Тема: Доповнення до 10. Додавання виду 26+4. Творча робота над задачею.
Мета:
Формування предметних компетентностей: ознайомити з прийомом додавання виду 26 + 4; вдосконалювати вміння складати та обчислювати вирази; вдосконалювати вміння додавати та віднімати числа; вдосконалити вміння визначати час за годинником; вдосконалити навички розв’язування задач; розвивати пам’ять, обчислювальні навички, уміння доказово міркувати і пояснювати свої дії ; виховувати любов до своєї нації, шанобливе ставлення до народних традицій, почуття патріотизму, бажання допомагати одне одному.
Формування ключових компетентностей:
математична компетентність: моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень ;
усвідомлення ролі математичних знань та вмінь в особистому і суспільному житті людини;
уміння вчитися: впродовж життя розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу, розвивати пізнавальний інтерес;
комунікативної: розвивати математичне мислення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;
соціальної: формувати здатність особистості продуктивно співпрацювати з партнерами у парі; групі, виявляти ініціативу, докладати зусиль для досягнення спільного результату;
інформаційної: удосконалювати вміння опрацьовувати інформацію з підручника; розширити знання про значення математики для кожного з нас.
здоров’язбережувальної: формувати здатність учнів дбайливо ставитися до власного здоров я та здоров’ я інших людей;
загальнокультурної: сприяти розумінню, що математика є невідємною частиною загальнолюдської культури.
Обладнання: мультимедійна презентація, підручник “Математика”, зошит в клітинку, лінійка, ручка, кольорові олівці, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І.Організація класу
Слайд 2 Створення позитивного психологічного клімату в класі
Всі почули ви дзвінок на улюблений урок?
Щоб урок нам розпочати,
Треба вголос проказати:
Клас готовий працювати? ( Так)
Вчасно руку піднімати? ( Так)
Вміло в групах працювати? ( Так)
Вирази й задачі розв’язати? ( Так)
Слайд 3 Наш девіз до успіху:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
Перевіримо приладдя до уроку: підручник “Математика”, зошит в клітинку, лінійка, ручка, кольорові олівці, роздатковий матеріал.
ІІ. Основна частина
Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні допоможе мені проводити урок дівчинка. Ви зможете відгадати хто це, якщо розмістите числа в порядку зростання.
у |
к |
р |
а |
ї |
н |
о |
ч |
к |
а |
7 |
34 |
43 |
54 |
60 |
71 |
80 |
84 |
90 |
99 |
Так! Це дівчинка – україночка!
Що ви бачите на голові у дівчинки?
Віночок.
Український вінок з давніх часів був обов'язковим елементом до національного українського костюма. Він вважався символом довговічної любові і нескінченності роду. Для українки вінок символізує дівочу красу і честь.
Але віночок, це не тільки сплетені у коло квіти.
Для завершення його прикрашання використовували й різнокольорові стрічки.
Їх вимірювали по довжині коси, розрізали нижче коси, щоб її сховати.
Кожна дівчинка знала послідовність вплітання стрічок у віночок.
Сьогодні на уроці ми ознайомимося з додаванням виду 26+4; будемо вчитися розв’язувати складені задачі на знаходження суми, вдосконалюватимемо вміння визначати час за годинником і разом з вами будемо поглиблювати знання про українські народні традиції та разом з україночкою вплітати стрічки у віночок.
Найпершою по центру буде світло-коричнева стрічечка-символ землі-годувальниці після виконання деяких завдань.
А які ж завдання для цього треба виконати?
Усний рахунок
Завдання №1
Гра “Відновити послідовність”
Рухлива вправа “Розставити знаки”
30 __ 10 = 20
96 __ 6 = 90
47 __ 7 = 40
15 __ 9 = 24
Кубик Блума
1) Назвати усі числа від 20 до 40, від 53 до 69, від 78 до 100.
2) Назвати числа: 27, 66, 30, 17, 9, 51, 78, 84.
3) Продовжити лічбу: 100, 90, 80, ...
4) Збільшити на 1 кожне з чисел: 11, 89, 43, 20, 52, 68, 99.
5) Зменшити на 1 кожне з чисел: 21, 66, 10, 78, 30, 100, 17.
Завдання із скриньки “Обчисли”
7+3= 10+5= 35+2= 20+20=
16-6= 41+8= 11-11= 50-30=
Гра “Знайди зайве“
Знайди зайве число. Поясни свій вибір.
33 45 7 65 (7)
33 45 60 65 (60)
33 45 60 65 (33)
Гра “Чарівна паличка”
Стоячи біля парти, діти передають один одному “чарівну” паличку, називаючи
1 група - парні числа, 2 група – непарні числа, 3 група – круглі числа.
Молодці. Завдання виконали, стрічку вплетено.
По обидва боки від коричневої стрічечки пов’язували жовті стрічечки – символ сонечка, що дає світло і тепло.
Завдання №2
Слайд 5 Хвилинка каліграфії
Яке сьогодні число?
Презентація цифри
29- це двоцифрове число
29 – це 20+9
Сусіди числа 28 та 30
А тепер давайте розгорнемо зошити і запишемо число і класна робота.
Пишемо та згадуємо про поставу під час письма.
Зошит свій я розгортаю,
Навскоси його кладу.
Ручку правильно тримаю
Буду я писати вправно.
Сяду рівно не зігнуся
До роботи я беруся.
29 листопада
Класна робота
Дівчаткам до віночка вплітали 7 стрічок.
Число сім вважають священним, магічним і щасливим.
У тижні 7 днів, 7 кольорів веселки, число 7 зустрічається дуже часто в різних відомих висловах, прислів’ях і приказках, що підтверджує його незвичайні властивості.
Прописати дві цифри 7 та записати двоцифрові числа, які мають у своєму складі 7 одиниць у порядку зростання.
( 7 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97)
Математичний диктант
1) Знайдіть суму чисел 20 і 8.
2) Знайдіть різницю чисел 13 і 3.
3) Знайдіть різницю чисел 75 і 5.
7) Збільшіть 40 на 1.
8) Зменшіть 45 на 5.
Запишіть цифрами числа: дванадцять, вісімдесят чотири, двадцять шість, п’ятдесят два.
Слайд 6 Робота з підручником
Відкрийте підручник на с. 59 завдання 344.
Записуємо вирази, обчислюємо.
Яку закономірність у розв’язанні цих прикладів ви помітили?
Завдання 345 виконаємо усно
Ми всі пам’ятаємо склад 10 і тому легко справимося з цим завданням.
Завдання від жовтої стрічки виконано.
Переходимо далі прикрашати наш український віночок.
Вплітаємо світло-зелену, готуємося до вплітання і темно-зеленої стрічечки.
Це символ живої природи, краси, юності.
Завдання №3
Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
Ознайомлення з додаванням виду 26+4
Перегорніть сторінку підручника та розгляньте малюнок завдання 346.
За малюнком і записами поясни, як знаходили суму чисел 26 і 4.
Допоможе нам в цьому цей пінгвін та дівчинка.
Розкладемо число 26 кубиками на 2 десятки і 6 одиниць.
Додаємо 4 одиниці, 4 кубики.
Перерахуємо всі одиниці, їх 10, а десять – це 1 десяток.
Отже, додаємо його до поданих 2 десятків.
2 десятки та 1 десяток дорівнює 3 десятки, тобто 30.
Увага! Кількість десятків змінюється.
Читаємо вираз.
26 розкладаємо на розряди 20 і 6, додаємо 4. 2 десятки так і записуємо, а в дужках 6 одиниць додати 4 одиниці, дорівнює двадцять додати десять дорівнює тридцять. Кількість десятків змінюється.
Первинне закріплення
Розумнички. Ви дуже гарно попрацювали.
А зараз ми з вами трішечки відпочинемо.
Фізкультхвилинка
Вирази 347.
Розв’язувати вирази будемо з коментуванням.
Згадаємо алгоритм розв’язання таких виразів
Що спільного у прикладах кожного стовпчика? (у кожному стовпчику другий доданок однаковий).
Чим вони відрізняються? (змінювалась кількість десятків).
Як від цього змінювалась відповідь? (Кількість десятків збільшувалась на 1).
Дякую, а тепер розв’яжемо вирази.
Перший стовпчик – дівчатка, а другий – хлопчики.
Ви гарно справились із завданням .
Стрічку вплетено до нашого оберегу.
VI. Узагальнення, систематизація та закріплення матеріалу
Продовжуємо вплітати стрічки - темно–зелена.
Колективний аналіз складеної задачі та самостійне розв’язування задачі №348.
Які дерева росли в саду?
Що сказано про їхню кількість?
Чи відома загальна кількість посаджених дерев?
Яку дію виконали потім? (Посадили ще дерева)
Це стало більше чи менше? (Більше)
А яке запитання до задачі?
Слайд 12
Запишемо скорочений запис до задачі.
Було – 3гр. і 8 ябл.
Посадили – 9 д.
Стало - ?
Що позначають числа 3? 8? 9?
Що треба знати щоб дізнатися скільки дерев стало у саду?
(Скільки дерев було та скільки посадили).
Яке число нам не відоме?
(Скільки всього було дерев у саду?).
Як про це дізнатися?
Яка перша дія в задачі?
А яка друга?
3+8=11(д.) – було у саду;
11+9=20 (д.)- стало в саду
Відповідь: 20 дерев стало в саду
Задача 349 ( усно)
Удосконалення вміння визначати час за годинником
Для цього, відгадайте загадку:
Я іду, іду, іду,
Лік я часові веду.
Іду, не спотикаюся,
Поки не зламаюся.
(Годинник)
Яка стрілка показує на години?
А яка на хвилини?
Слайд 14 Подивіться будь ласка на перший годинник завдання 350. А через 5 год ?
Слайд 15 Котру годину показує другий годинник? А через 5 год ?
Слайд 16 А на третьому котра година ? А через 5 год ?
Попрацюємо з годинниками, які лежать у вас на парті.
Для вас завдання, позначте стрілочками на годинниках зазначений час. (Кожен отримує годинник та позначає свій час) .
Завдання виконано.
Вплітаємо синю і блакитну стрічечки – символ неба і води, які додають людям сили і здоров’я.
VII Підсумок уроку
Ось ми і вплели всі стрічечки до нашого віночка. Наш оберіг став дуже гарним. Ми ще будемо продовжувати вивчати традиції нашого українського народу на уроках . Ми ж будемо не тільки вивчати традиції нашого народу, гарно навчатися та Україну нашу прославляти.
Щоб прихилитись до землі душею.
Свою історію повинні діти знати
І гордо йти по світу разом з нею.
Традиції і звичаї народні
Ми вивчимо, щоб більше в світі знати.
Бо хочемо знання хороші мати.
На згадку про себе дівчинка - українка дарує вам ось таких маленьких україночок.
Яке завдання для вас було цікавим, найбільше сподобалось таку стрічку і зафарбуйте.
Якщо урок вам сподобався в цілому зафарбуйте буси, а вони в національному костюмі мають червоний колір.
VIII Домашнє завдання
Творче завдання - розфарбувати український віночок та скласти про нього задачу