ставлення до навчання», вчителі зможуть визначити мотиви учіння учнів. На різних етапах розвитку особистості під час формування мотиваційної установки на самовдосконалення учні використовують різні мотиваційні прийоми:
• обіцянка собі (у молодших школярів);
• обов'язки перед собою (у підлітків та старшокласників).
Якщо підлітки обмежуються розрізненими елементами самовиховання, то старшокласники виробляють особисті правила самовиховання, які визначають основні лінії їх поведінки, вчинки за різних умов.
Для самовдосконалення учні використовують дві групи мотиваційних прийомів: самостимул і самопримус.
Самовдосконалення є важливим шляхом формування себе як особистості, розвитку здібностей, формування знань та умінь. Як сказав Л. Толстой, потяг до самовдосконалення вже тому властивий людині, що вона ніколи не буває задоволена собою.
Усі вищі духовні потреби людини — у пізнанні, самоствердженні, самовираженні, самоактуалізації. Це є прагненням до самовдосконалення, саморозвитку. Використати ці потреби для мотивації навчання — означає відкрити шлях до підвищення якості шкільної освіти. Основними серед сучасних завдань навчання є стимулювання навчально-пізнавальної активності учнів та формування пізнавальних потреб. Адже викладання — це мистецтво, а не ремеслі. Винаходити, вимагати, удосконалюватися — єдиний можливий курс сучасного вчителя.
На жаль, сьогодні пересічний учитель і типовий навчальний заклад орієнтовані переважно на підтримування зовнішньої мотивації у вигляді контролю, наказів та вимог. Така практика згубно позначається на внутрішній мотивації, веде до поступового зниження інтересу учнів до навчання. У сучасній школі потрібно здійснити радикальні зміни з удосконалення внутрішньої мотивації учнів. Методики «Спрямованість на набуття знань» та «Спрямованість на оцінку», розроблені Є. П. Ільїним і Н. А. Курдюковою, дадуть учителю змогу визначити, на що сформована мотиваційна сфера учнів — на знання (внутрішня мотивація) чи оцінку (зовнішня мотивація). Учителі-предметники, які працюють з учнями основної та старшої школи, мають пам'ятати про можливості активізації пізнавальної діяльності учнів шляхом формування внутрішніх мотивів. Учитель-мотиватор обов'язково знайде можливість донести учням, що:
• чим вищий ступінь самоповаги, тим кращі результати в навчанні;
• почуття радості й інтерес полегшують навчання;
• страх і напруженість ускладнюють процес навчання;
• невдачі і навчанні можуть призвести до бажання припинити навчання.
Для мотивації навчання актуальними залишаються поради:
• підтримувати рівний стиль стосунків між усіма учасниками навчання;
• підбадьорювати учнів, коли вони стикатимуться з труднощами;
• підтримувати позитивний зворотній зв'язок;
• піклуватися про різноманітність форм і методів навчання;
• привчати учнів до пізнавальної праці, розвивати їх наполегливість, силу волі, цілеспрямованість;
• заохочувати виконання завдань підвищеної складності;
• учити чітко визначати мету, завдання;
• формувати почуття відповідальності, обов'язку;
• учити висувати вимоги насамперед до самого себе.
І. МОТИВАЦІЯ – СКЛАДНА БАГАТОРІВНЕВА СИСТЕМА
Основним питанням сучасної школи є формування у школярів внутрішньої мотивації, здобування соціально-культурного досвіду. Від того, як воно розв’язується, залежить повнота реалізації кожним учнем власного розумового і соціального потенціалу, культурно творчий вплив навчально-виховного процесу, успіх переходу до особистісно зорієнтованих, розвивальних освітніх технологій. Адже поштовх до будя-якої роботи з’являється тільки тоді, коли є зацікавленість у результаті, а досягнення мети стає внутрішньо необхідною подією. Тільки тоді навчання йтиме від власного бажання, а не з примусу, стане «звеселянням сердечним», як влучно висловився Г.Сковорода. вчитель перестає бути джерелом інформації, він стає організатором освітнього процесу, джерелом духовного та інтелектуального імпульсу, що спонукає до дій, тобто створює мотивацію навчальної діяльності.
Мотивація – складна, багаторівнева система, яка включає в себе потреби, мотиви, інтереси, прагнення, емоції, норми, цінності.
Схема 1
Мотивація навчально-пізнавальної діяльності |
Зовнішня, ситуативна (оцінка, нагорода, покарання; ініціюючі фактори знаходяться поза «Я» особистості) |
|
Внутрішня, пізнавальна (діяльність не має заохочень, окрім самої активності) |
Психологи стверджують, що сильні й слабкі учні відрізняються не за рівнем інтелекту, а за типом мотивації навчально-пізнавальної діяльності. Під час формування внутрішньої мотивації у школярів виникає питання: «А для чого ми вчимо?», мета діяльності проста, зрозуміла, не абстрактна, а в сфері безпосередніх інтересів дитини.
Мотив – психічне явище, яке спонукає до дії. Мотиви можуть бути соціальними і пізнавальними. Саме мотиви визначають мету і забезпечують активну творчу діяльність кожного школяра.
Схема 2
Проблемні питання, навчальні завдання з елементами новизни, негіевелбачуваності, цікаві факти, евристичні завдання, які направлені на формування у школярів внутрішньої мотивації освітньої діяльності, повинні відповідати певним критеріям:
• бути зрозумілими;
• бути внутрішньо прийнятними, тобто мати особистісний зміст для учня;
• мати опору на минулий досвід;
• знаходити емоційний відгук;
• викликати інтерес.
Позбавивши дитину інтересу, стимулу, не варто чекати від неї вирішення завдань. Інтерес позитивно впливає на всі психічні процеси, стимулює активну творчу діяльність.
Схема 3
Психологічна формула творчості
Інтерес..Стимул….. Мотив дії …..Активна творча діяльність
Внутрішня мотивація навчальної діяльності:
• налаштовує дітей на ефективний процес пізнання. розвиває особистісну зацікавленість;
• забезпечує розуміння змісту діяльності, усвідомлення, що і навіщо вони зараз робитимуть;
• розкриває значимість нової інформації.
ІІ. ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ НА УРОЦІ
Навчальна діяльність — це основна форма активності учня, спрямована на зміну самого себе як суб'єкта навчання.
Відповідно до принципу єдності свідомості й діяльності, сформульованого С. Л. Рубінштейном, навчальна дія як цілісність складається з двох компонентів:
- мотиваційного (спонукання);
- виконавського.
Навчальні дії розвиваються від дії за зразком до творчих дій. Мотив як спонукальна причина окремої дії та сукупності дій є результатом складної взаємодії мотивів — цілей, пізнавального інтересу, соціальних, моральних, практичних та ін. Він проявляється в навчанні у вигляді ставлення учня до сукупності дій, в результаті яких формуються компетентності певного рівня.
Основною формою організації навчальної діяльності є урок.
Для проведення уроку пропоную такі рекомендації, впровадження яких сприятиме створенню мотиваційних моментів:
• Використовувати різноманітні форми й методи організації роботи, що враховують суб'єктивний досвід учнів щодо теми, яка розглядається.
• Створювати атмосферу зацікавленості кожного учня як у власній роботі, так і в роботі всього класного колективу.
• Стимулювати учнів до використання різноманітних способів виконання завдань на уроці без побоювання помилитися, одержати неправильну відповідь.
• Заохочувати прагнення учнів до самостійної роботи, аналізувати під час уроку різні способи виконання завдань, запропоновані дітьми, відзначати та підтримувати всі прояви діяльності, що сприяють досягненню учнями мети.
• Створювати педагогічну ситуацію спілкування, що дозволяє кожному учневі, незалежно від ступеня його готовності до уроку, виявляти ініціативу, самостійність і винахідливість у способах роботи.
• Обговорювати з учнями наприкінці уроку не лише те, «що ми дізналися» (що опанували), але й те, що сподобалось (не сподобалось) та чому; що хотілося б виконати ще раз, а що зробити по-іншому.
• Під час опитування на уроці (виставлення оцінок) аналізувати не лише правильність (неправильність) відповіді, але і її самостійність, оригінальність, бажання учня шукати та знаходити різноманітні способи виконання завдань.
• Оголошуючи домашнє завдання, слід повідомляти не лише його зміст та обсяг, але й давати докладні рекомендації щодо раціональної організації навчальної роботи, яка забезпечить виконання домашнього завдання.
