Доповідь на тему "Використання здоров'язберігаючих технологій на уроках в початковій школі" (Із власного досвіду)
Автор: Чупіль Людмила Віталіївна, вчитель початкових
Завдання збереження здоров'я дітей та формування в учнів культури здорового і безпечного способу життя в сучасних умовах розглядається як невід'ємна частина стратегії початкової освіти. Це пов'язано з тим, що дослідники в різних куточках України звертають увагу на значне погіршення здоров'я школярів. У роботах вітчизняних учених відзначається, що за останні 10 років захворюваність школярів зросла на 89%, і ця проблема наростає з переходом дітей з класу в клас. За результатами досліджень, лише 10% випускників можуть вважатися здоровими, 40% мають різноманітні хронічні хвороби. У кожного другого школяра виявлено кілька хронічних захворювань.
У зв'язку з цим використання здоров'язберігаючих технологій школярів в українських школах є пріоритетним напрямом діяльності навчального закладу. Отже, вчитель повинен працювати так, щоб не нашкодити здоров'ю школярів і сприяти формуванню в учнів знань, ставлень, особистісних орієнтирів і норм поведінки, що забезпечують збереження і зміцнення фізичного та психологічного здоров'я.
Яким же повинен бути сучасний здоров'язберігаючий урок? Я думаю, що це урок, на якому вчитель прагне створити сприятливий психологічний клімат, дотримується етапів уроку і дозує обсяг навчального матеріалу. Здоров'язберігаючий урок – це урок, на якому вчитель здійснює особистісно – орієнтований підхід, використовує інтерактивні методи. "Здоровий урок - це урок, який не повчає, а розвиває, забезпечує активність кожного учня, створює умови для самовираження кожної дитини.
"Структура сучасного здоров'язберігаючого уроку".
• Починати урок рекомендується з емоційного настрою.
• Перевірка домашнього завдання повинна бути побудована як рефлексія (що було важко-легко, цікаво-нецікаво).
• У вступній частині уроку організовується актуалізація знань по темі уроку.
• В основній частині формулюються нові уявлення (це найбільш інформативна частина уроку).
• Заключна частина використовується для закріплення знать та відпрацювання навичок.
• Підсумок уроку передбачає узагальнення і осмислення отриманого досвіду.
Які ж прийоми і методи я використовую у своїй роботі?
Дуже ефективним є використання кінезіологічних вправ. Кінезіологія - наука про розвиток розумових здібностей і фізичного здоров'я через певні рухові вправи. Систематичне використання кінезіологічних вправ сприяє розвитку у дитини міжпівкульних зв'язків, активізує пізнавальні процеси і підвищує здатність до довільного контролю. У разі, коли дітям належить інтенсивне розумове навантаження, роботу ми починаємо з одного з кінезіологічних комплексів http://www.tutkatamka.com.ua/nathnennya/zdorovya/kineozologichni-vpravi-dlya-ditej-yaki-pokrashhuyut-uvagu-i-pamyat/ При навчанні дітей особливу увагу приділяю вправам для кистей і пальців рук
Це пов'язано з тим, що така гімнастика сприяє мовленнєвому розвитку дітей, що впливає на швидкість реакції дитини, знижує фізичну втому і моральне напруження під час уроку.
Дуже подобаються учням "пальчикові ігри". "Пальчикові ігри" - це інсценування будь-яких римованих історій, казок за допомогою пальців.
Більшість учнів початкових класів не вміють правильно дихати під час виконання м'язового навантаження, ходьби, бігу, а також в умовах відносного м'язового спокою. А від дихання залежить нормальне постачання крові киснем, ритм роботи серця і циркуляція крові в організмі. Навіть незначний недолік кисню знижує працездатність мозку, нерідко викликає головний біль. Тому в урок я вводжу вправи, спрямовані на розвиток дихальної мускулатури. Дихальні вправи обов'язково використовую на уроках навчання грамоти, читання, природознавства.
Дуже корисним є для здоров'я спів, оскільки він позитивно діє на бронхи й легені, серце, нирки. Це прекрасний засіб для зняття напруги, втоми. Крім того, слова, які проспівуєш, легко запам'ятати і відтворити. Тому ми співаємо на уроках навчання грамоти – при читанні складів, слів, на уроках математики при вивченні таблиці множення і ділення.
Релаксація – це розслаблення або зниження тонусу після напруженої розумової діяльності. Мета проведення релаксації – зняти напругу, відновити сили, викликати позитивні емоції, що веде до поліпшення засвоєння навчального матеріалу. Всі вправи на релаксацію проводжу під спокійну музику. Також з метою релаксації застосовую вправи на розтяжки і чергування м'язового напруги і розслаблення. Розслабляючись, неспокійні діти поступово стають більш врівноваженими, уважними і терплячими. Діти загальмовані, скуті, боязкі стають упевненішими, бадьорішими, вільніше виражають думки та почуття.
Для корекції психоемоційного стану дітей використовую кольоротерапію. Для відпочинку дітей, зняття втоми переглядаємо ролик з зеленими зображеннями, коли потрібно заспокоїтися, зняти дратівливість - з блакитними або синіми картинками. А ось коли потрібно бути в тонусі, ми розглядаємо слайди з червоними зображеннями, тому що червоний колір активізує сили, вселяє впевненість, наділяє почуттям безпеки. Пантомімічна гімнастика – це ігри та вправи, спрямовані на використання виразних рухів у вихованні емоцій і вищих почуттів. Діти вивчають різні емоції і вчаться керувати ними. Подібні ігри допомагають дітям долати бар'єри у спілкуванні, краще зрозуміти себе та інших, знімати психічне напруження, дають можливість самовираження.
Малорухливість під час уроку негативно впливає на здоров'я учнів. Нерухома дитина не навчається. Враховуючи це, в своїй роботі я використовую методику динамічних поз. Не вимагаю від учнів збереження нерухомості протягом всього уроку. Періодично переводжу дітей з положення сидячи у стан вільного стояння.
Часто на уроках працюю з розташованими на стінах класної кімнати картками. На них дрібні силуетні зображення предметів, букви, склади, слова, цифри, геометричні фігури (розмір зображених предметів від 1 до 3 см). Діти встають і виконують ряд завдань: відшукують у класі картинки, які є відповіддю на загадку; знаходять зображення предметів, у назвах яких є потрібний звук або схему даного слова; складають зі слів, написаних на картках, речення.
Особливе значення має контроль за станом зорової функції дитини. Для профілактики короткозорості у навчальний процес включаю спеціальні вправи для очей.
Існує чимало простих вправ: моргання, рух очима вгору-вниз, з боку в бік, обертання. Для розширення зорово-рухової активності використовую різного роду траєкторії, за якими діти "бігають" очима. На аркуші ватману, розміщеним над класною дошкою, зображені кольорові фігури (овали, прямі лінії, "вісімка", спіраль, зиґзаґ, хвилі).
Спостереження показують, що впровадження здоров'язберігаючих технологій:
• призводить до поліпшення фізичного, психічного, морального здоров'я, зниження показників захворюваності дітей;
• дає можливість навчити дітей мистецтву збереження і зміцнення здоров'я, сприяє усвідомленню ними цінності здоров'я;
• дозволяє розвивати особистісні якості, що сприяють пізнанню себе, управління своїм емоційним і фізичним станом.
1