Самооцінювання і взаємооцінювання у 3- 4 класах
Освітній процес неможливий без мотивації учнів до навчання, яка сприяє інтелектуальному розвиткові дитини, а також є рушійною силою удосконалення особистості в цілому.
Найактивніше особистість формується у процесі самостійно організованої діяльності (праці, самонавчання, самовиховання, самооцінювання), але під кваліфікованим педагогічним керівництвом. Саме вчитель відіграє ключову роль у створенні умов, які стимулюють інтерес учнів до пізнання, розвивають їхню допитливість і вміння мислити критично. Для цього необхідно застосовувати індивідуальний підхід, враховуючи рівень підготовки, інтереси та здібності кожного учня. Важливо також формувати у дітей відчуття успіху через досягнення, підтримувати їхню впевненість у власних силах і заохочувати до нових звершень.
Самоорганізована діяльність учнів повинна спиратися на чіткі цілі та зрозумілі критерії, які допоможуть їм оцінити власні досягнення. При цьому роль педагога полягає в тому, щоб бути наставником, який не лише навчає, але й підтримує, мотивує і сприяє формуванню навичок самостійності.
Взаємооцінювання та самооцінювання, організовані в правильному напрямку, розвивають у дітей здатність до рефлексії, формують відповідальність за свої дії та рішення. Ці навички стануть основою для успішного навчання впродовж усього життя і створять підґрунтя для гармонійного розвитку особистості, яка здатна адаптуватися до викликів сучасного світу. Поєднання мотивації, самостійності та педагогічного наставництва утворює ефективну основу для всебічного розвитку учнів, забезпечуючи не лише якісне засвоєння знань, але й формування ціннісних орієнтирів, що є важливими для виховання активного й відповідального громадянина.
Самооцінювання і взаємооцінювання – це інструменти, які допомагають учням розвивати критичне мислення, формувати навички саморефлексії та відповідальності за власне навчання. У цей віковий період діти активно вчаться аналізувати свої дії, співвідносити їх із певними критеріями і оцінювати отримані результати.
Водночас взаємооцінювання розвиває навички співпраці, толерантність, уміння висловлювати конструктивну критику і приймати думку інших. Ці процеси закладають основи для подальшого навчання і саморозвитку, що є надзвичайно важливим у сучасному світі.
Основна мета впровадження самооцінювання і взаємооцінювання – не лише оцінка результатів навчальної діяльності, але й стимулювання учнів до самовдосконалення. Завдяки таким підходам учень починає усвідомлювати, що оцінка – це не покарання чи винагорода, а інструмент розвитку.
Прийоми самооцінювання або взаємооцінювання у 3-4 класах варто використовувати при формувальному оцінюванні. Вони сприяють підвищенню ефективності формувального оцінювання, адже коли учні володіють навичками самооцінювання і взаємооцінювання, то питання надійності і неупередженості оцінювання не виникають.
Школярі сприйматимуть самооцінювання і взаємооцінювання об’єктивно і справедливо, якщо:
Якщо учні навчаться реально оцінювати себе, вони отримають чітку картину власних досягнень і почуватимуться впевненіше. Таким чином, крок за кроком вони навчаться оцінювати власну компетентність, реагувати у відповідь, сприймати оцінку інших та обговорювати її. Розуміючи технологію оцінювання власної діяльності, учні ефективніше навчатимуться і рухатимуться вперед.
У своїй роботі впроваджую процес самооцінювання / взаємооцінювання учнів за наступними кроками:
Для розвитку навичок самооцінювання/взаємооцінювання навчальної діяльності здобувачів освіти систематично:
Самооцінювання проводжу за алгоритмом:
- Ти досяг мети?
- Вдалося виконати завдання?
- Завдання виконано правильно чи не зовсім?
Самооцінювання також може бути спрямоване на: інтерес до навчання; результати навчання; навчальний поступ та поведінку. Оцінювати самих себе – це вміння не тільки знаходити власні помилки, але й визначати власні перемоги.
Використовую такі прийоми та вправи для самооцінювання:
три речі, які вони не знали до цього;
дві речі, які їх здивували під час роботи над темою;
один приклад, як вони готові застосувати отримані знання на практиці.
Портфоліо учня — це один із сучасних способів оцінювання, зокрема самооцінювання, школяра. Саме використання «Портфоліо учня» сприяє формуванню необхідних навичок рефлексії. Адже це комплект власних матеріалів (самостійні роботи, твори, тести, творчі роботи, реферати, проекти тощо) учня, поданих разом із відповідними критеріями оцінювання для оприлюднення. „Портфоліо учня” містить не лише його академічні успіхи, але й комунікативні, спортивні, соціальні тощо.
Взаємооцінювання проводжу не так часто, як самооцінювання, аби уникнути конфліктних ситуацій. Під час взаємооцінювання діти мають оцінити не особистість, а виконану роботу. Взаємооцінювання передбачає партнерську взаємодію, коли учні допомагають один одному покращувати свої навчальні результати. Такий метод оцінювання не передбачає порівняння себе з іншими, а порівняння власного поточного рівня успішності із попередніми показниками.
У класі використовуємо такі фрази для взаємооцінювання:
Правила взаємооцінювання:
Для організації взаємооцінювання у 3-4 класах використовую такі прийоми та форми роботи:
Використовуються питання-настанови:
Що тобі сподобалося в роботі однокласника?
Що можна покращити?