Доповідь
«Виховання життєво-компететної особистості через
національне виховання».
Кожне нове покоління людей живе і розвивається у певному національному середовищі, життя якого залежить від особливостей державного устрою країни.
Зараз третє тисячоліття, складний суперечливий час, коли у багатьох людей зростає національна самосвідомість, інтерес та повага до національної культури, історії свого народу, мови.
Сьогодні для України немає більш важливої ідеї, ніж патріотизм. Історична пам’ять важлива і необхідна – у всі часи і в будь-якій державі, особливо у важкі, переломні моменти історії. Саме такий період переживає сьогодні Україна, коли питання патріотичного виховання, історичної пам’яті вийшли на перший план.
Тому, однією з важливих педагогічних задач, визначених Законом України «Про дошкільну освіту», є виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної та рідної мови, національних цінностей українського народу, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля.
Одним із пріоритетних напрямів освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах визначено патріотичне виховання у контексті розвитку духовного потенціалу особистості дитини дошкільного віку.
Патріотичне почуття не виникає само по собі. Це результат тривалого цілеспрямованого виховного впливу на людину, починаючи з самого дитинства. Дитина не народжується злою або доброю, моральною чи аморальною. Те, які моральні якості розвинуться у дитини, залежить, насамперед, від батьків і оточуючих її дорослих, як вони її виховують, якими враженнями її збагатять.
У дошкільний період відбувається формування духовно-моральної основи дитини, її емоцій, почуттів, мислення, механізмів адаптації у суспільстві, тобто починається процес усвідомлення себе в навколишньому світі. Саме в дошкільному дитинстві свідомість людини відкрита навстіж знанням і емоціям. Дитина вчиться відчувати – любити, захоплюватися, цікавитися, переживати, берегти і захищати. Суть національного виховання в дитячому закладі полягає в тому, щоб посіяти і виростити в дитячій душі насіння любові до рідного будинку і сім’ї, уважного ставлення до людей, рідної природи, до історії та культури рідного краю, країни в цілому, що створена руками рідних і близьких людей, руками співвітчизників. Саме з раннього дитинства, з перших років життя дитини починається плекання національної свідомості й самосвідомості, прищеплення моральних ідеалів та ціннісних орієнтирів.
Основними завданнями педагогів у роботі з національного виховання дітей дошкільного віку є:
розширювати уявлення про місце кожної людини в соціальному середовищі, необхідність дотримання морально-етичних норм суспільства;
формувати у дітей позитивний образ Батьківщини та рідної домівки;
виховувати любов і повагу до членів своєї родини, бажання піклуватися про них;
формувати ціннісне ставлення до культури українського народу, його історичного минулого, мови, звичаїв, традицій;
виховувати почуття власної гідності, як представника українського народу;
навчати дотримуватися культури поведінки у щоденній життєдіяльності;
формувати почуття власної гідності як представників свого народу;
толерантне ставлення до представників інших національностей, до ровесників, батьків, сусідів, інших людей.
Тому питання патріотичного виховання дітей ми взяли пріоритетним завданням в цьому році. Для якісного вирішення проблеми формування різнобічно розвиненої, духовно багатої, оптимістично та патріотично налаштованої особистості дитини наш педагогічний колектив протягом року працює над складанням системи з патріотичного виховання.
Виховання любові до своєї країни ми поєднуємо з поданням дитині елементарних знань про державу і право, про національну символіку – Державний герб, Прапор, Гімн, з виховання поваги до символів української держави. Ознайомлення дітей зі звичаями, традиціями, народними обрядами, малими жанрами фольклору.
Для цього в ДНЗ була створена цілісна система всебічного розвитку особистості майбутнього громадянина-патріота України шляхом ознайомлення дітей з культурою, традиціями та звичаями українського народу; а також формування у них почуття причетності до історії та майбутнього свого краю, пробудження і виховання патріотичних почуттів. А також створена матеріальна та навчальна бази (добір та розробка ігор, конспектів занять, наочності, обладнання тощо), в кожній групі для роботи з дітьми створено відповідне розвивальне середовище, а саме:
оформлено українські куточокі національної та народної символіки;
оформлено добірку віршів про Україну, Київ, Чугуїв, рідну природу, Батьківщину;
зібрано бібліотечку українського фольклору: народні прикмети, прислів’я, легенди, загадки, заклички, колисанки, народні ігри, тощо;
підібрано фонотеку українських пісень;
підібрано та узагальнено дидактичні ігри на закріплення знань про рідний край та його природу;
підібрани ілюстрації, плакати, карта України;
доповнено папками, ширмами на українську тематику;
доповнено українським національним одягом, рушниками, посудом.
Систематична робота з патріотичного виховання дає змогу педагогам послідовно й системно формувати у дітей уявлення про такі складні для розуміння дитини моральні категорії, як добро, зло, совість, людяність тощо.
Ключовими фігурами освітнього процесу є діти, батьки й педагоги.
Всю роботу доцільно спланувати в трьох напрямках:
робота вихователя;
робота з дітьми;
робота з сім’єю.
Тож, аби домогтися очікуваних результатів, методичний супровід доцільно спрямувати на:
підвищення фахової компетентності педагогів;
педагогічну просвіту батьків.
Роботу з патріотичного виховання дітей планувати відповідно до їхніх вікових особливостей і можливостей. Підвищення фахової компетентності педагогів з питань формування громадянської компетентності дошкільників передбачає поглиблення теоретичних знань та вдосконалення практичних вмінь і навичок.
Педагоги мають:
досконало володіти знаннями, необхідними для реалізації завдань Базового компонента дошкільної освіти;
орієнтуватися на вікові та індивідуальні особливості дошкільників;
вміло поєднувати репродуктивну й продуктивну діяльність, спонукаючи дітей до творчої діяльності;
використовувати в роботі з дітьми сучасні форми роботи, ІКТ-технології;
активно залучати батьків до участі в освітньому процесі.
Мета дошкільного виховання полягає у тому, щоб сформувати національно свідомого громадянина, патріота, тобто людину, якій притаманні особистісні якості й риси характеру, світогляд та спосіб мислення, почуття, вчинки та поведінка, спрямовані на саморозвиток.
Складні моральні почуття не є вродженими. Їх треба виховувати і розвивати в процесі всієї навчально-виховної роботи. Вихователь повинен пам’ятати, що в кожній віковій групі всі завдання патріотичного виховання вирішуються одночасно і поєднуються з різноманітною дитячою діяльністю. Успіх патріотичного виховання залежить від правильної організації всього навчально-виховного процесу в дошкільному закладі.
Всі учасники педагогічного процесу (батьки, вихователі, держава, суспільство) прагнуть виховати в дитині найважливіші людські чесноти, закласти основи моральності, прагнення до краси та творчості. Повертаючись до педагогічної спадщини, не можливо не згадати слова Софії Русової: «Бути гарним педагогом – це бути справжнім реформатором майбутнього життя України, бути апостолом Правди і Науки».