МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ У ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ
ДОПОВІДЬ
НА ТЕМУ:
«Використання електронних освітніх
ресурсів на уроках української мови та літератури для розвитку ключових компетентностей учнів»
Виступ на обласному семінарі-практикумі
викладачів української мови та літератури,
зарубіжної літератури
викладача української мови та літератури ДНЗ «БЦПТО» Вевтоненко І.В.
2018
Педагог має подбати про те,
щоб якомога більше
органів чуття – око, вухо,голос,
чуття мускульних рухів і навіть,
якщо можливо, нюх та смак
взяли участь в акті запам’ятовування … За такого дружного сприяння всіх органів в акті засвоєння ви переможете найлінивішу пам'ять».
К. Ушинський
Учитель… Важлива і відповідальна місія в суспільстві. Ця професія вимагає високої культури, ґрунтовних фахових знань, умілого володіння різноманітними методичними формами і прийомами, всебічних інтересів та ерудиції.
Сьогодні процес інформатизації охопив усі сторони життя суспільства. Цей процес має кілька пріоритетних напрямків, до яких, безумовно, слід віднести інформатизацію освіти. Упровадження комп’ютерної техніки в процес навчання є важливим завданням педагогів.
Бурхливий розвиток засобів інформатизації (комп’ютерів, комп’ютерних комунікацій, будь-яких електронних пристроїв), а отже, поява нових технологій обробки, передачі, одержання і збереження інформації відкриває нові можливості для застосування комп’ютерів у навчальному процесі.
Сучасному викладачеві літератури вже недостатньо просто мати глибокі предметні знання, володіти практичними уміннями та навичками. Йому необхідно творчо використовувати набуті знання в нестандартній змінній ситуації, виявляти конструктивність в організації і плануванні педагогічного процесу.
Інформатизація освітнього процесу є одним із важливих шляхів пізнання світу та науки і посідає провідне місце в реформі освіти України. У педагогіці поняття «інформаційні навчальні технології» — не нове. Усі педагогічні технології належать до інформаційних, бо будь-який навчальний процес – це передача інформації стосовно певної предметної галузі знань. На даному етапі розвитку суспільства в поняття «інформаційні навчальні технології» вкладається новий зміст, який привнесло використання технічних засобів інформатизації навчального процесу (комп’ютерів, комп’ютерних комунікацій, різноманітних електронних пристроїв тощо).
Нові інформаційні технології навчання — це сукупність методології та технології навчання, в основу якої покладено використання комп’ютерних навчальних програм, електронних посібників і підручників, що забезпечують інтерактивний програмно-методичний супровід навчального процесу і є однією з форм реалізації мети та змісту сучасної парадигми гуманізованої освіти.
У навчальному процесі особливе місце повинно відводитися таким формам занять, що забезпечують участь кожного учня в проведені уроку, підвищують авторитет знань та індивідуальну відповідальність учнів за результати навчальної діяльності. Ці завдання можна успішно розв’язувати завдяки інформаційним технологіям.
Упровадження ІКТ дає змогу зацікавити учнів самостійним пошуком різних джерел інформації, розвивати їх творчі здібності, критичне мислення, вміння аргументовано, розлого й образно висловлювати свої думки, судження, оцінки.
Використання комп’ютерних систем дає можливість вивчати мову і літературу з інтересом, творчо й ефективно. Саме завдяки комп’ютеру забезпечується простий і швидкий доступ до навчальної інформації, яка сприймається значно краще, ніж традиційні технології, що викладені на папері.
Завдяки комп’ютерним технологіям на уроках української мови і літератури є можливість використовувати додатковий матеріал, підвищується ступінь наочності, посилюється мотивація навчання і, як наслідок, - підвищується інтерес до предмета.
Застосування ІКТ ефективне при підготовці та проведенні вчителем різних форм уроку: мультимедійної шкільної лекції, уроку-спостереження,уроку-семінару, уроку-практикуму, уроку-віртуальної екскурсії.
Застосування комп'ютерних технологій дозволяє мені:
- наповнити уроки новим змістом;
- підсилити унаочнення;
- розвивати творчий підхід до навколишнього світу, допитливість учнів;
- розвивати теоретичне, творче та рефлексивне мислення учнів;
- забезпечити науковість навчання;
- розвивати пізнавальні інтереси і здібності учнів;
- підвищити якість знань, умінь і навичок школярів;
- прискорити темп навчання;
- покращити усвідомлення і запам’ятовування навчального матеріалу;
- активізувати самостійну роботу учнів;
- контролювати засвоєння знань учнями;
- іти в ногу з часом.
