ПРИКЛАДИ ВПРОВАДЖЕННЯ STEM- ТЕХНОЛОГІЙ
НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ
Передати інформацію – це не навчання.
Насамперед треба намагатися довести до того,
щоб кожний сам думав та робив усе сам
Картер Вудсон
Сьогодні у викладанні біології існує цілий ряд проблем: важкий виклад матеріалу, перенасиченість біологічними поняттями й термінологією, недостатня кількість часу, відведеного на виконання лабораторних і практичних робіт. Пізнавальна активність може динамічно розвиватись, якщо вчитель активно й цілеспрямовано працює в цьому напрямі. Використання сучасних методів навчання дозволяє формувати й розвивати креативну мислячу особистість, яка зможе розв’язати проблеми, що виникають у житті кожної людини.
Для мене є пріоритетом так звана STEM –освіта, при якій в навчальних програмах посилюється природничо – науковий компонент у комплексі з інформаційними технологіями. Фахівці стверджують, що сучасні діти мають трансактивну пам’ять, кліпове мислення та слабку увагу. Вони нетерплячі та надають перевагу творчій діяльності. У своїй роботі намагаюся дослухатися до порад фахівців, щоб навчання дітей було цікавим, необтяжливим та в задоволення.
Кліпове мислення- це сприйняття інформації короткими яскравими уривками, тому ніщо так не привертає увагу й не стимулює роботу, як цікаве. Як варіант – відтягнута відгадка. На початку можна загадати учням загадку (цікавий факт),відгадку на яку (ключ до розуміння) буде відкрита на уроці під час роботи над новим матеріалом.
Міжпредметна інтеграція
Особливою формою STEM-підходів на уроках біології є інтегровані прийоми, які спрямовані на встановлення міжпредметних зв’язків, що сприяють формуванню в учнів цілісного, системного світогляду, актуалізації особистісного ставлення до питань, що розглядаються на уроці.
Фізика і математика на уроках біології це:
- завдання на аналіз даних в таблицях, графіках, діаграмах;
-графічне відображення перебігу біологічних процесів;
- обгрунтування біологічних закономірностей з точки зору фізики
Пропонуючи інтегровані завдання, намагаюся навчати учнів самостійно мислити, знаходити й розв’язувати проблеми, використовуючи задля цієї мети знання з різних сфер науки, техніки, технології, творчих ділянок, розвивати здатність прогнозувати результати й можливі наслідки різних варіантів розв’язання проблем.
Ми не можемо вивчати організми, не вдаючись до хімії або фізики, не можемо розглядати певну природну екосистему, забувши про географію або природознавство. Використання мультимедійної презентації увиразнюються показом фотографій, малюнків, графіків. Використовуючи 3Д анімацію, можна продемонструвати процес у динаміці. Усе разом забезпечує ефективність сприйняття інформації.
Мережеві інформаційні технології та Інтернет технології дають змогу створити новий навчальний інформаційний простір, який здатний підвищити якість викладання шкільного курсу біології.
У процесі вивчення різних тем окремі діти або групи розробляють навчальні проекти. Учитель здійснює управління такою діяльністю і спонукає до пошукової дії дітей, допомагає у визначенні мети, завдань навчального проєкту.
Під час виконання навчальних проєктів вирішується низка виховних і розвивальних завдань. Використання засобів STEM-підходів дає можливість учням здійснювати проєктну та дослідницьку діяльність, засвоювати науково-технічні знання, розвивати навички критичного мислення. Засоби STEM- навчання – це сукупність обладнання, ідей , явищ і способів дій, які забезпечують реалізацію дослідно-експериментальної, конструкторської, винахідницької діяльності у навчанні . Така діяльність передбачає інтегровану та творчу співпрацю учнів, спрямовану на отримання самостійних результатів під керівництвом вчителя.
Біологічна наука є неосяжною. Кожен учитель може особисто вибрати метод та форми навчання своїх учнів. Як показує практика, впровадження STEM-освіти несе беззаперечну основу для успішної самореалізації особистості , екологічну грамотність і здорове життя, уміння навчатися впродовж життя, компетентність в природничих науках. Сучасні методи забезпечують активну взаємодію учнів і
вчителя в навчальному процесі. Застосування STEM- технологій сприяє розвитку навичок критичного мислення та пізнавальних інтересів учнів; спонукає виявляти уяву та творчість; вміння швидко аналізувати ситуацію. Постановка завдань у процесі навчання підвищує активність учнів. Вчитель зобов’язаний створити комфортні умови навчання, за яких учень відчуватиме свою успішність, інтелектуальну досконалість, що зробить продуктивним сам освітній процес.
Тільки вчитель має можливість зацікавити учнів, спонукати в них допитливість, направити на ті чи інші аспекти предмета, стимулювати активну позицію учнів щодо себе і своєї освіти, мотивувати вчитися і винагородити за зусилля.
Вчитель біології: Г.О.Макарова