Робота на тему:
«Розвиток антиціпації у школярів молодшого шкільного віку»
Навчити дітей правильному, швидкому, осмисленому, виразному читанню – одна з найголовніших задач початкового навчання. І ця задача надзвичайно актуальна так як читання має велике значення в навчанні, вихованні та розвитку людини.
Читання – це віконце, через яке діти бачать і розпізнають навколишній світ та самого себе.
Читання – це і те, чому навчають молодших школярів, завдяки чому їх виховують та розвивають. Уміння та навички читання формуються не лише як важливий вид мовленнєвої та розумової діяльності, але і як складний комплекс умінь та навиків, які мають загально навчальний характер, який використовується учнями при вивченні всіх навчальних предметів, у всіх випадках позакласного та позашкільного життя.
Досвід показує, якщо дитина навчилася читати в період навчання грамоти, то вона в колективі почуває себе впевнено і вірить в свої сили.
На думку психологів на успішність впливає більше 200 факторів. Швидкість читання – це фактор №1.
Отже, необхідна систематична, цілеспрямована робота над розвитком та узагальненням навиків читання. Але мова іде не про скорочитання( бо це читання зі швидкістю більше 300cлів), а про оптимальне читання, тобто про читання в темпі розмовної мови.
Розуміючи значимість уроків читання та шукаючи шляхи підвищення та удосконалення якості навчання швидкому, правильному, осмисленому читанню, в першу чергу я визначила які труднощі та перешкоди гальмують швидкість читання. Таких причин багато. Але серед них можна виділити 7 основних.
1.Природний темп діяльності.
2.Регресії.
3.Артикуляція.
4.Мале поле зору.
5.Рівень організації уваги.
6.Рівень розвитку пам᾿яті.
7. Відсутність антіціпації.
Вивчаючи передовий досвід видатних педагогів та досвід своїх колег - я поставила перед собою задачу –визначити найбільш раціональні методи та прийоми роботи, які допоможуть в роботі подолати ці труднощі та впливатимуть на розвиток швидкості, осмисленості та виразності читання.
Існує ціла система тренувальних вправ по формуванню навиків читання.
Але ознайомившись з роботою І. З. Посталовського «Передбачення при навчанні читанню та письму», я зрозуміла, що активне антіціповане сприйняття є одним із основних умов оволодіння навичками швидкого читання. Тому в своїй практиці я використовую елементи технології антіціпації.
В психології розрізняють 2 смислових аспекти поняття антіціпації:
1)здатність людини представити собі можливий результат дії до його здійснення;
2)можливість мислення представити спосіб рішення проблеми до того,як вона реально буде вирішена (інтуїція).
Антіціпація(передбачення) – є однією із найважливіших властивостей нашого мислення. Вона активно приймає участь у всіх видах людської діяльності, в тому числі і читацької.
Процеси антіціпації в педагогічній літературі описуються в зв᾿язку з проблемою формування навика читання. З одного боку «читання по догадці» є причиною коверкання звуко-буквенного складу слів при читанні; з іншого боку – уміння швидко передбачати букви, є однією із основних передумов швидкого читання.
Грунтуючись на логічному та почуттєвому досвіді особистості, антіціпація дозволяє значно швидше досягнути мети, інтенсифікуючи мислення і роблячи його продуктивнішим та творчим. Уміння швидко передбачати букви та буквосполучення, слова та словосполучення, а також цілі смислові одиниці є однією з основних передумов швидкого, правильного, осмисленого читання.
Уже на першому етапі знайомства з буквами та необхідності їх швидкої та точної ідентифікації, використовуючи антіціпацію – по верхній, найбільш інформативній частині букви, дитина може визначити її всю не обводячи очима контур всієї букви. Тому розвиток аптіціпації можна починати уже з перших уроків навчання грамоти.
Відомо, що для ідентифікації букви головне значення має її верхняя частина. Для кращої умови антіціпованого сприйняття букв по їх верхній частині я використовую спеціальні тренувальні вправи.
Вправа 1 (Таблиці голосних та приголосних)
Після того, як вивчили всі голосні, я виготовляю декілька таблиць на яких зображена тільки верхня частина букви. Кожен голосний повинен повторюватися не менше 8-10 разів. Таким чином виготовляються і таблиці приголосних.
Колективно або індивідуально діти називають букви, поступово зменшуючи час показу цих таблиць. Ця робота проводиться на початковому етапі букварного періоду.
Вправа 2( Робота зі складовими таблицями)
Складові таблиці, як і таблиці окремих букв, мають лише верхні частини букв. Бажано – включити в таблицю найбільш типові склади – « приг.-гол.»(ма, по. су та інш.), «приг. – гол. – приг.» (тут, рот, сом та інш.), «гол. – приг. – гол.» ( оло, яма, оса).Можна ускладнити цю роботу, показуючи склади вразброс.
