Доповідь Самооцінювання та взаємооцінювання на уроках у початкових класах

Про матеріал
Даний матеріал містить опис форм роботи щодо організації самооцінювання та взаємооцінювання на уроках у початкових класах НУШ.
Перегляд файлу

Самооцінювання і взаємооцінювання у 3- 4 класах

Освітній процес неможливий без мотивації учнів до навчання, яка сприяє інтелектуальному розвиткові дитини, а також є рушійною силою удосконалення особистості в цілому.

Найактивніше особистість формується у процесі самостійно організованої діяльності (праці, самонавчання, самовиховання, самооцінювання), але під кваліфікованим педагогічним керівництвом. Саме вчитель відіграє ключову роль у створенні умов, які стимулюють інтерес учнів до пізнання, розвивають їхню допитливість і вміння мислити критично. Для цього необхідно застосовувати індивідуальний підхід, враховуючи рівень підготовки, інтереси та здібності кожного учня. Важливо також формувати у дітей відчуття успіху через досягнення, підтримувати їхню впевненість у власних силах і заохочувати до нових звершень.

Самоорганізована діяльність учнів повинна спиратися на чіткі цілі та зрозумілі критерії, які допоможуть їм оцінити власні досягнення. При цьому роль педагога полягає в тому, щоб бути наставником, який не лише навчає, але й підтримує, мотивує і сприяє формуванню навичок самостійності.

Взаємооцінювання та самооцінювання, організовані в правильному напрямку, розвивають у дітей здатність до рефлексії, формують відповідальність за свої дії та рішення. Ці навички стануть основою для успішного навчання впродовж усього життя і створять підґрунтя для гармонійного розвитку особистості, яка здатна адаптуватися до викликів сучасного світу. Поєднання мотивації, самостійності та педагогічного наставництва утворює ефективну основу для всебічного розвитку учнів, забезпечуючи не лише якісне засвоєння знань, але й формування ціннісних орієнтирів, що є важливими для виховання активного й відповідального громадянина.

Самооцінювання і взаємооцінювання – це інструменти, які допомагають учням розвивати критичне мислення, формувати навички саморефлексії та відповідальності за власне навчання. У цей віковий період діти активно вчаться аналізувати свої дії, співвідносити їх із певними критеріями і оцінювати отримані результати.

Водночас взаємооцінювання розвиває навички співпраці, толерантність, уміння висловлювати конструктивну критику і приймати думку інших. Ці процеси закладають основи для подальшого навчання і саморозвитку, що є надзвичайно важливим у сучасному світі.

Основна мета впровадження самооцінювання і взаємооцінювання – не лише оцінка результатів навчальної діяльності, але й стимулювання учнів до самовдосконалення. Завдяки таким підходам учень починає усвідомлювати, що оцінка – це не покарання чи винагорода, а інструмент розвитку.

Прийоми самооцінювання або взаємооцінювання у 3-4 класах варто використовувати при формувальному оцінюванні. Вони сприяють підвищенню ефективності формувального оцінювання, адже коли учні володіють навичками самооцінювання і взаємооцінювання, то питання надійності і неупередженості оцінювання не виникають.

Школярі сприйматимуть самооцінювання і взаємооцінювання об’єктивно і справедливо, якщо:

  • чітко бачитимуть цілі, яких вони повинні досягнути в процесі навчання,
  • будуть розуміти критерії оцінювання.

Якщо учні навчаться реально оцінювати себе, вони отримають чітку картину власних досягнень і почуватимуться впевненіше. Таким чином, крок за кроком вони навчаться оцінювати власну компетентність, реагувати у відповідь, сприймати оцінку інших та обговорювати її. Розуміючи технологію оцінювання власної діяльності, учні ефективніше навчатимуться і рухатимуться вперед.

У своїй роботі впроваджую процес самооцінювання / взаємооцінювання учнів за наступними кроками:

  • розробляю чіткі критерії оцінювання;
  • створюю необхідний психологічний клімат у класі, щоб  учні були налаштовані на аналіз власних результатів або отримання коментарів від свого однокласника;
  • забезпечую умови, коли критерії оцінювання учням відомі, і вони самостійно зіставляють з ними свої результати, роблячи при цьому відповідні висновки про ефективність роботи;
  • надаю учням допомогу у складанні власної програми діяльності на наступний етап навчання з урахуванням отриманих результатів.

Для  розвитку навичок самооцінювання/взаємооцінювання навчальної діяльності здобувачів освіти систематично:

  • нагадую учням про цілі і критерії оцінювання;
  • планую при проведенні навчальних занять час для самооцінювання/взаємооцінювання;
  • оприлюднюю мету навчального заняття, критерії оцінювання навчальних досягнень.

Самооцінювання проводжу за алгоритмом:

  1. Вчимося запам’ятовувати мету роботи

- Ти досяг мети?

  1. Вчимося порівнювати результат з метою роботи.

-    Вдалося виконати завдання?

  1. Вчимося знаходити й визнавати помилки.

-    Завдання виконано правильно чи не зовсім?

  1. Вчимося оцінювати процес навчання.
  •          Виконано завдання самостійно чи з допомогою вчителя?

Самооцінювання також може бути спрямоване на: інтерес до навчання; результати навчання; навчальний поступ та поведінку. Оцінювати самих себе – це вміння не тільки знаходити власні помилки, але й визначати власні перемоги.

