Шляхи формування навички самостійного здобуття нових знань
Актуальним у педагогічному процесі стає використання методів і прийомів, що допомагають формувати у школярів навички самостійного здобуття нових знань, збирання необхідної інформації, уміння мислити, робити висновки.
Завдання сучасної школи – розвивати кожну дитину як неповторну індивідуальність. З огляду на це велике значення має формування в учнів творчого потенціалу, прагнення до самостійної пізнавальної діяльності, вміння ставити й вирішувати нові проблеми.
Педагогічне стимулювання розвитку творчих здібностей учнів на практиці відбудеться за умов зміни уявлень про характер стосунків між учителем та учнем, утвердження стилю довіри, співробітництва та співтворчості. Цьому сприяє віра вчителя у творчий потенціал, здібності та можливості учня, урахування індивідуальних психічних та інтелектуальних особливостей кожного вихованця, опора на прагнення учня самовиразитися і самореалізуватися серед інших особистостей як індивідуальність. Для цього потрібно, щоб учитель створював доброзичливу атмосферу на уроках, давав дитині висловлювати власні думки без оцінних суджень, забезпечував плюралізм думок і суджень, толерантність до поглядів інших під час творчої діяльності т а оцінки її результату, давав кожному учню право на помилку.
Формування особистості і її розвиток здійснюються в процесі навчання, якщо виконуються важливі умови:
Для досягнення цієї мети в сучасну педагогіку впроваджуються інноваційні технології. Автор методичного посібника «100 цікавих ідей для проведення уроку» Олена Миколаївна Ворожейкіна відносить до передових сучасних технологій:
У своїй педагогічній практиці найбільш вдало мені вдається використовувати інтерактивні методи навчання і метод проектів. До даної класифікації інноваційних технологій сучасні педагоги-новатори ще відносять інформаційно-комунікативні технології ( ІКТ), а зокрема презентації до уроків, які я також часто використовую у своїй педагогічній діяльності.
II. Інтерактивне навчання – це специфічна форма організації пізнавальної діяльності. Вона має на меті створення комфортних умов навчання, за яких учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, що робить продуктивним сам процес навчання. Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умов постійної взаємодії всіх учнів. Це спів навчання, взаємонавчання, де вчитель і учень є рівноправними суб’єктами навчання. Вчитель виступає в ролі організатора, лідера групи.
Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, спільне розв’язання проблем. У дітей молодшого шкільного віку дуже погано розвинене абстрактне мислення, зате переважає наочно-образне мислення. Для учнів цього віку притаманне правило: «Краще один раз побачити, ніж сто раз почути». При організації інтерактивних методів навчання до роботи включається слухова і зорова пам’ять, збільшується шанс задовольнити потреби різних учнів, чий спосіб сприйняття матеріалу може суттєво відрізнятися. Проте активації зорової і слухової пам’яті недостатньо. Понад 2400 років тому Конфуцій наголошував:
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, я пам’ятаю.
Те, що я роблю, я розумію.
А саме під час інтерактивного навчання учні критично мислять, проводять дискусії, сперечаються, приймають рішення, емоційно спілкуються між собою, розв’язують різні проблеми.
Щоб подолати ускладнення в застосуванні інтерактивних технологій і перетворити боки їх на сильні, потрібно пам’ятати:
Провідні педагоги сучасності розрізняють такі форми організації інтерактивного навчання:
З досвіду роботи
У своїй педагогічній практиці стараюся використовувати всі форми організації.
Серед фронтальних інтерактивних методів найчастіше використовую такі технології: «Мозковий штурм», «Метод «Прес», «Експрес-опитування», «Мікрофон», «Асоціативний кущ», «Займи позицію», «Критичне мислення».
Найпростішою, на мою думку, формою організації інтерактивного навчання є робота в парах. Це так звана палочка-виручалочка вчителів початкових класів. Наприклад, для перевірки знань таблички множення і ділення я дуже часто використовую цей метод. Але для цього потрібно, щоб в класі панувала чесність. Адже в іншому випадку учні, вигороджуючи свого сусіда по парті, можуть обманути вчителя і сказати йому неправду (технологія «Взаємні запитання»). Ще широко використовую такі види робіт в парах:
Використовуючи таку форму організації, як робота в групах, досвідчені педагоги рекомендують утворювати групи з різнорідним складом учнів, включаючи туди сильних, середніх і слабких учнів. Група може бути сформована від 3-5 учнів, але не більше. У таких групах стимулюються творче мислення й інтенсивний обмін ідеями. Учні приділяють більше часу, коли висловлюють власну точку зору, можуть обговорити проблему детальніше й учаться розглядати питання з різних сторін.