Спеціальні мультимедійні засоби навчання – необхідний чинник засвоєння знань. Дидактичні можливості таких засобів, що використовуються на уроках української мови та літератури, можна стисло визначити так:
- посилення мотивації навчання;
- активізація навчальної діяльності учнів;
- індивідуалізація процесу навчання, використання основних і допоміжних навчальних впливів, розширення меж самостійної діяльності учнів;
- урізноманітнення форм подання інформації;
- урізноманітнення типів навчальних завдань;
- створення навчального середовища, яке забезпечує "занурення" учня в уявний світ, у певні соціальні і виробничі ситуації;
- застосування ігрових прийомів;
- можливість рефлексії;
- можливість відтворення фрагмента навчальної діяльності.
У своїй роботі я використовую мультимедійні супроводи, що дозволяє об’єднувати в одній комп’ютерній програмно-технічній системі текст, звук, відео зображення, графічне зображення та анімацію (мультиплікацію). Кожен із застосовуваних інформаційних компонентів має власні виражальні засоби та дидактичні можливості, що спрямовані на забезпечення оптимізації процесу навчання.
Використання ІКТ сприяє тому, що за короткий час учень спроможний засвоїти та переробити великий обсяг інформації. Фактичне сприйняття демонстраційних матеріалів є в 60 тисяч разів швидшим, аніж тексту, який читаємо. Саме тому, на мою думку, наочне подання інформації має велике значення під час проведення лекцій, публічних виступів, узагальнення досвіду тощо. Медичні та психологічні дослідження в галузі сприйняття та оброблення інформації доводять наступне: 83% всієї інформації ми отримуємо за допомогою зорових органів, 11% - слухових, 3,5% - за допомогою запахів, 1,5% - тактильних рецепторів.
На своїх уроках використовую також презентації. Презентація - це форма подачі матеріалу у вигляді слайдів, на яких можуть бути представлені таблиці, схеми, малюнки, ілюстрації, аудіо- і відеоматеріали. Перш ніж створити презентацію, формулюю тему і визначаю концепцію й місце презентації в уроці. Якщо презентація стає основою уроку, то виділяю етапи уроку, вибудовую логіку міркування від постановки мети до висновку. У відповідності з етапами уроку визначаю зміст текстового і мультимедійного матеріалу і тільки після цього створюю слайди відповідно до плану уроку в програмі Power Point. Якщо презентація лише частина уроку, один з його етапів, то чітко формулюю мету використання презентації і, виходячи з неї, відбираю, структурую і оформляю матеріал. У даному випадку чітко обмежую час показу презентації, продумую варіанти роботи з презентацією на уроці. Якщо презентація - творча робота учня чи групи учнів, то необхідно якомога точніше сформулювати йому (їм) мету роботи, визначити контекст роботи у структурі уроку, обговорити зміст і форму презентації, час на її захист. З презентацією, створеною учнем, знайомлюся заздалегідь.
Ефективність використання презентацій: формування навичок самостійної роботи; розвиток пізнавальних здібностей; вдосконалення комунікативних навичок та відповідальності за свою роботу; формування інформаційних компетенцій; підвищення культурного рівня.
Таким чином, в учнів формуються ключові компетентності:
- уміння узагальнювати, аналізувати, систематизувати інформацію за потрібною темою;
- уміння працювати в групі;
- уміння знаходити інформацію в різних джерелах;
- комунікативна компетентність;
- усвідомлення корисності отриманих знань та вмінь.
Проте є й мінуси у використанні презентацій: недостатність володіння комп'ютерною програмою; невміння вибирати головне і структурувати матеріал; розбіжність "картинки" і тексту; урок може "провалитися" через технічні проблеми або неспівпадання форматів, тому необхідно все перевіряти напередодні.
Не секрет, що в наш час учні не дуже люблять читати. Як же познайомити їх із змістом програмових творів? Тут приходять на допомогу записи фільмів за їх мотивами. Звичайно, на уроці немає часу подивитися фільм в повному обсязі, але окремі епізоди все ж можна використовувати і зіставити з авторським текстом, тим самим включити в аналіз літературного твору навіть слабо встигаючих учнів. Так застосовую в роботі перегляди фільмів або їх фрагментів за прочитаними програмовими текстами, наприклад, "Тіні забутих предків" за повістю М.Коцюбинського, "Кайдашева сім’я" за І.Нечуєм-Левицьким, "Мартин Боруля" за І. Карпенком-Карим, "Мина Мазайло" за М. Кулішем та інші.
Використовую також записи телепередач про письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури, наприклад, про Олеся Гончара, Івана Багряного, Олександра Довженка, Лесю Українку, Михайла Коцюбинського, Івана Нечуя-Левицького, Василя Симоненка, Василя Стуса, Володимира Сосюру, Остапа Вишню та багатьох інших.