З огляду на вищевикладене можна відзначити, що учень на уроці повинен бути настроєний на ефективний процес пізнання, мати в ньому особисту зацікавленість, розуміти, що й навіщо він виконуватиме. Без виникнення цих мотивів навчання, без мотивації навчальної діяльності пізнання не може принести позитивний результат.
Для досягнення необхідного результату можна використовувати різноманітні прийоми розвитку пізнавальних мотивів.
1. Мотивація навчальної діяльності шляхом бесіди
У вступному слові вчитель окреслює коло питань, що розглядатимуться на уроці. При цьому залучаються знання і суб'єктивний досвід учнів, наводяться цікаві приклади й парадоксальні ситуації, демонструється зв'язок матеріалу, що вивчається, з раніше вивченим. Учитель указує на практичне значення теми, яка розглядається.
Постановка питання, демонстрація експерименту або надання до уваги учнів логічної суперечності, для розв'язання та пояснення яких у дітей не вистачає знань.
Способи створення проблемних ситуацій:
Цей метод полягає у колективній творчій роботі з розв'язання певної складної проблеми. Всіх учнів об'єднує спільна робота над пошуком істини. Розмірковуючи над певною проблемою, доповнюючи один одного, підхоплюють і розвивають одні ідеї, відкидаючи інші.
Орієнтовна послідовність дій:
Для активізації роботи й зацікавленості учнів на початку уроку вчитель роздає газети, журнали або сторінки цих видань, де розміщено інформацію, що стосується теми уроку. Учитель просить учнів звернути увагу на конкретну інформацію, наголошуючи на її важливості для кожного учня та можливості її повсякденного використання.
Учням роздають сторінки учнівської роботи «Мої думки» та пояснюють, що кожен має самостійно закінчити запропоновані речення. Запропоновані речення стосуються теми уроку, і учні мають достатньо знань та особистого досвіду для висловлення власних думок. Після завершення роботи висловлювання зачитуються і деяким учням пропонується прочитати свої відповіді. В будь-який момент уроку учні повинні бути готові обговорити відповідь товариша або попросити його аргументувати свій варіант закінчення речення.
На початку вивчення теми учні одержують перелік наочних посібників, які вони можуть виготовити. Виготовлені саморобні прилади, моделі, малюнки, що пояснюють те чи інше природне явище, карти стародавніх поселень, описаних у підручнику, тощо учні демонструють на уроці, пояснюючи ідею створення й особливості запропонованих ними посібників.
Особливо цінними є пристосування, які учні вигадали самі та які правильно відбивають зміст матеріалу, що вивчається. В кабінеті створюється постійно діюча виставка саморобних наочних посібників, що дає можливість усім учням ознайомитися з творчими досягненнями однокласників. Використання саморобних наочних посібників на уроках сприяє підвищенню інтересу до навчання, розвиває дослідницькі навички, підвищує продуктивність педагогічної роботи, наповнює урок елементами зацікавленості, викликає в учнів відчуття причетності до подій на уроці.
Крім того, учнів можна залучати до виготовлення таблиць і схем, що пояснюють матеріал теми. Ця форма роботи дозволяє не лише наповнити кабінет роздавальним матеріалом, але й формує в учнів уміння виокремлювати головне, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки та, що особливо важливо, сприяє активізації розумової діяльності.
І. Учням пропонується питання на зразок: «Що станеться, якщо...?». У цих питаннях розглядаються парадоксальні ситуації. Учні можуть самостійно добирати такі питання, ставити їх однокласникам, обговорювати, захищати свою позицію, використовуючи знання з предмета.
ІІ. Складання кросвордів, сканвордів, загадок. Можливі варіанти роботи з кросвордом:
ІІІ. Художні завдання. Наприклад, «Яким я уявляю собі...». Тут можна запропонувати і природне явище, і якого-небудь наукового діяча, і подію.
ІV. Написання фантастичних оповідань, есе, віршів з використанням знань з предмета.
8. Мотивація навчальної діяльності шляхом використання під час уроку художньої та науково-популярної літератури
Використання уривків із творів можливе з різними цілями: для ілюстрації матеріалу, постановки питання, закріплення вивченого. Використання художньої та науково-популярної літератури в процесі вивчення шкільних предметів сприяє активізації пізнавальної активності та закріпленню цілісного уявлення про навколишній світ.