Вправа 3 (Антіціпація тексту по його верхній частині)
Цю роботу слід розпочинати зразу ж , як діти починають працювати над текстом. Береться знайомий текст. Учні перекривають нижню частину строчки листком паперу. Задача – прочитати текст по верхній частині строчки. Цю роботу слід проводити під час закріплення матеріалу, або при перевірці пройденого матеріалу.
Антіціпація голосних
Голосні зустрічаються в тексті частіше, ніж приголосні. Саме тому на першому етапі навчання читанню їх антіціпація в системі приголосних набуває особливого значення. Для тренування такої антіціпації я використовую ряд усних вправ, тексти яких можуть бути на окремих листах- таблицях або записані на дошці.
Вправа№1
Таблиця іменників та дієслів
Такі таблиці складаються з двух столбців. В лівому тільки приголосні, а в правому – голосні. Порядок приголосних та голосних обов᾿язково зберігається.
Іменники Дієслова
Св оа бг іає
Пл ое клд ае
Рдг ауа пшл іа
Рбт ооа спть и
Дрг ооа кпв уи
Такий вид вправ доречно використовувати на початку кожного уроку читання. Можна ускладнювати цей вид роботи, закриваючи правий стовпчик. Можливі випадки, коли до одного набору приголосних можна підібрати декілька іменників.
Вправа№2( Робота з таблицями – «Прикметник – іменник»)
Цей вид вправи доцільно використовувати, коли учні мають певні уявлення про ознаки предметів. Даються словосполучення, в яких частково пропущені голосні.
Влкий дм хробрй слдат дбрий вчтель
Брдні рки фтбольнй м᾿ч слдкий пирг
Вправа№3
В кожній групі (іменник – прикметник чи дієслово) треба відновити відповідні голосні. При цьому треба орієнтуватися на перше слово.
Цей вид роботи слушно проводити в парах.
Каша – гста, слдка, грчна;
Зима – хлдна, снжна, двга;
Місто – влке, млньке, бгтлдне;
Хлопчик – скзв, зсмвся, пшв;
Орел – плтв, прлтв, взлтв;
Жабка – плгнла, квкнла;
Дієслова повинні стояти в 3особі однини. Цей вид вправи треба проводити, після того, коли діти ознайомляться зі словами, які вказують на дію предмета.
Ці види тренувальних вправ варто проводити на початку уроку, як розумову та розвивальну розминку.
Вправа№4( Відновлення пропущених голосних в текстових реченнях.
Речення взяті з підручників для читання. Цей вид роботи проводиться тільки при закріпленні матеріалу на уроці, або при перевірці домашнього завдання.
« На вулиці»
Іде двчка в шклу. Бнтки чстенькі, плттячко впрасувне, чрвчки блщать.Пряд з нею мма, нсе їй пртфель. А пзду двє хлпців ідть, рзмвляють.
Вправ№5(Відновлення пропущених голосних в текстах).
В текстах пропущена частина голосних. При читанні необхідно їх відновити. Для перевірки використовується строчка з голосними під кожною текстовою строчкою. Бажано брати легкі для сприймання тексти. Цей вид роботи доречно проводити в парах, або використовувати мультемедійну дошку.
Прйшло лт. У сньму нб плвть блнькі хмрнк . Цлй днь снц хдть вско в нб.
И і о и о еі и у і е а и и і и е о е о и и о еі
Антіціпація закінчень
Відпрацювання цього вміння має велике значення не лише дла прискорення процессу зчитування тексту, а також для підвищення загальномовної культури та грамотності. Тому нижче подані вправи можна використовувати і на уроках мови.
Вправа№1(Антіціпація закінчень іменників «Прийменник – іменник»)
Цей вид роботи проводиться під час або вивчення теми «Будова слова».
Записується группа іменників, поряд прийменники. Задача – прочитати іменники в відмінку відповідно даному прийменнику.
Стіл, дошка, зерно, м᾿со, ліс на,до, біля, перед, за
Стіл – на столі, до столу, перед столом, за столом.
Дошка – на дошці, до дошки, перед дошкою.
Зерно – на зерні, до зерна, перед зерном, і так далі.
Вправа№2
Антіціпація закінчень в словосполученнях «Прикметник – іменник».
На дошці записані іменники з прикметниками без закінчень.
Задача – змінити закінчення в групі слів відповідно до прийменника.
Про на
Молод… жінка молоду жінку молодій жінці
Старш.. сестра старшу сестру старшій сестрі
Нов.. стіл новий стіл новому столі
Вправа №3 ( Антіціпація закінчень дієслів)
Береться група дієслів, особові займенники та часи дієслів.
Задача – прочитати дієслова відповідно займенника та часу.