Найпоширенішими технологіями роботи в групах учнів початкових класів вважаю:
Технологію «Ажурна пилка» використовую на уроках читання,
Я досліджую світ, математики.
Технологію «Акваріум» найчастіше використовую на уроках мови, читання.
Технологію «Карусель» використовую рідко, тому що вона потребує чіткої організації і створюються проблеми з дисципліною. Але в цієї вправи є свої позитивні сторони: опитано всіх учнів класу і це зробили самі ж учні. Використовую цю технологію іноді на уроках природознавства і мови (при повторенні правил).
III. Організація парної і групової роботи
Головна мета групової і парної роботи – розвиток мислення учнів. Як в кожній грі, тут існують свої правила. Правила можуть бути опрацьовані заздалегідь і використовуватись в подальшій роботі. Правила можуть опрацьовуватись тут і зараз, тобто тільки для роботи над конкретним завданням. Правила можна доповнювати, змінювати. Але складати і опрацьовувати їх треба разом з учнями. «Положення про групову і парну роботу» затверджуються колективно і потім вся робота підпорядковується цим правилам. Наведу приклади таких правил:
На початкових етапах навчання учнів роботи в малих групах особливо ефективна технологія роботи в парах. Її можна використовувати для досягнення будь-якої дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань. За умов парної роботи всі діти отримують можливість говорити, висловлюватись. Робота в парах дає учням можливість подумати, обмінятися ідеями з партнером і потім озвучити це перед класом. Ця форма роботи сприяє сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, переконувати, вести діалог, дискусію. Така співпраця не дає можливості ухилитись від виконання завдання.
Найчастіше на уроках можна використовувати такі види роботи в парах:
Для організації роботи в парах використовують такий алгоритм:
Співпраця в парах готує дітей для подальшої роботи в групах. Групова робота – це унікальна організація уроку. Вона забезпечує взаємодію між учнями і робить непрямим керування вч.ителя. Він виступає організатором початку і кінця роботи: формулює завдання, спільну інструкцію по його виконанню, разом з учнями приймає участь оцінки результатів. Етап спільної оцінки допомагає формуванню самооцінки і самоконтролю школярів. Дуже важливо, що оцінюється робота всієї групи, а не окремих учнів. Помилки дітей обговорюються тільки в групі. Робота учнів перетворюється із індивідуальної діяльності кожного учня в співпрацю. Учні вимушені навчитися домовлятися швидко, не враховуючи особисті інтереси. Поступово учень починає відчувати клас частиною свого світу, він зацікавлений у підтриманні дружніх стосунків. Ця форма роботи має велике значення для формування самостійності школяра. Працюючи в команді, Учень має можливість проявляти ініціативу (вибрати завдання, порадити, як організувати роботу); вчитися планувати свої дії, переконувати, нести відповідальність за себе і команду.
Велике значення має процес розподілу дітей класу на групи. Дуже часто вчитель об’єднує дітей в групи з урахуванням їх особистих можливостей. Відомо, що слабкому учню потрібні не стільки сильні, скільки терплячі і доброзичливі партнери. Школяру з високою активністю потрібен партнер здібний слідкувати за ходом міркувань. Об’єднання дітей «по бажанню» не завжди дає продуктивний результат. Тому що особисті відношення стають головними в розподілі доручень і організації роботи. Досвідчені методисти утворюють групи з різнорідним складом учнів, включаючи туди сильних, слабких і середніх. У таких групах стимулюються творче мислення й інтенсивний обмін ідеями.
Оптимальною вважають групу з 3-6 осіб.
За методичним посібником О. М. Ворожейкіної «100 цікавих ідей до проведення уроку» можна виділити такі способи об’єднання учнів у групи:
Як розподілити ролі всередині груп?
Потрібно спочатку обрати головуючого, посередника, секретаря, доповідача.
Головуючий (спікер):
Секретар:
Посередник:
Активний слухач:
Журналіст:
Поведінка учителя під час групової роботи:
Учитель може:
Кожен педагог, використовуючи роботу в групах, повинен пам’ятати:
1)недоцільно приділяти свою увагу тільки одній групі,забувши про інші;
2)виправляти помилки (окрім тих випадків, коли учні самі звертаються по допомогу);
3)недоцільно виправляти або критикувати перші висловлювання, навіть, якщо припущено грубу помилку. Цю роботу повинні виконати учні в доброзичливій формі.
4)непотрібно давати відповідь на запитання, якщо на нього може відповісти будь хто з учнів.
5)педагогу не слід ходити по класу або стояти біля однієї парти (учні дуже часто соромляться висказувати думку в присутності учителя );
6)але ближче ближче до кінця роботи, коли учасники вже ведуть розмову, педагог може прийняти участь в обговоренні: слухати, направляти, відповідати на питання.