Практика свідчить про те, що дуже складно працювати з невстигаючими учнями, тому що останні не можуть засвоїти нового матеріалу.
Пропонується такий прийом, як дозування викладу навчального матеріалу, тобто подання його окремими невеликими смисловими дозами з обов'язковим закріпленням.
На початку вивчення теми використовуються репродуктивні методи навчання, щоб учні переконалися у можливості відтворити матеріал, а потім уже використовуються творчі методи.
Учні виконують завдання, використовуючи підказку, діючи за алгоритмом тощо. При цьому виникає проблема: як, наприклад, оцінити елементарні (на думку вчителя) дії учня — відтворення невеликої дози матеріалу, розв'язання нескладної задачі, виконання легкої самостійної роботи. Враховуючи те, що для деяких учнів таке навчання було максимально можливим, досягнення навчальної діяльності слід оцінювати не лише середнім, але іноді й вищим балом. Такий прийом виправдовує себе, оскільки учні починають вірити у власні сили і згодом все краще оволодівають матеріалом предмета.
Складності в розумінні матеріалу, що вивчається, можуть бути спричинені значною кількістю в розповіді вчителя незнайомих слів, тобто «щільністю» незрозумілої наукової термінології. Щоб уникнути цього, слід чітко визначити мінімум наукових термінів, які повинен опанувати учень; доцільно показати (там, де це можливо) відмінність їх від повсякденних понять, навести аналогічні терміни, пояснити їх походження; ці терміни необхідно використовувати багаторазово для їх грунтовного закріплення в пам'яті. Можна використати прийом складання тезауруса наукової термінології.
Чим більш чітко та яскраво виконано поділ матеріалу на частини, чим більш рельєфно показано логічні зв'язки між ними, підкреслено складові, що містять нові знання, тим більш зрозумілим є його зміст. Цьому сприяють наголошення на ключових словах у тексті, наявність плану викладу, питання до нього. Якщо матеріал конкретизується рисунками, словесними прикладами, близькими до особистого досвіду учнів, то він стає доступним для розуміння і викликає інтерес до предмета.
1. Навчальна діяльність під керівництвом учителя
Можливі варіанти завдань для учнів:
- Що саме буде результатом вашої роботи на уроці?
- Якими способами можна досягти результативності вашої роботи на уроці?
- Чи існують інші способи виконання роботи?
- Визначте завдання своєї навчальної діяльності, оберіть способи дій, що відповідають виконанню завдань.
- Самостійно та послідовно виконайте всі етапи конкретної роботи та подайте результати у вигляді графіка, схеми тощо.
- Сплануйте свою навчальну діяльність, визначивши віддалену та найближчу мету.
- Визначте проміжок часу, необхідний для виконання всіх етапів роботи, та етап, що, на вашу думку, буде найбільш складним.
Здійснюється в тому випадку, коли окремі етапи роботи або робота загалом виконується учнем без допомоги вчителя. Можливе використання алгоритму дій на уроці або переважної частини уроків з певної теми. Учитель виступає в ролі консультанта.
Учень керує своєю пізнавальною діяльністю самостійно, виконуючи її відповідно до своїх знань, цілей і мотивів.
Прийоми самостійної роботи учня:
- Прийом смислового опрацювання тексту, що передбачає збільшення обсягів матеріалу, який вивчається, виокремлення в ньому ідей, принципів, законів, осмислення узагальнених способів розв'язання задач.
- Прийом культури читання та культури слухання; прийоми стислого та найбільш раціонального конспектування (план, тези, конспект, анотація, реферат, рецензія, загальні прийоми роботи з книгою).
- Загальні прийоми запам'ятовування (структуруваиня навчального матеріалу, використання прийому мнемотехніки: образної та слухової пам'яті).
- Прийоми фокусування уваги, що базується на використанні різноманітних видів контролю, поетапної перевірки своєї роботи тощо.
- Загальні прийоми пошуку додаткової інформації (робота з бібліографіями, довідниками, каталогами, словниками, енциклопедіями).
- Прийоми підготовки до державної атестації, тематичного оцінювання, семінару, лабораторних і практичних робіт.
- Прийоми раціонального використання часу.
Прийоми екстраполяції базуються на функції мозку прогнозувати. Вміння переносити наявні знання, вміння, способи діяльності в іншу ситуацію — яскрава ознака творчого мислення.
До прийомів екстраполяції належать:
- Перенесення об'єкта в уявне майбутнє, довільне перенесення параметрів, використання прийому парадоксів.
- Перенесення себе в уявне майбутнє та прогнозування розвитку подій з огляду на це майбутнє.
- Проведення конкурсу пропонованих теорій.
- Розгляд об'єкта з різних боків.
- Цілісне бачення проблеми.
Такий прийом доцільний, наприклад, під час розгляду проблем, пов'язаних з екологією.
До основних понять, що характеризують дидактичні ігри, належать: об'єкт, який моделюється; модельований процес; сценарій, у якому описуються правила гри, об'єкти та предмети; способи гри; регламент; учасники ігрового процесу.
Наведу деякі приклади ігрових ситуацій, застосування яких не потребує значного часу ні на підготовку, ні на проведення. Однак вони сприяють значному пожвавленню дій учнів на уроці.
Наприклад:
ти-ка-фо-не — фонетика;
ка-мен-зур — мензурка.
Учням роздаються завдання-картки з написаними реченнями, слова в яких переплутані. Завдання полягає в тому, щоб правильно побудувати речення та пояснити, про яке явище чи поняття в ньому йдеться.
Прийом можна використовувати під час узагальнення матеріалу, що вивчається.
13. Мотивація навчальної діяльності з допомогою прийомів робота з текстом
Знайди помилку
ІІІ. ПРОБЛЕМА МОТИВАЦІЇ В НАВЧАННІ БІОЛОГІЇ
Кожний учитель знає, що результати навчання значною мірою залежать від бажання (або небажання) школяра навчатися. Саме тому дослідженню мотивів навчання (рушійних сил поведінки людини і діяльності) присвячено велику кількість педагогічних і психологічних робіт.
Мета: обговорити основні підходи до вивчення мотивів, які визначають інтерес школярів до біології й прагнення її вивчати.
Також наведена конкретна методика й описані результати експериментального дослідження з оцінювання мотиваційних передумов вивчення біології в Щітецькій школі І-ІІ ст.
Теоретичні дослідження навчальної мотивації
Психологічні дослідження свідчать про те, що характер потреб і мотивів, які лежать в основі діяльності. визначає напрямок і зміст активності особистості. Залученість до діяльності й задоволеність її результатами забезпечують переживання усвідомленості, значимості того, що відбувається, є основою подальшого самовдосконалення. За словами С. Л. Рубінштейна, «для того щоб учень по-справжньому включився в роботу, потрібно зробити поставлені в ході навчальної діяльності завдання не тільки зрозумілими, але й внутрішньо прийнятими ним, щоби вони набули значимості й знайшли, таким чином, відгук і опорну точку в його переживанні» .
Які фактори забезпечують внутрішню пізнавальну активність школярів на уроках? Більшість дослідників уважають, що найбільш значимим фактором є особистісний зміст навчання й той емоційний фон, який формується в учнів щодо навчальної діяльності, однокласників, учителів, шкільного колективу в цілому. Вивчення цього фактора дозволяє розкрити ідеали й цінності, прийняті й засвоєні дітьми з їх соціального оточення.
Наступним за значимістю фактором внутрішньої активності школярів є переважаючі мотиви навчання. Вони можуть бути соціальними або пізнавальними, орієнтованими на досягнення успіху або на уникнення невдачі, зовнішніми або внутрішніми. Аналіз мотивів навчання дозволяє сказати, наскільки в учнів розвинений інтерес до навчальної діяльності, процесу пізнання, його результатів. Це значною мірою обумовлює наявність (або відсутність) у школярів внутрішнього прагнення до пізнавальної діяльності, інтерес до конкретних галузей знання.
Рівень предметної мотивації є третім фактором, який забезпечує пізнавальну активність школярів. Він безпосередньо пов'язаний зі змістом навчального предмета (у нашому випадку — шкільної біології), науковими методами пізнання навколишнього світу й людини, зв'язком досліджуваного матеріалу з життям.
Слід зазначити, що перераховані вище фактори значно залежать один від одного, тому їх спільне дослідження є обов'язковою умовою оцінювання мотиваційних передумов вивчення біології.