Використовую такі прийоми та вправи для самооцінювання:

  •          «Сигнали рукою» - Я розумію і можу пояснити; Я не зовсім впевнений/на; Я все ще не розумію.
  •          «Світлофор» - у кожного  учня є картки трьох кольорів світлофора. Я прошу учнів показувати карткою відповідного кольору: зеленим - розуміння,  жовтим - неповне розуміння, червоним - нерозуміння матеріалу.  Після сигналу з’ясовую: Що зрозуміли? Що не зрозуміли?
  •          «Чарівні лінієчки» (самооцінка роботи в зошиті) – на лінійці учні самі вибирають критерій, за яким себе хочуть оцінити, ставлять відмітку «своїм» кольором. На цій же лінійці відмітки можуть поставити батьки, вчитель.
  •          «Емодзі» - Я розумію. Я не зовсім розумію. Мені потрібна допомога.
  •          «Трихвилинна пауза» - учням надаю трихвилинну паузу, яка дає можливість обдумувати поняття, ідеї уроку, пов’язати з попереднім матеріалом, знаннями, досвідом, а також визначитися із незрозумілими моментами.
    Я змінив/змінила своє ставлення до….
    Я дізнався/дізналася більше про….
    Я здивувався/здивувалася тому, що …
    Я відчув/відчула…
    Я ставився/ставилася до …
  •          «3-2-1 зворотній відлік»  - учні мають зазначити письмово або усно:

три речі, які вони не знали до цього;

дві речі, які їх здивували під час роботи над темою;

один приклад, як вони готові застосувати отримані знання на практиці.

  •          «Селфі» - якщо вже учні так прив’язані до своїх телефонів, пропоную  їм використати гаджет як інструмент самооцінки. Хай на селфі вони покажуть таку емоцію, яка б відображала, як вони почуваються на уроці, чи все зрозуміли, чи ще мають якісь питання. Всі селфі надсилаються вчителеві, виводжу фото на проєктор і надаю кожному 10 секунд пояснити своє селфі. Далі вирішую, чи потрібне повторення, чи можна подавати нову тему.

Портфоліо учня — це один із сучасних способів оцінювання, зокрема самооцінювання, школяра. Саме використання «Портфоліо учня» сприяє формуванню необхідних навичок рефлексії. Адже це комплект власних матеріалів (самостійні роботи, твори, тести, творчі роботи, реферати, проекти тощо) учня, поданих разом із відповідними критеріями оцінювання для оприлюднення. „Портфоліо учня” містить не лише його академічні успіхи, але й комунікативні, спортивні, соціальні тощо.

Взаємооцінювання проводжу не так часто, як самооцінювання, аби уникнути конфліктних ситуацій. Під час взаємооцінювання діти мають оцінити не особистість, а виконану роботу. Взаємооцінювання передбачає партнерську взаємодію, коли учні допомагають один одному  покращувати свої навчальні результати. Такий метод оцінювання не передбачає порівняння себе з іншими, а порівняння власного поточного рівня успішності із попередніми показниками.

У класі використовуємо такі фрази для взаємооцінювання:

  • Дозволь дати тобі пораду…
  • Мені приємно тобі сказати, що…
  • Зверни увагу на…

Правила взаємооцінювання:

  •          формулювання чітких критеріїв для взаємооцінювання;
  •          учні виявляють повагу до партнера, коректно добираючи слова і способи побудови коментарів;
  •          активне слухання.

Для організації взаємооцінювання у 3-4 класах використовую такі прийоми та форми роботи:

  •          парна або групова робота: учні працюють у парах або невеликих групах, після чого обговорюють результати і оцінюють роботу один одного;
  •          «Обмін зошитами» - проста вправа, яка допомагає розвивати відповідальність і об'єктивність. Учні перевіряють роботи однокласників за визначеними критеріями;
  •          картки з відгуками: після виконання завдання кожен учень отримує картку, де може написати побажання чи похвалу для свого однокласника;
  •          рольові ігри:  учень на певний час стає «вчителем» і пояснює, що було виконано правильно, а що потребує доопрацювання.
  •          перевірка домашнього завдання (виконаного під час уроку завдання) за заздалегідь розробленими спільно з учнями критеріями оцінювання;
  •          перегляд виконаного завдання однокласником та надання коментаря відповідно до стратегії 3 – 2 – 1 (3 позитивних моменти, 2 уточнюючих запитання та 1 ідея для покращення);
  •          взаємооцінювання письмових робіт: учень переглядає роботу однокласника і наприкінці аркуша записує короткий відгук;
  •          "Обмін думками" - учні працюють у парах; після виконання завдання кожен учень пояснює своєму партнеру, що йому вдалося найкраще, а що потребує доопрацювання.

Використовуються питання-настанови:

Що тобі сподобалося в роботі однокласника?

Що можна покращити?

  •          "Ланцюжок компліментів" - учень пише короткий комплімент чи похвалу для однокласника за виконане завдання. Компліменти мають бути конкретними, наприклад: "Тобі вдалося правильно скласти всі слова в реченні" або "Твої малюнки дуже яскраві".
  •          "Смайлики для оцінки"- для взаємооцінювання використовуються смайлики або інші символи:

   

docx
Додано
7 січня
Переглядів
12
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку