Розробка уроку " Лишайники"

Про матеріал
Тема Лишайники Мета. - Ознайомити учнів із загальною характеристикою та різноманітністю лишайників, вивчити особливості їх будови, розмноження, розкрити процеси життєдіяльності, розповісти про роль лишайників у природі та житті людини. - Розвивати біологічну мову,увагу, уяву,мислення(уміння здійснювати аналіз, спостереження, порівняння, робити відповідні висновки та узагальнення); - Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до грибів, лишайників, до рослин рідного краю; сприяти екологічному вихованню.
Перегляд файлу

 

 

       

 

Розробки уроків до теми “Гриби. Лишайники” для 7 кл. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема  Лишайники 

Мета.
- Ознайомити учнів із загальною характеристикою та різноманітністю лишайників, вивчити особливості їх будови, розмноження, розкрити процеси життєдіяльності, розповісти про роль лишайників у природі та житті людини.

- Розвивати біологічну мову,увагу, уяву,мислення(уміння  здійснювати аналіз, спостереження, порівняння, робити відповідні висновки та узагальнення); 

- Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до грибів, лишайників, до рослин рідного краю; сприяти екологічному вихованню.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Наочність та обладнання:   таблиця до теми, гербарні та натуральні об’єкти лишайників.
Основні поняття та терміни: симбіоз, симбіотичні організми, ліхенологія, накипні, листуваті, кущисті лишайники, ягель,талом(слань).

                                             ХІД УРОКУ
І.Організаційний етап.

Ось дзвiнок нам дав сигнал —

 Працювати час настав

Тож i ми часу не гаймо

Урок  біології  починаймо

 

На кожному уроцi  ми прагнемо досягти успiху. Сьогоднiшнiй урок не виключення. Тож, для початку, посмiхнiться один одному i побажайте успiху. До речi, успiх. Це важливо в життi людини? Ви хотiли б бути людьми успiшними? А що потрiбно робити, щоб досягти  успiху в життi?А де все це можна здобути?

Отже, кожен день, проведений в школi, кожен урок наближає вас до великого успiху. І сьогоднiшнiй урок бiологiї - це ще один крок до нього.

 

 

 


ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

 1.Розгадати кросворд.

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

3.

 

 

 

 

 

5.

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Гриб який паразитує на деревних рослинах.
  2. Гриб-паразит,якого вживають у їжу в країнах Китаю та Японії.
  3. Який гриб спричиняє обвуглений вигляд у рослин?
  4. Хвороба рослин при якій листя набуває коричневого кольору і гинуть плоди.
  5.  Грибниця гриба –паразита нагадує,розсипане борошно,а захворювання рослин цим грибом називають борошниста….
  6. Захворювання людини викликані паразитичними грибами.

 

Доповніть речення

1.Наука що вивчає гриби називається …..

2.До цвілевих грибів належать ….

3.Гіфи гриба обплутують корені деревних рослин утворюючи….

4.До мікоризоутворюючих грибів належать…

5.Симбіоз – це…

 

 ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Постановка проблемного запитання

Чи можуть гриби та водорості співіснувати в одному організмі?

Я дивився кору на гілці

Крізь скло точене:

Там у клітинках білої сітки

Я побачив як сплять зелені рибки.

Як слова загадки пов'язані з будовою лишайників?

 

  На ці запитання нам необхідно буде знайти відповідь на уроці.
Повідомлення теми і завдань уроку

 

         Завдання уроку

  1. З’ясувати особливості будови та розмноження лишайників.
  2. Ознайомитися з різноманітністю лишайників.
  3. Розглянути значення лишайників у природі та житті людини.

 

ІV.Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу. 
 

Мозковий штурм(за таблицею)

 

 

                                                 Вегетативне

                                                 розмноження
            Різна форма                                                                     Гриб

                                                                                                 Водорість

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                               

                                                                                                     Симбіоз

 

        Відсутність

      вегетативних                             Талом

       органів  

                                                                                       

Висновок (роблять учні)

Лишайники – своєрідні організми, які утворилися внаслідок співжиття гриба і водорості. Таке співжиття називають симбіозом.

 

Мабуть ви звертали увагу на нарости жовтого,зеленого,оранжевого кольорів на корі дерев чи каменях.Це лишайники.

Наука, що вивчає лишайники називають ліхенологією.

Поширенi лишайники майже по всiй планетi — вiд холодних арктичних регiонiв до спекотних пустель, бо здатнi витримувати тривалі перiоди несприятливих умов — низьких чи високих температур, посухи тощо, крiм забруднення повiтря. Тому їх нечасто можна побачити в мiстах, насамперед великих. І це не дивно. Адже лишайник не має коренiв. Усi поживнi речовини вiн бере з повiтря і  лише трохи з поверхнi, на якiй зростає. Коли ж у повiтрi багато отруйного пилу, шкiдливих речовин, лишайники не ростуть, гинуть і зникають.

Цю властивiсть лишайникiв людина використовує для визначення чистоти повiтря.  

Лишайники можуть оселятись на рiзних поверхнях. Так, цетрарія iсландська здебiльшого зростає на грунтах соснових лiсiв або на болотах серед мохiв (мал. 212, 1). Пармелiя борозенчаста та ксанторiя або настiнна золотянка, надають перевагу стовбурам дерев (мал. 212, 2, Лецидея заглиблена оселяеться на камiннi (мал. 212, 4).

Особливу групу становлять лишайники, якi постiйно або бiльшу частину року живуть пiд водою. Зазвичай такi лишайники надають перевагу чистiй та прозорiй водi. Наприклад, дерматокарпон рiчковий (мал. 212, 5).

 

Фізкультхвилинка

 

Плів павутину павучок і заболів йому бочок, встаньте діти на хвилинку проведем фізкультхвилинку

Раз! Два! Всі присіли.
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П'ять! Шість!   Відпочили
І за парти дружно сіли.

 

 Особливості життєдіяльності лишайників

 Лишайники — це особливі симбіотичні організми. До їхнього складу входять гриби, зазвичай вищі, і зелені водорості або ціа­нобактерії. Водорості, які містяться в лишайниках, можуть жити самостійно, а гриби — тільки в симбіозі з водоростями. Наприклад, у складі деяких лишайників знайшли зелену водорість хлорелу і ціанобактерію носток, які чудово живуть у вільному стані.

Лишайники дуже широко розселилися на Землі. Вони живуть у найрізноманітніших кліматичних зонах — від арктичних снігів до пустель. Особливо багато лишайників у тундрі, де вони станов­лять основну масу Розробки уроків до теми “Гриби. Лишайники” для 7 кл.ґрунтового покриву. Взагалі лишайники можна зустріти скрізь: на землі, на каменях, на стовбурах дерев, просто на огорожах. Тіло лишайника, як і водорості, називають сланню, або таломом.

За зовнішнім виглядом слані їх поділяють на три типи: накипні, листуваті та кущисті.

Накипні мають слань у вигляді тонкої скориночки, яка зростаєть­ся з. поверхнею стовбура, каменя, огорожі. Відокремити їх від повер­хні майже неможливо. Слань листуватих лишайників складається з лусок або пластинок і прикріплюється до поверхні пучками гіфів. Такі лишайники легко відокремити від поверхні, не ушкоджуючи слані(лецидея).

Листуваті – мають форму пластинок різного забарвлення.Представники:пармелія, ксанторія.

 

Кущисті на вигляд подібні до кущиків. Вони прикріплюються до поверхні пучками гіфів і ростуть вгору або звисають униз.(Бородач,Кладонія оленяча)

 

Послухати повідомлення учнів про лишайники.

 

 

Будова   лишайників

Під мікроскопом на поперечному зрізі можна розглянути внутрішню бу­дову слані лишайника.