Практичні дослідження навчальної мотивації
На сьогодні розроблені різні психологічні й педагогічні методики оцінювання стану потребово-мотиваційної сфери школярів. Для дослідження навчальної мотивації і її впливу на результати навчання біології була розроблена спеціальна методика. Вона містить інструкцію для вчителя, бланк для учнів та інструкцію з обробки даних. Ця методика дозволяє виявити емоційний фон навчання в школі й у класі, мотиви навчання, які домінують, рівень предметної мотивації.
Інструкція вчителя
Шановні колеги!
Це дослідження проводиться з метою вивчення стану навчальної мотивації школярів, що впливає на якість шкільної біологічної освіти.
Матеріали для учнів містять три завдання, виконання яких дозволяє встановити взаємозв'язки між рівнем розвитку предметної мотивації з біології й загального розвитку потребово-мотиваційної сфери школярів. Перше завдання припускає з'ясування головних мотивів відвідування учнем школи. Воно складено на основі типових відповідей школярів на питання щодо того, якими є головні спонукальні причини відвідування ними школи. Друге завдання спрямоване на виявлення навчальних предметів, щодо яких в учня сформований позитивний емоційний фон. Воно слугує для виявлення рейтингу шкільної біології в переліку предметів, досліджуваних із 7 по 11 класи. Третє завдання орієнтоване на вивчення рівня внутрішньої мотивації стосовно біології. Воно складене на основі тесту-опитувальника Т. Д. Дубовицької.
Для проведення досліджень необхідна одна навчальна година. Дітям стисло пояснюються завдання дослідження й роздаються бланки. Обробка результатів здійснюється відповідно до інструкції.
Бланк для учнів
Дорогі друзі!
Ознайомтесь зі змістом бланку. Спочатку заповніть у ньому відомості про себе (укажіть прізвище, ім’я, клас). Далі виконуйте завдання за порядком. Для цього вам необхідно: за першим завданням – доповнити малюнок 1, за другим завданням – доповнити малюнок 2, за третім завданням – заповнити порожні графи таблиці 1.
Прізвище, ім’я ________________
Клас_______
Завдання 1.
Прочитайте висловлення учнів, які пояснюють головні причини відвідування ними школи:
Використовуючи запропонований список, оберіть три головні причини, які відбивають вашу думку з цього питання. Укажіть їх на рис.1:
…
І …
ІІ …
ІІІ
Рис.1
Завдання 2.
Згадайте навчальні дисципліни, які ви вивчаєте цього року. На рис.2 підпишіть назви тих навчальних дисциплін, які вам особливо подобаються:
Мені подобаються…
Рис. 2
Завдання 3.
Прочитайте судження, вміщені в таблиці 1, і висловте свою думку стосовно наведених навчальних дисциплін:
Правильно – два «плюси» (++)
Мабуть, правильно – один «плюс» (+)
Мабуть, неправильно – один «мінус» (-)
Неправильно – два мінуси (- -)
№ |
Зміст суджень |
Навчальні дисципліни
|
||
Біологія |
Хімія |
Географія |
||
1 |
Вивчення цього предмета дає мені можливість довідатися багато важливого для себе, виявити свої здібності |
|
|
|
2 |
Досліджуваний предмет мені цікавий, і я хочу знати з цього предмета якнайбільше |
|
|
|
3 |
У вивченні цього предмета мені досить тих знань, які я одержую на заняттях |
|
|
|
4 |
Навчальні завдання з цього предмета мені нецікаві, я їх виконую, тому що цього вимагає вчитель |
|
|
|
5 |
Труднощі, які виникають під час вивчення цього предмета, роблять його для мене ще більш захоплюючим |
|
|
|
6 |
Під час вивчення цього предмета, крім підручників і рекомендованої літератури, самостійно читаю додаткову літературу |
|
|
|
7 |
Уважаю, що важкі теоретичні запитання з цього предмета можна було б не вивчати |
|
|
|
8 |
Якщо щось не виходить з цього предмета, намагаюся розібратися й дійти до суті |
|
|
|
9 |
На заняттях з цього предмета в мене часто буває такий стан, коли «зовсім не хочеться вчитися» |
|
|
|
10 |
Активно працюю й виконую завдання тільки під контролем учителя |
|
|
|
11 |
Матеріал, досліджуваний з цього предмета, з інтересом обговорюю у вільний час (на перерві, вдома) зі своїми однокласниками (друзями) |
|
|
|
12 |
Намагаюся самостійно виконувати завдання з цього предмета, не люблю, коли мені підказують і допомагають |
|
|
|
13 |
По можливості намагаюся списати виконання завдань у товаришів або прошу когось виконати завдання за мене |
|
|
|
14 |
Уважаю, що всі знання з цього предмета є цінними, і, по можливості, потрібно знати з цього предмета якнайбільше |
|
|
|
15 |
Оцінка з цього предмета для мене важливіша, ніж знання |
|
|
|
16 |
Якщо я погано підготовлений до уроку, то особливо не засмучусь і не переживаю |
|
|
|
17 |
Мої інтереси й захоплення у вільний час пов’язані з цим предметом |
|
|
|
18 |
Цей предмет дається мені важко, і я змушений виконувати навчальні завдання |
|
|
|
19 |
Якщо через хворобу (або з інших причин) я пропускаю уроки з цього предмета, то мене це засмучує |
|
|
|
20 |
Якби було можливо, то я би виключив цей предмет з розкладу |
|
|
|
Інструкція із обробки даних
Завдання 1. Відповідь учня заноситься в підсумкову таблицю (табл. 2, графа 2).
За вибір відповідей №1, 3, 5, 7, 9 присуджується по 1 балу, а за вибір відповідей №2, 4, 6, 8, 10 — по два бали відповідно. Отриманих сумарний бал заноситься в графу 3.
Завдання 2. Відповідь заноситься в підсумкову таблицю (табл. 2, графи 4,5).
Завдання 3. Обробка результатів за тестом-опитувальником здійснюється відповідно до ключа: «так» означають позитивні відповіді (правильно; мабуть, правильно), «ні» — негативні (мабуть, неправильно; неправильно).
Ключ
Так |
1 |
2 |
5 |
6 |
8 |
11 |
12 |
14 |
17 |
19 |
Ні |
3 |
4 |
7 |
9 |
10 |
13 |
15 |
16 |
18 |
20 |
За кожний збіг із ключем нараховується 1 бал.
Чим вище сумарний бал, тим вище внутрішня мотивація до вивчення предмета.
Рівень внутрішньої мотивації визначається в такий спосіб:
0—5 балів — низький рівень внутрішньої мотивації;
6-14 балів — середній рівень внутрішньої мотивації;
15-20 балів — високий рівень внутрішньої мотивації.
Після заповнення таблиці по класу (або вибірці) обчислюють такі показники:
загальна кількість учнів, які взяли участь у дослідженні (за даними графи 1);
частота зустрічальності у відповідях учнів зазначених у переліку причин відвідування школи (за даними графи 2);
відсоток учнів, які набрали по 5-6 балів (за даними графи 3);
частота зустрічальності у відповідях учнів того самого «улюбленого» предмета (за даними графи 4);
частота зустрічальності у відповідях інших зазначених учнями предметів (за даними графи 5);
отримані учнями бали — середній, максимальний, мінімальний (за даними графи 6);
відсоток учнів, які мають високий, середній і низький рівні внутрішньої мотивації до вивчення географії (за даними графи 7).
Результати дослідження
мотивації учнів з біології
в Щітецькій СЗШ І-ІІ ст
за2011-2012 н.р.
Стан навчальної мотивації школярів з урахуванням усіх наведених вище факторів оцінювався мною в ході проведеного у 2011 – 2012 н.р. експериментального дослідження.
Воно здійснювалося на базі 7-9 класів.
Для аналізу результатів дослідження було відібрано 27 бланків відповідей учнів 7 - 9 класів.
Аналіз підсумкових даних свідчить про те, що шкільна біологія має високий рейтинг порівняно з іншими навчальними предметами.
Рівень внутрішньої мотивації школярів відносно біології протягом років вивчення цього предмета досить значний.