Часто у свої уроки української літератури я вставляю музичні твори на слова поетів, творчість яких вивчається. Так під музичний супровід проходять уроки з вивчення творчості П.Г.Тичини, В.Симоненка, І.Франка, Лесі Українки та інших.
У процесі вивчення української літератури при підготовці мультимедійних уроків я використовую сучасні можливості Інтернету, наприклад, сайти, які рекомендовані Міністерством освіти і наук України:
Сайти, рекомендовані МОН України:
www.poetryclub.com.ua/ – сучасна поезія світу, критичні матеріали про літераторів;
http://poetry.uazone.net/ – українська поезія та фольклор, тексти сучасних пісень, переклади світової поетичної класики;
www.lib.proza.com.ua/ – твори сучасних українських і зарубіжних авторів;
www.nbuv.gov.ua/tb/ukr.html – зібрання творів українського письменства від найдавніших часів до початку ХХ століття та інші.
У своїй роботі я користуюся електронними бібліотеками й пропоную їх своїм учням.
Електронні підручники розширюють доступ учнів до інформації.
Електронні бібліотеки:
Дуже корисною є інша електронна бібліотека, яка дає можливість учням готуватися не тільки до уроку української літератури , а до складання ЗНО. Ця електронна бібліотека розміщена на сайті http://ukrclassic.com.ua/. На цьому сайті є всі програмові твори до ЗНО, а також є матеріал із теорії .
На уроках української літератури, вивчаючи життєвий і творчий шлях письменника, я застосовую такі електронні ресурси - це документальний фільм, буктрейлер, художній твір, віртуальна подорож - екскурсія до музею, відеокліпи до віршів, урок-коментар аудіокниги. Наприклад, пропоную учням переглянути документальний фільм, художній фільм, буктрейлер. Перед переглядом учні отримують перелік питань, на які треба дати відповідь після перегляду відеосюжету. Під час перегляду вони можуть записувати основні факти, дати або складати тези чи план, що розвиває загальнонавчальні вміння та навички. У кінці обов’язково проводжу бесіду і підводиться підсумок.
Для більш кращого засвоєння біографії письменника доцільно використовувати відеопрезентації про музей. Учні залюбки здійснюють віртуальну подорож - екскурсію до музею. Наприклад, вивчаючи творчість Панаса Мирного, ми віртуально відвідуємо Полтавський державний літературно-меморіального музей П.Мирного.
Підвищити інтерес до творчості поетів допомагають відеокліпи, створені за піснями на вірші відомих поетів, особливо якщо їх виконують сучасні співаки. Як приклад, кліп на вірш Івана Франка «Чого являєшся мені у сні» (виконавець В.Козловський) .
На файлообміннику YouTube можна знайти безліч цікавих відеосюжетів, які стосуються як окремих персоналій української літератури, так і художніх творів. Відеофрагменти можна підготувати (завантажити) завчасно або переглянути прямо на уроці в режимі онлайн.
Електронні ресурси доцільно використовувати не тільки на уроках української літератури, але й на уроках мови. Корисним для учнів є застосування онлайн-словників, тренувальних тестів.
На початку кожного уроку для формування комунікативної компетентності я використовую відео «Експрес –уроки Олександра Авраменка», це всього 2-3 хвилини перегляду, а багато користі. Дуже подобається проводити орфоепічні хвилинки за відеопрезентаціями «Наголошування слів», цей матеріал я беру в YouTube.
На уроках мови необхідно застосовувати тренувальні тести, які дають можливість підвищувати рівень грамотності. На сайті http://polka-knig.com.ua/book.php?book=368 розміщені тренувальні тести.
З 2018 року зовнішнє незалежне оцінювання з української мови і літератури проходять учні, слухачі та студенти професійно-технічних і вищих навчальних закладів, тому для підготовки й тренування пропоную проходити ЗНО онлайн на сайті https://zno.osvita.ua/ukrainian/
Ще один зручний ресурс, який використовую на уроках – LearningApps.org. Він має багато різних можливостей: створення кросвордів, вікторин, вибір множинних відповідей, створення ігор «Перший мільйон», «Знайди пару», «Вгадай слово», «Пазл» та багато інших. Застосування цих вправ на уроці частково видозмінює такі інтерактивні форми як продовжи речення, знайди пару, кросворд та інші. Їх зручніше використовувати на початку уроку на етапі актуалізації та мотивації знань.
Для використання даного ресурсу не потрібна попередня реєстрація учнів на ньому, але необхідно,щоб учитель завчасно створив список класу, в якому для кожного учня генерується логін та пароль, який можна використовувати багато разів для роботи на уроках (з різними темами та, виконувати різні завдання).
Окрім виконання готових вправ учні можуть створювати їх самостійно, проявляючи при цьому творчий підхід та власні знання. Використання таких завдань можна організовувати на уроках узагальнення та систематизації знань.
Даний ресурс зручний ще й тим, що на ньому є відкритий доступ до завдань, розроблених іншими вчителями. Будь-який учитель-предметник може обрати вже готові завдання та використовувати їх на своїх уроках.
Інтерактивний електронний плакат є сучасним багатофункціональним засобом навчання, який також намагаюсь використовувати у своїй роботі. Інтерактивний плакат — це електронний освітній засіб нового типу, який забезпечує високий рівень залучення інформаційних каналів сприйняття наочності навчального процесу. У цифрових освітніх ресурсах, цього типу, інформація подається не відразу, вона розгортається залежно від дій користувача, який керує нею відповідними кнопками. Плакат представляє собою засіб надання інформації, тобто основна його функція — демонстрація матеріалу.
Використання інтерактивних плакатів в процесі навчання української мови та літератури сприяє тому, що учні краще сприймають матеріал, підвищується інтерес до предмета, підвищується ефективність їх самостійної роботи та впливає на якість формування практичних умінь і навичок. Плакати формують уміння самостійно працювати з джерелами інформації, дають змогу студенту бачити результат та оцінку своєї праці, можливість знайти правильну відповідь, поглибити знання.
Інтерактивний плакат являє собою електронний навчальний ресурс, що має інтерактивну навігацію, яка дозволяє відобразити необхідну інформацію: графіку, текст, звук.
Особливості інтерактивних плакатів:
• висока інтерактивність — діалог між викладачем і студентом за допомогою даної програми (це ще один новий метод роботи на уроці);
• простота у використанні — інтерактивний плакат не вимагає інсталяцій, має простий і зрозумілий інтерфейс;
• багатий візуальний матеріал — яскраві анімації явищ і процесів,фотографії та ілюстрації, що дає перевагу над іншими продуктами і засобами навчання;
• груповий та індивідуальний підхід — дозволяє організувати роботу як з усією групою (використання на інтерактивній дошці, демонстраційному екрані), так і з кожним окремим студентом (робота за персональним комп'ютером);
• навчальний матеріал програми представлений у вигляді логічно завершених окремих фрагментів, що дозволяє викладачу конструювати уроки у відповідності до своїх завдань.
Нещодавно довелося познайомитися ще з одним ресурсом, який, на мою думку, може бути використаний на уроках української мови та літератури. Це - сервіс WordArt. За його допомогою можна візуалізувати текст у вигляді "хмари" слів, що дає можливість краще запам'ятовувати ключові слова, тренувати зорову пам'ять, розвивати творчі здібності учнів і зробити процес навчання цікавим.
На мій погляд, використання «хмари слів» допустимо на всіх етапах роботи на уроці: на початковому етапі, на етапі закріплення та контролю. Також, викладач може організувати роботу над хмарою фронтально, індивідуально і по групах.
Нам, учителям, так хочеться віднайти простий і ефективний спосіб, який допоможе розв’язати проблему засвоєння і запам’ятовування учнями навчального матеріалу. У зв’язку з тим, що мозок людини зберігає інформацію не у вигляді охайних рядочків чи колонок, а у вигляді деревоподібних нейронів, то цілком доречним є використання інтелект-карт (ментальних карт, карт розуму, карт пам’яті, Mind Maps) у вигляді своєрідних схем: розгалужених дерев (гілок), квіток з пелюстками, геометричних фігур зі стрілками, символів та інших асоціацій.
Застосовуючи інтелект-карти на уроках української літератури, особливо при роботі з біографією письменника чи великими за обсягом художніми творами, учні вчаться вибирати основне, систематизувати й структурувати матеріал, фіксувати ключові моменти, щоб запам’ятати й відтворити в подальшому.
Звертаю увагу, що незважаючи на досить велику кількість електронних ресурсів у мережі найбільш ефективними саме для учнів є ресурси, максимально наближені до їхніх потреб, тобто ті, що створюються та підтримуються на рівні навчального предмета, утворюючи додатковий зв’язок між учнями та вчителем, учнем й учнями, учнями та суспільством. Таким ресурсом може стати персональний сайт учителя. Саме це є моїм завданням на майбутнє, тобто створення персонального сайту.
Таким чином, практичне використання на уроках української мови та літератури електронних ресурсів – це складова частина сучасного уроку.