Зверху лишайник вкритий шаром щільно пе­реплетених видозмінених гіфів. Цей шар сухий, його називають кір­ковим. Усередині слань складається з нещільно переплетених гіфів, між якими розташовуються окремі клітини або колонії водоростей. Іі одних лишайників водорості рівномірно розподіляються між гіфа­ми, в інших — вони в основному зосереджені під верхнім, кірковим шаром. Знизу слань теж вкрита кірковим шаром. Його немає тільки у накипних лишайників. У листуватих і кущистих від нижнього кір­кового шару відходять пучки гіфів, що прикріплюють їх до поверхні.

 

Гриби та водорості в лишайнику тісно взаємопов'язані.

 Гриби поглинають з навколишнього середовища воду та мінеральні речовини, забезпечуючи ними водорості. До того ж гриби захищають во­дорості від висихання. Зелені клітини водоростей, або ціанобактерій забезпечують гриби органічними речовинами. Якщо як симбіонт у лишайниках містяться синьо-зелені водорості, що мають гетеро цисти,і що засвоюють азот з повітря (наприклад, носток), то вони забезпечують гриб ще й азотом.

Гриби та водорості в лишайнику так тісно взаємопов'язані і взаємодіють, що є абсолютно своєрідним цілісним організмом! Слані лишайників часто мають забарвлення від білого до чорного з відтінками жовтого, оранжевого, червоного, зеленого, коричневого. Лишайники часто утворюють речовини, які ніде більше в природі не зустрічаються, наприклад, лишайникові кислоти, речовини що вбивають бактерії, ароматичні речовини.

Розмножуються лишайники шматочками слані, а також окремими клітинами,і або групами клітин, обплетених гіфами гриба.

 

 

 

 

 

 

 

Значення лишайників

 

Робота з підручником.
1. “Піонери рослинності” – оселяються скрізь.
2. Слугують їжею для безхребетних і хребетних тварин.
3. Є джерелом сировини для промисловості (цукор, спирт).
4. Вони є джерелом барвників і хімічних індикаторів (лакмус).
5. Людиною (яп.) використовуються в їжу аспіцилія та гірофора.
6. Лишайникові кислоти застосовують як антибіотики (уснін), у парфумерії – як ароматичні речовини і для фіксації запахів.
7. Індикатори чистоти повітря (відчувають СО та оксиди S).
 

Отже, лишайники — своєрідні симбіотичні організми, в яких тісно об'єднуються гетеротрофні (гриби) й автотрофні (зелені во­дорості, або ціанобактерії) компоненти. Гриби та водорості в ли­шайнику тісно взаємопов'язані. За зовнішнім виглядом слані ли­шайники поділяють на три типи: накипні, листуваті та кущисті.

V. Узагальнення та систематизація знань.

 1.Метод «Чиста дошка»

Що таке Ліхенологія?

Які організми називають лишайниками?

Як називається тіло лишайника?

Яка будова лишайників?

Як розмножуються лишайники?

Які є групи лишайників?

Де оселяються лишайники?

Пояснити вислів: лишайник – це водорість у “обіймах” гриба.
 

2.  Правильне / неправильне твердження

 

- Тіло лишайника називається субстрат.

-Для лишайників характерний швидкий ріст.

-Тіло лишайника – симбіотичні взаємовідносини гриба і водорості.

-Ліхенологія – це наука про лишайників.

-Лишайники розмножуються тільки вегетативно.

-Лишайники визначають чистоту повітря.

-Лишайники стійкі до до низьких температур.

-Виділяють три групи лишайників: накипні, листуваті та кущисті.

 

 

 

VІ.  Висновок

 Чи можуть гриби та водорості співіснувати в одному організмі?
 

Сформулюйте висновок ,спираючись на завдання уроку.

 

VІІ. Підведення підсумків уроку.
Рефлексія

Що, цікавого і нового,  для себе ви дізнались на сьогоднішньому уроці?

 

 VІІІ. Домашнє завдання

Прочитати §53
Завдання «Поміркуйте» у підручнику на ст.203.
 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
16 січня 2021
Переглядів
649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку