Відкритий урок у 8 класі з біології
Тема: Значення дихання. Система органів дихання
Мета: Освітня. Почати формувати знання учнів про дихальну систему людини; ознайомити із диханням як процесом, необхідним для життя; розглянути складові частини системи; повітроносні шляхи та легені - органи повітряного дихання; особливу увагу звернути на значення дихання для підтримання життєдіяльності.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати основні процеси життєдіяльності організму та їхнє значення; уміння виділяти головне та робити відповідні висновки; розвивати пам'ять, увагу, мислення.
Виховна. Виховувати відповідальне ставлення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих людей.
Базові поняття й терміни: дихання, зовнішнє й внутрішнє дихання, носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань, трахея, бронхи, бронхіальне дерево, бронхіоли, альвеоли,
Обладнання: таблиця із зображенням органів дихання, мультимедійна дошка, зошити, підручники.
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.
Хід уроку
І Організаційний момент
Перевірка готовності до уроку
Перевірка психологічного настою учнів
Добрий день, діти. Незважаючи на те, що на вулиці похмуро й сіро, у мене на душі спокійно й радісно, тому що я бачу перед собою розумні, добрі обличчя й очі. Щоб нам плідно попрацювати мені потрібно налаштуватись на гарний настрій. Для цього нам потрібно посміхнутись. Почну я, а ви продовжите.
ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
Давайте звернемось до епіграфу уроку, написаного на дошці:
Люди погано дихають, говорять, кричать і співають не тому, що хворіють, а хворіють тому, що не вміють правильно дихати, говорити, кричати й співати
Олександра Стрельникова
Діти, а чи знаєте , ви хто така Олександра Стрельникова. На минулому уроці одна з учениць отримала завдання дізнатися про неї. Давайте послухаємо її.
(слайд 1)
Проблемне питання
1. Без їжі людина може прожити кілька тижнів, без води — кілька днів, але без повітря вона може витримати лише кілька хвилин. Чому?
2. Як пояснити вислів «Це нам потрібно як повітря»? (Учні висловлюються.)
Цей вислів виражає особливу потребу організму в повітрі.
Ще давньогрецький філософ Анаксимен, спостерігаючи за диханням тварин і людей, вважав повітря умовою і першопричиною життя.
Гіппократ називав повітря «пасовиськом життя»,а дихання – це початок спілкування мови й мелодії
Без повітря людина гине через декілька хвилин.
Пригадайте з курсу фізики, що таке енергія (енергія – фізична величина, що показує ,яку роботу може виконати тіло або кілька тіл)
Будь –яка діяльність клітини, тканини, органа людини потребує перетворення енергії, де обов’язково бере участь кисень. Без кисню процес перетворення енергії зупиняється і життя припиняється.
(слайд 2)
Повідомлення теми уроку
•Діти, а чи зможемо ми отримані на уроці знання застосувати на практиці?
Де саме?
•Чи маємо ми право називати себе людиною розумною, якщо не будемо знати будову систем організму, функції, які вони виконують?
ІІІ Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Пригадайте, чи у всіх живих організмів органи дихання однакові?
Для цього вам потрібно заповнити схему
Органи дихання
|
Рослини - ……………….. Риби - …………………… Земноводні - ……………. Плазуни - ……………….. Птахи - ………………….. Ссавці -…………………. |
ІV Вивчення нового матеріалу
Метод "Асоціативний кущ". Пропоную вам таке слово: «дихання».
Ваше завдання — підібрати все, що асоціативно з ним пов'язане.
Будь-яке твердження, будь-яка ідея для нас цінна...
Добре, діти, дуже багато асоціацій у вас зі словом «дихання».
У побуті поняття «дихання» розуміють як акт вдиху і видиху. Насправді це більш складне явище.
(слайд 3)
Дихання — це сукупність процесів, унаслідок яких відбувається використання організмом кисню і виділення вуглекислого газу.
Відповідно, коли ми з вами говоримо за процес дихання, слід розуміти, які етапи при цьому відбуваються. І часто говорять, що існує 2 етапи: вдих і видих. Але це є помилковим твердженням. Процес дихання у нас відбувається у етапах зовнішнього та внутрішнього дихання.