Я майб.ч. Він мин.ч.
Брати - братиму брав
Нести - нестиму ніс
Любити - любитиму любив і так далі
Вправа №4
Визначити особу, яка повинна стояти перед дієсловом.
Сіли, заспівають, зустріну, поклали, кричав, сказала, принесли, намалюю, намалюєш, уйдуть, уйдеш, купимо, куплю, купив та інш.
Вправа№5
Прочитати речення, заповнюючи пропущені закінчення дієслів.
Я подум..
Він отрим..
Вона мені сказ..
Він розум..
Книжка впал..
Ми візьм..
Вправа№6
Прочитати текст, відновлюючи закінчення.
Я пішл..зі своєю подруг.. в кі… Ми дивил.. дуже цік.. фільм. Після сеан.. ми довго обгов… цей ф… « Що тоб.. найбіль.. спд.. в цьому ф..?», - спит.. моя подр..
Тексти можна використовувати як відомі для дітей, так і не відомі. Після систематично проведеної роботи, учні легко зможуть протитати подібні тексти та з великим задоволенням.
Звичайно, розвиток антіціпаційних можливостей цим не обмежуеться. Я лише використовую ті вправи, які доцільні в початковій школі і відповідають віковим особливостям дітей.
.
Іменники
Крш иа стр ооа
Цкрк уеа лжк іо
Крбль оае сл ео
Зць ає ввк о
Лсц иия стл і
Прт аа зшт ои
Грбць ое дтл яе
Хвл ия мшн аиа
Всн еа зм иа
Дієслова
Спть и бжть іи
Скзл ааа збв ау
Зн ає пмл оиа
Прйшв ио лтть еи
Зснв ау чтл иаа
Гврть оои змл аеа
Лвть ои слх уає
Кдть иаю жв ие
« Іменник – прикметник»
Лтий мрз влкий кмнь млнький хлпчик
Злзне вдро хтрі очі влкий дм
Лтнй днь тплий шрф свжий хлб
Злча сбка вшнвий сд нвий тлвзор
Вдкрте вкно ключий їжк брдні рк
Укрїнська нч сснвий лс хтрий лс
Цква кнжка злний гй сня стрчка
Грбний дщ ззлт рки сні влшки
Блктне нбо пшнчне пле сснй клр
Чрвний мк блий снг хлдний втр
Бтьквські збри рдна мва врний дрг
Лсвий гсть тплий рнк држний клс
Влка птшка чсне слво цквий фльм
Стра лдна хлдний втр свжий хлб
Мрські хвилі смчне яблк тмні хмри
Всла усмшка вжка рбта стрнька ббся
Клссте пле вслий стрмк дмшнє звдння
Рдний крй вштий ршник вснні квти
Млньке кшня ллтн кнкли швкве плття
Садок
Бля шкли сдок. Тм рстуть яблні, слви, вшні. Шклрі прцюють у сдку. Хлпчки зрвють яблка. Двчтка склдають їх в кшки.
Зима в лісі
Впав снг. Чстою, блою сктртною нкрился і вдпчивє змля. Вскі пднмаються нмти. Вжкми блми шпкми нкрвся ліс.
Про їжачка
Всни в їжчків мло здбчі. Схвался в змлю чрв᾿яки, ящрки. Вжко знхдти жків, жб. В ясні оснні дні гтує їжк тпле гнздчко. Вднь і внчі нсить у нрку під стрим пньком схі лстчки і м᾿якй мох.
Їжчок провдть у нрці під снгом двгу зму. Згорнться він клбчком і спть до вснянго снчка.
Цуценята
Петркові й Максмкві пдарувли ццнят. Петрк нзвав своє ццня Пшок. Максмко дав своєму ццняті клчку Држок. Петрик лбив Пшка. Максмко був з Држком сврим. Пшок вріс дбрим сбкою. А Држок так нчго і не нвчвся.
Про лисицю
Лсчка взмку мшкє - мшй лвть. Вна стє на пньк, щб длко
и и и и у и е о и о а е о о а е
бло вдно, слхає і двться: де пд снгом мша пскне, де снг лдве
у и у и и і і и и і е
звршиться. Пчує, пмтить – кнться. Гтво: пплася мша в зби
а о у о о і и е о о о а и у
рдму пхнстому мслвцеві.
у о у а и и е
У лісі
Грно в лсі всни. У пвтрі в᾿ ться тнка пвтнка. На дрвах бгто
а і о е о і є о а у и е е а а
рзнокльорвих лстків. Але ось лстки й облтли. Звив втр.
І о о и и е і а і е
Хрдлиця змла всі стжнки. Лс зснув. Спть лс, а сам очкує,
у е а е е и і а и і і
коли вснний втер сповстить про прхід всни.
