1
Богородчанська РДА
Манявський ліцей
(За О.Я.Мариновською)
Підготувала
Вчитель природознавства
Гуцуляк Н.В.
Манява 2019-2020н.р.
Компетентнісно зорієнтована освіта
Мета : Підвищити рівень професійної освіти педагогів до реалізації компетентнісного підходу .
Завдання :
- сутнісні ознаки компетентнісного зорієнтованого підходу;
- зміст , структура поняття «компетентність учня», та критерії, показники , рівні сформованості даної якості .
Навчальні елементи
«Криза компетентності»- це ситуація, яка вимагає від особистості глибшої життєвої компетентності. В іншому випадку можлива ситуація «навченої безпорадності». Проблема ускладнюється тим, що некомпетентність має тенденцію до генералізації .
Учені відмічають зміщення парадигмальних акцентів від процесуальної до результативної складової, від знеособлення до особистісної зорієнтації компетентнісної освіти.
Володимир Луговий: «Саме результати виражені в термінах компетентностей, стають основним системоутворювальним фактором, відповідно до якого організовуються, добираються, оптмізуються всі інші компоненти освіти, включаючи оцінювання»
Ідея фундаменталізації «пов’язується» з необхідністю відбору у змісті освіти таких знань, які застарівають з часом.
Ідея універсалізації освіти отримала своє інструментальне оформлення в концепції ключових (базових, універсальних) компетенції.
Олег Топузов: «Цей підхід розглядається як одна з найважливіших теоретико-методологічних засад модернізації процесу навчання у вітчизняних загальноосвітніх закладах розвитку системи загальної середньої освіти України».
Компетентнісний підхід не заперечує необхідність фундаментальних (теоретичних) знань. Знання перестають бути самоціллю та самоцінністю освіти і розглядається, як важливий інструмент вирішення життєвих завдань .
Компетентнісний і знаннєцентричний підходи.
На відміну від знаннєцентричного підходу, компетентнісний орієнтує на формування компетентності, як результату навчання, а не тільки системи заннь, вмінь, навичок. Домінувальним стає процес формування знань, щоб застосовувати їх на практиці.
Особистісні якості учня відіграють вирішальну роль щодо сформованості самопозитивного ставлення до знань. «є мета – є суб’єкт» -пише С.Подмазін, - який здатний ставити цілі та досягати їх.
«Одна з основних відмінностей компетентнісного підходу від знаннєвого підходу – у його спрямованості на рефлексивну оцінку учнями своїх можливостей і «неможливостей» ». Компетентнісний підхід пропонує поєднати в одне ціле освітній процес, та його осмислення у процесі якого відбувається становлення особистісної позиції учня, формується його ставлення до предмета власної діяльності .
Основна ідея підходу полягає в тому, що головний результат освіти – не окремі знання, вміння і навички, а здатність і готовність людини до ефективної і продуктивної діяльності у різних соціально значимих ситуаціях.
Концепція О.Савченко
Компетентність і вміння вчитися.
Інноваційним аспектом є визначення у державному стандарті необхідних для успішного навчання і соціалізації учнів ключових і предметних компетентностей.
Компетентність – результативна – діяльнісна характеристика освіти, яка набувається у процесі навчання та особистого пізнавального і життєвого досвіду.
Ключова компетентність «уміння вчитися» - здатність учнів виявляти індивідуально у процесі самостійного роз’яснення доступних дітям цього віку навчальних та життєвих задач та ситуацій.
Зміст і структура ключової компетентності «уміння вчитися» :
Індивідуальні досягнення учнів: індивідуальні досягнення учнів можна подати, як опис досягнень учнів .
Знання - я знаю, що (уявлення, факти, відомості, ознаки поняття)
Діяльність - я знаю, як це зробити… я вмію це робити… я можу… я роблю
Творчість - я створюю… я придумую… я змінюю
Емоційно-ціннісна сфера (ставлення) – я прагну до… я хочу досягти… я ціную… я думаю інакше.
Державний стандарт загальної початкової освіти
(Постановка Кабінету Міністрів України
№462 від 20.04.2011р. )
Компетентнісний підхід – спрямованість навчально-виховного процесу на досягнення результатів, якими є ієрархічно- підпорядковані компетентності учнів, загальнопредметна і предметна;
До ключових компетентностей віднесено:
Предметних:
Концепція «Нова українська школа»(Розпорядження Кабінету Міністрів №988-р від 14.12.2016)
У Стандарті Освіти НУШ зазначається, що інструментами впровадження компетентнісного підходу будуть :
Закон України «Про освіту» №2145 VIII від 05.09.2017р.
Витяг
Ключові компетентності необхідні кожні сучасні людині для успішної діяльності :
Спільними до компетентності є такі вміння :
Наскрізні змістові лінії
Проблема реалізації наскрізних змістових ліній «екологічна безпека та сталий розвиток», «громадянська відповідальність», «здоров’я і безпека» «підприємливість та фінансова грамотність» . В освітньому процесі НУШ обумовлена потребою інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів та навчальних циклів , які необхідно враховувати при формуванні інноваційного освітнього середовища закладу загальної середньої освіти .
«Компетентнісний підхід»- це місток, який поєднує школу з реальним світом і тими потребами, які ставить перед людиною життя.
Компетентність особистості учня
«основне призначення компетентнісного підходу- подолати традиційний розрив між наукою і практикою. Головною метою цього підходу має бути виховання людини, як суб’єкта практичної дії . Показником розвитку людини вважається її практична вмілість, від якої залежить якість цієї дії.»
Компетентність, як практична досвідченість з’являється лише тоді, коли учень використовує наукове знання, як узагальнений спосіб дії для розв’язання певного типу практичних завдань.
Поняття «компетентність особистості учня» розуміється, як інтегроване особистісне новоутворення, виявляється через практичну вмілість застосовувати набуті знання задля вирішення навчальних і практичних задач
Зміст та структура поняття «компетентність особистості учня»:
Отже компетентність – це здатність, що формується у процесі мисле-діяльності учня бути практично досвідченим, виявляється через його практичну вмілість застосовувати набуті знання задля вирішення навчальних та практичних завдань.