Заповнити схему
Етапи процесу дихання |
Зовнішнє |
|
Внутрішнє |
Це надходження повітря в повітроносні шляхи та газообмін між альвеолами та зовнішнім середовищем; сюди належать дихальні рухи:вдих і втидих
|
Споживання кисню клітинами та тканинами і виділення вуглекислого газу. |
(слайд 4)
Коли здійснюються ці етапи, то задіюються всі органи дихальної системи. Які це органи і як їх класифікують?
Заповнити схему
Дихальна система |
Повітроносні шляхи |
|
Легені |
- носова порожнина - гортань - трахея - бронхи
|
|
- парний орган, складається з повітроносних міхурців - альвеол, які густо обкутані кровоносними судинами. Саме тут відбувається газообмін О2 і СО2 |
(слайд 5)
Обговорення коротко про функції кожного органа.
(слайд 6)
Робота з підручником. Інтерактивна вправа «Хто я?»
Учні одержують картку. Завдання: знайти в підручнику і вписати назву органа або функції, які він виконує.
Орган дихання |
Особливості будови |
Носова порожнина |
Простір складної форми, покритий слизовою оболонкою, що містить нюхові рецептори |
Гортань |
Початковий відділ дихального горла, утворений рухомо сполученими хрящами і прикріпленими до них м'язами і зв'язками |
Трахея |
Трубчаста частина дихальних шляхів, розташована між гортанню і бронхами. Складається з хрящових напівкілець, сполучених зв'язками |
Бронхи |
Повітропровідні шляхи, що відходять від трахеї. Складаються з хрящових напівкілець. Сукупність бронхів, що багато разів діляться, утворює бронхіальне дерево. Бронхи закінчуються альвеолярними ходами, на стінках яких розташовані альвеоли (легеневі пухирці) |
Легені |
Парні органи дихання. Права легеня складається з трьох часток, а ліва — з двох. На внутрішній поверхні легень розташовані ворота легень, якими проходять бронхи, судини й нерви. Легені вкриті плеврою, що складається з двох листків — зовнішнього і внутрішнього. Між ними розташована |
(слайд 7)
Практичне застосування знань.
Дослід 1
Зробіть глибокий вдих та затримайте дихання якомога довше. Поясність свої відчуття. (Після видиху дихання стало глибоким та прискореним. Дихальний центр реагує на концентрацію вуглекислого газу в крові).
Дослід 2
Доведіть, що легені є органами виділення не тільки СО2, а й води. Для цього потрібно подихати в холодну пробірку. Спостерігаємо краплини води на стінках пробірки після охолодження пари.
V. Закріплення нового матеріалу
(слайд 8)
Мозковий штурм
У романі Бєляєва «Людина-амфібія» описано юнака, якому пересадили зябра акули і він міг жити під водою. Чи можна насправді створити такого Іхтіандра?
Добре, що ви висловлюєте свої думки, але від домашнього завдання ніхто не звільняється.
Тести (взаємоперевірка)
1.Людина без повітря може прожити:
а)кілька хвилин;
б)кілька годин;
в)кілька секунд.
2.Вдих і видих належить до дихання:
а)зовнішнього;
б)внутрішнього
в) гомеостазу
3 З організму видаляється:
а)кисень;
б)вуглекислий газ
в)азот
4.Необхідна умова обміну речовин:
а)надходження кисню;
б)надходження вуглекислого газу
в)виділення кисню
5.Клітини потребують безперервного надходження до них:
а) кисню;
б) вуглекислого газу
в) водню
6.Війки епітелію носової порожнини виконують функцію:
а) провідну
б) захисну
в) транспортну
7.Повітря у носовій порожнинні:
а)охолоджується;
б) зігрівається
в) зволожується
8.Легеневі міхурці розташовані на:
а) бронхіолах
б) гортані
в) легенях
9.Тварина без повітря може прожити:
а) кілька хвилин;
б) кілька годин;
в) кілька секунд.
10. Великі парні органи:
а) альвеоли
б) бронхи
в) легені
(слайд 9)
V І. Аналіз та систематизація отриманих знань.
Задачі:
VІ Підсумок уроку
Над якою темою працювали на уроці?
Що таке дихання?
Оцінювання. Учні виставляють оцінки в свої картки.
Перевірка психологічного настрою
(слайд 10)
VІІ Домашнє завдання
Опрацювати 11 параграф. Знайти відповідь на проблемне питання про кессонову хворобу.