е я і і и е
до за на
хліб хліб.. хліб.. хліб..
стіл стол.. стол.. стол..
диван диван.. диван.. диван..
портфель портфел.. портфел.. портфел..
цукор цукр.. цукр.. цукр..
столяр столяр.. столяр.. столяр..
брат брат.. брат.. брат..
мука мук.. мук.. муц..
людина людин.. людин.. людин..
шафа шаф.. шаф.. шаф..
сестра сестр.. сестр.. сестр..
вишня вишн.. вишн.. вишн..
сім᾿я сім᾿.. сім᾿.. сім᾿..
картопля картопл.. картопл.. картопл..
око ок.. ок.. оц..
зерно зерн.. зерн.. зерн..
масло масл.. масл.. масл..
поле пол.. пол.. пол..
про до
цікав.. фільм цікав.. фільм цікав.. фільм..
прям.. ніс прям.. ніс прям.. ніс..
старш.. брат старш.. брат.. старш.. брат..
вишнев.. сік вишнев.. сік вишнев.. сок..
свіж.. хліб свіж.. хліб свіж.. хліб..
соснов.. ліс соснов.. ліс соснов.. ліс..
верх.. губа верх.. губ.. верх.. губ..
молодш.. сестра молодш.. сестр.. молодш.. сестр..
мал.. дитина мал.. дитин.. мал.. дитин..
книжков.. полиця книжков.. полиц.. книжков.. полиц..
розумн.. тварина розумн.. тварин.. розумн.. тварин..
молод.. картопля молод.. картопл.. молод.. картопл..
блакитн.. небо блакитн.. неб.. блакитн.. неб..
золот.. волосся золот.. волос.. золот.. волос..
смачн.. яблуко смачн.. яблук.. смачн.. яблук..
свіж.. молоко свіж.. молок.. свіж.. молок..
гарн.. обличчя гарн.. обличч.. гарн.. обличч..
чист.. вікно чист.. вікн.. чист.. вікн..
майбутній час
я ти ми ви він
йти
давати
писати
любити
бігти
сміятися
стояти
кричати
забувати
співати
мовчати
вмиватися
слухати
нести
робити
казати
теперішній час
я ти ми ви він
йти
давати
писати
любити
бігти
сміятися
стояти
кричати
забувати
співати
мовчати
вмиватися
слухати
нести
робити
казати
Минулий час
я ти ми ви він
йти
давати
писати
любити
бігти
сміятися
стояти
кричати
забувати
співати
мовчати
вмиватися
слухати
нести
робити
казати
Я подум..
Вона мені скаж..
Ти гарно читає..
Ви слухає..
Він все зрозум..
Ми візьм..
Стілець злам..
Книга впал..
Книга впа..
Літак полет..
Лід трісн..
Газета леж..
Квітка виросл..
Хто його спит..
Неможна цього допуст..
Я зателефон..
Він прий..
Ми прочит..
Вона буде купув..
Де ти це знайш..?
Ти все зрозум..?
Тарілка трісн..
Сонце заховал..
День закінчив..
Ніч наступ..
Ранок потепл..
Собака загавк..
Зошит закінч..
Не крич..
Книгу мені повер..
Нікому не каж..
Вода підігріл..
Помічниці
Настал.. спекотн.. літо. В садк.. достиг.. малин.. . Мама посла.. дівчат.. збирати яго.. . У Лід.. і Ліз.. в рук.. коши… Ось і малинник. Кущі висо.. й густ.. . А ягідк.. черве.., вели.. й смачн.. . Ліда клал.. малин.. до кошик.. . А Ліз..- то до ротик.., то в кош.. . Ліда прийшл.. з повним кошик.. . А у Ліз.. половина кош.. .Ну і помічниця!
Яблуко
Вулице.. йшла бабу.. . В рук.. у неї був кош.. . У ньом.. лежали яблук..: черво.. і жов.. . Дуже гарн.. яблу.. . Хоч би мен.. одне!
Я тихень.. підкрав.. ззаду. Схватив яблу.. і засун.. його в кишен.. . Бабус.. нічо.. не поміти.. і сказа..:
- Йди-но сюд.., хлопчик.. ! Як тебе зва..?
- Петрик.
-Гарн.. ім᾿я. Ти мабуть хорош.. хлопч.. .
Бабус.. вибра.. найрум᾿яніш.. і найбіль.. яблу.. .
- З᾿ж! Це з мого сад…
Яблук.. – те, що в кишен.., - обпекло мен.. ног.. . Бабус.. стоял.. з протягнут.. руко.. , а я… А я вихват.. яблук.. з кише.. . Кинув його в кош.. і вті.. . Коли я приб.. додо.. , то заплак.. . Сам не зна.. : чому я заплак..?
Використана література: