Доповідь "Розвиток продуктивного мислення молодших школярів за допомогою методів евристичне спостереження

Про матеріал
Евристичне спостереження розкриває цілеспрямоване особистісне сприйняття учнем різноманітних об'єктів і є підготовчим етапом у формуванні його теоретичних знань.
Перегляд файлу

Розвиток продуктивного мислення молодших школярів за допомогою методів  евристичне спостереження

«Розумове  виховання  відбувається  в  процесі  набування  наукових  знань,                                                                      але  не  зводиться  до  нагромадження  певного  їх  обсягу.»

                                                                                          В.О.Сухомлинський

Молодший  шкільний  вік є найсприятливішим для розвитку пізнавальної  сфери у дітей. Інтелект та  вміння  мислити — важлива складова  розвитку  особистості, тому необхідно  якомога  тісніше поєднувати засвоєння  знань з розумовим  розвитком учнів.

Освітній процес не стоїть на місці. Зараз ідуть пошуки нових, ефективніших форм навчання  у напрямку  розширення творчих можливостей  дитини,  розкриття  її особистості та розвитку її  продуктивного мислення.

У літературі вже давно зафіксовано той факт, що справжня самоосвіта й нові творчі ідеї приходять у процесі  розв’язування складних завдань, у ході так званої  евристичної діяльності.  З’ясовано, що продуктивне мислення розвивається тоді, коли дитина  розв’язує  нестандартні завдання, коли шукає нові підходи до стандартних, коли самостійно пізнає навколишній світ.

Саме евристичне спостереження, що належить до методів евристичного навчання, розкриває  цілеспрямоване особистісне сприйняття учнем різноманітних  об'єктів і є підготовчим етапом у формуванні його теоретичних знань. Спостереження є джерелом  знань учня, а спосіб їх здобуття пов'язаний  із реальністю  буття.  Учні, що здійснюють спостереження, одержують  власний  результат, що включає:

   -  інформаційний результат  спостереження;

   - спосіб спостереження, що був застосований;

   -  комплекс власних дій і відчуттів, що супроводжували спостереження.

Ступінь творчості учня під час його спостережень визначається новизною отриманих результатів порівняно з тими, що  він уже мав. Одночасно  з отриманням від учителя попередньої  інформації  багато учнів під час спостережень бачать й інші  особливості об'єкта, який спостерігається, тобто здобувають нову інформацію і конструюють нові знання. Метою методу евристичного спостереження є навчання дітей здобувати та конструювати знання за допомогою спостережень.

Цінність цього методу полягає у формуванні  у  учнів таких здатностей, як дисциплінованість, чесність, акуратність, наполегливість, передбачення. 

Пропоную розглянути прийоми методу евристичного спостереження на різних уроках.

Прийом «Діаманта»

Діаманта - вірш із семи рядків, перший і останній з яких – поняття з протилежним значенням.

Жаба.

Зелена, кругла.

Плаває, стрибає, квакає.

Жаба – представник земневодних.

Повзає, шипить, кусає.

Довга, отруйна.

Змія.

Прийом «Товсте і тонке запитання»

Тонке питання припускає однозначну коротку відповідь.

Товсте питання припускає відповідь розгорнуту.

Після вивчення теми учням пропонується сформулювати по три «тонких» і три «товстих» запитання, пов'язаних з пройденим матеріалом. Потім вони опитують один одного.

Прийом «Синквейн»

Сонечко.

Маленьке, корисне.

Повзає, літає, знищує.

Сонечко – корисна комаха.

Природа.

Прийом «Фішбоун»

Голова – питання теми, верхні    кісточки – основні поняття теми, нижні кісточки — суть поняття, хвіст – відповідь на запитання. Записи повинні бути короткими, являти собою ключові слова чи фрази, що відображають суть.

Блайднес

Метод блайднес (від англ. – сліпий) спонукає учнів до логічного мислення, розвиває зв’язне мовлення.

Алгоритм роботи:

  • розділений на кілька частин текст роздається членам групи;
  • кожен опрацьовує одну-дві частини і повідомляє їх зміст;
  • учні разом вирішують, у якій послідовності потрібно об’єднати уривки, щоб вийшов зв’язний текст;
  • зміст уривку переказують, до нього можна ставити запитання.

Прийом «Три М»

Назвати три моменти з уроку, які у вас вдалися і вам сподобалися, і один  - що хотіли б змінити на наступному уроці

Прийом «Снігова куля»

Діти обирають ведучого. Він кидає кому-небудь м’яч, промовляючи одне з чотирьох слів: «герой», «вчинки», «характеристика», «висновок». На слово «герой» гравець із м’ячем має швидко назвати персонаж твору. На слово «вчинок» - про вчинок героя, «характеристика» - назвати слова, що характеризують його. Після слова «висновок» гравець, який упіймав м’яч, робить висновок.

А н а л о г і ї

Аналогії – це подібність, схожість предметів.

Співак - пісня, танцюрист - ?

Пісня - композитор, літак - ?

Смуток - радість, ніч - ?

Шаради

Перший склад – це третя нота.

Другий склад – число, вже сотня.

Разом їх коли складеш,

То поселення знайдеш.

Чи велике, чи мале,

Всякий люд у нім живе . (Місто)

Назва гір – власний іменник

Містить в собі три частини:

Рибу, сполучник, займенник. (Карпати)

Відгадай за півхвилини

Три займенники складіть,

Руки чистими зробіть. (Вимити)

Асоціації

Річка, мокро, кран, чиста, лід - ? (Вода)

Сумка, стрибок, Австралія, дитина, тварина - ?  (Кенгуру)

Носик, окріп, вогонь, вода, посуд -? (Чайник)

Клубок, сплячка, голки, гриб, ліс - ? (Їжак)

Крапочки, отрута, ліс, дощ - ? (Мухомор)

Анаграми

Мена  єтії  рабдини,  щоб  до  бане  даліста. (Нема тієї драбини, щоб до неба дістала)

Метаграми

Всього чотири літери у слові, а зміст його міняють початкові:

                               З ґ- буде чорна птиця дика,

                               з п - інша, горда і велика,

                               з к - вже напій пахучий буде,

                               що для гостей готують люди;

                               з л - виріб, дошка з стояками,

                               де спочиваємо ми з вами,

                               також вибій, на шахтах знаний,

                               і вивержень потік вулканний.

                               Коли ж там С поставлю я,

                               то буде вже людське ім'я.

                               Які це слова?      (Ґава, пава, кава, лава, Сава)

Числові головоломки

Описание: Описание: Картинки по запросу числові головоломки з відповідями

Логічні завдання

Запишіть число 28 за допомогою п'яти двійок і знаків дій : 2 2 2 2 2 = 28

26 – 13;  22 – 11;   100 - … (50 – неправильна відповідь)

Продовжити ряд:

О, Д, Т, Ч, П, Ш, С, …

Максимум діяльності учнів, мінімум діяльності вчителя, опора на почуття та емоції, здивування, зацікавленість, ініціатива, творчий пошук, задоволення від процесу мислення, самостійність, творчість, пошук нових шляхів розв’язку, допитливість, кмітливість — ось ті наріжні камені, на яких базується творче мислення дитини.

«Дитина народжується не з готовими здібностями, а тільки з їх задатками. Тому, якщо створити відповідні умови для розвитку цих задатків, то школяр поглиблює їх швидко, невимушено, успішно.»                  

                                                                                В.О.Сухомлинський.

 

doc
Додано
29 січня 2021
Переглядів
383
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку