Доповідь на тему: використання ІКТ на уроках біології.
Використання ІКТ у викладанні біології дозволяє урізноманітнити навчальний процес, використовувати передачу інформації при допомозі новітніх засобів, а також підвищити якість навчання.
Якщо ми навчимо дітей
не тільки працювати, вчитись, долати труднощі,
а й отримувати від цього задоволення –
тоді можна сказати, що основну мету,
яка ставиться перед школою, ми виконуємо
Система освіти, відповідно до вимог сучасності, потребує докорінного переосмислення, практичної реалізації - навчитися пізнавати, навчитися працювати, навчитися жити разом, навчитися жити.
XXI століття — час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, в якому якість людського потенціалу, рівень освіченості й культури всього населення набувають вирішального значення.
Комп'ютери стрімко увійшли в різноманітні сфери нашої повсякденної діяльності, тому важливим завданням є широке запровадження комп'ютерної техніки в процесі навчання.
Інформаційно-комунікаційні технології навчання (ІКТ) - це сукупність методів і технічних засобів реалізації інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж і засобів забезпечення ефективного процесу навчання.
Інформаційні технології - це сукупність інформаційних процесів з використання засобів, що забезпечують швидкий пошук інформації, доступ до джерел інформації.
Комунікаційні - підвищення ролі комп’ютерних мереж у забезпеченні реалізації інформаційних процесів.
Об’єктом методики використання ІКТ у навчальному процесі школи є процес навчання школярів в умовах сучасних загальноосвітніх навчальних закладів
Сьогодні, з огляду на сучасні реалії, вчитель повинен вносити в навчальний процес нові методи подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно? Це потрібно для того, щоб з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня.
Cлайд
У своїй діяльності я намагаюся:
- навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні обсяги інформації.
- організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці, бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити.
слайд Мені допомагає у вирішенні цього непростого завдання поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних.
Адже використання комп'ютера на уроці біології дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
слайд Поєднуючи в собі можливості телевізора, відеомагнітофона, книги - сучасний комп'ютер є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити.
Цей метод навчання є досить привабливим і для мене: допомагає краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти її, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.
Cлайд
Протягом останніх п’яти років я активно формую власний комп’ютерний банк даних для кожного класу. «Методична» папка кожного біологічного курсу містить:
- навчальна програма;
- критерії оцінки знань та вмінь учнів;
- календарно-тематичне планування;
- плани-конспекти уроків;
- презентації до окремих уроків;
- ілюстративний матеріал;
- картки із завданнями різної складності для організації індивідуальної та групової роботи;
- тестові завдання;
- тексти контрольних робіт;
- інструкції щодо виконання лабораторних та практичних робіт.
ІКТ слід використовувати для того, щоб:
- забезпечити легкість сприймання інформації;
- знайти індивідуальний підхід;
- навчити освоювати, перетворювати і використовувати великі масиви інформації;
- зробити навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним;
- сприяти кращому оцінюванню знань.
слайди Таким чином, з точки зору дидактики ІКТ на уроках біології дозволяють:
слайд агітбригад
- зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефективним;
- забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел;
- індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття;
- моделювати досліджувані процеси або явища;
- моделювати біологічний експеримент, проведення того чи іншого біологічного досліду, чи лабораторної роботи;
- наочно представити об'єкти і явища мікросвіту;
- організувати колективну й групову роботи;
- здійснювати контроль навчальних досягнень;
- створювати сприятливу атмосферу для спілкування;
- посилити міжпредметні зв'язки;
- зробити урок більш наочним і цікавим.
Проте застосування комп’ютерів має ряд недоліків, адже один кабінет інформатики у школі не дозволяє всім учителям у повній мірі використовувати в процесі навчання інформаційно-комунікаційні технології.
Тому, у кабінетах школи теж повинні бути комп’ютери, телевізор з відеомагнітофоном та слайдпроектор.
Ці засоби навчання дають змогу створити нове навчальне середовище, яке здатне підвищити якість біологічної освіти, залучитися до світового інформаційного простору.
Сучасна мультимедійна презентація – це один із найперспективніших інструментів, що дозволяє одночасно задіяти графічну, текстову й аудіовізуальну інформацію. Чергування або комбінування тексту, графіки, відео та звукового ряду дозволяє донести інформацію максимально наочно та подати у формі, що легко сприймається учнями.
Учні активно включаються у процес створення презентацій. Нові інтерактивні можливості комп’ютерної техніки піднімають взаємодію системи «учень - учитель» на новий, значно вищий, рівень.
У своїй практичній роботі я найчастіше використовую презентації, створені з допомогою програми Microsoft Power Point. При цьому я використовую різні типи презентацій:
- комп’ютерні фільми з використанням елементів анімації; - презентації для повторювально –узагальнюючих уроків;
- презентації дітей.
Виступ Подворної « звіт гуртка»
Компонування матеріалу програми в цьому випадку може слугувати своєрідною формою опорного конспекту.
Презентація – це набір послідовно змінюючих одна одну сторінок – слайдів, на кожній з яких можна розмістити будь-який текст, малюнки, схеми, відео –, аудіо фрагменти, анімацію, 3D – графіку, використовуючи при цьому різні елементи оформлення.
Ілюстративний матеріал до уроків добираю так:
1) сканую ілюстрації з підручника, додаткової наукової та методичної літератури;
2) використовую матеріали з цифрового фотоапарату та камери;
3) використовую ресурси Internet, особливо таких популярних освітніх сайтів, як: «Методичний портал», «Вчитель вчителю» « Учительський журнал»
Під час виконання самостійних робіт з біології, застосовую:
Якщо ми навчимо дітей не тільки працювати, вчитись, долати труднощі, а й отримувати від цього задоволення - тоді можна сказати, що основну мету, яка ставиться перед школою, ми виконуємо.
Під час роботи на комп’ютері:
- демонструються ті матеріали, схеми які відсутні навчальній базі кабінету , демонструю відео фрагменти руху цитоплазми, рух рослин, проростання насіння, рух крові по судинах;
- прискорюється на 10-15% темп уроку за рахунок посилення емоційної складової;
- учні виявляють цікавість до предмета і легко засвоюють матеріал (підвищується якість знань учнів).
· відбувається аналіз побаченого, адже відомо що зорова пам'ять має більший відсоток сприйняття інформації чим слухова.
· підвищення якісного рівня використання наочності на уроці;
· підвищення продуктивності уроку;
· установлення міжпредметних зв’язків;
· появи можливості організації проектної діяльності
Стецюк А.
· учитель, що створює презентацію, змушений звертати величезну увагу на логіку подання навчального матеріалу, що позитивно позначаються на рівні знань учнів;
· змінюються на краще взаємини з учнями, особливо тих, хто захоплюється ще й інформатикою;
· в учнів змінюється ставлення до комп’ютера. Діти починають сприймати його як універсальний інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності.
Таким чином, комп’ютер дає змогу якісно здійснити контроль за діяльністю учнів, забезпечуючи при цьому гнучкість управління навчальним процесом.
ВИСНОВОК
Все тече, все змінюється
Учитель має свідомо йти в ногу з часом,
Черпаючи в ньому натхнення й сили
Я вважаю , що Актуальність використання ІкТ в навчанні біології має вагоме місце: тому що, використовуючи усі перелічені прийоми ІКТ мають позитивну динаміку (Графік показників олімпід за остані 4 роки).
Насамперед у учнів підвищився інтерес до вивчення предмету
Гімназисти щорічно беруть участь у різноманітних конкурсах, екологічних конференціях, міжнародній грі «Геліантус», Еколог Юніор, також є багаторазовими призерами районних олімпіад, враховуючи те,що біологія наука дослідницька,цікава ще з 5 класу на уроках природознавства, а потім у 6 класі гімназисти під керівництвом вчителя вчаться працювати над міні проектами з вивчених тем, продовжуючи свою роботу у МАН України.?????? Щорічно гімназисти є призерами МАН.
Враховуючи те що годин біології небагато, але біологія наука цікава і мені не вистачає часу приділити увагу більш детальному вивченню деяких тем і матеріалів Природа рідного краю, розмноження рослин тощо..
Особливу увагу я приділяю позакласній роботі.
Екскурсії – дівочі скелі, оранжерея,
Акції – Замість цигарки цукерка, збережемо первоцвіти, місячник боротьби з шкідливими звичками.
Екологічні конференції.