Отримані дані свідчать про те, що кількість учнів, які мають високий і середній рівні предметної мотивації становить:
1) високий рівень мотивації:
- 7 клас = 29%;
- 8 клас = 25%;
- 9 клас = 58%
2) середній рівень мотивації:
- 7 клас = 71%;
- 8 клас = 75%;
- 9 клас = 42%
Учні 7 – 9 класів включають біологію до числа своїх улюблених предметів. Ця тенденція особливо цікава у зв'язку з вивченням динаміки загального рівня навчальної мотивації школярів.
Згідно з наявними даними, кількість учнів з переважанням внутрішньої мотивації до навчання в 7 класі становить 71 %, у 8 класі збільшується до 75 %.
Отже, роль шкільної біології у формуванні начально-пізнавальних мотивів у підлітків дуже значна.
Результати дослідження показують, що головним мотивом відвідування школи для учнів усіх класів є активна соціальна взаємодія, можливість спілкування з друзями, однолітками, учителями. Далі за значимістю йдуть навчально-пізнавальні й прогнозуючі мотиви: «подобається вчитися», «хочу багато знати», «продовжу навчання», «буде гарна професія». Останнє місце займають зовнішні стосовно змісту навчальної діяльності мотиви «щоби мати гарні оцінки», «щоби мене хвалили», а також прагнення до уникнення неприємностей. Аналіз переважаючих мотивів дозволяє вчителеві використовувати найцікавіші методи й форми навчання біології, які передбачають організацію в ході навчальної діяльності активного міжособистісного спілкування.
Слід підкреслити, що вивченню стану предметної мотивації й факторів, які її визначають, поки не приділяється належної уваги. Можливо, найближчим часом ця ситуація зміниться, оскільки новий державний освітній стандарт для основної школи передбачає оцінювання не тільки власне предметних досягнень учнів, але й міжпредметних (здатність ефективно вчитися, спілкуватися, діяти) і особистісних (здатність до особистісного самовизначення, розвитку). Відповідні приклади ми вже сьогодні знаходимо в матеріалах міжнародних порівняльних досліджень з оцінювання якості (таких як PIRLS, TIMSS, PISA).
ВИСНОВКИ
Одна з найефективніших форм мотивації полягає в тому, щоб зміцнити впевненість учнів у власних силах. Перевіреним засобом мотивації є планування мети і завдань самими учнями. Тільки тоді, коли учень сам собі планує індивідуальну мету навчання, у нього виникає віра в себе, а це — запорука успішного навчання. Успіх ще більше посилює мотивацію.
Мотивація навчальної діяльності учнів — це окремий етап уроку, проте її треба здійснювати на кожному з етапів різними способами — залежно від дидактичної мети й типу уроку. Основними способами формування мотивації під час навчання є:
• повідомлення учням теоретичної значущості навчального матеріалу;
• практичне спрямування знань та можливість їх застосування у повсякденному житті;
• створення проблемних ситуацій;
• створення ситуації успіху;
• постановка близьких і далеких перспектив у навчанні.
До важливих засобів формування в учнів мотивів і пізнавальних інтересів належать:
• чітка організація процесу навчання;
• авторитет учителя;
• стиль спілкування;
• самостійна пізнавальна діяльність учнів.
Методи стимулювання інтересу до учіння:
• створення ситуацій пізнавальної новизни;
• створення ситуацій емоційно-ціннісних переживань;
• створення ситуації зацікавленості;
• метод здивування;
• опора на життєвий досвід учнів;
• навчальні дискусії;
• пізнавальні ігри.
Учителі можуть застосовувати методи стимулювання обов'язків і відповідальності під час навчання:
• переконання в значущості навчання;
• заохочення успіхів у навчанні;
• вправи з висунення та виконання вимог.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
1) ж. Біологія, вид. «Основа»/ №22-24 (322-324) ,серпень 2011р.
2) ж. Управління школою/№34 (190), грудень 2007р.
3) ж. Управління школою/№5 (197), лютий 2008р.
4) Маркова А. К., Матис Т. А., Орлов А. Б. Формирование мотивации учения. — М.: Просвещение, 1990. — 192 с.
5) Мотивація на уроках біології: 7 клас/ упоряд. Г.Опаренюк. – К.: Шк. світ , 2011. – 120 с.
6) Настільна книга педагога. Посібник для тих, хто хоче бути вчителем-майстром/ упорядники: Андрєєва В.М., Григораш В.В. – Х.: Вид.група «Основа», 2009. – 352 с.