За технологією застосувань парну і групову роботу можна поділити на слідуючі види:
IV. Метод проектів. Іноді вчителі початкових класів задумуються: «Чи потрібен метод проектів молодшим школярам?». Адже сама структура проекту дуже складна. У старших класах проектною діяльністю можуть керувати самі учні. У початкових класах це неможливо. Керівником проекту стає вчитель, а учні – безпосередніми його учасниками. Користь методу проектів для початкового навчання дуже велика. Сам процес проектної діяльності позитивно впливає на розвиток учня і на різні сфери педагогічної діяльності:
Часто у вчителів початкових класів виникає запитання: «Чи можливо за допомогою методу проектів підвищити інтерес учнів до навчання?».Для кожного є відомий той факт, що навчальні досягнення молодшого школяра перебувають у тісному взаємозв’язку з особливостями його пізнавальних інтересів (сприймання, пам’яті, мислення, уваги, уявлення, мовлення).
Велике значення для розвитку пізнавальних процесів мають зовнішні та внутрішні мотиви учня. Досвід роботи та педагогічні спостереження дають підставу стверджувати, що у переважної більшості молодших школярів яскраво виражені зовнішні мотиви, які виявляються в їхній допитливості, прагненні бути дорослими, активному сприйнятті всього нового й незвичного. Ці мотиви спонукають учнів до участі у процесі реалізації проекту. Але внутрішніми мотивами залишаються: почуття обов’язку, бажання вчитися, любов до книги, пізнавальні інтереси, потяг до самоосвіти, прагнення до успіху.
Проектна діяльність у початковій школі успішно поєднується з дослідницькою, тому що діти – природні дослідники, невтомні й старанні, спостережливі й допитливі. Потрібно тільки використовувати ці особливості для цілеспрямованого розвитку спеціальних знань і вмінь, необхідних у проектній діяльності, а саме:
1)рефлексивні вміння:
2)пошукові (дослідницькі) уміння:
3)комунікативні вміння:
4)розвиток умінь і навичок експериментування;
5)презентаційні вміння і навички:
У початкових класах відповідно до мети діяльності, на мою думку, педагоги можуть широко використовувати такі види проектів:
Здебільшого дослідницькі і практико зорієнтовані (прикладні) проекти в педагогічній роботі вчителів початкових класів відсутні.
У своїй практиці я практикую інформаційні і творчі проекти.
V. Висновки.
Сучасний світ змінюється з кожним днем, стає все більш прогресивнішим і цивілізованішим, удосконалюються сучасні технології . Тому ми, вчителі, повинні змінювати підходи до викладання форм і методів навчання в початкових класах. Ми маємо не тільки встигати за сучасною ерою «комп’ютеризації і механізації», а в деякій мірі і випереджувати.
Сучасний учень початкових класів, на мою думку, повинен:
-привикати до більш самостійного здобуття знань,
-знаходити шляхи оволодіння необхідною інформацією,
-прагнути до пізнавальної діяльності,
-вміти ставити і вирішувати нові і складні проблеми,
-володіти комп’ютером і користуватись інтернетом.
Кожна дитина повинна «себе знайти» в сучасній школі. Якщо вона досконало не володіє або слабо володіє знаннями і вміннями з якогось предмету, то потрібно прививати любов до якогось виду діяльності. Вчитель повинен виявити і стимулювати творчі здібності учня.
В сучасній школі повинні викорінюватись такі риси, як закомплексованість, недовір’я, безініціативність. Кожна дитина повинна брати активну участь у навчальному процесі. Вона повинна відчувати себе потрібною і не приниженою. Навчання має бути невимушеним і цікавим. Школа повинна стати фундаментом для вибору професії в майбутньому. Кожна дитина має самовиразитися в школі, а самореалізуватися в житті.
Я вважаю, що саме всьому цьому і сприяють інноваційні технології в сучасній педагогічній освіті. Впровадивши в свою педагогічну діяльність сучасні інноваційні технології, а зокрема, інтерактивні форми навчання, метод проектів, інформаційно-комунікативні технології (ІКТ), можу сказати, що значно підвищився інтерес до певних навчальних дисциплін. У процесі роботи кожна дитина розкривається як неповторна індивідуальність, виконує свою функцію. Такі інтерактивні форми організації, як кооперативні і технології навчання в дискусії, і метод проектів, значно згуртовують учнівський колектив, сприяють розвитку ініціативності, впевненості, толерантності. А якщо дитина буде навчатися з цікавістю, то звичайно і підвищиться якість навчання.
Основною метою своєї педагогічної діяльності вважаю формування школяра як особистості з високим рівнем інтелектуального розвитку і позитивними моральними якостями.